Olen myyjä ja juttelen toisinaan asiakkaille ns. ylimääräisiä
Asiakas on lähestulkoon aina hämillään jos juttelen niitänäitä. Jos vaikka vaihdamme lausahdukset säästä, saatan naurahtaa vielä että joo pistin kotona jo narsisseja oven viereen ja sinnehän ne jäätyi. Asiakas vastaa että mm niin ja poistuu nopeasti.
Olen minäkin ihminen. Joskus on mukava jutella.
Kommentit (38)
Minä en pidä siitä jos pitää jutella turhaan merkityksettömistä asioista, myyjälle, vierustoverille bussissa... Vastaan kyllä kohteliaasti ettei toinen nolostuisi, mutta mieluummin olisin rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:17"]
Asun Briteissä ja musta on kiva kun täällä on tapana pitää pientä small talkia vaikka kaupan kassalla, baarimikon kanssa tai bussipysäkillä bussia odotellessa. Se piristää päivää. Muutenkin täällä on kiva asua kun tuntemattomien ihmisten kanssa on helppo alkaa jutella. Samaa ilmapiiriä ja asennetta toivoisin Suomeenkin.
[/quote]
Eikö näistä keskusteluista ikinä selvitä ilman että joku tulee kehumaan ulkomaalaisten paremmuutta ja haukkumaan suomalaisen kulttuurin?
24: Hellitä vähän :). Ei ole niin kauheaa (saati haukkumista), jos joku sanoo toivovansa iloisempaa asennetta.
Sopiihan siinä jutustella, kunhan se ei hidasta työtä. Sapettaa seistä kassajonossa kuuntelemassa, kun kassa ja asiakas lätisevät tyhjänpäiväisiä ja jono ei liiku, ei sitten yhtään. Esimerkiksi lottoajat ja arpojen ostajat jaksavat keksiä kassoilla juttuja vaikka muille jakaa.
Mulle kaupassa käyminen on aina vähän pakkopullaa enkä pidä siitä, en halua jäädä lörpöttelemään kassalle eikä mua kiinnosta kassaneitien asiat.. Parempi olisi jokapaikassa ne itsepalvelukassat.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:07"]
24: Hellitä vähän :). Ei ole niin kauheaa (saati haukkumista), jos joku sanoo toivovansa iloisempaa asennetta.
[/quote]
Älä ole noin alentuva.
Et toivonut iloisempaa asennetta vaan brittiläisempää asennetta. Siinä on ongelman ydin.
Riippuu asiakkaasta. Itsekin juttelen mielelläni sekä myyjän että asiakkaan roolissa niitä näitä. Pidän ihmisistä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:38"]
Riippuu asiakkaasta. Itsekin juttelen mielelläni sekä myyjän että asiakkaan roolissa niitä näitä. Pidän ihmisistä.
[/quote]
"Pidän ihmisistä"? Jopas on laaja maku.
Minä juttelen myös välillä niitä näitä, ja olen asiakas siis. Aina ei tule kovin kivaa kommenttia takaisin, joskus vaan mulkaisu
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:00"]
Se että juttelee, tekee myyjästä tuttavallisemman ja luotettavamman oloisen.
[/quote]
tai sitten ei. joulun alla ostin suklaakalenterin. kalenterissa luki melko isolla fazer. myyjä rupes selittään että hän on ollut tehtaassa missä on valmistettu näitä kalentereita. hän niin hyvin muistaa tämänkin pakkausen, tämähän on sitä kalev'n suklaata. saksalaista.
pakko oli palauttaa myyjä tylysti töidensä pariin kertomalla että kalev on virolainen ja tämä taas on fazerin kuten tässä selvästi lukee
tarvitseeko erikseen mainita että ko myyjän sanomisiin en luota pätkääkään.
Minä taas asiakkaana saatan jutella ylimääräistä, mutta harmikseni myyjä menee usein hämilleen. Hämilleen menevät myyjät ovat parikymppisiä naisia ja miehiä, jotka eivät ilmeisesti keksi mitään vastattavaa. Nelikymppisten ja sitä vanhempien myyjien kanssa tulee yleensä luonteva minikeskustelu. Olen supisuomalainen enkä ole asunut ulkomailla. Silti en vaan totu tähän kulttuuriin, missä on ok tuijottaa vastaantulijaa vihaisesti ja olla mahdollisimman vähäsanainen tuntemattomien läsnäollessa. Asun pk-seudulla. Ehkä tämä ei kerro koko suomalaisuudesta....?
Jep. Nuorille juttelu on yleensä vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:59"]Ihana ketju, nostan.
[/quote]
Mä kyllä juttelen asiakkaiden kanssa paljonkin, tietysti mahdollisuuksien mukaan. Yleensä tulee sellainen tuntuma, kenen kanssa voi juttelun aloittaa ja asiakas taitaa olla useammin aloitteentekijä siinä. Tärkeintähän ei ole aiheen sisältö, vaan se, että on joku aihe, josta on helppo jutella niin että molemmat ymmärtävät ja tulee hyvä mieli. Eivät jutut toki aina ole keveitä. Kerran esimerkiksi juteltiin naisen kanssa, joka oli tullut etsimään lehteä, jossa oli hänen äitinsä kuolinilmoitus.
Ehkä ne asiakkaat eivät ajattele pahalla, ehkä vain menevät hämilleen kun eivät heti keksi mitä vastata odottamattomassa tilanteessa. :)
Itsestäni on tavallaan kiva vaihtaa pari sanaa, mutta saatan jäätyä jos myyjä kovin paljon innostuu juttelemaan kun en oikein keksi mitä sanoa. Tulee kai liian vähän harjoiteltuakin nykyisin, se myyjä kun on ainoa ihminen jonka tapaan nykyisellään melkein.
Minusta on kiva, jos myyjä juttelee niitänäitä, mikä ei liity ostoksiini. siitä jää hyvä mieli ja on mukava mennä samaan kauppaan uudestaankin.
Jatka vaan :) mulle kassat tuli tutuksi lähikaupassa ja kerran firman järjestämään teatteriesitykseen mennessä (kaupan kautta) kassa totesi, että näytät todelta kauniilta, pidä mukava ilta. Kassana oli vanhempi naishenkilö ja sen hetkinen mieliala koheni huomattavasti. vieläkin muistuu ajoittain mieleen, kauhean eron keskellä kolmen lapsen yh:nä se tuntui hyvältä :)
Ihana ketju, nostan.