Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison alkoholinkäyttö. Mitä tehdä? Neuvoja kaivataan!!

Vierailija
28.03.2015 |

Olen 19-vuotias ja olen ollut yhdessä avopuolisoni kanssa reilut 2 vuotta. Olemme kaiken kaikkiaan hyvä pari, sovimme toisillemme kaikin puolin loistavasti. Avopuolisoni on valloittava persoona, jonka kanssa vietän paljon aikaa yhdessä. Hän rakastaa minua ja osoittaa sen. Hän on paras ystäväni. Puhumme usein, että haluamme olla aina yhdessä. Hyvät ajat ovat hyviä. Suhteellammekin on kuitenkin omat karikkonsa. Meidän karikkomme on esimerkiksi alkoholi, joka aiheuttaa useita kertoja vuodessa jopa kriisejä parisuhteeseemme. Avopuolisollani on kausia jolloin hän käyttää tavallista enemmän alkoholia. Tällöin hän usein laiminlyö tunteitani ja pyyntöjäni; tavallista on esimerkiksi, ettei hän tule kotiin yöksi (vaikka pyydän) vaan yöpyy kaverinsa luona, milloin missäkin. Hän myös kapinoi vastaan, kun pyydän olemaan juomatta tai menemättä jonnekin. Kyse ei ole pettämisen pelosta, vaan luottamuksesta. Kun näitä avopuolisoni "menokausia" on ollut useita kertoja vuosien aikana, jolloin olen tuntenut jääväni täysin syrjään ja yksin, on se jättänyt minuun syviä jälkiä. Itken usein vuosia vanhoja asioita. Pelkään aina seuraava menokautta. Avopuolisoni ei tunnu ymmärtävän näiden merkitystä, vaan vähättelee tunteitani asioita kohtaan. On esimerkiksi raskasta herätä aamulla ja huomata ettei toinen ole tullut kotiin. Näitä muistoja on kertynyt 2 vuoden aikana jo enemmän kuin jaksan laskea. Lisäksi koen, ettei avopuolisoni osaa pyytää anteeksi asioitaan joilla hän pahoittaa mieleni. Usein tuntuukin, että "kuraa" tulee vain niskaan, joka minun täytyy niellä jotta parisuhde toimii. Joskus riideltyämme menen vanhempieni luokse yöksi ja päätän olla soittamatta avopuolisolleni. Kerron aina hänelle suoraan, että olen loukkaantunut ja mistä syystä. Kerron hänelle mikä tuntuu pahalle, avaudun hänelle täysin. Usein itkenkin. Anteeksipyyntöä on kuitenkin turha odottaa. Hän ohittaa täysin tunteeni ja vähättelee niiden merkitystä. Saattaa kulua lähes viikkokin ettemme ole yhteydessä. Lopulta minä myönnyn, annan anteeksi ja yritän unohtaa. Kaikki jatkuu ennallaan ja olemme onnellisia. Vaikka ajattelenkin usein ettei hän ansaitse anteeksiantoa. Pahinta on, että en usko hänen tarvitsevan minua yhtä paljon kuin minä häntä. Hän on minulle kaikki kaikessa. Valitettavasti. Viimeinen tikki oli se, kun vast'ikään avopuolisoni käyttäydyttyä hieman töykeästi minua kohtaan päätin odottaa kunnes hän soittaisi minulle. Turhaan.

Mitä ihmettä minä teen? En todellakaan tahtoisi erota.

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies ikinä pettänyt sinua?

Vierailija
22/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:33"]Mielenkiintoinen aihe, mutta lukeminen mahdotonta. Yhtä putkea ilman välejä.
[/quote]

Huomasin itsekkin, välillä varmaankin voi tipahtaa kärryiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona ei saa ottaa sivistyneesti niin siten pitää mennä pakoon muualle. Varatkaa sinne jääkaappiin miehellenne kaljaa urpot. Muuten mies lähtee hakemaan sitä itse ja jää sille tielleen. 

Tehkää jotain rakkauden puolesta!.

T: 11cm mies

Vierailija
24/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se, alkoholismi on etenevä sairaus. Pelasta itsesi, juoppoa ei pysty pelastamaan kuin juoppo itse. Älä hyväksy, äläkä vähättele ympäristölle, älä mahdollista

Vierailija
25/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yhtään yllätä että tuollainen 'mies' on ottanut reilusti nuoremman alaikäisen tyttöystävän, tätä kun on huomattavasti helpompi manipuloida, kyykyttää ja kohdella yleisesti huonosti.

Vierailija
26/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:35"]Onko mies ikinä pettänyt sinua?
[/quote]

Ei milloinkaan. Hän ei ole koskaan pettänyt ketään naistaan, luotan mieheeni siinä asiassa paljon.

Vierailija
27/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:45"]Eipä yhtään yllätä että tuollainen 'mies' on ottanut reilusti nuoremman alaikäisen tyttöystävän, tätä kun on huomattavasti helpompi manipuloida, kyykyttää ja kohdella yleisesti huonosti.
[/quote]

Sekin on henkilökohtaista. En usko että se iästä johtuu tässä tilanteessa(voin toki olla väärässäkin)

Toivon ap että saatte asiat sovittua.

Vierailija
28/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein mies juo noina menokausinaan? Mietin vain, että onko kyseessä esimerkiksi ihan alkoholiongelma. Toisaalta itse (olen nainen) join kyllä aika runsaasti esim yliopistoaikoina, mutta ei se silti oikeuta toisen tunteita loukkaamaan ja vähättelemään. Mielestäni iso ongelma on tuo, että mies ei näe siinä mitään väärää ettei esim tule kotiin yöksi. Olet kuitenkin vielä kovin nuori, ja sanoisin että jos on nyt hankalaa, niin se harvoin helpommaksi muuttuu. 

Vierailija
29/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:55"]Kuinka usein mies juo noina menokausinaan? Mietin vain, että onko kyseessä esimerkiksi ihan alkoholiongelma. Toisaalta itse (olen nainen) join kyllä aika runsaasti esim yliopistoaikoina, mutta ei se silti oikeuta toisen tunteita loukkaamaan ja vähättelemään. Mielestäni iso ongelma on tuo, että mies ei näe siinä mitään väärää ettei esim tule kotiin yöksi. Olet kuitenkin vielä kovin nuori, ja sanoisin että jos on nyt hankalaa, niin se harvoin helpommaksi muuttuu. 
[/quote]

Hän juo 4-7päivää yleensä. Sitä olen minäkin miettinyt että muuttuuko mitään milloinkaan vaiko ei.

Vierailija
30/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:56"]Onko mies väkivaltainen?
[/quote]

Kerran hän on minua meinannut läppäistä, mutta ei tehnyt sitä. Muuta tuommoista tilannetta ei ole milloinkaan ollut.
[/quote]

Mies siis on meinannut jo lyödä sinua???

Vierailija
31/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:06"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:06"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:56"]Onko mies väkivaltainen?
[/quote]

Kerran hän on minua meinannut läppäistä, mutta ei tehnyt sitä. Muuta tuommoista tilannetta ei ole milloinkaan ollut.
[/quote]

Mies siis on meinannut jo lyödä sinua???
[/quote]

Kuten sanoin niin kerran on meinannut, mutta ei koskaan ole tehnyt sitä..

Vierailija
32/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:55"]Kuinka usein mies juo noina menokausinaan? Mietin vain, että onko kyseessä esimerkiksi ihan alkoholiongelma. Toisaalta itse (olen nainen) join kyllä aika runsaasti esim yliopistoaikoina, mutta ei se silti oikeuta toisen tunteita loukkaamaan ja vähättelemään. Mielestäni iso ongelma on tuo, että mies ei näe siinä mitään väärää ettei esim tule kotiin yöksi. Olet kuitenkin vielä kovin nuori, ja sanoisin että jos on nyt hankalaa, niin se harvoin helpommaksi muuttuu.  [/quote] Hän juo 4-7päivää yleensä. Sitä olen minäkin miettinyt että muuttuuko mitään milloinkaan vaiko ei.

[/quote]

Jos tarkoitat 4-7 päivää putkeen, niin kuulostaa kyllä minun mielestä tuurijuoppoudelta ja ihan alkoholiongelmalta, jossa henkilöllä ns "hirttää kiinni". Sellaisen pari kertaa viikkoon olisi tavallaan ehkä mennyt "nuoruuden" piikkiin, jos ei kuitenkaan ole jatkuvaa. Toki sekin on jo makukysymys (mutta tosiasiahan on isolla osalla on nuoruudessaan ns kostea kausi).

Eli jos mies on jo 26, ja vetää välillä viikonkin putken, niin kyllä se minusta todella huolestuttavaa on. Varsinkin jos hän ei tässä näe mitään outoa. Tuntuu ikävältä sanoa näin, mutta sinuna eroaisin ja sanoisin suoraan syyn. Sanoisin myös miehelle että minusta hänellä on ongelma alkoholin kanssa, ja jos mielii jatkavan suhdetta joskus tulevaisuudessa niin se ei onnistu ilman raitistumista.

Olet kovin nuori, ja tämä on todennäköisesti ensi rakkautesi? Siksikin ymmärrän kuinka tuskaiselta ero voi tuntua, varsinkin jos suhde on muuten hyvä. Mutta luota meihin vanhempiin: aika parantaa, ja voit löytää ihanan rakkauden vielä, jossa on myös luottamus kunnossa. Nyt tuntuu siltä, että samanlaista rakkautta ei voi löytää, mutta kyllä voi.

Vierailija
33/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ensin kirjoittaa että joko hyväksy tämä asia tai päätä haluatko jonkun toisenlaisen ihmisen elämääsi. Mutta siis jos sinä, 19 v ollut tässä suhteessa tuon ikäisen miehen kanssa tuon aikaa, niin entäpä jos nyt olisit sen verran kasvanut että kirjoitat tänne siksi. Siis ettet enää olekaan se pikkutyttö joka nyt olet väkisinkin suhteen alussa ollut. Hyvä sinulle. Lähde lätkimään ja anna hänen etsiä taas uusi nuori joka sopii kuvioon ilman että alkaa kyseinalaistamaan hänen touhujaan vielä pariin vuoteen.

Vierailija
34/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:16"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:59"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:55"]Kuinka usein mies juo noina menokausinaan? Mietin vain, että onko kyseessä esimerkiksi ihan alkoholiongelma. Toisaalta itse (olen nainen) join kyllä aika runsaasti esim yliopistoaikoina, mutta ei se silti oikeuta toisen tunteita loukkaamaan ja vähättelemään. Mielestäni iso ongelma on tuo, että mies ei näe siinä mitään väärää ettei esim tule kotiin yöksi. Olet kuitenkin vielä kovin nuori, ja sanoisin että jos on nyt hankalaa, niin se harvoin helpommaksi muuttuu.  [/quote] Hän juo 4-7päivää yleensä. Sitä olen minäkin miettinyt että muuttuuko mitään milloinkaan vaiko ei.

[/quote]

Jos tarkoitat 4-7 päivää putkeen, niin kuulostaa kyllä minun mielestä tuurijuoppoudelta ja ihan alkoholiongelmalta, jossa henkilöllä ns "hirttää kiinni". Sellaisen pari kertaa viikkoon olisi tavallaan ehkä mennyt "nuoruuden" piikkiin, jos ei kuitenkaan ole jatkuvaa. Toki sekin on jo makukysymys (mutta tosiasiahan on isolla osalla on nuoruudessaan ns kostea kausi).

Eli jos mies on jo 26, ja vetää välillä viikonkin putken, niin kyllä se minusta todella huolestuttavaa on. Varsinkin jos hän ei tässä näe mitään outoa. Tuntuu ikävältä sanoa näin, mutta sinuna eroaisin ja sanoisin suoraan syyn. Sanoisin myös miehelle että minusta hänellä on ongelma alkoholin kanssa, ja jos mielii jatkavan suhdetta joskus tulevaisuudessa niin se ei onnistu ilman raitistumista.

Olet kovin nuori, ja tämä on todennäköisesti ensi rakkautesi? Siksikin ymmärrän kuinka tuskaiselta ero voi tuntua, varsinkin jos suhde on muuten hyvä. Mutta luota meihin vanhempiin: aika parantaa, ja voit löytää ihanan rakkauden vielä, jossa on myös luottamus kunnossa. Nyt tuntuu siltä, että samanlaista rakkautta ei voi löytää, mutta kyllä voi.
[/quote]

Huolestuttavaahan se on. En epäile yhtään ettenkö joskus löytäisi sitä miestä joka minua kohtelee paremmin, ihan varmasti löydän. Mutta silti haluaisin yrittää kaikkeni vain että nykyinen suhde toimisi eikä suhteessamme olisi alkoholi ongelmana. Edellisen poikaystäväni kanssa (joka oli ensimmäinen rakkauteni) olin parisuhteessa 2vuotta, ennenkuin minä otin ja muutin toiselle paikkakunnalle. Silloin mietin pitkään että mitä jos en olisikaan lähtenyt yms. Luulen että siitä minulla on tullut nyt nykyiseenkin suhteeseen se että haluan yrittää kaikkeni ennenkuin teen päätöksen. Nykyisessä suhteessa kyllä olen jo yrittänyt kaikkeni, mutta vieläkin odotan että mies muuttuisi.

Vierailija
35/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut oikea ratkaisu on lopullinen ero. En ymmärrä miksi kukaan jäisi tuollaisen kanssa yhteen? Hän on juoppo eli kauniimmin sanottuna alkoholisti. Häntä ei kiinnosta mikää n muu kuin päiihde. Sinulla ei ole mitään väliä ei nyt eikä myöhemmin. Lisäksi miehelläsi on ns kavereita jotka huolehtivat hänen pysymisen juoppona. Kukaan normaali ihminen ei jää muualle yöksi eikä pyydä jäämään omiin nurkkiinsa kun tietää että toisella on koti jonkun kanssa. Se että miehesi on ns normaalisti ihana ja kaikkea on ihan mitätöntä hänen törkeän käytöksensä rinnalla. Juoppous jatkuessaan vain pahenee se on aivan varma.
Miksi ihmeessä jäisit tuohon suhteeseen? Joudut pelkäämään ja huokehti

Vierailija
36/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista elämäsi alkoholistin puolisona tulee olemaan, jos valitset sen tien. Muutos tulee vain huonompaan, sillä miehen pää pehmenee väistämättä alkoholinkäytön seurauksena, käytös alkaa olla "haastavaa" selvin päinkin.

Usko meitä, jotka olemme jo sen kokeilleet. Ainoa keino on se, että laitat kovan kovaa vastaan ja ilmoita, että ero tulee välittömästi ensimmäisen ryypyn jälkeen. Nyt sinulla on siihen hyvä mahdollisuus ja elämä edessä, jos mies valitsee viinan.

Vierailija
37/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:30"]Ainut oikea ratkaisu on lopullinen ero. En ymmärrä miksi kukaan jäisi tuollaisen kanssa yhteen? Hän on juoppo eli kauniimmin sanottuna alkoholisti. Häntä ei kiinnosta mikää n muu kuin päiihde. Sinulla ei ole mitään väliä ei nyt eikä myöhemmin. Lisäksi miehelläsi on ns kavereita jotka huolehtivat hänen pysymisen juoppona. Kukaan normaali ihminen ei jää muualle yöksi eikä pyydä jäämään omiin nurkkiinsa kun tietää että toisella on koti jonkun kanssa. Se että miehesi on ns normaalisti ihana ja kaikkea on ihan mitätöntä hänen törkeän käytöksensä rinnalla. Juoppous jatkuessaan vain pahenee se on aivan varma.
Miksi ihmeessä jäisit tuohon suhteeseen? Joudut pelkäämään ja huokehti
[/quote
Huolehtimaan etkö pysty elämään normaalisti. Olet lähesriippuvainen miehesi juoppous on jo sairastuttanut sinut. Ja nyt et edes tiedä enää millasta elämä oikeesti pitäisi olla ja on. Raittiita tai vain hallitusti juovia hyviä miehiä on. Eli jätä tuo äläkä katso enää taaksesi.

Vierailija
38/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:29"]

... Mutta silti haluaisin yrittää kaikkeni vain että nykyinen suhde toimisi eikä suhteessamme olisi alkoholi ongelmana. Edellisen poikaystäväni kanssa (joka oli ensimmäinen rakkauteni) olin parisuhteessa 2vuotta, ennenkuin minä otin ja muutin toiselle paikkakunnalle. Silloin mietin pitkään että mitä jos en olisikaan lähtenyt yms. Luulen että siitä minulla on tullut nyt nykyiseenkin suhteeseen se että haluan yrittää kaikkeni ennenkuin teen päätöksen. Nykyisessä suhteessa kyllä olen jo yrittänyt kaikkeni, mutta vieläkin odotan että mies muuttuisi.

[/quote]

Valitettavasti sinun kaikkesi ei tule riittämään. Ymmärrä nyt, hyvä tyttö, että parisuhteessa on kaksi osapuolta. Sinä olet parhaassaskin tapauksessa vain puolet. Et sinä voi pelastaa 'hukkuvaa' miestä, jos hän ei itse halua tulla pelastetuksi. Ei, vaan sinä uppoat itsekin.

Vierailija
39/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you. Olen ollut saman kaltaisessa tilanteessa. Itseasiassa olin itse 17v kun aloin seurustelemaan 27v miehen kanssa. Olimme 6v yhdessä, saimme lapsen ja olimme hetken onnellisia kunnes alkoholi tuli kehiin. Siitä alamäkemme alkoi kunnes päätettiin yhdessä että parempi että eroamme, lapsikaan ei tulisi kärsimään erosta kodka oli silloin vielä niin pieni. Nykyään mies juo edelleen, asuu kuntoutuskodissa, näkee lastamme silloin tällöin kun ei ole kännissä tai krapulassa.

Vierailija
40/153 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se mies, jos hän ei suostu keskustelemaan kanssasi eikä muuttamaan tapojaan. Sinä et voi häntä muuttaa, hän itse on vastuussa teoistaan. Samoin sinä. Eli hae parempi ihminen rinnallesi. Et tule onnelliseksi tuon kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi