Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jättäisitkö 12 ja 14-v tytöt keskenään yöksi kotiin?

Vierailija
31.03.2015 |

Missään tilanteessa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin useammaksikin yöksi, jos lapset ovat normaalisti kehittyneitä, kuten omani. Moni tämän palstan mammojen lapsista näköjään ei kehity normaalisti.

Vierailija
22/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:33"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:26"]Itselläni on ihan terveet täyspäiset lapset niin totta hitossa jättäisin. He arvostavat ja kunnioittavat kotiaan ja sen arvoja, että ei tosiakaan olisi mitään pelkoa mistään kotibileistä yms. [/quote] En minäkään epäile huonoa käytöstä. Vaan lapsen turvallisuuden tunnetta. Jossain USAn osavaltioissa on laitonta jättää alle 13 v yksin kotiin hetkeksikään 12 ja 14 v on ihan lapsia vielä

[/quote]

Ei lapsen perusturvallisuus siitä järky, jos yhden yön yksin kotona. En jaksa ymmärtää mitä eroa on yöllä ja päivällä. Päivällä lapset on useita tunteja yksin tai keskenään.

Mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa on huomioitava lapsi yksilöllisesti, ei sen kalenteri-iän mukaan vaan kypsyyden. Helposti joku 12-vuotias voi olla 16-vuotiaan tasolla ja sitten taas toinen 8-vuotiaan. Eli ei näissä tapaukisssa voi mitään selkeää ikärajaa vetää.

Jokainen vanhempi on nähnyt sen vaivan, että tutustuu siihen lapseensa ja itse parhaiten sen tieää milloin lapsi pärjää ja milloin ei.
[/quote]

Reipaskin lapsi voi kokea yöllä yksin turvattomuutta. Yö on eri kuin päivä.
Lapsi ei myöskään osaa toimia, jos sattuu jotain.
Suositus on 16 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:45"]

Mitähän lastensuojelu sanoo asiasta?

[/quote]

Lastensuojelu sanoo, että ei ole säädetty mitään rajaa milloin lapset voi jättää keskenään. Yleisohjeistus on, että alakouluikäisen tulisi olla pääsääntöisesti aikuisten seurassa ja yläkouluikäisiä ei suositella jättämään koko viikonlopuksi, mutta yön silloin tällöin on jo ihan suotavaa opetella. Ollaanhan jo iässä, joka tähtää itsenäisyyteen ja aikuisuuteen.
[/quote]

Ei vaan jos lapsen kehitys vaarantuu. Ja se voidaan. Vaarantua jo tässä tilanteessa

Vierailija
24/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä pitäisi punnita lasten "kypsyys" ja aikuisen menon "tärkeys" ja riskialttius. En jättäisi synnytyksen tai baarireissun takia kaksistaan yöksi, mutta voisin jättää esimerkiksi yövuoron tai sisaruksen (ei niin pelottavan) sairaalareissun takia.

Vierailija
25/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:04"]

Riippuu lapsista. Osaavatko toimia esim jos popparipussi syttyy mikrossa palaamaan? Ja vaikka osaisivatkin toimia oikein, pystyvätkö tällaisen episodin jälkeen jatkamaan iltaa ilman aikuista? Moni ei pystyisi.

[/quote]

Totta hitossa lapsilla pitää silti olla turvallinen yhteys johonkin aikuiseen. Ei kai lasta heitetä ilmaan kuten palloa ja jätetä ottamatta koppia. Yötyötä tekevän on vähän jo pakkokin jättää, mutta ei lapset silti oman onnensa nojassa ole. Turvallinen aikuinen on aina puhelin soiton päässä. Myös peloista yms puhutaan ihan avoimesti lapsi lähtöisesti, eikä lapsii valeta niitä aikuisten pelkoja.

Vierailija
26/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta. Kuinka moni mamma on antamassa ehkäisyvalistusta 14-vuotiaalle ja jopa kuskaa nuoren lääkäriin pillerireseptiä varten tai ostaa kaupasta kortsuha? Seksin harrastamiseen katsotaan olevan kypsä mutta yötä ei voisi olla yksin tai pari vuotta nuoremman sisaren kanssa, kun niin pelottaa ja tulipalokin voi syttyä...

Vierailija
27/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:07"]Jättäisin useammaksikin yöksi, jos lapset ovat normaalisti kehittyneitä, kuten omani. Moni tämän palstan mammojen lapsista näköjään ei kehity normaalisti.
[/quote]

Moni täällä huolehtii lapsistaan eikä kiirehdi kasvun kanssa. 12 v ja 14 v on lapsia vielä

Vierailija
28/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on 16v???? Ei ihme että niitä pullamössöjä syntyy...

Vierailija
29/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:13"]Suositus on 16v???? Ei ihme että niitä pullamössöjä syntyy...
[/quote]

Pullamössösukupolvi syntyi 70-luvulla

Vierailija
30/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ekoja kertoja varmaan 9v yötä yksin, kun äiti teki yötyötä ja isälle tuli keikka yölle. Tykkäsin, nukuin aina silloin vanhempien sängyssä leveästi. Ensimmäisellä luokalla olin useita tunteja yksin, kun molemmat vanhemmat töissä. Asuttiin maalla ja lähin naapuri reilun kilometrin päässä. Kerran muistan, että teki mieli suklaata niin soitin mummulle, että pelottaa olla yksin, tuli parin kilsan päästä samantien ja toi suklaata ja seuraksi kun niiiin pelotti :'D
.
Mutta yleisesti sehän riippuu tytöistä, muistan yläasteelta pojan joka ei uskaltanut olla tuntiakaan yksin kotona..
N21

Vierailija
31/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jätettiin 8 vuotiaana yöksi ulos, joten eiköhän nuokin jotenkin selviä.

Vierailija
32/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin jättäisin.
Itse muutin jo 15v opiskelemaan toiselle puolelle suomea.

Vierailija
33/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:18"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:13"]Suositus on 16v???? Ei ihme että niitä pullamössöjä syntyy... [/quote] Pullamössösukupolvi syntyi 70-luvulla

[/quote]

Totta. Aikana jolloin jo alle kouluikäiset jätettiin yksinään vanhempien lähtiessä kuppiloihin ensin vedettyyää kotona kunnon pohjat rööki huulessa sisällä.

Asian liittyy varmaan yhtä paljon hurskahtelua, kuin lapsii ja alkoholiinkin. On suositukset mitä tahansa niin olosuhteet sen lapsen parhaan määrittee. Asioita ei vaan aina voi tehdä tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan. Monet joutuvat heti peruskoulun jälkeen muuttamaa opiskelujen vuoksi omilleen ja jo yhteiskunnan instanssien määräämien lakien pohjalta vuorotyötä tekevien lapset joutuvat viettämään öitä yksin melko nuorinakin. Ja kautta aikojen varmasti on näistä lapsista terveitä aikuisia kehittynyt.

Vierailija
34/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni totesikin, niin riippuu täysin lapsesta. Suurin osa 12- ja 14-vuotiaista sisaruksista pärjää ihan hyvin keskenään yön, jos heille itselleen asia on ok ja ovat muutenkin itsenäisiä. Toisaalta osa lapsista varmasti reagoisi vahvastikin tilanteeseen, erityisesti jos ovat kehittyneet hieman normaalia hitaammin ja jos vanhemmat ovat vielä voimakkaasti kiinni lapsissa (eivätkä ole päästäneet itsenäistymään). Tuo 16 v on aika varma ikä, silloin lähes kaikki ovat jo sen verran itsenäisiä, että pärjäävät.

Mutta nykyään riparillekin tulee monia lapsia, jotka eivät ole olleet koskaan erossa vanhemmistaan yötä-kahta enempää.... Onneksi pääsevät hieman itsenäistymään edes 15-vuotiaina.

Vierailija
35/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:21"]Mut jätettiin 8 vuotiaana yöksi ulos, joten eiköhän nuokin jotenkin selviä.
[/quote]

Ennen lapset meni töihin jo alle 8-vuotiaana

Vierailija
36/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:07"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:33"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:26"]Itselläni on ihan terveet täyspäiset lapset niin totta hitossa jättäisin. He arvostavat ja kunnioittavat kotiaan ja sen arvoja, että ei tosiakaan olisi mitään pelkoa mistään kotibileistä yms. [/quote] En minäkään epäile huonoa käytöstä. Vaan lapsen turvallisuuden tunnetta. Jossain USAn osavaltioissa on laitonta jättää alle 13 v yksin kotiin hetkeksikään 12 ja 14 v on ihan lapsia vielä [/quote] Ei lapsen perusturvallisuus siitä järky, jos yhden yön yksin kotona. En jaksa ymmärtää mitä eroa on yöllä ja päivällä. Päivällä lapset on useita tunteja yksin tai keskenään. Mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa on huomioitava lapsi yksilöllisesti, ei sen kalenteri-iän mukaan vaan kypsyyden. Helposti joku 12-vuotias voi olla 16-vuotiaan tasolla ja sitten taas toinen 8-vuotiaan. Eli ei näissä tapaukisssa voi mitään selkeää ikärajaa vetää. Jokainen vanhempi on nähnyt sen vaivan, että tutustuu siihen lapseensa ja itse parhaiten sen tieää milloin lapsi pärjää ja milloin ei. [/quote] Reipaskin lapsi voi kokea yöllä yksin turvattomuutta. Yö on eri kuin päivä. Lapsi ei myöskään osaa toimia, jos sattuu jotain. Suositus on 16 v.

[/quote]

herranen aika ja kun minä olen muuttanut kotoa pois jo 15 vuotiaana toiselle paikkakunnalle lukioon ja asuin yksin yksiössä.

Mutta nykyajan lapset on varmaan eri asia. Niiden pitää olla mamman käsivarressa vielä kolmikymppisinä

Vierailija
37/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:33"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 08:26"]Itselläni on ihan terveet täyspäiset lapset niin totta hitossa jättäisin. He arvostavat ja kunnioittavat kotiaan ja sen arvoja, että ei tosiakaan olisi mitään pelkoa mistään kotibileistä yms. [/quote] En minäkään epäile huonoa käytöstä. Vaan lapsen turvallisuuden tunnetta. Jossain USAn osavaltioissa on laitonta jättää alle 13 v yksin kotiin hetkeksikään 12 ja 14 v on ihan lapsia vielä [/quote] Ei lapsen perusturvallisuus siitä järky, jos yhden yön yksin kotona. En jaksa ymmärtää mitä eroa on yöllä ja päivällä. Päivällä lapset on useita tunteja yksin tai keskenään. Mutta kyllä tuollaisessa tilanteessa on huomioitava lapsi yksilöllisesti, ei sen kalenteri-iän mukaan vaan kypsyyden. Helposti joku 12-vuotias voi olla 16-vuotiaan tasolla ja sitten taas toinen 8-vuotiaan. Eli ei näissä tapaukisssa voi mitään selkeää ikärajaa vetää. Jokainen vanhempi on nähnyt sen vaivan, että tutustuu siihen lapseensa ja itse parhaiten sen tieää milloin lapsi pärjää ja milloin ei. [/quote] Reipaskin lapsi voi kokea yöllä yksin turvattomuutta. Yö on eri kuin päivä. Lapsi ei myöskään osaa toimia, jos sattuu jotain. Suositus on 16 v.

[/quote]

herranen aika ja kun minä olen muuttanut kotoa pois jo 15 vuotiaana toiselle paikkakunnalle lukioon ja asuin yksin yksiössä.

Mutta nykyajan lapset on varmaan eri asia. Niiden pitää olla mamman käsivarressa vielä kolmikymppisinä

[/quote]

Jos jättää vasta 16-vuotiaan yöksi, niin se tuskin tarkoittaa mammassa roikkumista 3-kymppisenä tai 2-kymppisenäkään. Suomessa on pikemminkin vallalla aivan liian aikaisen lasten itsenäistämisen perinne kuin mikään pullamössöily.

Mutta ap tapauksessa voisin jättää, jos lapset itse haluaisivat ja olisivat luotettavia.

Vierailija
38/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jättäisin, voi hyvänen aika!

Meidän 14v on partiossa vartionjohtajana ja juuri olivat kämppäretkellä pari viikkoa sitten. Johtajina siis mun 14v ja yks toinen 14v ja vartiolaisia 5kpl sellaisia 10-12 -vuotiaita. Ihan normisettiä partiolaisten keskuudessa.

Vierailija
39/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:39"]

[/quote]

[/quote]

Jos jättää vasta 16-vuotiaan yöksi, niin se tuskin tarkoittaa mammassa roikkumista 3-kymppisenä tai 2-kymppisenäkään. Suomessa on pikemminkin vallalla aivan liian aikaisen lasten itsenäistämisen perinne kuin mikään pullamössöily.

Mutta ap tapauksessa voisin jättää, jos lapset itse haluaisivat ja olisivat luotettavia.

[/quote]

Kyllä armeijassa näkee jo, kuinka pullamössöä nykyinen sukupolvi on. Pojat itkee siellä, kun eivät ole olleet kotoa pois ja mammaa on ikävä. Pitää järjestää pleikkaa ja muuta, ettei ne masennu.

Eri asia on, jos 12 ja 14 ovat jotain jakoautomaatteja ja on vaarana, että aamulla on kämppä täynnä poikia ja kaljapulloja.

Vierailija
40/44 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:51"]

Tietysti jättäisin, voi hyvänen aika!

Meidän 14v on partiossa vartionjohtajana ja juuri olivat kämppäretkellä pari viikkoa sitten. Johtajina siis mun 14v ja yks toinen 14v ja vartiolaisia 5kpl sellaisia 10-12 -vuotiaita. Ihan normisettiä partiolaisten keskuudessa.

[/quote]

Aivan samaa meinaisn kirjoittaa. Itekin partioaikoinani aika nuorena olin vastuussa pienemmistä ja muhun kyllä luotettiin ja oli ihana olla sen luottamuksen arvoinen!

Kyllä täyspäiset 12- ja 14- vuotiaat nyt voi kotiinsa yöksi jättää! Eri asia jos ovat jotenkin arkoja tai sitten päinvastaisesti bilettäjiä.