Jättäisitkö 12 ja 14-v tytöt keskenään yöksi kotiin?
Kommentit (44)
Jätin tuon ikäiset lapset keskenään. Syynä oli nopeasti kohonnut kuume ja vatsakivut.
Lappu pöydälle ja onneksi puhelin sai olla päivystyksessä auki. Ei ollut oikein ketään, jonka olisin tilanteeseen soittanut avuksi, mutta kyseessä oli oikeasti pakkotilanne.
12v bilettäjä? Tätä ketjua lukiessa ymmärrän miksi aikuiset lapseni ovat niin poikkeuksellisen kypsiä ja fiksuja. Heidän ei ole tarvinut kasvaa liian aikaisin aikuisiksi kuten niin monen ketjun lapsen mikä näkyy aikuisena vielä erilaisina ongelmina mm parisuhteissa. Minut työnnettiin aikuisuuteen liian varhain, olin näennäisesti itsenäinen ja kypsä mutta tunnetasolla täysin keskeneräinen. Ymmärsin tämän vasta reilusti päälle kolmekymppisenä. Lopulta " parannuin" kun löysin puolison joka tuntui riittävän turvalliselta, monta suhdetta olin tuhonnut hakiessani sitä turvaa jota lapsena jäin paitsi ja sama "pakko olla vahva" -tunne oli seurannut läpi elämän sillä sitä minulta oli aina odotettu. Olin se isosisko joka joutui ottamaan liikaa vastuuta liian varhain (vaikka itseni ja vanhempien mielestä olin kovin kypsä). Kun vihdoin tuli elämääni ihminen joka salli minun olla myös pieni ja heikko saavutin lopullisen tunnetason aikuisuuden ja tasapainoisuuden. Omat lapseni ovat saaneet kypsyä omaa luonnollista tahtiaan. 12-vuotiaalla on kotona yölläkin aikuinen johon voi turvautua, meillä esim tilanteissa joissa kasvukipuja, pelottaa, näkee painajaisia tai ei saa unta. Olen muutamiksi tunneiksi jättänyt pienempien sisarusten kanssa 13 ja 14-vuotiaat illalla kun pienemmät nukkumassa ja itse olen poissa kolmisen tuntia. 16 ja 15-vuotiaat sitten keskenään yöksi. Itse muutin kotoa 16-vuotiaana. Mutta 12v on kyllä aika pieni vielä,turvautumaan 14v:hen.
Kyllä, jos itse haluavat ja uskaltavat. Ja mikäli tunnen heidän kaveripiirinsä ja tiedän, että kaveripiirissä ei pyöri tyttöjä selvästi vanhempia kolleja eikä tytöillä ole poikaystäviä. Ja jos
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:26"]Itselläni on ihan terveet täyspäiset lapset niin totta hitossa jättäisin. He arvostavat ja kunnioittavat kotiaan ja sen arvoja, että ei tosiakaan olisi mitään pelkoa mistään kotibileistä yms. [/quote] En minäkään epäile huonoa käytöstä. Vaan lapsen turvallisuuden tunnetta. Jossain USAn osavaltioissa on laitonta jättää alle 13 v yksin kotiin hetkeksikään 12 ja 14 v on ihan lapsia vielä
[/quote]
Samaa mieltä. Ihmeen paljon vastuuttomia vanhempia täällä.