Vanhemmat!!!! Ette ymmärrä kuinka tärkeä
Kännykkä on nuorille. Olen 15-vuotias ja minulta juuri äiti vei puhelimen.
Mulla ei ole muuta. Nytkin olen koneella ja puran vihaani nyt tähän viestiin ja saatte nyt nähdä asian meidän kannalta. Nytkin mulla jäi keskustelut kavereiden kanssa kesken, koska äiti vei sen kädestäni ja inisi, että olen liikaa sillä. Ette vanhempina voi koskaan ymmärtää kännykän tärkeyttä, koska teillä ei meidän iässä ole kännyköitä ollut, varsinkaan näitä nykyaikasia. Se on tärkeä kommunikointiväline ja viemällä sen pois katkaisette meiltä kokonaan yhteyden kaveriin. Sama asia, jos juttelisin livenä kaverin kanssa tärkeästä asiasta. Kun kaveri kääntäisi selkensä tai katseensa hetkeksi pois, poistuisin paikalta mitään sanomatta, kesken tärkeää keskustelua.
Ette itse varmaan voisi tehdä kaverillenne noin, mutta voitte napata lapsenne pois tolla tavalla keskustelusta ja lapsen kaveri jää yksin. Onko se järkevää? Sitten ihmettelette kun siitä teini saa raivokohtauksen. Tottakai me saamme! On ensinnäkin törkeää ottaa sitä kädestä ja raivota. Ymmärrän huolenne, jos kouluarvosanat laskevat ja näin, mutta yleisesti se kännykkä on tärkeä väline, koska sillä pidetään kontaktia muuhun maailmaan. Koneen otto on eri asia. Pelaaminen ei liity kaverin kanssa juttteluun yhtään.
Illalla on paha livenä kaverille jutella, mutta inisette jos puhelinta käyttää. Itse juttelen paljon, mutta nyt katkesi tärkeä keskustelu, eikä äiti tajua sitä.
Turha sanoa, että olet liikaa puhelimella. Mitä te ootte sen määrittämään? Jos teette töitä koneella työksenne, saate yhtälailla rasitusta silmille ja sätelyä. Olette itse liikaa koneella.
Itseäni ärsyttää nyt suunnattomasti. Sanottiin, että mene nukkumaan jos ei ole muuta tekemistä. Mitä vittua oikeesti? Ihan suoraan sanottuna mitä vittua. Mitäs itse teette? Olette televisiota katsomassa. Ruutua töllötätte, kun ei ole parempaa tekemistä, tai nytkin olette koneella ja luette palstoja. Ette osaa asettua meidän asemaan, koska ette elä meidän elämää. Inisette vain.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 13:30"]Aloittajan perustelu on surkea, mutta oikeassa. Vanhempi ei saa ottaa lapsen/nuoren puhelinta, koska se loukkaa yksityisyyttä. Ja kyllä, nuorella on oikeus yksityisyyteen. Ja siksi, koska se on "ulkopuolelle/yskinäisyyteen sulkemista"- henkistä vakivaltaa. Pitäisi löytää muita keinoja. Ja sopia yhteisiä sääntöjä. Ja puhelinta ei saisi poistaa nuortelta varottamatta. Vaan ensin varoitus/pyyntö: "laitatko sen puhelimen hetkeksi pois, ja tee mitä pyysin". Sitten toinen "Puhelin pois tai laitetaan se varikkoon x ajaksi (Ajan määrittely on tärkeää, sulkee pois aiheettoman dominoinnin" ja sitten se kolmas "Nyt puhelin menee pois x ajaksi, koska et tehnyt niinkuin pyysin". Helppoa! [/quote] No kyllä mä säännöllisin väliajoin katson mitä lasten puhelimessa on, viestit ja kuvat. Joskus kerron, joskus en. Vanhempana minulla on oikeus ja velvollisuus siihen, turvallisuuden takia. Pitäkää mua ihan natsina jos siltä niin tuntuu. Jatkuvasti saa kuulla juttuja kiusaamisesta ja jopa pedofiileistä, en ota mitään riskejä tässä asiassa. Valitetaan kun vanhemmat eivät huomaa nettikiusaamista ja toisaalta valitetaan yksityisyyden loukkauksesta. Koittakaa jo päättää ja lopettaa se kitinä! Ja sinulle 15 v. ap, oletko itse maksanut puhelimen? Jos äitisi on sen maksanut, hänellä on oikeus ottaa se poiskin. Olet ala-ikäinen joten kaikki tavarasi kuuluu periaatteessa hänelle. Kuka maksaa laskusi? Sama homma. Ala itse tienaamaan ja maksamaan puhelinlaskusi, sen jälkeen voit jo vähän valittaa. Ja siltikin äiti voi ottaa puhelimen pois.
[/quote]
ET OOO TOSISSAS!
Toiko on oikea tapa seurata mitä lapsille kuuluu? Mä panostaisin enemmän puheyhteyteen, keskusteluun, kuin toisen yksityisyyden rikkomiseen.
Kun olin teini, isäni ja äitipuoleni urkki salaa mun säpöt, tekstarit, ircgalleriat jne. Ja mikä on lopputulos? Näin aikuisena ei juurikaan kommunikoida, ellei asiaa ole. Välimatkaa on 400km ja nähdään 6x vuodessa. Isä on rakas, tietysti, mutta puhutaan enempi niistä ilosista asioista kuin suruista ja murheista.
ps. sä kun et päätä. lapsesi päättävät asioista itse, sä voit antaa hyvät ohjeet/neuvot. mutta sä et päätä. Et voi kontrolloida heidän päätöksiä, elämää. Ja mitä toi opettaa, että yrität suojella heitä kaikilta. Niin sen, että kun pitäs ottaa vastuuta itsestään (aikuisena) niin mamma tulee ja hoitaa. Nice.
[/quote]
Olet erittäin lapsellinen! Et tajua tästä maailmasta oiekasti yhtään mitään
Ai?
Kummastako olit tätä mieltä?
En ota kantaa siihen, mitä tiedän elämästä. (mutta kaksi lasta löytyy, ja kasvatusvastuu heistä)
Mutta jos sun kommunikointikyky on tuota luokkaa, niin ymmärrän miks urkit lapsen yksityisyyttä (joka on muute lain mukaan väärin). Et osaa muuta! No mutta suunta on ainakin ylöspäin :) Sä opit kyllä puhumaan ja kommunikoimaan muita kunnioittaen.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:43"]90-luvulla raivottiin kotiintuloajoista. Olisi pitänyt saada riekkua kylillä vähintään 23 asti arkenakin, ja viikonloppuna olla bileissä tai taas yömyöhään kylillä ehkä jopa tuntemattoman aikuisen miehen kyydissä. Meillä tuo ratkaistiin, siis omat vanhempani ja minä, niin että koulu pitää hoitaa, viikolla olla viimeistään 21 kotona ja viikonloppuna ja lomalla täytyy tulla kotiin nukkumaan eli mihinkään bileisiin ei jäädä yöksi. Käytännössä sain tulla esim. kesällä vaikka aamulla neljältä kotiin, koska silloin vanhemmat tiesi missä kunnossa olen. Nämä ajat edellyttivät sitä etten saa juoda, polttaa tai tulla raskaaksi yms. ja koulu piti hoitaa hyvin sekä osallistua kotona määrättyihin kotitöihin oma-aloitteisesti ja osallistua myös "perinteisiin" eli juhlapyhät oltiin kotona perheen kanssa. Vanhemmat jousti jos perustelin hyvin. Hoidin oman puoleni sovitusta jupisematta, ja kaikki oltiin tyytyväisiä. Kuulostaa siltä että sinä et yritä ansaita luottamusta vaan olet todella ilkeä ja ylimielinen.
[/quote]
Perustele ylimielisyytenu ja ilkeyteni viestieni perusteella
[/quote]
Väität ettei vanhemmat vain tajua. Kyllä ne tajuaa, niilläkinnon ollut oma sosiaalinen elämänsä teininä ja huipputärkeitä juttuja joista ei millään voisi jäädä paitsi. Halusin tuoda esille, että kyllä ne nykyajan vanhemmatkin on joutuneet aikanaan asioista vääntämään. Sun lähestymistapa ei ole fiksu etkä saavuta mitään koska vain mangut siitä miten äitissäsi on vika etkä mieti ratkaisuja.
Mulla meni ainakin yläaste ihan penkin alle,samoin ammattikoulukin,ei kiinnostanut niin ei kiinnostanut,15v ajeltiin mopolla kaiket vapaa-ajat yötä myöten ja luin aika paljon kirjoja,faija oli kaikki vapaat kännissä,pilasi kaikki mahdolliset juhlat ym.
ajokortin kun sain jatkettiin autolla,armeijan jälkeen ajoin 30000km huvikseen ja 20000km/vuosi työajoa
t.mies39v
on se rankkaa ku ei nykyajan penikat pärjää yhtään ilman puhelinta! voi nyhyyy
Hemmoteltu pentu valittaa turhasta, hohhoijjaa...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:48"]Ap voisi olla minun teinini. Hän on keskimäärin kuusi tuntia koulussa, tunnin harrastuksessa, tunnin tekee läksyjä/lukee kokeisiin ja nukkuu kahdeksan tuntia vuorokaudessa. Päivittäin jää aikaa puhelinaddiktioon vähintään kahdeksan tuntia! Paitsi että välituntisinkin se kännykkä on liimautunut käteen kiinni ja pari kertaa on tullut merkintä oppitunneilta, kun ei ole laittanut kännykkää ajoissa laukkuun. Teinin mukaan opettaja on vain niin natsi, kun piti viestittää vielä yksi juttu. Niinpä. Se yksi juttu.
Meillä on yhdessä sovittu, että puhelin ja tabletti sulkeutuu klo 22 ja aletaan rauhoittua yöunille. Jos seuraavana päivänä ei ole koulua, voi vielä lukea kirjaa, jutella meidän vanhempien kanssa tai katsoa jopa tv:tä. Säännöt ovat selvät mutta kun on se yksi juttu. Vielä vähän aikaa. Se yksi pieni juttu, vain tämän kerran. Klo 22.30 revin kännykän pois ja se jää takavarikkoon seuraavaksi päiväksi. Olen natsimutsi, epäreilu, illkeä enkä tajua mitään. Itse olen teinin mukaan addiktoitunut tv:hen, jota tuijotan kaikki illat.
Niin, olen töissä kahdeksan tuntia päivässä. En käytä töissäni tietokonetta tai puhelinta kuin satunnaisesti työasioiden hoitamiseen, max 30 minuuttia päivässä. Töiden jälkeen käyn kaupassa, teen ruoan, vien pienempiä lapsia harrastukseen, käyn naapurin kanssa lenkillä, teen iltapalan, pesen koneellisen pyykkiä ja laitan tiskikoneen päälle ja aikaisintaan klo 21 rojahdan tv:n äärelle. Joskus sen sijaan soitan siskolleni tai ystävälleni. Klo 23 menen nukkumaan. Käytän siis addiktiooni max kaksi tuntia päivässä.
Kyllä tässä puhutaan nyt aivan eri luokan ongelmasta. Se, että revin kännykän lapseni käsistä, johtuu siitä, että
1) Lapseni ei noudata sovittuja sääntöjä
2) Olen aikuinen ja vastuussa lapsestani ja hänen hyvinvoinnistaan
3) Kaunis puhe ei auta ja rajoja siirretään ja muokataan jatkuvasti eikä mistään sovitusta pidetä kiinni, kun aina on se yksi juttu.
Minun nuoruudessani 90-luvulla äitini tuli risun kanssa minua hakemaan lähiostarista eikä kyllä hymyilyttänyt silloin. Harmitti ja nolotti. Mutta en toiste livennyt sovituista asioista, kun tiesin, mitä siitä seuraisi. Kasvattaminen ja kasvaminen ovat rankkoja puuhia. Mutta kumpikaan ei onnistu, jos ei nähdä yhtään vaivaa.
[/quote]
Hmm, mulla menee harrastuksiin 8,5 h viikossa, oppitunneilla en puhelinta käytä, välituntisin juttelen kavereiden kanssa, hoidan läksyni kunnolla jne. enkä roiku jossai nurkilla ryyppäämässä.
AP
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:43"]90-luvulla raivottiin kotiintuloajoista. Olisi pitänyt saada riekkua kylillä vähintään 23 asti arkenakin, ja viikonloppuna olla bileissä tai taas yömyöhään kylillä ehkä jopa tuntemattoman aikuisen miehen kyydissä. Meillä tuo ratkaistiin, siis omat vanhempani ja minä, niin että koulu pitää hoitaa, viikolla olla viimeistään 21 kotona ja viikonloppuna ja lomalla täytyy tulla kotiin nukkumaan eli mihinkään bileisiin ei jäädä yöksi. Käytännössä sain tulla esim. kesällä vaikka aamulla neljältä kotiin, koska silloin vanhemmat tiesi missä kunnossa olen. Nämä ajat edellyttivät sitä etten saa juoda, polttaa tai tulla raskaaksi yms. ja koulu piti hoitaa hyvin sekä osallistua kotona määrättyihin kotitöihin oma-aloitteisesti ja osallistua myös "perinteisiin" eli juhlapyhät oltiin kotona perheen kanssa. Vanhemmat jousti jos perustelin hyvin. Hoidin oman puoleni sovitusta jupisematta, ja kaikki oltiin tyytyväisiä. Kuulostaa siltä että sinä et yritä ansaita luottamusta vaan olet todella ilkeä ja ylimielinen.
[/quote]
Perustele ylimielisyytenu ja ilkeyteni viestieni perusteella
Ei kesken puhelun oteta kännykkää pois. Pleikat sun muut härvelit välillä naftaliiniin. Täytyy myös katsoa miten se koulu sujuu. Täytyy uskaltaa asettaa rajat.
Mene ja ota kaukosäätimestä patterit pois tai vedä television johto irti seinästä. "katsot sitä liikaa, mene vaikka nukkumaan tai oikeastaan, käy lenkillä."
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:51"] Älä vertaa itseäsi aikuiseeen koska et ole. Sinä olet 15, joten myös lapsi. Muistan täysin nuo sinun tunteesi omasta nuoruudesta usko pois. Mutta nykyään ymmärrän että juuri ne rajat on rakkautta. Yritä sinäkin ymmärtää. Jos keskustelu oli oikeasti tärkeä niin kerro äidillesi ja pyydä saada lähettää yksi viesti jobka jälkeen lupaat lopettaa. Ja hei, ymmärrä sinä myös se että vaikka ystävät on tärkeitä, niin ei heidän kanssaan kaikkea aikaa vietetä ja viestitellä. Minulla oli teininä kännykkä, eikä KUKAAN teini käyttänyt puhelinta kuin silloin kun oli oikea tarve (paitsi mitä nyt ihastuksille tekstailtiin ;)). Ette te nykynuoret ole mitään erityistapauksia miksi tarvitsisitte puhelinta enemmän. [/quote] VOi herranjestas, en ole väittänytkään olevani aikuinen. EN pidä rajoja typerinä. Onneksi minulle on asetettu tietyt rajat, mutta osa niistä on oikeasti naurettavia, mistä oon tänne joskus aikasemmin laittanut ja silloin suurinosa oikeasti oli aivan hämmästynyt, että miten voin elää näiden sääntöjen kanssa. Kuulostata siltä, että olisin mielestäsi jotenkin vähä-älyisempi, koska en ole aikuinen. Anteeksi vaan, mutten ajattele noin, niinkuin luulet. AP [/quote] Et sinä vähä-älyinen ole vaan teini jolla hormonit hyrrää etkä siksi ole paras arvioimaan käytöstäsi. Etkä pystykään, eikä sinun tarvitse. Jos yhtään lohduttaa, kyllä se elämä tasaisemmaksi vielä muuttuu etkä kohta enää pidä edes tuollaista ongelmaa ongelmanaa ollenkaan. Yritän miettiä miten todistan sen että kyllä mekin mammat olemme kokeneet juuri samat jutut kuin sinäkin mutta ei sellaista tapaa taida olla olemassakaan. Hyväksy puhelimen menetys täksi illaksi ja move on!
[/quote]
Aika hienoa vähättelyä ja loistava syy olla ottamatta toista tosissaan. Minkälaisen esimerkin se antaa että lapsia tai näiden sanomisia ei tarvitse iän vuoksi missään tilanteessa ottaa tosissaan jos ne ovat "kuitattavissa" hormoneilla. Kyllä se on tärkeää että ihminen tulee kuulluksi ja ymmärretyksi muiden taholta. Saman tien olet myös sitä mieltä että ihminen ei voi ymmärtää itseään. Minäkin tiesin aikoinani tarpeeni paremmin kuin vanhempani ja olen yhäkin näin aikuisena sitä mieltä.
[/quote]
Ei mekään oteta edellisen vastaajan kommentteja tosissamme. Johtuu menkoista eli hormoneista sen oikut ja käytös.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:40"]
Tee lastensuojeluilmoitus itsestäsi. Voit soittaa sossuun heti tiistaina
[/quote]
Jos olis tarpeellista, kuten nyt ei taida olla, voi soittaa vaikka heti, ei tarvitse odotella arkea... OT
Tsemii ap:lle!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:59"]
[/quote]
Jos olis tarpeellista, kuten nyt ei taida olla, voi soittaa vaikka heti, ei tarvitse odotella arkea... OT
[/quote]
pät pät pät pät pät
Ei siitä nyt niin kauaa ole kun me keski-ikäiset oltiin 15. Vanhemmat oli epäreiluja kalkkiksia eikä ymmärtäneet mitään teinin maailmasta jo silloin 80-luvulla....
odotapa kun pääset tähän ikään, niin sittenpä näet :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:59"]
[/quote]
[/quote]
Soittaa?Millä??? :)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:31"]
Jee! Kerrankin vanhempi, joka uskaltaa laittaa nuorelle rajoja! Liika on liikaa, piste. Pointsit mutsille.
[/quote]
Haista sä ny *****
tajusitko AP:n pointtia ollenkaan??
[/quote]
Tajusin. Netissä EI pidä olla joka päivä. Puhelimessa EI pidä olla joka päivä lapsena.
Heh tulee oma teini-ikä mieleen kun laitettiin saldoraja ja vedin siitä raivarit. Puhelinta ei sentään koskaan takavarikoitu. Uskon että sinut otetaan vakavammin kun et puhu "inisemisestä" yms. hyvät argumentit käyttöön niin eiköhän neuvottelu äitisi kanssa onnistu :)
Ap on kuitenkin jonkun koneen edessä, koska pystyy tänne kirjoittamaan.
Kauanko se puhelin oli sinulla tänään kädessä? Saitko edes syötyä, juotua, käytyä vessassa, pestyä hampaasi, vastattua vanhemmillesi?
Mikähän se todellinen syy oli, että se napattiin suoraan kädestä? Et suostunut antamaan sitä itse?
Ehkä juttusi alkoivat mennä liian levottomiksi?
Alat vaikuttamaan addiktoituneelta ja saat raivokohtauksia ilman sitä?
Ja 107, ei en pidä sinua natsina. Vaan ihmisenä joka ei kunnoita lapsiaan.. ja tuskin nekään sinua.