Naapuri ilmoitti, että heille on turha tulla virpomaan
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:51"] Minä otan ovikellon/sulakkeen irti ja nukun koiran kanssa rauhassa. Koira mölyää hirveästi aina ovikellon soidessa, etenkin jos ovea ei avaa. Ja kyllä ne suklaamunat omaan napaani aion vetää. :D Ongelma ratkaistu. [/quote] Eli ostit suklaamunia virpojille, mutta syötkin ne itse... vai? [/quote] Miksi olisin ostanut, jos en oveakaan aio avata? :D Ihan itselleni ostin.
[/quote]
No kun tuossa oli niin kummallista ähäkutti-asennetta, oli vähä vaikea ymmärtää, mikä on pointti kertoa suklaamunien syömisestä , jos et tosiaan sitä ovea avaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:56"]
Ei tartte tulla meillekään. Eilen kotiuduttiin sairaalasta - lapsella on noro. Siinä voisi pahimmassa tapauksessa virpojat saada hyvin epämiellyttävän ekstran virpomispalkkaan.
[/quote]
Viesti meneekin hyvin perille, kun sen kirjoittaa nimettömänä keskustelupalstalle!
Tänä vuonna en ostanut yhtään mitään virpojille. Syystä että en halua että meidän lihava perhe lihoo tästä enää yhtään enempää naapuruston kerjäläisille tarkoitettujen herkkujen takia... kun niitä aina jää ja niitä aina tulee syötyä.
Että sori vaan kakarat, tänne ei tarvi tulla.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:54"]Kuuluuko siihen perinteeseen virpoa muille kuin tutuille?
[/quote]
Ainakin minun lapsuudessani kuului.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:39"]
Mua jaksaa vuodesta toiseen naurattaa nää, jotka suhtautuvat virpomiseen näin vakavasti :D Meille on sitten turha tulla kerjäämään, vittu... Elämä menee pilalle yhden päivän takia. Ei voi ymmärtää :D
[/quote]
No kyllä se vähän tympii kun pääsee yövuorosta aamukuudelta, menee nukkumaan seiskan aikoihin, ja se koko päivän kestävä ovikellon rimputus alkaa pahimmillaan jo yhdeksältä.
[/quote]
Sen voi aina estää laittamalla oveeb lapun tai ruuvaamalla ovikellon pesän auki. Ei voi olla noin hankalaa.
Sitä paitsi, jos osaat lukea, ja myös ymmärrät lukemaasi, huomaat varmaan, ettei tuo kommentoija ihmetelly vuorotyöläisten tarvetta nukkua. Vaan näitä pipo tiukalla olevia mammoja, joiden mielestä lasten leikki on kerjäämistä jne.
Olen hänen kanssaan aivan samaa mieltä. Ilmeisesti osa palstalaisista on eläny lapsuutensa jossain lestadiolaiskodissa keskellä erämaata, kun kaikkinainen hauskanpito on epäilyttävää, ja kontaktinotto vieraisiin - lapsiinkin - ahistaa.
Minusta lapsille suotakoon virpominen. Se on nykyajan hauskanpitoa samaan tyyliin kuin jenkkien Halloween-kierrokset. Ei siinä tarvitse miettiä, mikä kussakin maakunnassa on ollut perinteenä.
Ja kerjäämisestä... Vitsojen tekemiseen menee useimmilla rutkasti enemmän rahaa kuin mitä palkkiona saadaan. Ainakin täällä stadissa palkkiot ovat tyyppiä pari karkkia tai halpa suklaamuna - vitsoihin on ostettu parilla kympillä sulkia, nauhoja, miniatyyrimunia, piippurasseja jne. Niiden keruu ja koristelu on vaatinut usean tunnin työn, päälle vielä pukeutuminen ja laittautuminen.
VOI toki olla, että joskus palmusunnuntaina ovelle tulee norkoilemaan kulmakunnan poikia arkivaatteissa ja pelkän pajunoksan kanssa. Heille olen sanonut ihan lempeästi, että "pojat, pojat... Laittakaa asu päälle ja vitsa koreaksi ja tulkaa sitten uudelleen...".
Useimmat virpojat kumminkin ovat nähneet paljon vaivaa, ja sellaiset ovat meille lämpimästi tervetulleita.
(ohis)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:58"]
Viesti meneekin hyvin perille, kun sen kirjoittaa nimettömänä keskustelupalstalle!
[/quote]
Ne, joiden tarvitsee tietää, tietävät sen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:50"]
Siis onko ne virpojat kaikki lukutaitoisia?
[/quote]
Mä luulen, että vanhemmat kiertelevät pienempien kanssa. Ja jos pelkää, että joku lukutaidoton saattaa rimpauttaa ovikelloa, voi tehdä lapun, jossa on noidan kuva ja ruksi päällä. Tietysti paikalle saattaa sattua myös joku sokea, mutta se ehkä pitää sitten vain kärsiä.
[/quote]
Miksi? Eivätkö lapset voisi ennemmin mennä tutuille ja sinne jotka laittavat jonkin merkin että ottavat vastaan?
Minä en lähde lappuja rustailemaan ja ostamaan tarvikkeita siihen, mutta ne jotka ostavat niitä karkkeja voisivat nähdä vaivaa vähän enemmänkin.
No, onneksi täällä tuskin käy. Ja ehkä kun naapurin setä vähän hiplaa itseään ja muuta mitä sillä kuulemma on tapana ollut niin pysyvät tutuissa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:56"]
Ei tartte tulla meillekään. Eilen kotiuduttiin sairaalasta - lapsella on noro. Siinä voisi pahimmassa tapauksessa virpojat saada hyvin epämiellyttävän ekstran virpomispalkkaan.
[/quote]
[/quote]
Vaikea on varmaan soittaa koko kylä läpi, tai laittaa virpojille lappua oveen että "norotalo"...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:46"]
Hyvinkasvatetut lapset saisivat kyllä tulla, mutta niitä ei juuri ole ainakaan nykyisin.
[/quote]
Meinaatko niitä virpojia pitkäänkin pitää kotonasi? Meinaan ei luulisi lasten käytöksen ehtivän kovin riesaksi asti koitua, vaikka olisi huonoakin, sen puolen minuutin aikana, mitä virpomisen ja palkkion annon voi arvioida kestävän normaalisti... Meillä virpojia ei edes oteta sisään, turvallisuussyistä en antaisikaan lasten mennä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:50"] Siis onko ne virpojat kaikki lukutaitoisia? [/quote] Mä luulen, että vanhemmat kiertelevät pienempien kanssa. Ja jos pelkää, että joku lukutaidoton saattaa rimpauttaa ovikelloa, voi tehdä lapun, jossa on noidan kuva ja ruksi päällä. Tietysti paikalle saattaa sattua myös joku sokea, mutta se ehkä pitää sitten vain kärsiä. [/quote] Miksi? Eivätkö lapset voisi ennemmin mennä tutuille ja sinne jotka laittavat jonkin merkin että ottavat vastaan? Minä en lähde lappuja rustailemaan ja ostamaan tarvikkeita siihen, mutta ne jotka ostavat niitä karkkeja voisivat nähdä vaivaa vähän enemmänkin. No, onneksi täällä tuskin käy. Ja ehkä kun naapurin setä vähän hiplaa itseään ja muuta mitä sillä kuulemma on tapana ollut niin pysyvät tutuissa.
[/quote]
Me voitais seuraavaa pääsiäistä varten kerätä sulle palstamammojen voimin paperia ja kynä, niin voit sitten tehdä sen lapun, eikä tarvitse lähteä ostamaan erikseen tarvikkeita sitä varten. Ihan jos joku noita eksyykin sinne, niin ei sitten tarvitse koko päivää jännittää ovikellon soimista!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:50"] Siis onko ne virpojat kaikki lukutaitoisia? [/quote] Mä luulen, että vanhemmat kiertelevät pienempien kanssa. Ja jos pelkää, että joku lukutaidoton saattaa rimpauttaa ovikelloa, voi tehdä lapun, jossa on noidan kuva ja ruksi päällä. Tietysti paikalle saattaa sattua myös joku sokea, mutta se ehkä pitää sitten vain kärsiä. [/quote] Miksi? Eivätkö lapset voisi ennemmin mennä tutuille ja sinne jotka laittavat jonkin merkin että ottavat vastaan? Minä en lähde lappuja rustailemaan ja ostamaan tarvikkeita siihen, mutta ne jotka ostavat niitä karkkeja voisivat nähdä vaivaa vähän enemmänkin. No, onneksi täällä tuskin käy. Ja ehkä kun naapurin setä vähän hiplaa itseään ja muuta mitä sillä kuulemma on tapana ollut niin pysyvät tutuissa.
[/quote]
No kato. Jos sä olet lapsivihamielinen erakko, sä näet sen vaivan. Enemmistö ihmisistä ei ole.
lapun kirjoittamiseen menee aikaa kymmenen sekuntia. Sen sä olet jo tärvännyt monin verroin änkkäämällä täällä siitä, miten vaivalloista on kirjoittaa lappu ulko-oveen.
Ei voi kuin sanoa, että kyllä sun elämäsi mahtaa olla hankalaa, kun noin pienistä jutuista vedät herneet nenään.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:01"]
[/quote]
No kato. Jos sä olet lapsivihamielinen erakko, sä näet sen vaivan. Enemmistö ihmisistä ei ole.
lapun kirjoittamiseen menee aikaa kymmenen sekuntia. Sen sä olet jo tärvännyt monin verroin änkkäämällä täällä siitä, miten vaivalloista on kirjoittaa lappu ulko-oveen.
Ei voi kuin sanoa, että kyllä sun elämäsi mahtaa olla hankalaa, kun noin pienistä jutuista vedät herneet nenään.
[/quote]
Siinä olet kyllä oikeassa että pakko-oireisena elämäni on aika hankalaa.
Viime vuonna pääsiäisenä oveni taakse tuli likaisen näköisiä ulkomaalaisia lapsia. Romaneja? He käyttäytyivät agressiivisesti ja potkivat ovea lähtiessään; kun en antanut heille mitään. En aio avata ovea kenellekään enää, koska ei voi tietää, millä asialla kukaan on. Kiitos vapaasta maahanmuutosta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 22:01"] [quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:50"] Siis onko ne virpojat kaikki lukutaitoisia? [/quote] Mä luulen, että vanhemmat kiertelevät pienempien kanssa. Ja jos pelkää, että joku lukutaidoton saattaa rimpauttaa ovikelloa, voi tehdä lapun, jossa on noidan kuva ja ruksi päällä. Tietysti paikalle saattaa sattua myös joku sokea, mutta se ehkä pitää sitten vain kärsiä. [/quote] Miksi? Eivätkö lapset voisi ennemmin mennä tutuille ja sinne jotka laittavat jonkin merkin että ottavat vastaan? Minä en lähde lappuja rustailemaan ja ostamaan tarvikkeita siihen, mutta ne jotka ostavat niitä karkkeja voisivat nähdä vaivaa vähän enemmänkin. No, onneksi täällä tuskin käy. Ja ehkä kun naapurin setä vähän hiplaa itseään ja muuta mitä sillä kuulemma on tapana ollut niin pysyvät tutuissa. [/quote] No kato. Jos sä olet lapsivihamielinen erakko, sä näet sen vaivan. Enemmistö ihmisistä ei ole. lapun kirjoittamiseen menee aikaa kymmenen sekuntia. Sen sä olet jo tärvännyt monin verroin änkkäämällä täällä siitä, miten vaivalloista on kirjoittaa lappu ulko-oveen. Ei voi kuin sanoa, että kyllä sun elämäsi mahtaa olla hankalaa, kun noin pienistä jutuista vedät herneet nenään. [/quote] Siinä olet kyllä oikeassa että pakko-oireisena elämäni on aika hankalaa.
[/quote]
No jos sulla on pakko-oireisuus ongelmana, niin eikö sitä suuremmalla syyllä vain kannata laittaa se lappu oveen? Ei siinä tarvitse vittua haistattaa, vaan ihan asiallisesti kertoa, ettet ota virpojia vastaan.
Meillä on jo neljästi ollut saa virpoa -lappu ovessa, aina ostettu suklaamunia eteiseen nättiin koriin, maljakko odottanut valmiina virpomisoksia. Koskaan ei ole ovikello soinut. Helsingin keskustassa näin surullista.
Minä otin juuri ovikellon pariston pois ja samaa suosittelen muillekin. Saa nukkua rauhassa.
12 vuotta virpomista takana ja nyt mä olen jotenkin kyllästynyt tähän perkeleen touhuun.
Mä en halua niitä krääsäoksia kotiini. Joten mä ratkaisin asian siten, että järjestin pienet etkot naapuruston tutuille muksuille. Kävivät tässä vähän mällystämässä ja kertomassa huomisia suunnitelmia ja annoin Kinderit poistuessa. Pyysin, ettei huomenna ovikello soi heidän takiaan. (meiltä kun ei saa edes ovikelloa pois päältä, ehkä "sulakkeen" voisi kytkeä off asentoon) Laitan vielä lapun oveen: " ei virpojia kiitos!"
Varasin mä tuohon lakuja ja rusinapaketteja, että teinit sitten saavat hoitaa asian, jos ovikello soi. Heillekin sanoin, ettei risuja himaan!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:38"]
HYvä, kun joku uskaltaa mainita asian ääneen. Kysyitkö muuten syytä, esim lastesi käytöstä?
[/quote]
Meidän Nico-Luca ja Janica käyttäytyy aina hyvin!!