Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
Kommentit (426)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:40"] Mielestäni lasten tulee osallistua kotitöihin, ja meillä teinin osuus nyt vaan olosuhteiden pakosta painottuu ruuanlaittoon.[/quote]
Minustakin lasten tulee osallistua kotitöihin, mutta ei olosuhteiden pakosta (kuin korkeintaan satunnaisesti erikoistilanteissa). Ymmärrän varmaan itsekin, mikä ero on sillä että osallistuu tai sillä että ottaa säännöllisesti vastuulleen tehtävän, joka kuuluisi aikuisille. Sinä et ole laittamassa teinille ruuanlaittovuoroa siksi, että katsot sen olevan hänelle hyödyksi ja opettavan tarvittavia taitoja, vaan siksi ettet viitsi tai halua järjestää ruokailua muuten (btw niitä isoja satseja ei ole pakko syödä päiväkausia putkeen niin että ruoka alkaa tulla korvista ulos, vaan niitä voisi vaikka pakastaa). Tuossa ruuanlaittovuorossa teini ei voi kysyä apua aikuiselta, ei voi joustaa aikataulussa, joutuu ottamaan samalla vastuun nuorempien sisarusten ruokailusta... se vaan ei ole oikein, ellei teini itse sitä halua.
Teinillä ei vaikuta olevan juuri mitään kotitöitä, joten voithan tarjota vaihtoehtoa, että ottaisiko mielummin ruuanlaittovuoron vai siivousvuoron. Ja nuoremmille sisaruksille jotain kotitöitä myös ikätason mukaisesti.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:40"]
Ilman muuta kaksi kertaa viikossa ruoanlaittoa ei ole liikaa mutta ongelmana näen seuraavat asiat:
1) Teini ei saa määrätä päiviä tai vaihtaa niitä omien menojen mukaan eikä hän saa määrätä kellonaikaa vaan hän on tässä asiassa korvaamassa vanhempien kykenemättömyyttä hoitaa päivän ruoat. Ilman teiniä pikkusisarukset jäisivät ilman ruokaa.
2) Kyseessä on nimenomaan ruoanlaitto viikosta toiseen eikä esim. muita kotitöitä. Teini ei siis voi valita mieleisintään kotityötä tai edes vaihtelun vuoksi kokeilla jotain muuta vaan tämä on ns. teinin pakkotyö, josta ei voi valittaa
3) Sisarusten välinen epätasa-arvo. Mitä muut sisarukset tekevät tämän teinin hyväksi? Viikkaavatko teinin vaatteita kaappiin? Imuroivatko teinin huoneen? Tämä teini tekee sisaruksille ja vanhemmille kaksi kertaa viikossa ruoan eli muut saavat suoraa hyötyä ja ilman teiniä ruokaa ei tulisi. Mitä sellaista muut sisarukset tekevät? Tämän lisäksi muut sisarukset alkavat tehdä ruokaa vasta sitten, kun teini on jo muuttanut pois kotoa ja tällöin keskimmäisellä on vain yksi sisarus ruokittavana, nuorimmaisella vain itsensä. Kuvio on lähtökohtaisesti täysin epäreilu vanhinta kohtaan. Hän ei ole nauttimassa sisarustensa ruoanlaitosta, joten hän ei tule ikinä saamaan mitään vastapalvelusta sisaruksiltaan.
Muutenkin tuo lasten ruoanlaitto on epäreilu kuvio koska jos jokaiselle lapselle tulisi se kaksi kertaa viikossa ruoanlaittoa, niin vanhemmille jäisi tässä kuviossa vain yksi yhteinen päivä. Tarkoitus taitaa siis olla, että vain tämä kyseinen teini joutuu tähän hommaan tai muussa tapauksessa melkoista lapsityötä on tarkoitus käyttää tulevaisuudessakin. Koko kuvio nojaa sen varaan, että tämä yksi tekee juuri nyt nämä ruoat, myöhemmin ei ehkä tällaiselle ole edes tarvetta ja muut lapset voivat sitten vanhempien opastuksella ja näiden apuna "tehdä ruokaa", kun teini jo elää omillaan.
Minä tein 13-vuotiaasta lähtien itse omat ruokani iltapäivisin. Tein ne vain itselleni, vaikka esim. pikkuveli sai syödä myös jos halusi. Pakko ei ollut, joskus söin vain leipää tai lähdin kavereiden kanssa ulos. Joskus äiti pyysi leipomaan, siihenkin olisin voinut sanoa ei, mutta leivoin, koska pidin leipomisesta. Perheen ruokahuolto ei nojannut minuun, vaikka joskus koko perhe söikin minun keitoksiani. Paras tapa oppia ruoanlaittoa on se oma kiinnostus ja apuna olo. Pakottaminen saa vain vihaamaan kotitöitä.
Meillä vanhin 8v on alkanut kiinnostua ruoanlaitosta. Innolla haluaa olla mukana, suunittelee jo, että joku päivä tekee ruoan aivan itse. Ei tulisi mieleenkään pakottaa, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Kotitöistäkin saa valita viikottain, mitä tekee. Joskus on imuroinut keittiön, joskus pyyhkinyt pölyjä, useimmiten järjestänyt tavaroita. Tiskikoneen tyhjennys pari kertaa viikossa on ainut vakituisempi kotityö sekä oman huoneen siistiminen ja imurointi. Näitäkään en pakota tiettynä kellonllyömänä vaan on saanut valita jopa päivän milloin kotitöitä tekee.
Edelleen on ihan ok, että teini tekee kaksi kertaa viikossa ruokaa, mutta hänen pitäisi kyetä vaihtamaan päiviä tai muuttamaan tarvittaessa ruokavuorot muihin kotitöihin. Ei ole oikein, että hän on jumissa kotitöiden kanssa kaksi arki-iltaa eikä voi sopia omia menoja joustavasti.
Meillä muuten 8v osaa lämmittää valmiiksi tehtyjä ruokia itselleen mikrossa. Miksi ennemmin ei velvoiteta siihen, että teini huolehtii ruoat kahtena päivänä viikossa mutta saa tehdä ne esim. jo edellisenä iltana halutessaan? Koululaiset kykenevät lämmittämään itse omat ruokansa ja jotain pizzaa voivat syödä vaikka kylmänä, jos ette omista mikroa.
[/quote]
sisarusten välinen epätasa-arvo !?
Eipä ole tullut mieleenkään ikinä että tästä voisi tehdä jonkun numeron. Että joku oikeasti ajattelisi noin? Itse olen sisarusparven vanhin ja varmaan kärsinyt näin kauheaa epätasa-arvoa nuoremmista huolehtien, auttaen, ja kyllä - kokaten heille. Edelleen aikuisena saatan neuvoa tai auttaa!! Aattele, ihan siitä syystä että välitän sisaruksistani.
Jokainen perheessä osallistuu kykyjensä mukaan. Se juuri on tasa-arvoa.
Nyt on tullut ap:lle niin loistavia ideoita tilanteen ratkaisemiseksi, että on tyhmän joustamaton, jos ei kokeile mitään täällä ehdotetuista ideoista!
Aiotko näyttää tämän ketjun teinillesi?
Aivan loistava kiteytys jollakin:"Viisas valitsee taistelunsa!" Niinpä! Jos teet tästä ruuoanlaitosta elämää suuremman riitakysymyksen, teiniltäsi tuskin liikenee sinulle hyvää tahtoa sinua kohtaan silloin, kun sitä tarvitsisit. Kannattaa siis miettiä tarkoin, mistä asiasta tekee sen hiertävän asian.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:43"]Teini osaa laittaa ruokaa, siitä ei ole kyse. Suunnitellaan yhdessä tai sanotaan mitä hän kokkaa, tai halutessaan saisi tietysti itsekin päättää. Ihan perus kotiruokaa joka tapauksessa. Perheeseen kuuluu myös kaksi nuorempaa lasta, jotka ovat liian nuoria hoitamaan koko homman. Jos teini ei laittaisi ruokaa, venyisi syöminen liian myöhäiseksi. Koulu sujuu hyvin, harrastukset eivät tästä kärsi. Ap [/quote] Miksei voi edellisenä päivänä tehdä tuplasatsia tai ottaa pakastimesta jotain tai lämmittää jonkun eineksen ( hui)
[/quote]
Samaa mieltä. Ei ole kivaa laittaa teinille ehdotonta ruuanalaittovastuuta säännöllisesti.
Mutta ruuan voi tehdä kahdeksi päiväksi kerrallaan
Eihän se teini edes kokonaisuudessaan vastaa siitä ruuasta... sehän vain valmistaa sen.
Vanhemmat on jo suunnitelleet ruokalistan (teinin toiveet huomioiden), hankkineet tarveaineet kaupasta, hankkineet rahat ostoksiin töissä käymällä.
Vastuuta olis liikaa jos vanhempi on pämpännyt rahat, jääkaappi on tyhjä ja pienemmät sisarukset parkuu ruokaa.
Ja mitä tapahtuu jos teini jonain päivänä päättää kapinoida? Pienemmät sisarukset varmaan osaa tehdä voileipää pahimpaan nälkään tai soittaa vanhemmille että teiniä tai ruokaa ei näy.... ja sitten toiminta tilanteen mukaan.
Velvollisuuden laiminlyönnistä on sitten seurauksensa teinille myöhemmin... menee viikkorahat ja tulee kotiarestia.
Mihin tämä maa menee, jos kasvatatte lapsenne tuohon "ei oo pakko jos ei haluu" -meininkiin, ja kaverit ja harrastukset ajaa jatkuvasti välttämättömyyksien (ruoka, hygienia, asuminen) yli? Ei todellakaan ole liikaa vaadittu, että teini-ikäinen 2 kertaa viikossa tulee koulusta ensin kotiin, hoitaa tunnin yhteishyvähomman ja sitten saa tehdä loppuillan mitä haluaa.
Taitaa olla vastauksista päätellen aika monta teiniä linjoilla, joiden mielestä heillä on oikeus vapaamatkustamiseen kotona :) Mielestäni ei ole kohtuutonta, jos ruokatarvikkeet ovat valmiiksi kaapissa ja teini tietää mitä ruokaa tehdään.Plussaa jos tykkää vielä tehdä ruokaa, eli ei ihan pakottamalla tarvitse tehdä.
Meidän perheessä teinillä on yks ruuanlaittopäivä/vko, silloin pitää sekä suunnitella ruoka että tehdä se itse, mutta puolivalmisteitakin saa käyttää, enhän itsekään aina väsää kaikkea alusta asti itse.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 23:43"]
Eineksiä ei käytetä, piste, ja silti teini kokkaa pizzaa valmispohjiin? Mmkay.
[/quote]
Valmiiksi tehtyihin pohjiin. Ymmärtäisin, että itse tehty pakastimeen.
[/quote]
Hä? Laitatko reseptin
Oikeesti tää asenne, että olen hankkinut lapsen itseäni varten ja sehän tekee niinkuin itselleni on parasta! Ei, olet vain synnyttänyt uuden ihmisen maailmaan ja nyt SINÄ olet hänestä vastuussa. On ihan ok silloin tällöin pyytää teiniä laittaa perunat kiehumaan tai uunin lämpenemään. Pakkotyötä en lapsillani teettäisi ikinä.
Pari kysymystä AP:lle, koska sain vähän sellaisia viboja, ettet kerro koko totuutta.
Mitä teini antaa syyksi, kun vastustaa tätä suunnitelmaa? Et missään vaiheessa puhunut siitä, mitä tyttäresi asiasta sanoo, mikä on hälyttävää.
Mihin aikaan sinä ja puolisosi tulette kotiin noina tyttären kokkauspäivinä? Tuletteko suoraan töistä vai käyttekö esim. salilla?
Ostatteko tyttärelle ainekset valmiiksi, vai kuuluuko hänen käydä myös kaupassa?
Saako teini ruoanlaiton jälkeen mennä vapaasti kavereilla, vai pakotatko pysymään kotona x-määrän viikossa?
Lasta ei tarvitse kasvattaa pumpulissa ja kotitöiden tekeminen on ok, mutta lapsen ruokkiminen kuuluu vanhemmille. Ruoan tuominen pöytää on vanhemman työ. Jos oikeasti kyse on siitä että haluat opettaa, niin kokatkaa yhdessä. Muutoin älä käytä "opettaa taitoja" -tekosyytä.
Oletko koskaan sanonut teinille päin naamaa että hän on kiittämätön?
Jos olisin teidän teini niin varmaan tappaisin itteni kostoks tai muuten vähintään karkaisin. Jättäisin kirjeen että synnyttäkää uusia orjia.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:50"] [quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:43"]Teini osaa laittaa ruokaa, siitä ei ole kyse. Suunnitellaan yhdessä tai sanotaan mitä hän kokkaa, tai halutessaan saisi tietysti itsekin päättää. Ihan perus kotiruokaa joka tapauksessa. Perheeseen kuuluu myös kaksi nuorempaa lasta, jotka ovat liian nuoria hoitamaan koko homman. Jos teini ei laittaisi ruokaa, venyisi syöminen liian myöhäiseksi. Koulu sujuu hyvin, harrastukset eivät tästä kärsi. Ap [/quote] Miksei voi edellisenä päivänä tehdä tuplasatsia tai ottaa pakastimesta jotain tai lämmittää jonkun eineksen ( hui) [/quote] Tehdään jo nyt pari kertaa viikossa tuplasatsi. Jos tehtäisiin triplasatsi, tulisi sama ruoka kolmantena päivänä jo korvista ulos. Eineksiä ei syödä. Ap [/quote] Öhhh, 2 kertaa viikossa yksi ateria esim.pinaattilettuja, mikä ongelma? Minkä ikäisiä pienemmät sisarukset ovat? Miksette itse huolehdi heidän ruoista ja harrastuksista? Mitä jos teini pääsee vaikka erikoislukioon ja muuttaa pois kotoa? Onko nuorempien sisarusten harrastusten mahdollistaminen teinin vastuulla?
[/quote]
Eineksiä ei syödä ja piste. Siitä ei ole nyt ollenkaan tarkoitus keskustella. Ja mitä tuo höpinä nuorempien harrastuksista on? Teinin ruuanlaittovuoroilla ei ole niihin mitään vaikutusta. Teini ei ole vielä muuttamassa pois kotoa, mutta jos muuttaisi niin tilanne katsottaisiin tietysti uudestaan.
Ap
[/quote]
Pinaattiletut ei aina ole eineksiä, meillä ei koskaan....
Ohis.
Tosi mielenkiintoinen aihe! Olen itse elänyt just sellaisen "ääripää" nuoruuden eli 15-v. täysin omillani ja vastuussa kaikesta. Toivon, etten sitten aikanaan paasaa lapsilleni "kun minä olin sinun iässäsi..."-virttä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 00:21"]
En voi ku ihmetellä näitä vastauksia. Niin kuin joku jo kirjoittikin, niin aloittaja on aina väärässä. Toisessa ketjussa haukutaan äitiä joka ei velvoita lapseltaan mitään vaan annetaan mennä miten lystää ja tässä ketjussa aloittaja on laittanut teininsä tekemään ruokaa ja sehän vasta katastrofaalista onkin.
Ap, sä oot ihan oikeassa. Et ole orapiiskuri tai mitenkään tiukkis. Oikein fiksulta vaikutat vastauksissasi ja varmasti olet hyvä äiti. Pidä kiinni vaan siitä että teinisi tekee ruuat kahdesti viikossa. Se opettaa vastuuta ja kotitaloutta. Ei se teini siitä kärsi. Jokainen tuon ikäinen nyt angstaa joka asiasta.
Ja nää kauhistelijat, kukkahattutädit, hiekkapillut, muutenvaanidiootit, lukutaidottomat ja kermaperseiden kasvattajat vois oikeesti syödä päänsä. Naurettavia vastauksia. HÄVETKÄÄ!!
[/quote]Hyvin kirjoitettu. Itse mietin lähinnä näiden kauhistelijoiden kasvatustapoja, että eikö teidän teineillänne ole mitään kotitöitä vaan kaiken passaatte eteen kuin Manulle illallisen? Oletan, että vastaajilla teini-ikäiset kotona hyörii kun niin kärkkäästi arvostelette.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 22:05"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:34"]
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
[/quote]
On, älytöntä.
Ei teini osaa tehdä ruokaa koko perheelle. Ellei se ole lihapullien lämmitys. Sellaista on turha vaatia teiniltäkään.
Tee ruokaa on hyvää ja teini mukaan siihen että oppii mukana. OPETA.
Minä ainakin teen sellaisia ruokia ettei siihen teinin opit riitä.
[/quote]
Ongelma ei ole se etteikö teini osaisi. Ongelma on se että teini ei halua. Mielestäni lasten tulee osallistua kotitöihin, ja meillä teinin osuus nyt vaan olosuhteiden pakosta painottuu ruuanlaittoon. Mitä siis edelleenkin on vain kahtena päivänä viikossa, tunnin verran suunnilleen yhteensä. Kyllä siinä jää aikaa koululle, kavereille ja harrastukselle.
Ap
[/quote]
Nyt se on jo tunti, kun aiemmi oli puoli tuntia?
[/quote]
Laskutaito, puoli tuntia KERRALLA, tunti YHTEENSÄ. Ei ap.
Mä en voi käsittää että yleinen mielipide vastustaa kotitöiden tekemistä D: Se tietysti selittää mooooonta asiaa... Mun mielestä vähintään kohtuullista tuo teinin osallistuminen! Ei vanhemmatkaan ole mitään lastensa palvelijoita vaan koti on yhteinen ja kotityöt myös. Jokaiselle kehitystason mukaisesti. Meidän lapset ekalla ja eskarissa, molemmat hoitaa iltapalan laiton kerran viikossa. He myös leipovat ja käyttävät veistä...
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:24"]Ei helevetti! 15 vuotiaan pitää kokata 2 kertaa viikossa ja se on mammojen mielestä kohtuutonta, ei voi olla totta!
Ei todellakaan ole liikaa vaadittu, jos ei nyt tarvitse 5 ruokalajin menua suunnitella.
Mistä ne teinit ikinä oppii, että miten sitä taloutta pyöritetään jos ei kotona mitään tarvitse tehdä? Sitten ihmetellään kun nykyajan nuoret ovat laiskoja, syövät pizzaa ja ei työt maistu.. Hmm, mistähän johtuu..
[/quote]
Mä teininä en ollut yksin vastuussa yhdestäkään ateriasta, sen sijaan osallistuin joka päivä kun olin ruoka-aikaan paikalla eikä ollut esim kokeisiin lukua aterian valmistamiseen. Siinä sitä oppi ihan hyvin ja systeemi jousti esim omien menojen suhteen.
En jaksa lukea koko ketjua joten pahoitteluni jos tulee samoja ajatuksia moneen kertaan. Minusta teiniltä ei voi vaatia ruuan laittoa koko perheelle eikä edes sitä ruuanlaittoa niille nuoremmille SÄÄNNÖLLISESTI. Teini voi halutessaan ja vähän pakotettuna silloin tällöin auttaa ja osallistua mutta teini ei ole hankkinut niitä muita lapsia eikä siten voi olla niistä päävastuussa.
Teini on kuitenkin lapsi vielä eikä hänellä siis voi olla aikuisten säännöllistä vastuuta.
Olet hyvä vanhempi kun opetat lapselle velvollisuudentuntoa ja ruoanlaittoa!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:15"]kohta 16-vuotias teini ja 2 x ruuanlaittovuoro viikkoon + pyykkien vieminen likapyykkikoriin (onko tämä joku "kotityö"? siis lattialleko ne muutoin jätetään!?) + oman huoneen siivous (normi kotityö ekaluokkalaisesta alkaen, no lakanoiden vaihto onnistuu varmaan vasta 3-4 luokkalaiselta). Ja tämä olisi sitten liikaa?
Eristää teinin kavereistaan...? Eikö normiperheessä siis vieraile teinien kavereita? Itsellä on se kokemus että parhaimpien ystävien kanssa tehtiin yhdessä kotitöitä että päästiin nopeammin ulos.
Todella oma nuoruus ja omat vaatimukseni omilta muksuiltani kuulostavat perin erikoisilta tässä seurassa. 16-vuotias on täysin kypsä valmistamaan kokonaisen yksinkertaisen aterian kaapista löytyvistä aineksista. Ei se ole vastuun siirtämistä että vanhemmat hankkivat ainekset, aikatauluttavat ruuan laiton ja siivoavat vielä jäljetkin. Ja vielä kun muita kotitöitä on noin onnettoman vähän, piika-puheet ovat täysin suhteettomia.
[/quote]
Ja siis jos sattuu peruskoulun jälkeen valitsemaan amiksen ja catering-linjan niin joutuu laittamaan ruokaa sadoille. Mammat varmaan pyörtyy kauhusta.
Ilman muuta kaksi kertaa viikossa ruoanlaittoa ei ole liikaa mutta ongelmana näen seuraavat asiat:
1) Teini ei saa määrätä päiviä tai vaihtaa niitä omien menojen mukaan eikä hän saa määrätä kellonaikaa vaan hän on tässä asiassa korvaamassa vanhempien kykenemättömyyttä hoitaa päivän ruoat. Ilman teiniä pikkusisarukset jäisivät ilman ruokaa.
2) Kyseessä on nimenomaan ruoanlaitto viikosta toiseen eikä esim. muita kotitöitä. Teini ei siis voi valita mieleisintään kotityötä tai edes vaihtelun vuoksi kokeilla jotain muuta vaan tämä on ns. teinin pakkotyö, josta ei voi valittaa
3) Sisarusten välinen epätasa-arvo. Mitä muut sisarukset tekevät tämän teinin hyväksi? Viikkaavatko teinin vaatteita kaappiin? Imuroivatko teinin huoneen? Tämä teini tekee sisaruksille ja vanhemmille kaksi kertaa viikossa ruoan eli muut saavat suoraa hyötyä ja ilman teiniä ruokaa ei tulisi. Mitä sellaista muut sisarukset tekevät? Tämän lisäksi muut sisarukset alkavat tehdä ruokaa vasta sitten, kun teini on jo muuttanut pois kotoa ja tällöin keskimmäisellä on vain yksi sisarus ruokittavana, nuorimmaisella vain itsensä. Kuvio on lähtökohtaisesti täysin epäreilu vanhinta kohtaan. Hän ei ole nauttimassa sisarustensa ruoanlaitosta, joten hän ei tule ikinä saamaan mitään vastapalvelusta sisaruksiltaan.
Muutenkin tuo lasten ruoanlaitto on epäreilu kuvio koska jos jokaiselle lapselle tulisi se kaksi kertaa viikossa ruoanlaittoa, niin vanhemmille jäisi tässä kuviossa vain yksi yhteinen päivä. Tarkoitus taitaa siis olla, että vain tämä kyseinen teini joutuu tähän hommaan tai muussa tapauksessa melkoista lapsityötä on tarkoitus käyttää tulevaisuudessakin. Koko kuvio nojaa sen varaan, että tämä yksi tekee juuri nyt nämä ruoat, myöhemmin ei ehkä tällaiselle ole edes tarvetta ja muut lapset voivat sitten vanhempien opastuksella ja näiden apuna "tehdä ruokaa", kun teini jo elää omillaan.
Minä tein 13-vuotiaasta lähtien itse omat ruokani iltapäivisin. Tein ne vain itselleni, vaikka esim. pikkuveli sai syödä myös jos halusi. Pakko ei ollut, joskus söin vain leipää tai lähdin kavereiden kanssa ulos. Joskus äiti pyysi leipomaan, siihenkin olisin voinut sanoa ei, mutta leivoin, koska pidin leipomisesta. Perheen ruokahuolto ei nojannut minuun, vaikka joskus koko perhe söikin minun keitoksiani. Paras tapa oppia ruoanlaittoa on se oma kiinnostus ja apuna olo. Pakottaminen saa vain vihaamaan kotitöitä.
Meillä vanhin 8v on alkanut kiinnostua ruoanlaitosta. Innolla haluaa olla mukana, suunittelee jo, että joku päivä tekee ruoan aivan itse. Ei tulisi mieleenkään pakottaa, ei nyt eikä tulevaisuudessa. Kotitöistäkin saa valita viikottain, mitä tekee. Joskus on imuroinut keittiön, joskus pyyhkinyt pölyjä, useimmiten järjestänyt tavaroita. Tiskikoneen tyhjennys pari kertaa viikossa on ainut vakituisempi kotityö sekä oman huoneen siistiminen ja imurointi. Näitäkään en pakota tiettynä kellonllyömänä vaan on saanut valita jopa päivän milloin kotitöitä tekee.
Edelleen on ihan ok, että teini tekee kaksi kertaa viikossa ruokaa, mutta hänen pitäisi kyetä vaihtamaan päiviä tai muuttamaan tarvittaessa ruokavuorot muihin kotitöihin. Ei ole oikein, että hän on jumissa kotitöiden kanssa kaksi arki-iltaa eikä voi sopia omia menoja joustavasti.
Meillä muuten 8v osaa lämmittää valmiiksi tehtyjä ruokia itselleen mikrossa. Miksi ennemmin ei velvoiteta siihen, että teini huolehtii ruoat kahtena päivänä viikossa mutta saa tehdä ne esim. jo edellisenä iltana halutessaan? Koululaiset kykenevät lämmittämään itse omat ruokansa ja jotain pizzaa voivat syödä vaikka kylmänä, jos ette omista mikroa.