Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat!!!! Ette ymmärrä kuinka tärkeä

Vierailija
02.04.2015 |

Kännykkä on nuorille. Olen 15-vuotias ja minulta juuri äiti vei puhelimen.

Mulla ei ole muuta. Nytkin olen koneella ja puran vihaani nyt tähän viestiin ja saatte nyt nähdä asian meidän kannalta. Nytkin mulla jäi keskustelut kavereiden kanssa kesken, koska äiti vei sen kädestäni ja inisi, että olen liikaa sillä. Ette vanhempina voi koskaan ymmärtää kännykän tärkeyttä, koska teillä ei meidän iässä ole kännyköitä ollut, varsinkaan näitä nykyaikasia. Se on tärkeä kommunikointiväline ja viemällä sen pois katkaisette meiltä kokonaan yhteyden kaveriin. Sama asia, jos juttelisin livenä kaverin kanssa tärkeästä asiasta. Kun kaveri kääntäisi selkensä tai katseensa hetkeksi pois, poistuisin paikalta mitään sanomatta, kesken tärkeää keskustelua. 

Ette itse varmaan voisi tehdä kaverillenne noin, mutta voitte napata lapsenne pois tolla tavalla keskustelusta ja lapsen kaveri jää yksin. Onko se järkevää? Sitten ihmettelette kun siitä teini saa raivokohtauksen. Tottakai me saamme! On ensinnäkin törkeää ottaa sitä kädestä ja raivota. Ymmärrän huolenne, jos kouluarvosanat laskevat ja näin, mutta yleisesti se kännykkä on tärkeä väline, koska sillä pidetään kontaktia muuhun maailmaan. Koneen otto on eri asia. Pelaaminen ei liity kaverin kanssa juttteluun yhtään.

Illalla on paha livenä kaverille jutella, mutta inisette jos puhelinta käyttää. Itse juttelen paljon, mutta nyt katkesi tärkeä keskustelu, eikä äiti tajua sitä. 

Turha sanoa, että olet liikaa puhelimella. Mitä te ootte sen määrittämään? Jos teette töitä koneella työksenne, saate yhtälailla rasitusta silmille ja sätelyä. Olette itse liikaa koneella. 

Itseäni ärsyttää nyt suunnattomasti. Sanottiin, että mene nukkumaan jos ei ole muuta tekemistä. Mitä vittua oikeesti? Ihan suoraan sanottuna mitä vittua. Mitäs itse teette? Olette televisiota katsomassa. Ruutua töllötätte, kun ei ole parempaa tekemistä, tai nytkin olette koneella ja luette palstoja. Ette osaa asettua meidän asemaan, koska ette elä meidän elämää. Inisette vain.

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:58"]

Ja eihän kaltaisillasi edes voi olla mitään tärkeää keasksuteltavaa -OLET LAPSI!
[/quote]

Jännä miten samanlaista argumenttia miehet on käyttäneet läpi vuosituhansien perustelleessaan, miksi naisten asioita ei tarvitsisi ottaa tosissaan....

Vierailija
2/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 01:19"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:20"] [quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:31"] Jee! Kerrankin vanhempi, joka uskaltaa laittaa nuorelle rajoja! Liika on liikaa, piste. Pointsit mutsille. [/quote]   Haista sä ny ***** tajusitko AP:n pointtia ollenkaan?? [/quote]   Tajusin. Netissä EI pidä olla joka päivä. Puhelimessa EI pidä olla joka päivä lapsena.   [/quote] Puhelimella ei olla joka päivä... Ootko sä iha sekasi??

[/quote]

Puhelimella ei olla joka päivä. Lomalla on muutakin elämää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:34"]

En ymmärrä äitiäsi nyt, on loma päällä, miksi ei saa valvoa ja olla kavereihin yhteydessä?

Minulla on kaksi teiniä, ei tulisi mieleenkään nyt käydä hakemassa heiltä puhelimia pois...

[/quote]

Minulla on 11 vuotias lapsi ja jos antaisin, niin hän olisi siitä kun herää siihen asti kuin menee nukkumaan puhelin kädessä whats appailemassa tai pelaamassa tai youtuubissa. On tultu kokeiltua ja ekat lomapäivät ovat menneet silleen. Jouduin väkipakolla ottamaan sen pois. Sitten hän vasta huomaa, että oikeasti hänellä on nälkä. Vasta sitten kuulee, että hänelle puhutaan. Vasta sitten hänelle tulee tylsää ja hän miettii ulos lähtemistä. Pari ekaa päivää raivoaa ja itkee sitä puhelinta. Sitten tasoittuu ja löytää taas muuta kivempää tekemistä. Sen jälkeen hän ei oikeasti edes kaipaa sitä puhelinta. Vaan haaveillee jo uimaan menemisestä. Pallon pelaamisesta tai huvipuistoon lähtemisestä. Joskus lukee jopa kirjaa. Loman loputtua ei hän itke enää sitä, että puhelinta ei ollutkaan, vaan muistelee mitä kaikkea kivaa tuli tehtyä.

Vierailija
4/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älypuhelimet tyhmentää, äitisi ajattelee vain parastasi.

Ja onhan tuo nyt ihan selvää ja koskee meitä aikuisiakin, ne vie meiltä sen ainoan asian jota ei rahalla saa, ajan. Ja se käytetään ihan turhaan.

Ennen älypuhelimia tuli vahingossaki tehtyä paljon fiksumpia ja kehittävämpiä ajatuksia, koska se aika piti kuluttaa jotenkin. Nyt ei tarvitse edes ajatella kun voi vain räplätä puhelinta.

Mä laittaisin roposeni likoon sen puolesta että kansan yleinen älykkyystaso on huomattavasti nykytasoa matalampi n. 20v kuluttua.

p.s. Meillä nykyajan dinosauruksilla, kolmekymppisillä, oli jo teininä puhelin jossa roikuttiin viestittelemässä/puhumassa kavereiden kanssa lähes 24/7. Joten kyllä me tajutaan, hei.

Vierailija
5/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:40"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:21"] Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Nuorten elämä pyörii somessa. Yhden päivän aikana saattaa jäädä jostain "todella tärkeästä" paitsi (lainausmerkeissä siksi, koska nuorelle asia on oikeasti todella tärkeä ja aikuiselle ei). On muitakin opetus tapoja kuin katkaista side puhelimeen=nuorten maailmaan. Tekstistä ei tosin käynyt ilmi kuinka pitkäksi aikaa puhelin otettiin pois? Itse kuitenkin muistan omasta teini-iästäni sen kun tietokone otettiin pois moneksi päiväksi/viikoiksi. En päässyt juttelemaan netti kavereilleni moneen viikkoon ja ikävä oli kova. En saanut keskustella netissä teinien juttuja jne. Se oli oikeasti sydäntä raastavaa ja itku tuli usein. Vanhempani olivat tuolloin aika tiukkoja tietokoneesta ja sain käyttää konetta normaalisti 30 min per päivä. Puhelimen otto ei ollut tuolloin niin kova pala kuin tietkone. Mielestäni tuo ei opeta lapselle mitään. [/quote]   Tuo on jo sairautta. Oikeasti todella sairasta touhua [/quote] Ai sairasta haluta pitää yhteyttä ystäviinsä? Koettakaa nyt tosissaan ymmärtää, miten erilaista se kanssakäyminen ja kommunikaatio nykyään teineillä on. Ei somessa olla yhteydessä vain niihin lähikavereihin, joita voisi mennä myös "kylille" tapaamaan, vaan siellä ollaan yhteydessä kaikkiin kavereihin. Niihin, jotka asuu toisella puolella suomea, ja joita näkee kasvotusten ehkä pari kertaa vuodessa samoin kuin niihin, joita ei välttämättä ole nähnyt livenä koskaan. Jos vanhemmille on okei, että teini hengaa fyysisesti jonkun kaverin kanssa jossain, niin miksei ole okei viettää sama aika psyykkisesti useamman kaverin kanssa, mutta ollen samalla fyysisesti kotona? Ja ihanko oikeasti vanhemmat olette sitä mieltä, että on parempi että kaikki teinit hilluu yötä myöten "kylillä" tai kaupungilla hengailemassa, kaikkien näiden viimeaikaisten joukkoraiskaus- ja jengiväkivaltauutisointien jälkeen?

[/quote]

Itse henkilökohtaisesti kannatan aina sitä vahvasti että kavereita tavataan kasvotusten, fyysisesti samassa paikassa. Siinä opitaan maailmaa. kotona kyhjöttämällä tuijottaen jotain led-näyttöä on todella surkean oloista. Eihän se ole edes kunnon kommunikointia, koska suurin osa ihmisten välisestä viestinnästä toteutuu tavoin joita ei voi tuossa muodossa toteuttaa.

Vierailija
6/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:02"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:58"] Ja eihän kaltaisillasi edes voi olla mitään tärkeää keasksuteltavaa -OLET LAPSI! [/quote] Jännä miten samanlaista argumenttia miehet on käyttäneet läpi vuosituhansien perustelleessaan, miksi naisten asioita ei tarvitsisi ottaa tosissaan....

[/quote]

Nainen ja lapsi on eri asia. Nainen on aikuinen. Lapsi ei.

Vierailija
7/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan perustelu on surkea, mutta oikeassa.

Vanhempi ei saa ottaa lapsen/nuoren puhelinta, koska se loukkaa yksityisyyttä. Ja kyllä, nuorella on oikeus yksityisyyteen. Ja siksi, koska se on "ulkopuolelle/yskinäisyyteen sulkemista"- henkistä vakivaltaa. Pitäisi löytää muita keinoja. Ja sopia yhteisiä sääntöjä. Ja puhelinta ei saisi poistaa nuortelta varottamatta. Vaan ensin varoitus/pyyntö: "laitatko sen puhelimen hetkeksi pois, ja tee mitä pyysin". Sitten toinen "Puhelin pois tai laitetaan se varikkoon x ajaksi (Ajan määrittely on tärkeää, sulkee pois aiheettoman dominoinnin" ja sitten se kolmas "Nyt puhelin menee pois x ajaksi, koska et tehnyt niinkuin pyysin".

Helppoa! 

Vierailija
8/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:28"]Kännykkä on nuorille. Olen 15-vuotias ja minulta juuri äiti vei puhelimen.

Mulla ei ole muuta. Nytkin olen koneella ja puran vihaani nyt tähän viestiin ja saatte nyt nähdä asian meidän kannalta. Nytkin mulla jäi keskustelut kavereiden kanssa kesken, koska äiti vei sen kädestäni ja inisi, että olen liikaa sillä. Ette vanhempina voi koskaan ymmärtää kännykän tärkeyttä, koska teillä ei meidän iässä ole kännyköitä ollut, varsinkaan näitä nykyaikasia. Se on tärkeä kommunikointiväline ja viemällä sen pois katkaisette meiltä kokonaan yhteyden kaveriin. Sama asia, jos juttelisin livenä kaverin kanssa tärkeästä asiasta. Kun kaveri kääntäisi selkensä tai katseensa hetkeksi pois, poistuisin paikalta mitään sanomatta, kesken tärkeää keskustelua. 

Ette itse varmaan voisi tehdä kaverillenne noin, mutta voitte napata lapsenne pois tolla tavalla keskustelusta ja lapsen kaveri jää yksin. Onko se järkevää? Sitten ihmettelette kun siitä teini saa raivokohtauksen. Tottakai me saamme! On ensinnäkin törkeää ottaa sitä kädestä ja raivota. Ymmärrän huolenne, jos kouluarvosanat laskevat ja näin, mutta yleisesti se kännykkä on tärkeä väline, koska sillä pidetään kontaktia muuhun maailmaan. Koneen otto on eri asia. Pelaaminen ei liity kaverin kanssa juttteluun yhtään.

Illalla on paha livenä kaverille jutella, mutta inisette jos puhelinta käyttää. Itse juttelen paljon, mutta nyt katkesi tärkeä keskustelu, eikä äiti tajua sitä. 

Turha sanoa, että olet liikaa puhelimella. Mitä te ootte sen määrittämään? Jos teette töitä koneella työksenne, saate yhtälailla rasitusta silmille ja sätelyä. Olette itse liikaa koneella. 

Itseäni ärsyttää nyt suunnattomasti. Sanottiin, että mene nukkumaan jos ei ole muuta tekemistä. Mitä vittua oikeesti? Ihan suoraan sanottuna mitä vittua. Mitäs itse teette? Olette televisiota katsomassa. Ruutua töllötätte, kun ei ole parempaa tekemistä, tai nytkin olette koneella ja luette palstoja. Ette osaa asettua meidän asemaan, koska ette elä meidän elämää. Inisette vain.
[/quote]

Itku! Toivottavasti et saa koskaan kännykkääsi takaisin dorka!
[/quote]

Keskustelun tulisi olla järkevää eikä kenenkään haukkumista. Dorka!

Vierailija
9/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minusta on kauhean aliarvioivaa sanoa "sehän on vasta lapsi". Miten niin VASTA LAPSI. Lapsella on vastuut, velvollisuudet ja vapaus. 

Jos ei osaa toimia selkeiden yhteisten sääntöjen mukaan (yhteiset säännöthä tarkottaa sitä, että ne määritellään ja sovitaan yhdessä, tietysti aikuisen johtamana) niin lapsi/nuori tietää mitä siitä seuraa.

Minusta nämä asiat on todella yksinkertaisia. Miten niin monen aikuisen/vanhemman on vaikea ymmärtää ja sisäistää. Vanhempi ei ole yksinvaltias, "natsi", pomo jne.

Vierailija
10/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvoisa 15-vuotias! Käytä aivojasi ja pelaa korttisi oikein. Minun aikana ei ollut kännykkää, mutta luin "liikaa". Iltaisin luin sitten sängyssä peiton alla kirjaa taskulampun kanssa. Sinun pitää sanoa hoihoijaa, kylläpä väsyttää ja mennä sänkyyn. Otat sen peiton alle sen kännyn. Ja joskus hohoijaa, pitääpä lähteä lenkille. Otat kännyn mukaan, istut puistossa jne.

Terveisin 48-vuotias

Vierailija
11/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:13"]

Sun pitää nyt itse alkaa säätelemään sitä puhelimen käyttöä niin äitisi ei tarvitse. Todennäköisesti saat lopulta enemmän myönnytyksiä kun osoitat ettei sinua tarvitse komennella. Tekstisi perusteella et valitettavasti ymmärrä ongelmaa, ja olet todennäköisesti riippuvainen tuosta tavasta ja äitisi on huolissaan. Ei vanhemmat vittumaisuuttaan kasvata, vaan rakkauttaan. Rajojen asettaminen lnvvarmasti äitisikin mielestä tosi tylsää.

[/quote]

Tämä! Huom. ap!

Nyt sulla on elämäsi tilaisuus järjestää sun asiat niin että hyödyt tilanteesta, kunhan toimit fiksusti. Ehdota äidillesi sopivaa aikarajaa puhelimen käytölle. ( Jos Äiti sanoo 30min, niin ehdota että 45 minuuttia on hyvä kompromissi ja lupaat itse pitää huolen että noudatat sitä.)

Rauhoitu ja mene äitisi luo ja ehdota rajoitusta oma-aloitteisesti. Älä riehu, kilju ja skitsoa, pure vaikka huulta jotta pysyt rauhallisena. LUPAAN että saat paljon enemmän aikaa tuolla tavalla, ja jos pystyt pysymään siinä esimerkin 45min rajoitusajassa, niin voit neuvotella piakkoin ajan tuntiin, tunti 15min jne.

Haluatko skitsota ja olla "oikeassa" VAI haluatko sitä puhelinaikaa?

Vierailija
12/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta puhelin pitäisi ottaa oikeasta syystä, ei sen takia ettei lapsi tee muuta. 

Ja sinulla on some riippuvuus, siksi koet olosi nyt vihaiseksi. Äitisi ei ymmärrä, koska ei ole addikti. 

Vierailija
13/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin antanut käydä keskustelun loppuun, mikäli oikeasti on jotain tärkeää. Ihan hyvä olla rajat puhelimen ja tietokoneen suhteen, mutta ei se maailmaa kaadu jos joku kerta menee vähän pidempään. 

Vierailija
14/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:30"]Aloittajan perustelu on surkea, mutta oikeassa.

Vanhempi ei saa ottaa lapsen/nuoren puhelinta, koska se loukkaa yksityisyyttä. Ja kyllä, nuorella on oikeus yksityisyyteen. Ja siksi, koska se on "ulkopuolelle/yskinäisyyteen sulkemista"- henkistä vakivaltaa. Pitäisi löytää muita keinoja. Ja sopia yhteisiä sääntöjä. Ja puhelinta ei saisi poistaa nuortelta varottamatta. Vaan ensin varoitus/pyyntö: "laitatko sen puhelimen hetkeksi pois, ja tee mitä pyysin". Sitten toinen "Puhelin pois tai laitetaan se varikkoon x ajaksi (Ajan määrittely on tärkeää, sulkee pois aiheettoman dominoinnin" ja sitten se kolmas "Nyt puhelin menee pois x ajaksi, koska et tehnyt niinkuin pyysin".

Helppoa! 
[/quote]
No kyllä mä säännöllisin väliajoin katson mitä lasten puhelimessa on, viestit ja kuvat. Joskus kerron, joskus en. Vanhempana minulla on oikeus ja velvollisuus siihen, turvallisuuden takia. Pitäkää mua ihan natsina jos siltä niin tuntuu. Jatkuvasti saa kuulla juttuja kiusaamisesta ja jopa pedofiileistä, en ota mitään riskejä tässä asiassa.
Valitetaan kun vanhemmat eivät huomaa nettikiusaamista ja toisaalta valitetaan yksityisyyden loukkauksesta. Koittakaa jo päättää ja lopettaa se kitinä! Ja sinulle 15 v. ap, oletko itse maksanut puhelimen? Jos äitisi on sen maksanut, hänellä on oikeus ottaa se poiskin. Olet ala-ikäinen joten kaikki tavarasi kuuluu periaatteessa hänelle. Kuka maksaa laskusi? Sama homma. Ala itse tienaamaan ja maksamaan puhelinlaskusi, sen jälkeen voit jo vähän valittaa. Ja siltikin äiti voi ottaa puhelimen pois.

Vierailija
15/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:13"]

Sun pitää nyt itse alkaa säätelemään sitä puhelimen käyttöä niin äitisi ei tarvitse. Todennäköisesti saat lopulta enemmän myönnytyksiä kun osoitat ettei sinua tarvitse komennella. Tekstisi perusteella et valitettavasti ymmärrä ongelmaa, ja olet todennäköisesti riippuvainen tuosta tavasta ja äitisi on huolissaan. Ei vanhemmat vittumaisuuttaan kasvata, vaan rakkauttaan. Rajojen asettaminen lnvvarmasti äitisikin mielestä tosi tylsää.

[/quote]

Tämä! Huom. ap!

Nyt sulla on elämäsi tilaisuus järjestää sun asiat niin että hyödyt tilanteesta, kunhan toimit fiksusti. Ehdota äidillesi sopivaa aikarajaa puhelimen käytölle. ( Jos Äiti sanoo 30min, niin ehdota että 45 minuuttia on hyvä kompromissi ja lupaat itse pitää huolen että noudatat sitä.)

Rauhoitu ja mene äitisi luo ja ehdota rajoitusta oma-aloitteisesti. Älä riehu, kilju ja skitsoa, pure vaikka huulta jotta pysyt rauhallisena. LUPAAN että saat paljon enemmän aikaa tuolla tavalla, ja jos pystyt pysymään siinä esimerkin 45min rajoitusajassa, niin voit neuvotella piakkoin ajan tuntiin, tunti 15min jne.

Haluatko skitsota ja olla "oikeassa" VAI haluatko sitä puhelinaikaa?
[/quote]

Kiitos tarkennuksesta. Täällä on se ysäriteini joka sai ehkä löysimmät kotiintuloajat kaveriporukasta ilman ikkunasta karkaamista tai tappelua. Eli ymmärsin jo teininä miksi vanhemmat rajoittaa ja pidin huolen että en anna aihetta huoleen vaan itse säätelen toimintaani. Tosiaan kyllä ne vanhemmat pohjimmiltaan haluavat tulla teinin kanssa toimeen ja ymmärtää teiniä, mutta jos teini itse on vastuuton eikä ymmärrä ongelmia, joutuu vastuullinen ja rakastava vanhempi ajattelemaan pidemmälle ja rajoittamaan teiniä.

16/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:31"]

Jee! Kerrankin vanhempi, joka uskaltaa laittaa nuorelle rajoja! Liika on liikaa, piste. Pointsit mutsille.

[/quote]

luitko sä tota viestiä kokonaan? vai ootko jotenki yksinkertainen?

Vierailija
17/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="zombi" time="03.04.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:31"]

Jee! Kerrankin vanhempi, joka uskaltaa laittaa nuorelle rajoja! Liika on liikaa, piste. Pointsit mutsille.

[/quote]

luitko sä tota viestiä kokonaan? vai ootko jotenki yksinkertainen?
[/quote]

Vanha virsi. Vanhemmat ei tajua ja nyyhnyyh. Tuollaista se oli niillä vanhemmillakin aikanaan. Nyt niitä varmaan ahdistaa tai huvittaa kun joutuvat itse olemaan niitä tyhmiä natseja jotka ei tajua mitään.

Vierailija
18/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua ap. Onneks mun mutsi ei oo ikinä ottanut kännykkää pois multa, oisin varmaan muuttanut pois jos se ois ruvennut tekemään sellasta.
t. 18v

Vierailija
19/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kaverisuhteita hoidettiin monipuolisemmin ja siihen vaadittiin muutakin kuin sorminäppäryyttä. Koulun jälkeen pyöräiltiin ostoskeskukseen, urheilukentälle, metsään ja saatiin samalla hyötyliikuntaa ja raitista ilmaa. Joskus tavattiin kahvilassa, joskus käveltiin metsäreiteillä, joskus mentiin luistelemaan tai pelaamaan pesäpalloa. Vain erittäin huonolla säällä saatettiin majoittautua jonkun kaverin kotiin. Tapaamisissa opittiin paljon sosiaalisista kontakteista, ympärillä kun vilisi koko maailma, tuntemattomia ihmisiä, joihin oli pakko ottaa jotain kontaktia.

Kauempana asuviin kavereihin pidettin yhteyttä kirjeitse. Ei vain näpytelty lyhennyksiä vaan väsättiin ihan oikeita kieliopillisesti oikein kirjoitettuja kirjeitä kirjepaperille. Joskus soitettiinkin mutta se oli kallista (kaukopuhelut).

Kaveritapaamisten sivussa saatiin hyötyliikuntaa, raitista ilmaa ja sosiaalisia kontakteja, opittiin tervehtimään kaverin vanhempia, hoitamaan kauppa-asioita ja ylipäätään puhumaan ihmisille. Nykyään tuntuu, että yhä useampi teini on sosiaalisesti täydellinen raakile. Kirjoitutaito on taantunut ja nykyään peruskoulusta pääsee oppilaita, joilla saattaa olla jokaisessa sanassa kirjoitusvirhe.

Kyllä vaan älypuhelimet tyhmentävät. Kokonaisuutena nykyteinit ovat oppimattomampia vaikka heillä on kaikki mahdollinen tieto pienen näpyttelyn päässä. Kun tieto on tuotu teinin luo eikä niin kuin ennen, että teinin piti mennä tiedon luo, ollaan tilanteessa jossa teini on passiivinen kuluttaja eikä osaa sitä tietoa prosessoida.

Kaikessa kivassa pitää olla rajoituksia, koska se kiva voi ahmaista meidät. Monipuolisuus on se avainsana. Mitä monipuolisemmin kulutat päivän, sitä enemmän saat siitä irti.

Vierailija
20/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:30"]Aloittajan perustelu on surkea, mutta oikeassa. Vanhempi ei saa ottaa lapsen/nuoren puhelinta, koska se loukkaa yksityisyyttä. Ja kyllä, nuorella on oikeus yksityisyyteen. Ja siksi, koska se on "ulkopuolelle/yskinäisyyteen sulkemista"- henkistä vakivaltaa. Pitäisi löytää muita keinoja. Ja sopia yhteisiä sääntöjä. Ja puhelinta ei saisi poistaa nuortelta varottamatta. Vaan ensin varoitus/pyyntö: "laitatko sen puhelimen hetkeksi pois, ja tee mitä pyysin". Sitten toinen "Puhelin pois tai laitetaan se varikkoon x ajaksi (Ajan määrittely on tärkeää, sulkee pois aiheettoman dominoinnin" ja sitten se kolmas "Nyt puhelin menee pois x ajaksi, koska et tehnyt niinkuin pyysin".   Helppoa!  [/quote] No kyllä mä säännöllisin väliajoin katson mitä lasten puhelimessa on, viestit ja kuvat. Joskus kerron, joskus en. Vanhempana minulla on oikeus ja velvollisuus siihen, turvallisuuden takia. Pitäkää mua ihan natsina jos siltä niin tuntuu. Jatkuvasti saa kuulla juttuja kiusaamisesta ja jopa pedofiileistä, en ota mitään riskejä tässä asiassa. Valitetaan kun vanhemmat eivät huomaa nettikiusaamista ja toisaalta valitetaan yksityisyyden loukkauksesta. Koittakaa jo päättää ja lopettaa se kitinä! Ja sinulle 15 v. ap, oletko itse maksanut puhelimen? Jos äitisi on sen maksanut, hänellä on oikeus ottaa se poiskin. Olet ala-ikäinen joten kaikki tavarasi kuuluu periaatteessa hänelle. Kuka maksaa laskusi? Sama homma. Ala itse tienaamaan ja maksamaan puhelinlaskusi, sen jälkeen voit jo vähän valittaa. Ja siltikin äiti voi ottaa puhelimen pois.

[/quote]

ET OOO TOSISSAS!

Toiko on oikea tapa seurata mitä lapsille kuuluu? Mä panostaisin enemmän puheyhteyteen, keskusteluun, kuin toisen yksityisyyden rikkomiseen. 

Kun olin teini, isäni ja äitipuoleni urkki salaa mun säpöt, tekstarit, ircgalleriat jne. Ja mikä on lopputulos? Näin aikuisena ei juurikaan kommunikoida, ellei asiaa ole. Välimatkaa on 400km ja nähdään 6x vuodessa. Isä on rakas, tietysti, mutta puhutaan enempi niistä ilosista asioista kuin suruista ja murheista. 

ps. sä kun et päätä. lapsesi päättävät asioista itse, sä voit antaa hyvät ohjeet/neuvot. mutta sä et päätä. Et voi kontrolloida heidän päätöksiä, elämää. Ja mitä toi opettaa, että yrität suojella heitä kaikilta. Niin sen, että kun pitäs ottaa vastuuta itsestään (aikuisena) niin mamma tulee ja hoitaa. Nice.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä