Olen myyjä ja juttelen toisinaan asiakkaille ns. ylimääräisiä
Asiakas on lähestulkoon aina hämillään jos juttelen niitänäitä. Jos vaikka vaihdamme lausahdukset säästä, saatan naurahtaa vielä että joo pistin kotona jo narsisseja oven viereen ja sinnehän ne jäätyi. Asiakas vastaa että mm niin ja poistuu nopeasti.
Olen minäkin ihminen. Joskus on mukava jutella.
Kommentit (38)
Hyvä, niin mäkin teen. Juttelen kaikenlaista. Etupäässä kuitenkin kuuntelen. Osa niistä jutuista on todella surullisia ja ikäviä.
Joo, joskus on kiva jutella, mutta ihan aina ei.
Se että juttelee, tekee myyjästä tuttavallisemman ja luotettavamman oloisen.
Mä taisin viimeksi mennä vähän hämilleni, kun cittarin kassalla myyjä alkoi jutella mulle jotain, en edes muista mitä, mutta jotain kevyttä small talkia. Yleensä kassalle menen niin omissa mietteissäni eikä aiemmin myyjä ole mulle puhunut muuta kuin pakolliset tervehdykset, niin en tainnut osata sanoa oikein mitään järkevää takaisin. Mutta ihan kiva kun juttelet, jatka vaan. Jos vaikka ensi kerralla saan sanottua jotain järkevää takaisin.
Kyllä mullakin meni pasmat vähän sekaisin kun moin jälkeen myyjä sanoi, että taitaakin olla makaronilaatikkopäivä kun ostin makaronia ja jauhelihaa muiden ostosten muassa. Hämilläni sanoin vaan joo ja yritin hymyillä, etten ihan nuijalta olisi vaikuttanut. Enkä mä oikeasti mitään makaronilaatikkoa aikonut tehdä.
Ei siinä, ihan kivahan se on, että joku joskus juttelee, mutta kun se tulee niin yllättäen :D
Kaikki ei osaa vastata. Itse osaan vastata ja jopa jutella tuntemattomille missä milloinkin.
Mä en halua jutella tuntemattoman kanssa. Ärsyttää kaupat/myyjät, joissa oikein pitää luikkia hyllyjen välissä ettei tarvitsisi alkaa keskustella. Olen siis niitä, jotka vastaavat "Niin...", kääntävät katseen alas, ahdistuvat ja miettivät tarkkaan viitsivätkö mennä pian uudestaan siihen kauppaan.
Olen asiakas, joka juttelee myyjille ylimääräistä. Enkä mikään mummo, vaan ulkoasultani siisti ja asiallinen keski-ikäinen. Olen huomannut, että monren päivä piristyy, kun antaa itsestään parin ylimääräisen lauseen verran ja siitä taas tulee itsekin iloiseksi.
Jatka vain:) Musta on kivaa, kun joku tekee noin. Ihan kuin olisin ihminen.
Asun Briteissä ja musta on kiva kun täällä on tapana pitää pientä small talkia vaikka kaupan kassalla, baarimikon kanssa tai bussipysäkillä bussia odotellessa. Se piristää päivää. Muutenkin täällä on kiva asua kun tuntemattomien ihmisten kanssa on helppo alkaa jutella. Samaa ilmapiiriä ja asennetta toivoisin Suomeenkin.
Oot ihana Ap! Luulen että olet piristänyt monen yksinäisen päivää. Monihan kuvaa yksinäisyyttä niin, että sanoo vain pakolliset hei ja kiitos kaupan kassalle. Mä oon kans yksinäinen ja on ihanaa jos joku alkaa jutella, kun mun on vaikea keksiä puheenaiheita tai aloittaa juttua.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:17"]
Asun Briteissä ja musta on kiva kun täällä on tapana pitää pientä small talkia vaikka kaupan kassalla, baarimikon kanssa tai bussipysäkillä bussia odotellessa. Se piristää päivää. Muutenkin täällä on kiva asua kun tuntemattomien ihmisten kanssa on helppo alkaa jutella. Samaa ilmapiiriä ja asennetta toivoisin Suomeenkin.
[/quote]
Totta. Minä käyn vuosittain Briteissä lomalla ja on kiva kun tuntemattomien kanssa syntyy vähän keskustelua, jonka ei tarvitse olla niin ihmeellistä tai syvällistä. Muistan esim. jutelleeni kaupan kassan kanssa U2:sta, B&B:n pitäjän kanssa kauniista luonnosta, jonkun random mummelin kanssa paikallisista bussilipuista ja säästä bussipysäkillä, toisen kaupan kassan kanssa kaikista ihanista brittiherkuista joita saan niin harvoin, trekkaajien kanssa siitä, että mikä reitti olisi paras vuorelle trekatessa jne jne. Ja vaikka puhuttu englantini ei olekaan kovin kummoista (luettu ja ymmärretty englanti hyvällä tasolla), ihmiset on kuitenkin halunneet jutella kanssani. Ja viitanneet kintaalla kun olen pahoitellut ei niin hyvää puhuttua englantiani.
Mua ei kiinnosta turhat löpinät, myyjien pitäisi vaan hoitaa hommansa ja jättää asiakkaat rauhaan.
Olen lähes 50-v 120 työntekijän esimies ja mun narsissi jäätyi vuonna 1973 rakennetun kerrostaloyksiön parvekkeelle syrjäkylässä. Eli ystävällinen lörpöttelysi olisi aiheuttanut minussa kateus-reaktion omakotitaloaumista kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:41"]Mua ei kiinnosta turhat löpinät, myyjien pitäisi vaan hoitaa hommansa ja jättää asiakkaat rauhaan.
[/quote] Älkää huoliko. Myyjät kyllä tunnistaa sekunninsadasosassa kaltaisenne töykeät tuppisuut. Ei nekään Teille arvoisa töykimys halua jutella vaan toivovat, että maksatte ostoksenne viipymättä ja poistutte ilmaa pilaamasta.
Joo neutraalia niitä näitä kaalinpäitä- jutustelu on kivaa mut älkää kassat kommentoiko ihmisten ostoksia. Pari outoa tilannetta ollut, esim.Alkon myyjä kommentoi viini"tonkkaa" sanomalla "et sellanen pänikkä sit?" :) odottiko jotain selitystä ostokselleni vai...?
Siwan miesmyyjä kommentoi joskus ostaessani tamponeja, siiderin ja suklaalevyn, et " tyttöjen iltaa tiedossa?" HÄH? :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:09"]
Mä en halua jutella tuntemattoman kanssa. Ärsyttää kaupat/myyjät, joissa oikein pitää luikkia hyllyjen välissä ettei tarvitsisi alkaa keskustella. Olen siis niitä, jotka vastaavat "Niin...", kääntävät katseen alas, ahdistuvat ja miettivät tarkkaan viitsivätkö mennä pian uudestaan siihen kauppaan.
[/quote] Sinussa taitaa olla viela Neanderthalin geeneja.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:42"]Asiakas on lähestulkoon aina hämillään jos juttelen niitänäitä. Jos vaikka vaihdamme lausahdukset säästä, saatan naurahtaa vielä että joo pistin kotona jo narsisseja oven viereen ja sinnehän ne jäätyi. Asiakas vastaa että mm niin ja poistuu nopeasti.
Olen minäkin ihminen. Joskus on mukava jutella.
[/quote]
Tämä kertoo siitä että asiakas ei kohtaa ihmistä vaan myyjän. Siksi aspoille karjutaan, vittuillaan jne koska ei suhtauduta kuten toiseen ihmiseen.