Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?

Vierailija
01.04.2015 |

15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?

Kommentit (426)

Vierailija
361/426 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:43"]

Eineksiä ei käytetä, piste, ja silti teini kokkaa pizzaa valmispohjiin? Mmkay.

[/quote]

Valmiiksi tehtyihin pohjiin. Ymmärtäisin, että itse tehty pakastimeen.

Vierailija
362/426 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:32"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:27"] "]Missä perheen yhteinen aika? Miksette kokkaa yhdessä? Mikä piika se teini teillä on? Ja minkä ihmeen ikäisiä on pikkusisarukset jotka 1.osaavat aina käyttäytyä hyvin 2.eivät osaa kokata 3.voivat kuitenkin viettää useita arki-iltoja keskenään teinin vahdittavina 4.mutta joita ei tarvitse vahtia koska kohta 1."   Olen samaa mieltä, missä on perheen yhteinen aika? Ap:llä tuntuu olevan aivan ruusuinen kuva nuoremmista lapsista (oliko vielä nuorempia sisaruksia kaksi vai kolme) jotka käyttäytyisivät kuin herran enkelit, kun viettävät aikaansa teinin kanssa. Oikeassa elämässä näin ei mene, jos lapset ovat normaaleja ja terveitä, sillä yli 40-vuoden työurani aikana en ole tavannut ainuttakaan sisarussarjaa, jotka käyttäytyisivät ap:n kertomalla lailla, ilman mitään valvontaa ja huolenpitoa, kun lasten ikähaarukaksi voisi kuvitella 10v. molemmin puolin.  Oikeassa elämässä lapset kyllä osaavat ärsyttää toinen toistaan tai jokin asia ärsyttää tai on nälkä tai jano, jolloin sisarukset kinastelevat ja tappelevat keskenään, joka on ihan normaalia. Kinastelun ja tappelun aihe voi olla mikä tahansa. Ruuanlaiton lisäksi, vastuu sisarusten hyvinvoinnista lankeaa 15-vuotiaalle teinille, jonka kehitys on vielä kesken ja normaalilla empatiakyvyllä varustetulle teinille se lisää entisestään tuskaa ja vastuuta, eikä ihme jos ap. on ogelmien äärellä ja kuvittelee laittavansa teininsä ruotuun, hakemalla hyväksyntään av-palstalta. [/quote] Oletetaan, että teinin ei tarvitse laittaa ruokaa. Sisarukset ovat koulun jälkeen keskenään kotona ennen kuin vanhemmat tulevat töistä. Normaalia, oletan. Oli ainakin 15 vuotta sitten kun minä olin teini ja sisarukseni vähän nuorempia. No, oletetaan että teini on omassa huoneessaan kuulokkeet korvilla, ei hän silloin kuule tai ole vastuussa sisarusten mahdollisista riidoista. Miksi siis olisi keittiössä puuhatessakaan? Ja uskallan kyllä väittää että teinille on vain hyväksi saada vastuuta, sehän osoittaa että vanhempi luottaa teiniin. Tämä pitää vain osata markkinoida teinille oikein. [/quote] Jaahas, olen sitten ainoa vanhempi jolla lapset tuppaa keittiöön ruuanlaittoa häiritsemään :D "koska saadaan ruokaa" " mitä me syödään" "NÄLKÄ" "PIRKKOPETTERI ÄRSYTTÄÄ" "paavoinkeri vei kaukosäätimen" "saako seppoleena tulla kylään"

[/quote]

No jaa, en muista että ala-asteikäiset sisarukseni olisivat noin kärttäneet, kun suunnilleen kerran viikossa tein ruuan koko perheelle. Ehkä nykykakarat ovat sitten kärsimättömämpiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/426 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:10"]Tuen sinua ap. Teini saa taitoja ja vastuuta. Muista kehua! Itsetunto kasvaa näistä jutuista "aidosti", ei tarvitse tyhjän vuoksi kehua. Poikani kertovat usein, ettei kavereiden tarvitse tehdä mitään. En ole uskonut, mutta luettuani tämän ketjun alan uskoa! Vanhemmat, antakaa vastuuta! Perhe on yhteisyritys. Yhteen hiileen puhaltaminen antaa merkityksen elämälle. Lempeästi ja sitkeästi... 

"Samanlainen äiti"
[/quote]

Meillä kehutaan lapsia koulumenestyksestä, harrastuksissa kehittymisestä ja hyvästä käytöksestä. Merkityksen elämälle saavat sitten aikuisena pohtia itse. Sitä ei vanhemmat sanele.

Vierailija
364/426 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ei muuten ole ikinä auennut, että miksi isommat sisarukset joutuvat vahtimaan pienempiä? eivät kai ne heidän lapsiaan ole...

minusta on kohtuullista, että lapset osallistuvat kotihommiin, jotka vaikuttavat heidän omaankin elämäänsä. eli ei ole ok velvoittaa tulemaan kokkaamaan kotiin tiettyinä päivinä, koska äidillä ja sisaruksilla on nälkä, vaikka nuorella itsellään olisi muuta hommaa.

minä esim. olen pessyt pyykkini 10-vuotiaasta asti itse ja yleensä tiskikone, roskien vienti, salaatin teko, kattaminen, perunoiden kuoriminen, lähikaupassa käynti yms "pikkujutut" ovat minun vastuullani. Inhoan kokkaamista, joten sitä vanhemmat eivät pakota minua tekemään yksin kuin n. kerran kuussa, mutta silloin kun minä kokkaan, niin äiti/isä auttavat käymällä kaupassa hakemassa niitä aineksia, joita minä haluan käyttää.

Pointtina kuitenkin että kotihommien tekemisen ei pitäisi olla mistään muusta pois. Riidat vältetään ainakin meidän perheessä parhaiten niin, että vanhemmat pyytävät minua tekemään jotain ja minä teen sen seuraavan 3 tunnin kuluessa silloin kun huvittaa. Ja olisi kiva, jos et ottaisi apua itsestäänselvyytenä, vaan sanoisit myös kiitos. Mikään ei tapa motivaatiota tehokkaammin, kuin marttyyri äiti, joka rähisee laiskuudesta, vaikka muutkin kuin hän tekevät parhaansa ja auttavat jatkuvasti...

kotona asuva 18v

Vierailija
365/426 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:10"]Tuen sinua ap. Teini saa taitoja ja vastuuta. Muista kehua! Itsetunto kasvaa näistä jutuista "aidosti", ei tarvitse tyhjän vuoksi kehua. Poikani kertovat usein, ettei kavereiden tarvitse tehdä mitään. En ole uskonut, mutta luettuani tämän ketjun alan uskoa! Vanhemmat, antakaa vastuuta! Perhe on yhteisyritys. Yhteen hiileen puhaltaminen antaa merkityksen elämälle. Lempeästi ja sitkeästi... 

"Samanlainen äiti"
[/quote]

Meillä kehutaan lapsia koulumenestyksestä, harrastuksissa kehittymisestä ja hyvästä käytöksestä. Merkityksen elämälle saavat sitten aikuisena pohtia itse. Sitä ei vanhemmat sanele.
[/quote]
Mutta huomaa kyllä että samanlaisen äidin itsetunto on rakentunut juuri tuolle pohjalle. Että lisäännytään ja opetetaan lapsetkin samaan ja muu on tyhjää.

Vierailija
366/426 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No huh huh onneksi en itse joutunut olemaan vastuussa ruuanlaitosta, eikä muuten kukaan kaverinikaan. Siivouspäivään osallistui koko perhe ja välillä autoin äitiäni ruuan valmistuksessa.

Tällä hetkellä olen omillani asuva opiskelija ja osaan pyörittää talouttani erinomaisesti. Rakastan ruuanlaittoa ja leipomsta, koska minua ei koskaan pakotettu ottamaan siitä noin suurta vastuuta. "

Äitisi on ollut esimerkillinen. Juuri näin pitäisi tapahtua tietojen ja taitojen siirtäminen sukupolvelta toiselle. Tehdään yhdessä. Jos nuori tarvitsee apua sitä on heti saatavilla, eikä tehtävästä tarvitse selvyytyä yksin. Vähän samalla tavalla kuin nykyään työelämässä työhön perehdyttäminen.

Jostakin syystä Suomsessa ihannoidaan suoriteperusteistakasvatusta, siitä jopa vanhemmat ylpeilevät ja vaativat lapsilta, niin kuin ap. tapauksessa 15-vuotiaan tytön pitäisi ottaa perheen  puolet arkipäivien ruokavastuusta YKSIN JA ITSENÄISESTI, ilman tukea ja turvaa, joka ei voi olla vaikuttamatta nuoren kehitykseen.

Muualla maailmassa ja myös ennen Suomessa käden taidot siirrettiin sukupolvelta toiselle opettavalla,  olemalla läsnä ja käytettävissä silloin kun tarvitaan apua. Vastuu on aikuisella, ei lapsella.

Vierailija
367/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:57"]minulle ei muuten ole ikinä auennut, että miksi isommat sisarukset joutuvat vahtimaan pienempiä? eivät kai ne heidän lapsiaan ole...

minusta on kohtuullista, että lapset osallistuvat kotihommiin, jotka vaikuttavat heidän omaankin elämäänsä. eli ei ole ok velvoittaa tulemaan kokkaamaan kotiin tiettyinä päivinä, koska äidillä ja sisaruksilla on nälkä, vaikka nuorella itsellään olisi muuta hommaa.

minä esim. olen pessyt pyykkini 10-vuotiaasta asti itse ja yleensä tiskikone, roskien vienti, salaatin teko, kattaminen, perunoiden kuoriminen, lähikaupassa käynti yms "pikkujutut" ovat minun vastuullani. Inhoan kokkaamista, joten sitä vanhemmat eivät pakota minua tekemään yksin kuin n. kerran kuussa, mutta silloin kun minä kokkaan, niin äiti/isä auttavat käymällä kaupassa hakemassa niitä aineksia, joita minä haluan käyttää.

Pointtina kuitenkin että kotihommien tekemisen ei pitäisi olla mistään muusta pois. Riidat vältetään ainakin meidän perheessä parhaiten niin, että vanhemmat pyytävät minua tekemään jotain ja minä teen sen seuraavan 3 tunnin kuluessa silloin kun huvittaa. Ja olisi kiva, jos et ottaisi apua itsestäänselvyytenä, vaan sanoisit myös kiitos. Mikään ei tapa motivaatiota tehokkaammin, kuin marttyyri äiti, joka rähisee laiskuudesta, vaikka muutkin kuin hän tekevät parhaansa ja auttavat jatkuvasti...

kotona asuva 18v
[/quote]

Tuota ekan kappaleen asiaahan tässä on pitkin ketjua mietitty. Ilmeisesti löytyy niitäkin vanhempia jotka todella laskevat sen varaan että isommat sisarukset hoitaa vanhempien velvollisuudet. Niinhän tuo apkin meinaa.

Vierailija
368/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:57"]

minulle ei muuten ole ikinä auennut, että miksi isommat sisarukset joutuvat vahtimaan pienempiä? eivät kai ne heidän lapsiaan ole...

kotona asuva 18v

[/quote]

Ehkä nuorelle tekisi ihan hyvää oppia, että jotkut asiat on pakko tehdä tiettyyn aikaan eikä silloin kun sattuu huvittamaan. Valitettavasti näitä näkee tettiläisissä, kesätyöntekijöissä ja työssäoppijoissa, ettei osata noudattaa aikatauluja, tai ei vaan huvita noudattaa niitä. Ääriesimerkkinä eräs tettiläinen raahautui paikalle puolivälissä työpäivää, ilmoittamatta mitään ja sanoi syyksi ettei jaksanut aikaisemmin. Tämän keskustelun luettuani alan ymmärtää miksi.

Vierailija
369/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä?!? Teini pystyy ihan hyvin tekemään ruuan kahdesti viikossa, kotitalouttakin opiskellaan yläasteella ja sieltä saa kivoja helppoja reseptejä. Itse vastasin teininä perheen päivällisten (pari krt viikossa) lisäksi koko talouden pyykkihuollosta ja osallistuin viikkosiivoukseen joten mielestäni tuo ei ole juuri mitään ja huom tästä ei ole vasta kuin muutama vuosi aikaa.. En ymmärrä

Vierailija
370/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:07"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:57"]

kotona asuva 18v

[/quote]

Ehkä nuorelle tekisi ihan hyvää oppia, että jotkut asiat on pakko tehdä tiettyyn aikaan eikä silloin kun sattuu huvittamaan. Valitettavasti näitä näkee tettiläisissä, kesätyöntekijöissä ja työssäoppijoissa, ettei osata noudattaa aikatauluja, tai ei vaan huvita noudattaa niitä. Ääriesimerkkinä eräs tettiläinen raahautui paikalle puolivälissä työpäivää, ilmoittamatta mitään ja sanoi syyksi ettei jaksanut aikaisemmin. Tämän keskustelun luettuani alan ymmärtää miksi.
[/quote]

Tai ehkä tässä tapauksessa tuon vanhemman olisi hyvä oppia että tietyt asiat, kuten omien lastensa tarpeista huolehtiminen pitää osata hoitas itse...

Vierailija
371/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:57"]minulle ei muuten ole ikinä auennut, että miksi isommat sisarukset joutuvat vahtimaan pienempiä? eivät kai ne heidän lapsiaan ole... minusta on kohtuullista, että lapset osallistuvat kotihommiin, jotka vaikuttavat heidän omaankin elämäänsä. eli ei ole ok velvoittaa tulemaan kokkaamaan kotiin tiettyinä päivinä, koska äidillä ja sisaruksilla on nälkä, vaikka nuorella itsellään olisi muuta hommaa. minä esim. olen pessyt pyykkini 10-vuotiaasta asti itse ja yleensä tiskikone, roskien vienti, salaatin teko, kattaminen, perunoiden kuoriminen, lähikaupassa käynti yms "pikkujutut" ovat minun vastuullani. Inhoan kokkaamista, joten sitä vanhemmat eivät pakota minua tekemään yksin kuin n. kerran kuussa, mutta silloin kun minä kokkaan, niin äiti/isä auttavat käymällä kaupassa hakemassa niitä aineksia, joita minä haluan käyttää. Pointtina kuitenkin että kotihommien tekemisen ei pitäisi olla mistään muusta pois. Riidat vältetään ainakin meidän perheessä parhaiten niin, että vanhemmat pyytävät minua tekemään jotain ja minä teen sen seuraavan 3 tunnin kuluessa silloin kun huvittaa. Ja olisi kiva, jos et ottaisi apua itsestäänselvyytenä, vaan sanoisit myös kiitos. Mikään ei tapa motivaatiota tehokkaammin, kuin marttyyri äiti, joka rähisee laiskuudesta, vaikka muutkin kuin hän tekevät parhaansa ja auttavat jatkuvasti... kotona asuva 18v [/quote] Tuota ekan kappaleen asiaahan tässä on pitkin ketjua mietitty. Ilmeisesti löytyy niitäkin vanhempia jotka todella laskevat sen varaan että isommat sisarukset hoitaa vanhempien velvollisuudet. Niinhän tuo apkin meinaa.

[/quote]

Jos ap:n muut lapset ovat alakoululaisia, niin eivät kai he samalla tavalla vahdittavia ole kuin pikkulapset, siis sen ikäiset jotka todella tarvitsevat vielä lapsenvahtia. Osaavathan koululaiset yleensä olla iltapäivällä itsekseen kotona, joko yksin tai sisarusten kanssa. Se että yksi sisaruksista on muita vanhempi ei muuta tilannetta vahtimiseksi tai huolehtimiseksi, jos jokainen pärjäisi yksinkin.

Vierailija
372/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että niin monille tulee vaikeuksia itsenäistymisessä kun äidit passaa vielä 15-vuotiaitakin kuin pikkulapsia. Parin vuoden päästä pitää kuitenkin tehdä se ruoka 7xviikossa ja huolehtia kaikista muistakin kotitöistä.

Vierailija
373/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:43"]Teini osaa laittaa ruokaa, siitä ei ole kyse. Suunnitellaan yhdessä tai sanotaan mitä hän kokkaa, tai halutessaan saisi tietysti itsekin päättää. Ihan perus kotiruokaa joka tapauksessa. Perheeseen kuuluu myös kaksi nuorempaa lasta, jotka ovat liian nuoria hoitamaan koko homman. Jos teini ei laittaisi ruokaa, venyisi syöminen liian myöhäiseksi. Koulu sujuu hyvin, harrastukset eivät tästä kärsi. Ap [/quote] Miksei voi edellisenä päivänä tehdä tuplasatsia tai ottaa pakastimesta jotain tai lämmittää jonkun eineksen ( hui)

[/quote]

Tehdään jo nyt pari kertaa viikossa tuplasatsi. Jos tehtäisiin triplasatsi, tulisi sama ruoka kolmantena päivänä jo korvista ulos. Eineksiä ei syödä.

Ap
[/quote]

Eli teini tekee siis neljän päivän ruoat ja sinä ja miehesi jaatte loput kolme vuoroa? Reilua? No ei!

Vierailija
374/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:07"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:57"] minulle ei muuten ole ikinä auennut, että miksi isommat sisarukset joutuvat vahtimaan pienempiä? eivät kai ne heidän lapsiaan ole... minusta on kohtuullista, että lapset osallistuvat kotihommiin, jotka vaikuttavat heidän omaankin elämäänsä. eli ei ole ok velvoittaa tulemaan kokkaamaan kotiin tiettyinä päivinä, koska äidillä ja sisaruksilla on nälkä, vaikka nuorella itsellään olisi muuta hommaa. minä esim. olen pessyt pyykkini 10-vuotiaasta asti itse ja yleensä tiskikone, roskien vienti, salaatin teko, kattaminen, perunoiden kuoriminen, lähikaupassa käynti yms "pikkujutut" ovat minun vastuullani. Inhoan kokkaamista, joten sitä vanhemmat eivät pakota minua tekemään yksin kuin n. kerran kuussa, mutta silloin kun minä kokkaan, niin äiti/isä auttavat käymällä kaupassa hakemassa niitä aineksia, joita minä haluan käyttää. Pointtina kuitenkin että kotihommien tekemisen ei pitäisi olla mistään muusta pois. Riidat vältetään ainakin meidän perheessä parhaiten niin, että vanhemmat pyytävät minua tekemään jotain ja minä teen sen seuraavan 3 tunnin kuluessa silloin kun huvittaa. Ja olisi kiva, jos et ottaisi apua itsestäänselvyytenä, vaan sanoisit myös kiitos. Mikään ei tapa motivaatiota tehokkaammin, kuin marttyyri äiti, joka rähisee laiskuudesta, vaikka muutkin kuin hän tekevät parhaansa ja auttavat jatkuvasti... kotona asuva 18v [/quote] Ehkä nuorelle tekisi ihan hyvää oppia, että jotkut asiat on pakko tehdä tiettyyn aikaan eikä silloin kun sattuu huvittamaan. Valitettavasti näitä näkee tettiläisissä, kesätyöntekijöissä ja työssäoppijoissa, ettei osata noudattaa aikatauluja, tai ei vaan huvita noudattaa niitä. Ääriesimerkkinä eräs tettiläinen raahautui paikalle puolivälissä työpäivää, ilmoittamatta mitään ja sanoi syyksi ettei jaksanut aikaisemmin. Tämän keskustelun luettuani alan ymmärtää miksi. [/quote] Tai ehkä tässä tapauksessa tuon vanhemman olisi hyvä oppia että tietyt asiat, kuten omien lastensa tarpeista huolehtiminen pitää osata hoitas itse...

[/quote]

Sekä että. Oli vanhemman tehtävä mikä tahansa, niin ei 15-vuotias ole enää mikään paapottava pikkulapsi.

Vierailija
375/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ku ihmetellä näitä vastauksia. Niin kuin joku jo kirjoittikin, niin aloittaja on aina väärässä. Toisessa ketjussa haukutaan äitiä joka ei velvoita lapseltaan mitään vaan annetaan mennä miten lystää ja tässä ketjussa aloittaja on laittanut teininsä tekemään ruokaa ja sehän vasta katastrofaalista onkin.

Ap, sä oot ihan oikeassa. Et ole orapiiskuri tai mitenkään tiukkis. Oikein fiksulta vaikutat vastauksissasi ja varmasti olet hyvä äiti. Pidä kiinni vaan siitä että teinisi tekee ruuat kahdesti viikossa. Se opettaa vastuuta ja kotitaloutta. Ei se teini siitä kärsi. Jokainen tuon ikäinen nyt angstaa joka asiasta.

Ja nää kauhistelijat, kukkahattutädit, hiekkapillut, muutenvaanidiootit, lukutaidottomat ja kermaperseiden kasvattajat vois oikeesti syödä päänsä. Naurettavia vastauksia. HÄVETKÄÄ!!

Vierailija
376/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:07"]

kotona asuva 18v

[/quote]

[/quote]

OMAT velvollisuutensa on hoidettava.

Teinin velvollisuuksiin ei kuulu palkatta ja vastoin omaa tahtoaan valmistaa koko perheelle ruokaa kaksi kertaa viikossa. Teinin velvollisuuksiin kyllä kuuluu osallistua kotitöihin ja suorittaa yhteiseen hyvään perustuvia tehtäviä perheen jäsenenä.

Teinin oikeuksiin taas kuuluu kapinoida ja laiminlyödä velvollisuutensa. Vanhempien velvollisuus on silloin ottaa vastuu ja ehkä määrätä laiminlyöntien seuraukset, mutta seuraus EI voi olla se, että nuoremmat sisarukset ovat nälässä, koska vanhemmat eivät vain yksinkertaisesti ole paikalla hoitamassa OMIA velvollisuuksiaan.

Esimerkillähän lapsia kasvatetaan. Varsinkin teini-ikäisen maailma ja moraalitaju ovat mustavalkoisia ja pää uskomattoman terävä. Millaisen esimerkin ap antaa? 

Vierailija
377/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole. Kuitenkin jo päivässä syödään vähintään kaksi kertaa.

Vierailija
378/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:21"]

En voi ku ihmetellä näitä vastauksia. Niin kuin joku jo kirjoittikin, niin aloittaja on aina väärässä. Toisessa ketjussa haukutaan äitiä joka ei velvoita lapseltaan mitään vaan annetaan mennä miten lystää ja tässä ketjussa aloittaja on laittanut teininsä tekemään ruokaa ja sehän vasta katastrofaalista onkin.

Ap, sä oot ihan oikeassa. Et ole orapiiskuri tai mitenkään tiukkis. Oikein fiksulta vaikutat vastauksissasi ja varmasti olet hyvä äiti. Pidä kiinni vaan siitä että teinisi tekee ruuat kahdesti viikossa. Se opettaa vastuuta ja kotitaloutta. Ei se teini siitä kärsi. Jokainen tuon ikäinen nyt angstaa joka asiasta.

Ja nää kauhistelijat, kukkahattutädit, hiekkapillut, muutenvaanidiootit, lukutaidottomat ja kermaperseiden kasvattajat vois oikeesti syödä päänsä. Naurettavia vastauksia. HÄVETKÄÄ!!

[/quote]

Kauniisti kirjoitat vieraille ihmisille, jotka ovat esittäneet mielipiteensä asiallisesti. Tämä on av-ketjuksi ystävällissävyinen, ap ei ole saanut haukkujakaan juurikaan. Moni on vain sanonut, että on eri mieltä ja vastankut ap:n suoraan kysymykseen.

Vierailija
379/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:07"]

[/quote]

[/quote]

no tämä nyt on ihan eri juttu. työstä maksetaan palkkaa, joten tottakai se tehdään juuri silloin ja siten, kuin työnantaja haluaa. kotityöt sen sijaan ovat koko perheen yhteinen asia, joiden ei pitäisi stressata ketään. Kukaan ei myöskään kärsi, vaikka aikataulut olisivat vähän vapaammat, kotonahan ollaan sentään rentoutumassa. Minä en saa aina päättää, että mitä teen, mutta saan päättää, että milloin ja miten teen sen. On aika paljon helpompaa kaikille, että teen homman tunnin päästä tyytyväisenä, kuin että joudun keskeyttämään jotain itselleni tärkeää ja teen homman heti äyskien ja vihaisena. Perhe-elämä on täynnä kompromisseja ja asioista pitäisi pystyä keskustelemaan. minusta toisten kunnioittaminen ja yhteistyökyky ovatkin keskeisimpiä asioista, mitä lapsille voi opettaa. vanhempien diktatuuri on vähän turhaa...

Vierailija
380/426 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei aina tunnu tajuavan, miten ikävältä siitä esikoisesta voi tuntua, kun joutuu jatkuvasti huolehtimaan pikkusisaruksistaan ja hoitamaan heitä vanhempien puolesta sen sijaan, että itse saisi huolenpitoa vanhemmilta. Minä hain alakoululaisena jo veljeni tarhasta, laitoin ruokaa (aluksi kyllä lämmitin jotain eineksiä), autoin läksyissä, siivosin oman huoneeni ja lisäksi yläkerran ja autoin pikkusisaruksiani siivoamaan omat huoneensa. Olen tyttö, yllätys, yllätys. Minua syyllistettiin laiskuudesta, kun luin yliopiston pääsykokeisiin samalla, kun veljeni vetelehtivät kotona ilman suurempia tulevaisuuden suunnitelmia. Veljeni eivät vielä aikuisiälläkään osaa laittaa ruokaa tai selviydy alkeellisistakaan kotitöistä... Minusta taas on tullut hirveä kontrollifriikki, haluan aina pitää kaikki langat käsissäni. Uskon sen juontavan juurensa ehkä lapsuuteeni, kun jouduin ottamaan veljistäni liikaa vastuuta liian varhain. Olen sisimmässäni katkera vanhemmilleni, koska he eivät missään vaiheessa tuntuneet tajuavan, kuinka paljon työtä tein perheen eteen. Kiitosta en saanut, kaikki oli itsestäänselvyys. Kuten moni on jo aikaisemmin tässä ketjussa todennut: Teini ei ole päättänyt hankkia perhettä, häntä ei siis voi laittaa vastuuseen pikkusisaruksistaan ja heidän ruokkimisestaan ja vahtimisestaan. Riittää, että teini tekee itselleen välipalaa, hoitaa koulun ja siivoaa omat sotkunsa. Miksi olette hankkineet enemmän lapsia kuin mitä voitte ITSE hoitaa???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi