Puolison alkoholinkäyttö. Mitä tehdä? Neuvoja kaivataan!!
Olen 19-vuotias ja olen ollut yhdessä avopuolisoni kanssa reilut 2 vuotta. Olemme kaiken kaikkiaan hyvä pari, sovimme toisillemme kaikin puolin loistavasti. Avopuolisoni on valloittava persoona, jonka kanssa vietän paljon aikaa yhdessä. Hän rakastaa minua ja osoittaa sen. Hän on paras ystäväni. Puhumme usein, että haluamme olla aina yhdessä. Hyvät ajat ovat hyviä. Suhteellammekin on kuitenkin omat karikkonsa. Meidän karikkomme on esimerkiksi alkoholi, joka aiheuttaa useita kertoja vuodessa jopa kriisejä parisuhteeseemme. Avopuolisollani on kausia jolloin hän käyttää tavallista enemmän alkoholia. Tällöin hän usein laiminlyö tunteitani ja pyyntöjäni; tavallista on esimerkiksi, ettei hän tule kotiin yöksi (vaikka pyydän) vaan yöpyy kaverinsa luona, milloin missäkin. Hän myös kapinoi vastaan, kun pyydän olemaan juomatta tai menemättä jonnekin. Kyse ei ole pettämisen pelosta, vaan luottamuksesta. Kun näitä avopuolisoni "menokausia" on ollut useita kertoja vuosien aikana, jolloin olen tuntenut jääväni täysin syrjään ja yksin, on se jättänyt minuun syviä jälkiä. Itken usein vuosia vanhoja asioita. Pelkään aina seuraava menokautta. Avopuolisoni ei tunnu ymmärtävän näiden merkitystä, vaan vähättelee tunteitani asioita kohtaan. On esimerkiksi raskasta herätä aamulla ja huomata ettei toinen ole tullut kotiin. Näitä muistoja on kertynyt 2 vuoden aikana jo enemmän kuin jaksan laskea. Lisäksi koen, ettei avopuolisoni osaa pyytää anteeksi asioitaan joilla hän pahoittaa mieleni. Usein tuntuukin, että "kuraa" tulee vain niskaan, joka minun täytyy niellä jotta parisuhde toimii. Joskus riideltyämme menen vanhempieni luokse yöksi ja päätän olla soittamatta avopuolisolleni. Kerron aina hänelle suoraan, että olen loukkaantunut ja mistä syystä. Kerron hänelle mikä tuntuu pahalle, avaudun hänelle täysin. Usein itkenkin. Anteeksipyyntöä on kuitenkin turha odottaa. Hän ohittaa täysin tunteeni ja vähättelee niiden merkitystä. Saattaa kulua lähes viikkokin ettemme ole yhteydessä. Lopulta minä myönnyn, annan anteeksi ja yritän unohtaa. Kaikki jatkuu ennallaan ja olemme onnellisia. Vaikka ajattelenkin usein ettei hän ansaitse anteeksiantoa. Pahinta on, että en usko hänen tarvitsevan minua yhtä paljon kuin minä häntä. Hän on minulle kaikki kaikessa. Valitettavasti. Viimeinen tikki oli se, kun vast'ikään avopuolisoni käyttäydyttyä hieman töykeästi minua kohtaan päätin odottaa kunnes hän soittaisi minulle. Turhaan.
Mitä ihmettä minä teen? En todellakaan tahtoisi erota.
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 17:52"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:56"]
Olet neuroottinen jäkättävä ämmä ja saat syyttää yksinäisyydestä itseäsi. Miehelläsi ei ole muuta pakotietä kuin juoda muualla ja turvautua irtoseksiin. Kyllä hänellekin on viimeisen 2 vuoden aikana muistoja kertynyt; kaikki ihanat suihinotot ja kunnon seksipalvelut ilman itsesäälistä nyyhkimistä ja murjotusta.
[/quote]
Oma mieheni on juonut päivittäin sixpäkin. Avioliittoa takana 27 vuotta. Mitään ongelmia ei ole ollut. Aluksi ongelma oli minun nalkuttaminen (oma isäni juoppo). Mies kuitenkin vakuutti ettei lyö tai käyttäydy agressiivisesti ja käy töissä ja hoitaa asiat, mutta illalla juo kutospäkin.
Kannattaisi herätä todellisuuteen ja ymmärtää ettei alkoholi ole suurimmalle osalle ihmisistä ongelma.
[/quote]
Tätä itsekin yritin sanoa. Aikusilla on suhteessa varmasti suurempiakin asioita kuin moinen alkon käyttö. Siis tietenkin se voi mennä yli, mutta ap:n tilanteessa vaikuttaisi enempi siltä, ettei vaan osaa tai tahdo suhtautua moiseen. Voin uskoa että odotukset varsinkiin siinä iässä on korkeammat ja se on ihan ok. Sitten vaan päättää hyväksyykö toisen sellaisena vai jatkaako omaa matkaa toisaalle. Ei kenenkään ole pakko jäädä suhteeseen jos ei hyvältä tunnu. Olen itsekin ollut tiukkis alkon suhteen, mutta jossain vaiheessa punnitsin asioita ja varsinkin omaa suhtautumista ja ennakkoluuloja menneisyyteni perusteella ja totesin ettei ole (meidän tapauksessa) toodellisuudessa edes ongelma.
Jos voisin antaisin sinulle oikein suuren halauksen ♡ Tiedän miltä sinusta tuntuu. Ikävä kyllä.
Älä ole tommonen kynnysmatto, arvosta itseäsi ja lähde.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:18"]Jos voisin antaisin sinulle oikein suuren halauksen ♡ Tiedän miltä sinusta tuntuu. Ikävä kyllä.
[/quote]
Minä myös!! Pärjäile. Tilanne kuullostaa todella väärältä..
Tuntui kuin lukisin kappaletta omasta elämästäni. Minulla on tismalleen samanlainen kokemus parisuhteesta kutakuinkin yhtä pitkästä parisuhteesta ja saman ikäisenä joka siis on päättynyt. Ttäytyy sanoa että helppoa se ei ollut mutta Jälkeenpäin ajateltuna olen iloinen että erosimme koska asiat eivät koskaan muuttuneet. Huomasin miten se suhde traumatisoi minut ja toisaalta teki vahvemmaksi. Valitettavasti rakkaus ei yksin riitä..Minusta teilläkin kyse on alkoholiongelmasta ja tosiasia on etteivät asiat muutu jos puolisosi ei itse koe että ongelmaa on ja ei hae siihen apua.. Tuo käytös kylmettää lopulta tunteet, kohta sinua ei enää itketä vaan alat kyynistyä kun ei jaksa enää itkeä ja sitten suhde onkin jo ohi tunnetasolla..Toivottavasti saat puolison tajuamaan että juominen särkee suhteenne ja sinun sydämen.
Mieti tuohon tilanteeseen vielä lapset..ei hyvältä kuulosta..
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:31"]Mieti tuohon tilanteeseen vielä lapset..ei hyvältä kuulosta..
[/quote]
Henkisesti en kyllä kestä tätä nyt kovinkaan hyvin, lasten kanssa tuskin mitenkään. Ainakin todella rankkaa olisi.
Kyllä omasta mielestäni mimmikaverilla on oikeus suuttua jos mies päätyy baarin jälkeen muualle yöksi ja ei ilmoita mitään siitä. Varsinkin jos asutaan yhdessä. Itse en soittele naiselleni jos hän lähtee bilettämään, eikä hänelle tulisi mieleenkään mennä yöksi muualle tai jopa olla siitä minulle ilmoittamatta. Itsekään en lähettele tekstiviestejä tai soittele jos olen radalla.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:58"]Juokse pois. Kuulostat itse fiksulta ja viehättävältä naiselta, jolla on paljon annettavaa muille ihmisille. Älä jää tuohon loukkuun. Mies ei muutu, vaikka kuinka sitä toivot ja vaikka hän sitä vakuuttaisi. Tulet onnettomaksi hänen kanssaan ja uhraat hyvän elämäsi, ellet lähde. Sinä olet nuori ja elämäsi on edessäsi ja kaikki on vielä mahdollista. Älä anna omien pelkojesi rajoittaa päätöstäsi. Lähde.
[/quote]
Komppi.
Rakentavat sanat taitaa saada vaan alapeukkua, joten usko meitä mammapalstalaisia, tuo ei hyvin pääty. Lähde lätkimään.
Mies varmasti rakastaa sinua mutta ei osaa sitä näyttää.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 19:10"]Mies varmasti rakastaa sinua mutta ei osaa sitä näyttää.
[/quote]
Tarkoitan että mies varmasti rakastaa sinua mutta ei osaa näyttää sitä koska hänelle alkohololi on ongelmana.
Alkoholisti, lähde ennenkin on liian myöhäistä.
Ei ei.. hei mimmi näin 30vee naisena sanon sulle; älä tuhlaa elämääsi himassa istumiseen ja puhelimen tuijotukseen. Koska te, tekstin mukaan hengaatte paljon yhdessä ja te ootte avoimia toisillenne? No miksi mies ei saa mennä?mikset itse soita? Miksei se saa paria päivää välillä riekata poikien kanssa jos se on SINUN kanssa seurustellut reilu 2vuotta? 24/7? Ja näkee ystäviään sillointällöin? Tajuatko pointin? Mä oon seurustellut 4 vuotta. Mun mies saa mennä kavereittensa kanssa. Olla yötä. Mullei tarvi soittaa keskellä yötä (kun oon nukkumassa/ite menossa) että tekee nyt sitä ja tätä.) Mä en edes haluisi et roikutaan koko ajan yhdessä kotona! Etkö sinä hyvä nainen tarvitse omaa tilaa? Omien ystävien kanssa olemista? Tuo kuullostaa kaikelta muulta kuin luottamukselta! Minä luotan omaan mieheeni ja sen takia mua ei haittaa sen alkoholi/kaverit/menot. Hän saa mennä ja tulla miten haluaa ja niin saan MINÄKIN! Sä oot 19vuotias,lapseton. Lopeta toi pikkuasiasta märehtiminen. Tai jätä miehes.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 19:22"]Ei ei.. hei mimmi näin 30vee naisena sanon sulle; älä tuhlaa elämääsi himassa istumiseen ja puhelimen tuijotukseen. Koska te, tekstin mukaan hengaatte paljon yhdessä ja te ootte avoimia toisillenne? No miksi mies ei saa mennä?mikset itse soita? Miksei se saa paria päivää välillä riekata poikien kanssa jos se on SINUN kanssa seurustellut reilu 2vuotta? 24/7? Ja näkee ystäviään sillointällöin? Tajuatko pointin? Mä oon seurustellut 4 vuotta. Mun mies saa mennä kavereittensa kanssa. Olla yötä. Mullei tarvi soittaa keskellä yötä (kun oon nukkumassa/ite menossa) että tekee nyt sitä ja tätä.) Mä en edes haluisi et roikutaan koko ajan yhdessä kotona! Etkö sinä hyvä nainen tarvitse omaa tilaa? Omien ystävien kanssa olemista? Tuo kuullostaa kaikelta muulta kuin luottamukselta! Minä luotan omaan mieheeni ja sen takia mua ei haittaa sen alkoholi/kaverit/menot. Hän saa mennä ja tulla miten haluaa ja niin saan MINÄKIN! Sä oot 19vuotias,lapseton. Lopeta toi pikkuasiasta märehtiminen. Tai jätä miehes.
[/quote]
Siis mitä helvettiä??
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:56"]
Olet neuroottinen jäkättävä ämmä ja saat syyttää yksinäisyydestä itseäsi. Miehelläsi ei ole muuta pakotietä kuin juoda muualla ja turvautua irtoseksiin. Kyllä hänellekin on viimeisen 2 vuoden aikana muistoja kertynyt; kaikki ihanat suihinotot ja kunnon seksipalvelut ilman itsesäälistä nyyhkimistä ja murjotusta.
[/quote]Lompakko-Lasse???
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 20:22"]
Jooh, noin se onkin kaikilla alkoholisteilla, että perhe tulee ensin ja alkoholi sitten....
[/quote]
Ravinto on perustarve. Silti äiti usein ruokkii lapsensa ensin vaikka ravinnosta olisi pulaa.
En oikein jaksa uskoa että alkoholistit ovat pahoja ja itsekkäitä. Kyllä alkoholistikin osaa rakastaa lapsiaan. Turha syöttää tuota ikivanhaa pajunköyttä meille.
Alkoholisti on persoona ja oikea ihminen. Turha vetää tuota propakandaa että alkoholistit ovat samalaisia zompeja. Kyseessä on persoona.
[/quote]
Alkoholistin määritelmään kuuluu se että riippuvuus menee kaiken edelle. Jos ihminen kykenee asettamaan läheisensä alkoholin edelle, ei hän ole alkoholisti tai alkoholismi ei ole vielä edennyt kovin pitkälle.
Oletan että olet itse juoppo joka yrittää selittää mustan valkoiseksi. Juopot eivät yleensä kestä kohdata totuutta vaan keksivät mitä erikoisempia selityksiä kaikelle.
No ei se mies tule sitä alkoholinkäyttöä vähentämään eikä etenkään lopettamaan. Kyllä se vaan lisääntyy. Reissut pitenee. Kunhan teidän suhde on kunnolla vakiintunut ja mies on satavarma sinusta niin mies ei tule välittämään sinun yksin viettämiesi öiden herättämistä tunteista nykyisen vähäisenkään vertaa.
Rakkaus alkoholiin on vahvempi kuin rakkaus keneenkään muuhun, edes itseensä.
Ei kukaan tuurijuoppo tai alkoholisti ole vetäissyt viikon, kahden juoppoputkea nuoresta saakka. Kyllä ne reissut yhden yön seudusta AINA alkaa, venyvät iän myötä vähitellen..
Jos ja kun mies kerran loukkaa sinua yön poissaoloillaan, niin ei teidän suhde niin ihanteellinen ole.
Lähde, ja saat paljon paremman suhteen jonkun muun kanssa - eikä tarvitse tuntea itseään satutetuksi.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:31"]
Mieti tuohon tilanteeseen vielä lapset..ei hyvältä kuulosta..
[/quote]
Ei se alkoholismi estä lapsien hankintaa tai niiden kasvatusta. Siinä ohessa moni alkoholisti kykenee hoitamaan työelämänsäkin.
Miksi moni pitää alkoholismia sellaisena mörkönä. Alkoholismin voi rinnastaa syöpään tai hiviin. KYllä sen kanssa kykenee elämään, kunhan hoitaa kaikki tärkeimmät ensin niin illalla voi palkita itseään. Alkoholistin ei välttämättä tarvitse joka päivä saada annostaan. Joskus on hyvä pitää päivän tauko.
Oma äitini on alkoholisti ja pitää hyvin sairautensa kurissa. Ikinä ei asettanut alkoholia ykköseksi vaikka alkoholisti onkin. Kasvoin täysipainoiseksi aikuiseksi alkoholistin kanssa. Lopettakaa se alkoholistien pilkkaaminen. Ihmisiä ovat siinä missä me terveetkin!
Alkoholistin tytär
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 17:55"]Miehesi on narsisti ja hyvin todennäköisesti voi olla muitakin persoonallisuushäiriöitä. Narsisti ei osaa pyytää anteeksi, hän ei näe tekemisissään ja itsessään mitään vikaa. Hän ei myöskään koe empatiaa, ei siis kykene ottamaan huomioon sinun tunteitasi, ei yksinkertaisesti kykene ymmärtämään niitä.
[/quote]
Miehesi on varmaanki vain juoppo ei narsisti.