Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison alkoholinkäyttö. Mitä tehdä? Neuvoja kaivataan!!

Vierailija
28.03.2015 |

Olen 19-vuotias ja olen ollut yhdessä avopuolisoni kanssa reilut 2 vuotta. Olemme kaiken kaikkiaan hyvä pari, sovimme toisillemme kaikin puolin loistavasti. Avopuolisoni on valloittava persoona, jonka kanssa vietän paljon aikaa yhdessä. Hän rakastaa minua ja osoittaa sen. Hän on paras ystäväni. Puhumme usein, että haluamme olla aina yhdessä. Hyvät ajat ovat hyviä. Suhteellammekin on kuitenkin omat karikkonsa. Meidän karikkomme on esimerkiksi alkoholi, joka aiheuttaa useita kertoja vuodessa jopa kriisejä parisuhteeseemme. Avopuolisollani on kausia jolloin hän käyttää tavallista enemmän alkoholia. Tällöin hän usein laiminlyö tunteitani ja pyyntöjäni; tavallista on esimerkiksi, ettei hän tule kotiin yöksi (vaikka pyydän) vaan yöpyy kaverinsa luona, milloin missäkin. Hän myös kapinoi vastaan, kun pyydän olemaan juomatta tai menemättä jonnekin. Kyse ei ole pettämisen pelosta, vaan luottamuksesta. Kun näitä avopuolisoni "menokausia" on ollut useita kertoja vuosien aikana, jolloin olen tuntenut jääväni täysin syrjään ja yksin, on se jättänyt minuun syviä jälkiä. Itken usein vuosia vanhoja asioita. Pelkään aina seuraava menokautta. Avopuolisoni ei tunnu ymmärtävän näiden merkitystä, vaan vähättelee tunteitani asioita kohtaan. On esimerkiksi raskasta herätä aamulla ja huomata ettei toinen ole tullut kotiin. Näitä muistoja on kertynyt 2 vuoden aikana jo enemmän kuin jaksan laskea. Lisäksi koen, ettei avopuolisoni osaa pyytää anteeksi asioitaan joilla hän pahoittaa mieleni. Usein tuntuukin, että "kuraa" tulee vain niskaan, joka minun täytyy niellä jotta parisuhde toimii. Joskus riideltyämme menen vanhempieni luokse yöksi ja päätän olla soittamatta avopuolisolleni. Kerron aina hänelle suoraan, että olen loukkaantunut ja mistä syystä. Kerron hänelle mikä tuntuu pahalle, avaudun hänelle täysin. Usein itkenkin. Anteeksipyyntöä on kuitenkin turha odottaa. Hän ohittaa täysin tunteeni ja vähättelee niiden merkitystä. Saattaa kulua lähes viikkokin ettemme ole yhteydessä. Lopulta minä myönnyn, annan anteeksi ja yritän unohtaa. Kaikki jatkuu ennallaan ja olemme onnellisia. Vaikka ajattelenkin usein ettei hän ansaitse anteeksiantoa. Pahinta on, että en usko hänen tarvitsevan minua yhtä paljon kuin minä häntä. Hän on minulle kaikki kaikessa. Valitettavasti. Viimeinen tikki oli se, kun vast'ikään avopuolisoni käyttäydyttyä hieman töykeästi minua kohtaan päätin odottaa kunnes hän soittaisi minulle. Turhaan.

Mitä ihmettä minä teen? En todellakaan tahtoisi erota.

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tyttöpieni. Jätä tämä mies. vaikka se nyt tuntuu kamalalta se on ainoa järkevä teko. Tuo mies tulee tekemään elämästäsi helvetin. Et koskaan tule pärjäämään kuningas alkoholille. Miehen unohdat äkkiä ja löydät toisen, mutta jos jäät elämästä tulee onneton. Ajattele asiaa siltä kantilta olisiko miehestä isäksi? Haluaisitko lapsillesi alkoholisti isän?

Vierailija
42/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:55"]Kuinka usein mies juo noina menokausinaan? Mietin vain, että onko kyseessä esimerkiksi ihan alkoholiongelma. Toisaalta itse (olen nainen) join kyllä aika runsaasti esim yliopistoaikoina, mutta ei se silti oikeuta toisen tunteita loukkaamaan ja vähättelemään. Mielestäni iso ongelma on tuo, että mies ei näe siinä mitään väärää ettei esim tule kotiin yöksi. Olet kuitenkin vielä kovin nuori, ja sanoisin että jos on nyt hankalaa, niin se harvoin helpommaksi muuttuu.  [/quote] Hän juo 4-7päivää yleensä. Sitä olen minäkin miettinyt että muuttuuko mitään milloinkaan vaiko ei.

[/quote]

Ei muutu paremmaksi itsestään. Sanoit, että tarvitset miestä enemmän kuin hän sinua. mieti, mihin sinä sitä miestä tarvitset? onko sinulla tarpeeksi muita kavereita, eli tarvitsetko miestä yksinäisyyttä torjumaan? Elättäämään et miestä tarvitse, jos et ole opintotuella /työssä niin pahimmassa tapauksessa saat sossusta rahaa, kunnes pääset jaloillesi. Onko muita syitä, miksi koet tarvitsevasi miestä? 

Ero ei koskaan ole ihan helppo juttu, mutta pääset siitä kyllä yli. Ja katsot sitten eteenpäin. Edessäsi on kokonainen elämä, opettele elämään itsenäisesti ja nauti nuoruudestasi ja vapaudestasi. lähde vaikka au pairiksi ulkomaille vuodeksi niin saat uutta sisältöä elämääsi. Ei mene kauankaan, kun jo ihmettelet, miksi roikuit niinkin pitkään siinä miehessä ja huomaat, ettet tarvitse häntä siis kerta kaikkiaan yhtään mihinkään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:44"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:55"]Kuinka usein mies juo noina menokausinaan? Mietin vain, että onko kyseessä esimerkiksi ihan alkoholiongelma. Toisaalta itse (olen nainen) join kyllä aika runsaasti esim yliopistoaikoina, mutta ei se silti oikeuta toisen tunteita loukkaamaan ja vähättelemään. Mielestäni iso ongelma on tuo, että mies ei näe siinä mitään väärää ettei esim tule kotiin yöksi. Olet kuitenkin vielä kovin nuori, ja sanoisin että jos on nyt hankalaa, niin se harvoin helpommaksi muuttuu.  [/quote] Hän juo 4-7päivää yleensä. Sitä olen minäkin miettinyt että muuttuuko mitään milloinkaan vaiko ei.

[/quote]

Ei muutu paremmaksi itsestään. Sanoit, että tarvitset miestä enemmän kuin hän sinua. mieti, mihin sinä sitä miestä tarvitset? onko sinulla tarpeeksi muita kavereita, eli tarvitsetko miestä yksinäisyyttä torjumaan? Elättäämään et miestä tarvitse, jos et ole opintotuella /työssä niin pahimmassa tapauksessa saat sossusta rahaa, kunnes pääset jaloillesi. Onko muita syitä, miksi koet tarvitsevasi miestä? 

Ero ei koskaan ole ihan helppo juttu, mutta pääset siitä kyllä yli. Ja katsot sitten eteenpäin. Edessäsi on kokonainen elämä, opettele elämään itsenäisesti ja nauti nuoruudestasi ja vapaudestasi. lähde vaikka au pairiksi ulkomaille vuodeksi niin saat uutta sisältöä elämääsi. Ei mene kauankaan, kun jo ihmettelet, miksi roikuit niinkin pitkään siinä miehessä ja huomaat, ettet tarvitse häntä siis kerta kaikkiaan yhtään mihinkään. 
[/quote]

Elättämään en kyllä häntä tarvitse, olen vakituisessa työssä tällä hetkellä. Ystäviä minulla on, mutta jotenkin silti pelkään että jäisin yksin ja olisin pitkään onneton.

Vierailija
44/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turpaan vaan tuollaista "miestä"

Vierailija
45/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko rupeet juomaan itekki tai lähet heti. Hyvä tyttö, ansaitset parempaa. Pelasta ittes pubiruusun kohtalolta. 

Vierailija
46/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:49"]Turpaan vaan tuollaista "miestä"
[/quote]

Eipäs mennä liiallisuuksiin ;) tuollaista naista voisi lyödä mutta ei miestä ;)

Vierailija
47/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet neuroottinen jäkättävä ämmä ja saat syyttää yksinäisyydestä itseäsi. Miehelläsi ei ole muuta pakotietä kuin juoda muualla ja turvautua irtoseksiin. Kyllä hänellekin on viimeisen 2 vuoden aikana muistoja kertynyt; kaikki ihanat suihinotot ja kunnon seksipalvelut ilman itsesäälistä nyyhkimistä ja murjotusta.

Vierailija
48/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tismalleen samassa tilanteessa. Ja nyrkkisääntönä sanoisin että lähde menemään. Olet vielä kovin nuori.Mutta poikkeus kai vahvistaa säännön sillä 12 vuoden  jälkeen mieheni muuttui. Tiedän että repsahdus tulee joissain vaiheessa mutta aikaisemmin niitä oli kerran viikossa, nyt muutama kerta vuodessa.

En tiedä kuinka ihmeessä kestin nuo vuodet. Järkeni käski lähtemään ja jättämään kaikki  paska taakse sillä ansaitsen parempaa, mutta jokin sai jäämään. Ap,  et voi muuttaa miestä vaikka kuinka yrität. Olen kokeillut ja mikään uhkaus tai vaatimus ei ole tarpeeksi juoppolle jos pullo kutsuu. Vain mies itse voi kääntää kelkkaa. Meillä käännöksen sai aikaan  minun uusi työ ja sen kautta uudet ympyräni. Mies kai ymmärsi että ihan tosissaan voi menettää minut.

Vierailija
49/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokse pois. Kuulostat itse fiksulta ja viehättävältä naiselta, jolla on paljon annettavaa muille ihmisille. Älä jää tuohon loukkuun. Mies ei muutu, vaikka kuinka sitä toivot ja vaikka hän sitä vakuuttaisi. Tulet onnettomaksi hänen kanssaan ja uhraat hyvän elämäsi, ellet lähde. Sinä olet nuori ja elämäsi on edessäsi ja kaikki on vielä mahdollista. Älä anna omien pelkojesi rajoittaa päätöstäsi. Lähde.

Vierailija
50/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyn vielä että elättekö millaisessa taloudessa?

Vierailija
51/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:56"]Olet neuroottinen jäkättävä ämmä ja saat syyttää yksinäisyydestä itseäsi. Miehelläsi ei ole muuta pakotietä kuin juoda muualla ja turvautua irtoseksiin. Kyllä hänellekin on viimeisen 2 vuoden aikana muistoja kertynyt; kaikki ihanat suihinotot ja kunnon seksipalvelut ilman itsesäälistä nyyhkimistä ja murjotusta.
[/quote]

Huh huh. Nyt tuli kyllä niin paskaa settiä että voi luoja.

Ap, ymmärrän sinua äläkä ikinä luule että vika on sinussa. Vika on miehessä ja alkoholissa.

Vierailija
52/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:56"]

Olet neuroottinen jäkättävä ämmä ja saat syyttää yksinäisyydestä itseäsi. Miehelläsi ei ole muuta pakotietä kuin juoda muualla ja turvautua irtoseksiin. Kyllä hänellekin on viimeisen 2 vuoden aikana muistoja kertynyt; kaikki ihanat suihinotot ja kunnon seksipalvelut ilman itsesäälistä nyyhkimistä ja murjotusta.

[/quote]

Varmaan on hyvät muistot, kun humalan vuoksi ei muista mitään, mitä on tullut tehtyä.

Vierailija
53/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutyttö käytetty hyväksi ja nyt loppuun. Ei miestä enää kiinnosta. Koska olet kasvanut, etkä enää niin helposti käytettävissä. Etsi oikeasti aikuisempaa seuraa nyt kun olet aikuinen itsekin. Enkä huutele täältä katkerana, vaan ihan saman koin itsekin nuorena. Tee vielä lapsi, niin olet entistä enempi kiinni ja toinen vaan entistä vapaampi..  Ja tiedän että ero tuntuu nyt maailmanlopulta, mutta voin vannoa, että et tule sitä katumaan. Ei tuollaisessa ole tulevaisuutta, ellet sitten jo noin nuorena ole ajatellut elää vaan toisen mukaan ja toista varten? Ja sekään tuskin kestäisi ja voisit kokea vaan paljon karvaamman lopun suhteelle. Nyt voit itse valita jäätkö vai lähdetkö. Kaikkea hyvää sinulle toivoen!

Vierailija
54/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti fiksu ja ihana ihminen. Ajattele sen mukaisesti myös.

Vierailija
55/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:15"]Jätä se sika!
[/quote]
tämän paremmin ei voi sanoa,olet vielä nuori ja elämä edessä.

Vierailija
56/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oma mieheni on juonut päivittäin sixpäkin. Avioliittoa takana 27 vuotta. Mitään ongelmia ei ole ollut. Aluksi ongelma oli minun nalkuttaminen (oma isäni juoppo). Mies kuitenkin vakuutti ettei lyö tai käyttäydy agressiivisesti ja käy töissä ja hoitaa asiat, mutta illalla juo kutospäkin. 

Kannattaisi herätä todellisuuteen ja ymmärtää ettei alkoholi ole suurimmalle osalle ihmisistä ongelma.

Vierailija
57/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 17:52"]

[/quote]

Oma mieheni on juonut päivittäin sixpäkin. Avioliittoa takana 27 vuotta. Mitään ongelmia ei ole ollut. Aluksi ongelma oli minun nalkuttaminen (oma isäni juoppo). Mies kuitenkin vakuutti ettei lyö tai käyttäydy agressiivisesti ja käy töissä ja hoitaa asiat, mutta illalla juo kutospäkin. 

Kannattaisi herätä todellisuuteen ja ymmärtää ettei alkoholi ole suurimmalle osalle ihmisistä ongelma.

[/quote]

Komppi.

Vierailija
58/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on narsisti ja hyvin todennäköisesti voi olla muitakin persoonallisuushäiriöitä. Narsisti ei osaa pyytää anteeksi, hän ei näe tekemisissään ja itsessään mitään vikaa. Hän ei myöskään koe empatiaa, ei siis kykene ottamaan huomioon sinun tunteitasi, ei yksinkertaisesti kykene ymmärtämään niitä.

Vierailija
59/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:56"]Olet neuroottinen jäkättävä ämmä ja saat syyttää yksinäisyydestä itseäsi. Miehelläsi ei ole muuta pakotietä kuin juoda muualla ja turvautua irtoseksiin. Kyllä hänellekin on viimeisen 2 vuoden aikana muistoja kertynyt; kaikki ihanat suihinotot ja kunnon seksipalvelut ilman itsesäälistä nyyhkimistä ja murjotusta.
[/quote]

Olet todella outo.

Vierailija
60/153 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismi on sairaus, johon sairastunut tuntee pakonomaista tarvetta juoda alkoholia. Alkoholismi on yksi päihderiippuvuuden muodoista. Alkoholistin on mahdotonta kontrolloida juomistaan, joten hän kärsii sekä fyysisestä että psyykkisestä riippuvuudesta ja vieroitusoireista. Alkoholismin muihin määritelmiin kuuluu esimerkiksi pitkäaikainen liiallinen alkoholinkäyttö, joka aiheuttaa sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. Alkoholismi voidaan jakaa kahteen lajiin: kausittaiseen (miehesi on kausittainen alkoholisti) ja jatkuvaan ryypiskelyyn.
.
Tyypin I alkoholismi
.
Tyypin I alkoholismissa aivojen mielihyväkeskuksen dopamiinijärjestelmän toiminta näyttää alentuneen. Tyypin I alkoholismista kärsivien alkoholistien elämässä vaihtelevat kohtuuttoman alkoholinkäytön ja täysraittiuden tai vähäisen alkoholinkäytön jaksot. Tähän ryhmään, tuurijuoppoihin, näyttäisi kuuluvan noin 80 % alkoholisteista. Heillä näyttäisi olevan myös vähemmän dopamiinin sitoutumispaikkoja kuin terveillä verrokeilla.

Tyypin II alkoholismi
.
Tyypin II alkoholismiin, joka on useimmin nuoruusiällä alkava alkoholismin muoto, liittyy usein muun muassa impulssikontrollin häiriöitä.Tyypin II alkoholisti aloittaa juomisen usein varsin nuorena ja tulee nopeasti riippuvaiseksi, toisin kuin tyypin I alkoholisti, jonka riippuvuuden kehittyminen voi tapahtua hitaasti useiden vuosien kuluessa. Tyypin II alkoholisteilla ei ole usein todettu esimerkiksi dopamiinin puutetta, vaan häiriö liittyy todennäköisesti johonkin toiseen aivojen välittäjäainesysteemiin, kuten serotonenergiseen järjestelmään.

Tyypin II alkoholismia on eri asteista. Osa siitä kärsivistä vain tissuttelee jatkuvasti, osa juo kohtuuttomasti jatkuvasti.

Tyypin II alkoholismilla näyttää olevan yhteys muun muassa elämyshakuisuuteen ja asosiaaliseen persoonallisuuteen, johon liittyy usein väkivaltaista käyttäytymistä ja perheväkivaltaa (erityisesti siihen liittyy aggressiivisuus humalassa). Tyypin II alkoholismiin liittyy usein voimakas impulsiivisuus, aggressiivisuus ja antisosiaalisuus. Tämän tyypin alkoholisti ei usein myöskään koe alkoholinkäyttöä ongelmana eikä siksi itse pyri raitistumaan. Rikollisuuteen ja väkivaltaisuuteen kytkeytyvä tyypin II alkoholismi muodostaa noin 15–20 prosenttia alkoholismista. Tyypin II alkoholismissa näyttää olevan ainakin alttiuden periytyvyyttä. Tunnettu raittiusvalistuskirja "Turmiolan Tommi" kuvaa miespuolista tyypin II alkoholistia, ja tämän tyypin riippuvuus onkin yleisempää miehillä. Sitä esiintyy kuitenkin enenevässä määrin myös naisilla.
.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi