Perhe-elämän kamalimmat puolet?
Mitkä ovat (lapsi)perhe-elämän kamalimmat puolet?
Kommentit (110)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:11"]
Ikuinen pelko lapsen kuolemasta ennen itseä. Ikuinen huoli siitä jos joku satuttaa lapsiani. Se tuska kun haluaisi antaa kauniin maailman, mutta tietää ettei pysty siihen.
[/quote]
Tätä mä aina mietin lasten tekemisissä, olisiko jollakin lapsia tehneellä vastauksia tähän?
Jokaisella ihmisellä elämä on suurimmaksi osaksi kärsimystä, joten eikö se osoita ihan äärimmäistä itsekkyyttä tehdä lapsi tänne, kärsimään.
Siltä lapselta ei ole kysytty mitään, vaan te vanhemmat viette toiselta ihmiseltä itsemäärämisoikeuden pakottamalla sen tänne omien halujenne takia.
Olette vähän niin kuin muutkin, jotka vievät muilta ihmisiltä itsemäärämisoikeuden tyydyttääkseen omat halunsa.
Itse näen vanhemmat narsistisina moraalittomina rikollisina tuon takia, en voi sille mitään, en ymmärrä miten kukaan voi olla noin julma toista kohtaan.
Moraalisesti lasten tekeminen ei voi mitenkään käännettynä olla oikein sitä lasta kohtaan.
En tiedä, onko olemassa isompaa osoitusta itsekkyydestä kuin lasten tekeminen, siinä omat halut ajavat täysin toisen ihmisen oikeuksien yli.
Se jatkuva huono omatunto milloin mistäkin; miksei se nuku jo omassa sängyssä koko yötä, miksei se opi kuivaksi jne. Samaten se, kun mietit koko työpäivän että siellä se lapsi on päiväkodissa ja mä joudun olemaan täällä.
Tai kun hermostut sille uhmaavalle tyypille kun rankan työpäivän (ja hoitopäivän) jälkeen olette molemmat yhtä väsyneitä ja kiukuttelette toisillenne.
Eli summa summarum, huono omatunto kaikesta mitä teet/jätät tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:24"]
Itse näen vanhemmat narsistisina moraalittomina rikollisina tuon takia, en voi sille mitään, en ymmärrä miten kukaan voi olla noin julma toista kohtaan.
Moraalisesti lasten tekeminen ei voi mitenkään käännettynä olla oikein sitä lasta kohtaan.
En tiedä, onko olemassa isompaa osoitusta itsekkyydestä kuin lasten tekeminen, siinä omat halut ajavat täysin toisen ihmisen oikeuksien yli.
[/quote]
Olen samaa mieltä tästä. Toisen ihmisen pakottaminen maailmaan on moraalisesti todella törkeä teko. En kylläkään sano tätä koskaan julkisesti ääneen, koska tiedän sen herättävän voimakkaita vastareaktioita. Tässäkin ketjussa kysyttiin vain lapsiperhe-elämän epämiellyttävistä piirteistä, vaikka kyllähän julmuuden voisi laskea kamalaksi puoleksi. -52
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:49"]
Ei toinen lapsi vaikuta juurikaan mihinkään aikatauluihin, uniin, sotkuun, tai rahapulaan. Sairastelua saattaa olla enemmän, mutta sekin on niin lapsesta kiinni.
[/quote]
Jaa että toinen lapsi vaatettaa itse itsensä, ei syö mitään (tai varastaa puolet vanhemmalta sisarukseltaan), ei harrasta mitään maksullista, ei tarvitse koskaan kyytiä eri aikaan kuin sisaruksensa, on täydellisen siisti eikä (toisin kuin sisaruksensa) aiheuta koskaan mitään murheita vanhemmilleen?
Enpä ole vähään aikaan nähnyt esimerkkiä räikeämmästä itsepetoksesta.
[/quote]
No kun lapset ovat pienellä ikäerolla, niin tuota pukemista kesti vuoden pidemäpään. Kyytejä tulee toki enemmän, mutta melko vähän. Molemmat lapset ovat melko siistejä ja siivoavat huoneesta puolet nopeammin, kuin mitä siihen yhdellä menisi. Harrastukset kannattaa valita sen mukaan mihin on vanhemmilla rahaa.
Kyllä se vanhemmuus ja siinä pärjääminen on ihan omista valinnoista kiinni. Tässäkin keskustelussa on niin paljon vinkumista ja säälin hakemista, että oiekin hävettää. Jos ei osaa organisoida omaa elämäänstä ja astioista pystyy ottamaan stressiä itselleen, niin kannattaisi miettiä omaa toimintaansa. Mutta ilmeisesti AV-mammat ovat kyvyttömiä pyörittämään useamman henkilön arkea. Tai ainakin tekevät siitä käsittämättömän vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:28"]
Olen samaa mieltä tästä. Toisen ihmisen pakottaminen maailmaan on moraalisesti todella törkeä teko. En kylläkään sano tätä koskaan julkisesti ääneen, koska tiedän sen herättävän voimakkaita vastareaktioita. Tässäkin ketjussa kysyttiin vain lapsiperhe-elämän epämiellyttävistä piirteistä, vaikka kyllähän julmuuden voisi laskea kamalaksi puoleksi. -52
[/quote]
Mielenkiintoinen näkökanta. Sinun mielestä siis omat vanhempasi ovat moraalisesti törkeitä ihmisiä? Sinäänsä olisi hyvä, jos ihmiset lisääntyisivät huomattavasti vähemmän, mutta ihan täysin en kuitenkaan lisääntymistä lopettaisi. Tai no toisaalta olisipa maapallokin paljon terveempi paikka parin sadan vuoden päästä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:49"]
Ei toinen lapsi vaikuta juurikaan mihinkään aikatauluihin, uniin, sotkuun, tai rahapulaan. Sairastelua saattaa olla enemmän, mutta sekin on niin lapsesta kiinni.
[/quote]
Jaa että toinen lapsi vaatettaa itse itsensä, ei syö mitään (tai varastaa puolet vanhemmalta sisarukseltaan), ei harrasta mitään maksullista, ei tarvitse koskaan kyytiä eri aikaan kuin sisaruksensa, on täydellisen siisti eikä (toisin kuin sisaruksensa) aiheuta koskaan mitään murheita vanhemmilleen?
Enpä ole vähään aikaan nähnyt esimerkkiä räikeämmästä itsepetoksesta.
[/quote]
No kun lapset ovat pienellä ikäerolla, niin tuota pukemista kesti vuoden pidemäpään. Kyytejä tulee toki enemmän, mutta melko vähän. Molemmat lapset ovat melko siistejä ja siivoavat huoneesta puolet nopeammin, kuin mitä siihen yhdellä menisi. Harrastukset kannattaa valita sen mukaan mihin on vanhemmilla rahaa.
Kyllä se vanhemmuus ja siinä pärjääminen on ihan omista valinnoista kiinni. Tässäkin keskustelussa on niin paljon vinkumista ja säälin hakemista, että oiekin hävettää. Jos ei osaa organisoida omaa elämäänstä ja astioista pystyy ottamaan stressiä itselleen, niin kannattaisi miettiä omaa toimintaansa. Mutta ilmeisesti AV-mammat ovat kyvyttömiä pyörittämään useamman henkilön arkea. Tai ainakin tekevät siitä käsittämättömän vaikeaa.
[/quote]
Vanhemmuus ja siinä pärjääminen ei ole omista valinnoista kiinni! Joskus sattuu asioita, joille ei voi mitään: lapsi sairastuu, puoliso kuolee, hometalo niskassa jne. Toisekseen kaikilla ei ole verkostoa ympärillään, joten moni perhe pärjäilee kahden aikuisen ihmisen varassa ja yrittää sinnitellä yt-työpaikoissaan.
Me voimme aina kuvitella hallitsevamme elämää, mutta se on harhaa. Voimme tehdä parhaamme elämässä ja sen eteen antamisssa haasteissa. Toisekseen emme ole samanlaisia: on erilaista temperamenttia ja lapsuustaustaa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:43"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:10"]
Jatkuva sotku ja oman ajan puute. Valvominen.
[/quote]
Se on ihan itsestä kiinni. Olet itse valinnut tuon tavan elää. Olisit voinut valita jotain muutakin. Jatkuva sotku ja oman ajan puute on selkärangattomuutta. Valvominenkin on lähinnä organisoinnista kiinni.
Mies77
[/quote]
Pakko vastata näin perheellisenä, että monen ongelmana on nimenomaan organisointikyvyn puute ja asenneongelmat.
Miten niin moni ei muka voi lähteä ex tempore mihinkään? Miten se pyykkivuori on niin iso ongelma? Meilläkin on pyykkiä kolmelta lapselta ja kahdelta aikuiselta, mutta en minä muuta odottanutkaan. Suurin osa vaatteista menee kuivuriin ja mies silittää omat kauluspaitansa. Moni vaate ei silitystä edes tarvitse. Ja moni äiti hoitaa kaiken itse kun ei voi pyytää muilta apua tai muiden työnjälki ei kelpaa. Isoja lapsia passataan ja sitten itketään kun ei ole omaa aikaa.
Tai se lähteminen. Miksi ette vain lähde? Tai miten niin lasten kanssa ei voi tehdä mitään? Ei voi syödä ravintolassa? No ei, jos et ole kasvattanut lastasi siihen. Huokaus. Ja niitä harrastuksia ei tarvitse olla viisi per lapsi, jos se uuvuttaa vanhemman zombie-tasolle.
[/quote]
Samaa mieltä! Me ollaan tehty melkein kaikkea samaa kahden lapsen kanssa, kuin ennen lapsia. Tämä asenne todella ahdistaa mua, kun mietin miten jotkut lapsettomat ja lapselliset puolitutut mahtavat ajatella meistä nykyään: "nekään ressukat ei enää voi tehdä mitään, kun niillä on niitä lapsia". Aika moni tässäkin ketjussa tuntuu ajattelevan niin. Kaikkea ollaan tehty ja jotenkin enemmänkin tulee tehtyä kun haluaa päästä neljän seinän sisältä ulos vielä useammin. Lapset vaan mukaan ja menoksi. Hyvin on mennyt.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:31"]
[/quote]
Mielenkiintoinen näkökanta. Sinun mielestä siis omat vanhempasi ovat moraalisesti törkeitä ihmisiä? Sinäänsä olisi hyvä, jos ihmiset lisääntyisivät huomattavasti vähemmän, mutta ihan täysin en kuitenkaan lisääntymistä lopettaisi. Tai no toisaalta olisipa maapallokin paljon terveempi paikka parin sadan vuoden päästä.
[/quote]
Toi on ainoa looginen kanta, jos mietit moraalifilosofiaa ja lisääntymistä.
Mun mielestä aika surullista aina vedota tuohon, että vanhempasi olivat sitten varmaan moraalittomia, kertoo siitä miten te lisääntyjät ajattelette, eli toivotte omienkin lastenne ajattelevan teitä jonain pyhimyksinä.
Saattaa olla ikävä herätys teillä edessä, kun teidän lapset kasvavat ja oppivat näkemään maailman laajemmin. Se on muuten luonnollista, että ette ole enää sitten lasten elämän keskipisteitä, vinkkinä.
Tottakai omatkin vanhempani tekivät moraalittomasti ja väärin, tietävät sen itsekin nykyään, mutta he (kuten muutkin lisääntyjä) eivät aikoinaan edes kyseenalaistaneet lisääntymistä, se oli vain sellaista mitä tehtiin. Monet elää nykyäänkin samalla tavalla, toistavat vain asioita miettimättä niitä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:31"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, vanhempani tekivät väärin hankkiessaan lapsia. Ihan niin kuin sinunkin vanhempasi. Se, että lisääntyminen on moraalisesti väärin, ei liiy liikakansoittumiseen vaan siihen, että pakottaa toisen elämään ja siihen väistämättä liittymiin kärsimyksiin: sairauksiin, ahdistukseen, suruihin, menetyksiin ja kuolemaan. -52
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:11"]
Ikuinen pelko lapsen kuolemasta ennen itseä. Ikuinen huoli siitä jos joku satuttaa lapsiani. Se tuska kun haluaisi antaa kauniin maailman, mutta tietää ettei pysty siihen.
[/quote]
Tätä mä aina mietin lasten tekemisissä, olisiko jollakin lapsia tehneellä vastauksia tähän?
Jokaisella ihmisellä elämä on suurimmaksi osaksi kärsimystä, joten eikö se osoita ihan äärimmäistä itsekkyyttä tehdä lapsi tänne, kärsimään.
Siltä lapselta ei ole kysytty mitään, vaan te vanhemmat viette toiselta ihmiseltä itsemäärämisoikeuden pakottamalla sen tänne omien halujenne takia.
Olette vähän niin kuin muutkin, jotka vievät muilta ihmisiltä itsemäärämisoikeuden tyydyttääkseen omat halunsa.
[/quote]
Jokainen sielu on valinnut tulla maan päälle. Näin siis ajattelen, ja olen vela.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:31"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, vanhempani tekivät väärin hankkiessaan lapsia. Ihan niin kuin sinunkin vanhempasi. Se, että lisääntyminen on moraalisesti väärin, ei liiy liikakansoittumiseen vaan siihen, että pakottaa toisen elämään ja siihen väistämättä liittymiin kärsimyksiin: sairauksiin, ahdistukseen, suruihin, menetyksiin ja kuolemaan. -52
[/quote]
Eli sinun mielestäsi lisääntyä ei saisi lainkaan, missään tapauksessa ja meidän tulisi vaan kuolla sukupuuttoon?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:31"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Yritän kovasti olla avoimin mielin (vela kun olen itsekin) mutta sinua en vaan tajua. Miten voi olla noin ahdasmielinen ajattelutapa? Väistämättä mietityttää että olet varmasti itse kohdannut sitä sairautta, kärsimystä ja ahdistusta ihan liikaa. Osanottoni siitä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:00"]
Jos itse on siinä tilassa että tarvisi hiljaisuutta ja rauhaa, niin se onnistuu juuri sillä hetkellä äärimmäisen harvoin. Ja joskus olisi niiiiiiin makoisaa herätä puolison kanssa ja vaan lojua sängyssä tietäen että koko päivänä ei tarvitse tehdä mitään...tai että saa mennä ihan fiilispohjalta koko päivän!
[/quote]
Jaksakaa odottaa vielä muutama vuosi, yhtäkkiä ennen kuin huomaattekaan lapset ovat teini-iässä tai jopa muuttaneet pois kotoa, ja sitä omaa aikaa on taas ruhtinaallisesti. Teinien vanhempana on niin kivaa!! Ihan sen takia kannatti kestää kaikki se pikkulapsihelvetti, se palkinto on nyt ja tässä :)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 15:17"]
Yritän kovasti olla avoimin mielin (vela kun olen itsekin) mutta sinua en vaan tajua. Miten voi olla noin ahdasmielinen ajattelutapa? Väistämättä mietityttää että olet varmasti itse kohdannut sitä sairautta, kärsimystä ja ahdistusta ihan liikaa. Osanottoni siitä.
[/quote]
Tämän takia tavisten kanssa ei voi keskustella loogisesti.
Kaikki on aina henkilökohtaista, kaikesta tulee paha mieli, kaikki kannanotot perustuu tunteisiin jne. Kaikki moraali on vain emotivismia tavikselle, ja yleensä lopputulos niiden päätöksista on sen mukainen.
Ihan sama yrittääkö keskustella taviksen kanssa spesismista, rasismista, lisääntymisen etiikasta, ihan sama mistä, niin lopputulos on aina sama.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:31"] [quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:28"] Olen samaa mieltä tästä. Toisen ihmisen pakottaminen maailmaan on moraalisesti todella törkeä teko. En kylläkään sano tätä koskaan julkisesti ääneen, koska tiedän sen herättävän voimakkaita vastareaktioita. Tässäkin ketjussa kysyttiin vain lapsiperhe-elämän epämiellyttävistä piirteistä, vaikka kyllähän julmuuden voisi laskea kamalaksi puoleksi. -52 [/quote] Mielenkiintoinen näkökanta. Sinun mielestä siis omat vanhempasi ovat moraalisesti törkeitä ihmisiä? Sinäänsä olisi hyvä, jos ihmiset lisääntyisivät huomattavasti vähemmän, mutta ihan täysin en kuitenkaan lisääntymistä lopettaisi. Tai no toisaalta olisipa maapallokin paljon terveempi paikka parin sadan vuoden päästä. [/quote] Kyllä, vanhempani tekivät väärin hankkiessaan lapsia. Ihan niin kuin sinunkin vanhempasi. Se, että lisääntyminen on moraalisesti väärin, ei liiy liikakansoittumiseen vaan siihen, että pakottaa toisen elämään ja siihen väistämättä liittymiin kärsimyksiin: sairauksiin, ahdistukseen, suruihin, menetyksiin ja kuolemaan. -52 [/quote] Eli sinun mielestäsi lisääntyä ei saisi lainkaan, missään tapauksessa ja meidän tulisi vaan kuolla sukupuuttoon?
[/quote]
Kyllä. -52
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 15:21"]
Kaikki on aina henkilökohtaista, kaikesta tulee paha mieli, kaikki kannanotot perustuu tunteisiin jne. Kaikki moraali on vain emotivismia tavikselle, ja yleensä lopputulos niiden päätöksista on sen mukainen.
Ihan sama yrittääkö keskustella taviksen kanssa spesismista, rasismista, lisääntymisen etiikasta, ihan sama mistä, niin lopputulos on aina sama.
[/quote]Tarkka joskin masentava havainto. -52
Ei mikään, lapsiperhe-elämää 17 vuotta takana. 88 leijuu nyt omassa luullussa erinomaisuudessaan, ei eri mielipiteet tarkoita idioottimaisuutta, eikä edes niiden huono perustelu.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:42"]Meillä on perheessä vauva ja kaksi koiraa ja sanoisin, että tää aikataulun mukaan eläminen on puuduttavaa, ei nyt sentään kamalinta ikinä. Koiria pitää lenkittää kolme kertaa päivässä, siinä välissä syötät ja hoidat vauvaa, käyt kaupassa, teet ruokaa...oot heränny 5 kertaa yöllä itkuun ja aamulla haisee eteisessä paska kun koiralla ripuli. En osaa vielä kuvitella, minkälainen rumba siitä tulee, kun molemmat vanhemmat ollaan töissä. Just se kiire kotiin, kauppaan ja koirien hoito. Ei voi vaan käydä jossain spontaanisti.
[/quote]
Olen aina ollut sitä mieltä, että pienet lapset ja koirat ei sovi välttämättä yhteen. Ei samaan aikaan kaikkea kannata hankkia. Myöhemminkin elämässä ehtii! Paljon vähemmän stressiä kun ajattelee näin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 15:17"]
[/quote]
[/quote]
Voi kuule, ihan se sama av palstalle kirjoitteleva tavis olet sinäkin, aivan kuten minäkin. Ei sen kummempaa :)
1. Päiväkotikuskaamiset ja kellon kanssa töissä oleminen: ikinä ei ehdi mihinkään! 2. Ajoittainen väsymys 3. Aikaa parisuhteelle jää todella, todella vähän. En edes muista, milloin oltaisiin oltu kahdestaan (ei ole sukulaisverkostoa lähellä)
Mutta silti: ihanaa!