Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
Kommentit (426)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:21"]
En voi ku ihmetellä näitä vastauksia. Niin kuin joku jo kirjoittikin, niin aloittaja on aina väärässä. Toisessa ketjussa haukutaan äitiä joka ei velvoita lapseltaan mitään vaan annetaan mennä miten lystää ja tässä ketjussa aloittaja on laittanut teininsä tekemään ruokaa ja sehän vasta katastrofaalista onkin.
Ap, sä oot ihan oikeassa. Et ole orapiiskuri tai mitenkään tiukkis. Oikein fiksulta vaikutat vastauksissasi ja varmasti olet hyvä äiti. Pidä kiinni vaan siitä että teinisi tekee ruuat kahdesti viikossa. Se opettaa vastuuta ja kotitaloutta. Ei se teini siitä kärsi. Jokainen tuon ikäinen nyt angstaa joka asiasta.
Ja nää kauhistelijat, kukkahattutädit, hiekkapillut, muutenvaanidiootit, lukutaidottomat ja kermaperseiden kasvattajat vois oikeesti syödä päänsä. Naurettavia vastauksia. HÄVETKÄÄ!!
[/quote]
Asiaa.
Nykyään pitäisi vapaasti kasvattaa kaikki ja lapset ja nuoret eläisivät kuin pellossa.. Luulen että demi-teinejä tämä palsta täynnä, kun tällaista palautetta tullut ap:n aloitukseen.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:21"]
En voi ku ihmetellä näitä vastauksia. Niin kuin joku jo kirjoittikin, niin aloittaja on aina väärässä. Toisessa ketjussa haukutaan äitiä joka ei velvoita lapseltaan mitään vaan annetaan mennä miten lystää ja tässä ketjussa aloittaja on laittanut teininsä tekemään ruokaa ja sehän vasta katastrofaalista onkin.
Ap, sä oot ihan oikeassa. Et ole orapiiskuri tai mitenkään tiukkis. Oikein fiksulta vaikutat vastauksissasi ja varmasti olet hyvä äiti. Pidä kiinni vaan siitä että teinisi tekee ruuat kahdesti viikossa. Se opettaa vastuuta ja kotitaloutta. Ei se teini siitä kärsi. Jokainen tuon ikäinen nyt angstaa joka asiasta.
Ja nää kauhistelijat, kukkahattutädit, hiekkapillut, muutenvaanidiootit, lukutaidottomat ja kermaperseiden kasvattajat vois oikeesti syödä päänsä. Naurettavia vastauksia. HÄVETKÄÄ!!
[/quote]
Asiaa.
Nykyään pitäisi vapaasti kasvattaa kaikki ja lapset ja nuoret eläisivät kuin pellossa.. Luulen että demi-teinejä tämä palsta täynnä, kun tällaista palautetta tullut ap:n aloitukseen.
Ei kukaan tässä ketjussa anna teinin kasvaa pellossa.
Kyse on siitä, että aloittajan perheessä vastentahtoinen teini pakotetaan ilmaiseksi hoitamaan sellainen asia, joka on oikeasti yksinomaan vanhempien vastuulla.
Vaihtoehtoja on monia: lyhennetty työpäivä niin, että vanhemmat laittavat itse ruoan. Palkattu kotiapu. Noutoruoka töistä tullessa. Isovanhemmat. Vanhempien tai teinin etukäteen yhdessä valmistama ruoka, jota lämmitetään jääkaapista tai pakastimesta. Einekset. Leipä, rahka, mikropuurot yms. välipalat ruoan tilalla kahtena päivänä viikossa. Teinin apu palkkaa vastaan. Vanhemmat laittavat ruoan itse.
Näistä kaikista vaihtoehdoista ap:n mielestä paras on pakottaa vastentahtoinen teini hoitamaan vanhempien velvollisuudet kotitöiden nimissä. Viisas valitsee taistelunsa.
Ei teinille voi sälyttää vastuuta, jonka laiminlyömisestä seuraa oikeita ongelmia, ellei teini itse vastuuseen suostu.
minusta paras vaihtoehto on tuo, että vanhemmat valmistaisivat ruoan valmiiksi maanantaina ja teini lämmittäisi sen tiistaina. keskiviikkoiltana vanhemmat voisi tehdä esivalmistelua torstain ruoanlaittoa varten, esim. pilkkoa vihannekset valmiiksi keittoa varten, ja teini sitten vain heittää ne kattilaan. jotain mahdollisimman yksinkertaista ruoanlaittoa siis torstaille. hommia voisi siis helpottaa teinin kannalta. eli osavastuu ok, mutta ei ruoanlaittoa kokonaan alusta kahtena päivänä viikossa.
jos joutuu tekemään ruokaa kahtena päivänä viikossa, ja vielä jotain monimutkaisia ruokia, niin vaarana on juuri tuo että teini muuttaa varhain pois kotoa syömään niitä eineksiä eikä valmiudet tasapainoiseen elämään siinä vaiheessa ole kovin hyvät. jotenkin muulla tavalla asiat tulisi siis ratkaista kuin antamalla teinille liikaa vastuuta liian nuorella iällä.
Olen kyllä yllättynyt tästä alapeukutuksen määrästä ap:n viesteissä. Ei ole kauan aikaa siitä kun itsekin olin 15-16, tykkäsin tehdä joskus ruokaa perheelleni huvikseni ja sain siitä kiitosta. Ikinä en kuitenkaan joutunut pakotetuksi vaan joskus vihjailivat että voisin minäkin tehdä ruokaa välillä.
Mielestäni nuori ei jää paitsi mistään jos hän nyt kahtena päivänä viikossa tekee ruoan niin että kaikki on valmiina muuta kuin paistaa ja sekoittaa jne. Tässähän juuri oppii ruoanlaittoa ja vastuuta??? En olisi itsekään mitään oppinut ellen itse olisi itseäni laittanut seuramaan vanhempien ruoanlaittoa.
Perhe toimii dynaamisesti ja kaikki tekevät osansa, myös teini, vaikka tämän elämään kuuluisi tärkeänä kaverit ja harrastukset niin perhe on yhtä tärkeä, mielestäni näin vanhalta lapselta voi jo vaatia vastuuta ja sitä että ymmärtää vanhempiensa omat menot ja sen että joskus joutuu itsekin joustamaan! Teineillä tuppaa muutenkin olemaan tuo minäminä-asenne tässä vaiheessa.
Ja mikä tämä vouhotus harrastuksista ja kavereista on, pumpulissako pitää kasvattaa?? Miten te luulette että nuoren ajankäyttö vanhempana onnistuu jossei hän osaa sumplia ruoanlaittoa, harrastuksia ja muuta vapaa-aikaa, nuo asiathan vain lisääntyvät vanhetessa ja siinä pitäisi se ruokakin tehdä. En usko että teini mitenkään katkeroituu tai traumatisoituu siitä että joutuu nyt tekemään ruokaa perheelleen ja joustamaan omalta osaltaan. Uskon että ap haluaa vain hyvää lapselleen, en näe tätä mitenkään itsekkäänä toimintana. Ja samaa sitten vaaditaan nuoremmilta sisaruksilta. Asiasta voisi keskustella teinin kanssa jos hän nyt kovasti vastustelee, esittää perusteluita ja tehdä kompromisseja.
Tietenkin teini osallistuu myös ruuanlaittoon.
Minä olin teinivuoteni nuorisokodissa ja siellä teinit itse tekivät päivän ruuat. Jokaisella oli siis määrätty oma päivä jolloin oli vastuu lämpimästä ruuasta. Niin ja ne piti vielä itse miettiä ja hakea aineet kaupasta. Ei siitä kukaan traumatisoinut vaan päinvastoin. Ei niiden ruokien nyt mitään gourmeesafkaa tarvitse olla. Ruuanlaitto on minusta yksi perustaidoista, jonka jokaisen pitäisi osata.
Sä voit ap käyttää ruoanlaittoon sen ajan, jonka nykyään käytät netissä eineksiä syövien haukkumiseen.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:26"]
No entäs tämä: Teini laittaa ruokaa tiistaina ja sitä samaa ruokaa syödään sitten
torstainakin?!
Ap, miksi kysyt mielipidettä täällä, jos olet jo etukäteen päättänyt, että teinin
pitää kuitenkin tehdä ruoka kahtena päivänä viikossa?
[/quote]
Välillä teini tekee tuplasatsin ja tietysti huolehtii sen lämmityksestä. Usein teinin tekemät ruuat ovat sellaisia, etteivät ne ole hyviä parin päivän päästä lämmitettyinä. Esim. pizzaa valmiiksi tehdyistä pohjista.
Kysyin, onko vaatimukseni kohtuuton. Vaikea sanoa onko, mutta näillä nyt mennään. Jos teini ruokavuoroista luovuttaisiin, hänelle tulisi muita ehkä enemmän aikaa vieviä töitä niille ajoille kun vanhemmat tekevät seuraavien päivien ruokia. Täytyy sanoa, että olen kyllä hämmästynyt kuinka pumpulissa lapsia nykyään pitäisi kasvattaa, ilmankos teini valittaa kuinka kaverit sitä ja tätä.
Ap
[/quote]
jos hluat että että teinin sosiaaliset suhteet kärsivät niin anna mennä vaan. Mieti kun muut lähtee koulusta kahvilaan, sun teini lähtee piikomaan ruokaa yksikseen pärjäävien sisarusten suuhun. Jos ruoan ainekset on edellisenä päivänä valmiina kaapissa, teetä se ruoka itse loppuun niin nämä itsekseen pärjäävätkin osaavat sen varmaan lämmittää.
Perheessä kaikki osallistuvat mutta kuvio ei ole hyvä.
Otetaan tilanne että ap ja miehensä on lapseton. Joutuisivat laittaa itse itselleen ruokansa tai syödä niitä eineksiä.
Otetaan tilanne että perheessä on vain teini. Hän varmaan mielellään söisi vain jotain, leipää, mikroruokaa, muroja, jos saisi olla yksin kotona ja vanhemmat olisivat töissä. tässäkin tapauksessa vanhemmat joutuisivat tehdä pakastimeen itselleen jos heille ei einekset kelpaa.
Otetaan tilanne että on vain alakoululaiset (jotka muuten ainakin telkkarissa osaavat tehdä ruokaa aivan samalla tavalla kuin pari vuotta vanhemmat, ei se vaadi kuin lukutaidon ) ja tässäkin tapauksessa vanhemmat joille ei kelpaa einekset joutuisivat laittaa ne ruoat etukäteen tai laittaa nämä koululaiset töihin.
Mutta provohan tämä oli. Täällä on jatkuvasti ilkeitä kirjoituksia juuri tyttöteineistä. Jonka pitäisi osata vaikka mitä ja pari vuotta nuorepi on riekkuva "vauva"
Ei ole liikaa. Mutta sisaret siskon avuksi. Mulle ei koskaan opetettu ruuanlaittoa, ja olen siinä nyt 38-vuotiaana tosi käsi. Mulle on ruuanlaitto hyvin hankalaa, en osaa leipoa enkä tehdä kakkuja. Mä oisin toivonut että mun äitini olisi opettanut mulle ruuanlaittoa tai laittanut mut tekemään, tai edes ottamaan avuksi. Ehkä olisin oppinut siten paremmin ruuanlaiton.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:37"]
On, on sun ja miehesi homma hoitaa perheenne ruuanlaitto. Se ei ole teinin velvollisuus, ei hän ole teidän perheenne koosta ym. päättänyt. Toki voitte sopia että teini sen ruuan laittaa, jos se teinille sopii. Mutta et sä sitä voi vaatia tekemään sun velvollisuuksiasi.
[/quote]
Hahahah.
Kyllä minusta on hyvä, että teini-ikäisen täytyy tehdä jo sellaisia kotitöitä, jotka EIVÄT ole mieleen. Koin tämän itsekin ja jälkikäteen se kyllä kasvatti.
Olen 80-luvun lapsi itse, mutta sellaisesta perheestä, jossa kaikilla oli korvia myöten töitä. Pääsin / jouduin itse osalliseksi koti- ja muista töistä 13-vuotiaasta alkaen. Aluksi hoidin pihatöitä ja nurmikon niiton kesäisin, hoidin eläimiä ja kasvimaata. 14-vuotiaasta työskentelin kesät perheyrityksessä, jonka jälkeen iltaisin odotti vielä normaalit kotihommat. Töitä oli helposti 8-10 tuntia päivässä. Tämä oli siis 1990-luvun loppua.
Oman lapseni kohdalla odotan, että hän jo 15-vuotiaana vähintäänkin siivoaa huoneensa ja hoitaa vaatteet pyykkiin ja viikkaa ne, mutta aika ajoin myös laittaa ruokaa, osallistuu pihamaan hoitoon (nurmikot, perunamaa) ja tekee muita kotitöitä (pesee pyykkiä, tiskaa, lämmittää uuneja ja saunaa, hakkaa halkoja ym).
Minusta esim. vähän reilu puoli tuntia kotitöitä päivässä 15-vuotiaalle ei ole ollenkaan kohtuutonta. Loma-aikoina ja viikonloppuisin voi tehdä enemmänkin, mutta tietenkin, jos vanhemmat tekee.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:55"] Minulle vielä enemmän kertoo se mitä jätät kertomatta. Oikeasti, alla lapsen olla lapsi. Sun tehtävä on järjestää ruoka pöytään, tai isän. [/quote] Sivusta: Yleensähän palstalla hoetaan näistä 15-16-vuotiaista, että ne on melkein aikuisia. Aina on myös joku kirjoittaja joka on muuttanut 16-vuotiaana omilleen ja pärjännyt hyvin. Nyt sitten kun joku antaa vastuuta aika maltillisesti, niin se onkin huono juttu. No, av:lla aloittaja on aina väärässä. [/quote] Joku antaa nyt teinille vastuuta omista lapsistaan. Käsitätkö eron? Minusta ei ole mitenkään maltillista kiristää ja painostaa omaa lasta pikkuäidiksi kotiin viikottain.
[/quote]
Ja aivan turhaa väittää, että seuraavat tekevät täysin samat hommat kasvettuaan. Eivät tee. Vanhemman lapsen muutettua omilleen, on kokattavaa aina yhdelle vähemmän ja samaan aikaan ei myöskään ole samalla lailla niitä pienempiä sisaruksia vahdittavana. Ja kuopuksen osana onkin sitten vain huolehtia itselleen suuhun pantavaa...
No on mielestäni tpdella kohtuutonta vaatia laittamaan ruokaa itse koko perheelle edes kerran viikossa. Auttaa voi ruoan laitossa, mutta en ikinä vaatisi laittamaan itse ruokaa kaikille.
On se ok, jos nuoremmilel samanaikaisesti on vessanpesua ym töitä, jota tekevät yhtä kauan ajallisesti, eli kohtelu lapsille samanlaista. olettaen että kaikki lapset jo ylii 3v eli isoja lapsia.
Ja mielestäni kaikki ovat samala tavalla vastuussa itsestään. Eli jos ei olla siivosti, niin syyllinen saa rangaistuksen, teini ei vahdi ketään. Jotta vanhimmalla olisiedes jotakinkuin ihmismäiset oltavat, niin nuorimmilla on oltava kova kuri tällaisessa tilanteessa, ei ole mukavaa katsella kotona kahta riekkuvaa apinaa, tietenkin joillakin vanhemmilla ehkä salaisena toiveena onkin että vanhin lhätee mahdollisimman pian.
toisesta ihmisestä kannetaan vastuuuta jos niitä itse tänne maailmaan tehdään tai jos hakeutuu sellaiseen ammattiin, esim. MLL hoitajaksi, eli saa työstä palkan tai vastaavaa.
Ei ne nuoremmatkaan tule vahtimaan ilmaiseksi muita kasvettuaan ja vanhin ei ole osaansa valinnut.
Minkälaiseen maailmaan te kasvatte lapsianne? Käytte siivoamassa ja laittamassa niille ruuat niiden kotona? Mä oon syntyny -80 ja kyllä mä jo tuon ikäisenä laitoin ruokaa ja viikkosiivous hoideltiin porukalla. Pyykkejä pestiin (ei siis vaan toimitettu pyykkikoriin..) jnejne.. ei oo tarvinnu omassa elämässä ja kodissa miettiä, miten joku homma tehdään, ku kaiken oppi lapsuuskodissa. Ei se silloin aina kivalta tuntunu, mutta moni asia onkin sellainen, jota oppii arvostamaan vasta aikuisena.
Mun mielestä kaks ruuanlaittovuoroa ei ole liikaa noiden muiden hommien lisäksi. Yhteisessä kodissa on yhteiset kotityöt. Ei sekään ole reilua, että lapsille pidetään täyshoitolaa, jossa ei tarvi edes omia jälkiä korjata.
kohta 16-vuotias teini ja 2 x ruuanlaittovuoro viikkoon + pyykkien vieminen likapyykkikoriin (onko tämä joku "kotityö"? siis lattialleko ne muutoin jätetään!?) + oman huoneen siivous (normi kotityö ekaluokkalaisesta alkaen, no lakanoiden vaihto onnistuu varmaan vasta 3-4 luokkalaiselta). Ja tämä olisi sitten liikaa?
Eristää teinin kavereistaan...? Eikö normiperheessä siis vieraile teinien kavereita? Itsellä on se kokemus että parhaimpien ystävien kanssa tehtiin yhdessä kotitöitä että päästiin nopeammin ulos.
Todella oma nuoruus ja omat vaatimukseni omilta muksuiltani kuulostavat perin erikoisilta tässä seurassa. 16-vuotias on täysin kypsä valmistamaan kokonaisen yksinkertaisen aterian kaapista löytyvistä aineksista. Ei se ole vastuun siirtämistä että vanhemmat hankkivat ainekset, aikatauluttavat ruuan laiton ja siivoavat vielä jäljetkin. Ja vielä kun muita kotitöitä on noin onnettoman vähän, piika-puheet ovat täysin suhteettomia.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 14:25"]
Jos ei teini kykene laittamaan ruokaa ja pitämään huushollia pystyssä tuntia-paria viikossa, niin teini ei myöskään ole kykenevä jäämään yksin kotiin esim mökkiviikonloppuna/sukulaisreissun ajan tai huitelemaan pitkin kaupunkia kavereiden kanssa iltaisin.
Meillä ainakin ekaluokkalainen osasi olla kaverin kanssa kotona, lämmittää ruokaa, tehdä välipalaa ja käydä ulkona leikkimässä vanhempien ollessa joululomalla töissä. Ei kai teini voi sen avuttomampi olla.... pituus ja voimat ainakin riittää jo nostamaan kuumaa perunakattilaa, joten pelkkää mikrolämmitystä vaativamman homman pitäisi onnistua. Tietty jos järki ei riitä....
[/quote]
No miksei nämä pienemmät lapset sitten osaa lämmittää ruokaansa? Miksi teinin pitää olla kotona se heille valmistamassa ja passaamassa nenän eteen? Vanhemmat (yhdessä lasten kanssa) tekee pakastimeen ruoka-annoksia, jotka lapset sitten lämmittää ja syö. Ei siinä silloin tarvita mitään teiniä passaamassa pienempiä. Nehän on jo koululaisia, joten sinunkin mielestäsi siis pärjäävät.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 17:08"]
Kuinka vanhoja ne muut lapset siis on? En jaksa selata koko ketjua.
[/quote]
alakoululaisia....eli ei välttis vielä fyysisestikään valmiita hääräämään kuumien kattiloiden ja painavien uunivuokien kanssa.
On kohtuutonta, että lapsen pitäisi huolehtia kolmasosa viikottaisesta ruoanlaitosta aikuisten rinnalla. Yksi kerta viikossa riittää.