Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks asia mitä oon ihmetelly et miten Priorinilla voi olla niiiiiin hyvät arviot jossain apteekin verkkosivuilla, onko se vaan niin hyvin brändätty vai mitä ihmettä niihin on uutettu? En siis kyseenalaista ylipäätään lisäravinteita, koska jos ruokavalio ei oo tarpeeksi monipuolinen ja jää puutetta vaikka biotiinista, niin tottakai se auttaa pitkällä aikavälillä. Mutta Priorin, miten ne voi olla niin suosittuja? Oon tutkinut asiaa ja niissä on tosi pienet pitoisuudet vaikuttavia ainesosia, siis yksi pienin biotiini-pitoisuus mitä oon nähnyt ja sen lisäks jotain vehnänalkioöljyä ja hirssiä. Luulisi että samat määrät näitä aineita tulisi helposti ravinnosta, ja vaikea kuvitella että niin monella ihmisellä on just Priorin-kapselin kokoinen vaje rasvoissa, proteiineissa ja biotiinissa, että juuri ne jeesaa. Onko se kuviteltua vai maahantuojatko siellä ylistää? isoin pitoisuus tuotteessa näytti olevan lähinnä euroissa, eli tuotteen hinnassa...
Biotiinituotteet ei ole kalliita. Kannattaa kokeilla ja syödä ainakin puoli vuotta. Olla miettimättä liikaa asiaa. Ei ole hinnasta kiinni hiusten kunnossapitoa edistävät asiat sisäisesti ja ulkoisesti. Kaikki värjäys ja vaalennus rasittaa hiusta, samoin kuumuus. Ihan peruslogiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks asia mitä oon ihmetelly et miten Priorinilla voi olla niiiiiin hyvät arviot jossain apteekin verkkosivuilla, onko se vaan niin hyvin brändätty vai mitä ihmettä niihin on uutettu? En siis kyseenalaista ylipäätään lisäravinteita, koska jos ruokavalio ei oo tarpeeksi monipuolinen ja jää puutetta vaikka biotiinista, niin tottakai se auttaa pitkällä aikavälillä. Mutta Priorin, miten ne voi olla niin suosittuja? Oon tutkinut asiaa ja niissä on tosi pienet pitoisuudet vaikuttavia ainesosia, siis yksi pienin biotiini-pitoisuus mitä oon nähnyt ja sen lisäks jotain vehnänalkioöljyä ja hirssiä. Luulisi että samat määrät näitä aineita tulisi helposti ravinnosta, ja vaikea kuvitella että niin monella ihmisellä on just Priorin-kapselin kokoinen vaje rasvoissa, proteiineissa ja biotiinissa, että juuri ne jeesaa. Onko se kuviteltua vai maahantuojatko siellä ylistää? isoin pitoisuus tuotteessa näytti olevan lähinnä euroissa, eli tuotteen hinnassa...
Biotiinituotteet ei ole kalliita. Kannattaa kokeilla ja syödä ainakin puoli vuotta. Olla miettimättä liikaa asiaa. Ei ole hinnasta kiinni hiusten kunnossapitoa edistävät asiat sisäisesti ja ulkoisesti. Kaikki värjäys ja vaalennus rasittaa hiusta, samoin kuumuus. Ihan peruslogiikkaa.
Samaa mieltä olen hiustenhoitoon liittyvistä asioista, en itsekään värjää, vaalenna tai suorista; joskus saatan föönata jos olen juhliin menossa. En ole Priorinin hinnasta mitään kynnyskysymystä biotiinin kokeilemiselle tehnytkään, vaan syön tällä hetkellä halvempaa biotiinimerkkiä. Ihmetykseni koski puhtaasti Priorin-merkin suosiota, joka maksaa maltaita ja taitaa silti olla yksi suosituimpia hiuskapseleita - mielestäni yli satasen kapselin suosiota sopii kyllä sopii miettiäkin, vaikken tästä ole sen suurempaa päänvaivaa juuri omalle arjelle tehnytkään. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kampaajat rakastaa leikata sen kerrostetun pöyhötetyn ysärin Meg Ryan-lyhytpolkan.
Miksi sinä et pyydä jotain muuta mallia? Ota vaikka kuva mukaan ja näytä minkälaisen haluat. Jos ei osaa, niin vahda kampaajaa.
Oman kokemukseni mukaan tämäkään ei ole auttanut, vaan kuvan nähtyään kampaaja kysyy: ”pitääks sen olla just tämmönen”?
No kyllä pitää. Enhän muuten kuvaa näyttäisi.
On kyllä vähän hassuja kokemuksia kampaajalla. Minulla on luonnostaan paksut hiukset, ja jostain syystä kampaajat ovat aina halunneet vimmatusti silpoa ne ohuiksi. Ensin kehutaan, ja sitten alkaa ne ohennussakset viuhua.
Joskus haluisin leikata pitkät hiukseni lyhyiksi, mutta kampaaja ei millään suostunut niin lyhyeen kuin olin ajatellut. Kutsui toisenkin kampaajan taivuttelemaan minut suostumaan puolipitkään malliin. Taivuin tyhmyyttäni ja kiltteyttäni kompromissiin ja maksoin aivan toisesta kampauksesta kuin olisin halunnut. Leikkasin muutaman päivän päästä hiukseni itse lyhyiksi, ja siitä asti olen välttänyt kampaajalla käyntiä.
Nyt olen kasvattamassa pitkiä hiuksia ja leikkaan itse puolen vuoden välein sentin latvoista. Hyvin kasvaa! Ehkä uskaltaudun kampaajalle siistimään mallin siinä vaiheessa, kun on muutenkin jo 10 senttiä ylimääräistä.
Hiusten pidennykset saat melkein jokaisesta kampaamosta. Hiusanalyysistä voisi joku maksaakin, mutta sitä ei joka kampaamo tarjoa enkä tiedä kuinka luotettavia ne on. Kaipa siinä kotain ohjeitakin voi antaa.
Suosittelen lukemaan Virve Fredmanin blogeja hiusten kasvatuksesta, sieltä saa hyviä vinkkejä.
https://www.google.com/search?q=virve+fredman+hiusten+kasvatus&oq=virve…
Vierailija kirjoitti:
BMW kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ei kampaajat huvikseen leikkaa hyviä hiuksiao.Jos on huononlaatuiset, silloin edikstääkseen kasvamista leikkaavat.
Ihme harhaluulo, että edistäisi kasvamista. Hius kasvaa juuresta. Juuresta se työntyy, hiustupesta joka on päänähassa. Ihan sama minkä näköinen se latva on
Eihän ole. D'uh. Jos tulee kaksihaaraisia, haaroittuminen voi edetä ylemmäksi hiuksessa ellei niitä leikkaa pois.
Aika huono saa tukka silloin olla. Ei se todellakaan kasvamista edistä, turha väitellä
Vierailija kirjoitti:
Ei tubesta, vaan foorumilta. Long Hair Community, LHC.
1b/M/ii, tbl, blunt hem
Lopetin ketjun lukemisen tähän kommenttiin. LHC on tunnettu lyhenne jostain ihan muusta ja nuo siansaksat tuossa lopussa kruunasi viestin.
Mutta aiheeseen pitkätukkana vastaan. Älkää leikatko hiuksia kuin aivan todella harvoin. Sillä tavalla ne kasvaa. Kookosöljy latvoihin ja muuta kosteutusta, jos hiukset hapertuu helposti, mutta ei muuta kummempaa niksiä ole minä tai ystäväni tarvinneet. Ja ne haaroittuneet latvat voi itse saksia, ja pelkät haarat pois, ei mitään 10cm pätkää varmuuden vuoksi. Jos siis hiukset on niin pitkät että voi latvat kiepauttaa silmien näkyville saksittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...
Tai sitten vaan hakee googlesta tietoa. Tosiasia kuitenkin on, että geenit ratkaisevat hiusten laadun ja mahdollisen pituuden. Useimpien hiuksia ei pysty kasvattamaan lattiaan asti, vaikka harva sitä hakeekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä rouvan kampaaja tehokkaasti sabotoi hiusten kasvattamisen. Kolmessa vuodessa ei päästy edes olkapäille asti, vaikka hiukset ovat paksut ja terveet, eikä mitään kuivia latvoja.
No miksi ihmeessä sinne parturiin sitten pitää mennä koska eihän siellä hiukset pitene vaan lyhenevät, leikatahan ne haluavat. Karvat kasvaa kivasti ihan kotioloissa, ei siihen kampaajia tarvita. Mulla on viime käynnistä 2,5 vuotta ja on jo puoli selässä menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha raha raha raha
Pitkähiuksisista asiakkaista en ansaitse niin paljon kuin jos nirhaisen hiukset lyhyiksi.
So simple.
Niin, onko se sitten tosiaan vain tämä, että tästä kovemmasta pettymyksestä voi periä kovemman hinnan? 🤔
Tosi loogista näin asiakkaan näkökulmasta...
Leikkuuväli omalla pitkällä tukallani ja tukan hiuslaadulla on noin 6 kk. Kaikki oman järjen omaavat kampaajat ovat sen aina kertoneet. Silloin kun tukkaa kasvatin olkapäiltä pidensin leikkuuväliä liikaa ja ongelmana oli, että alimmat kerrokset kuluuntuivat rumasti. Silloin kun kasvattaa suosittelisin vähän pidempää leikkausväliä (3-5 kk), mutta ei kumminkaan leikkaamattomuutta. Jokaisella parturikäynnillä pyysin leikkaamaan niin vähän kuin mahdollista, mutta niin paljon, että terve hius tulee esiin. Pidin tukan myös tasapitkänä, mikä ei ole kaunista omalla tukallani, mutta pitää latvat enemmän suojattuna (ehkä).
Hyvä parturi osaa. Eniten ehkä homma tuntuu onnistuvan niiltä, jotka tekevät omana toiminimenä ja vähän kauempana kaupungin keskustoista.
En usko, että parturit tahallaan leikkaavat rahan takia lyhyttä tukkaa. Pitkästä tukasta saa vaikka mitä lisiä. Jos värjäsin ja leikkaisin tukkaa olisi parturilasku kevyesti yli kolme sataa per kerta. Nyt pelkkä leikkaus on 55€.
Yritin itse kasvattaa hiuksiani vuosien ajain, mutta joka kerran kun kävin leikkauttamassa kuivat latvat pois, hiuksista lähti useita senttejä eivätkä hiukseni tuntuneet kasvavan yhtään.
Sitten sain tarpeekseni kampaajista ja päätin itse alkaa leikkaamaan kuivat latvat pois. Säästin rahaa ja hiukset kasvoivat muutamassa vuodessa pitkiksi. Leikkasin niitä säännöllisesti sentin-pari latvoista ja ne olivatkin hyväkuntoiset.
Yli kymmenen vuotta leikkasin hiuksiani itse, kunnes alkoi tulla ikää ja harmaita hiuksia niin paljon että halusin värjäyttää ne, mutta en halunnut itse alkaa sekoilla markettivärien kanssa. Tilasin kampaajalta ajan värjäykseen. Kampaaja ihasteli pitkiä ja paksuja hiuksiani ja kun kerroin etten ollut käynyt kampaajalla yli 10 vuoteen vaan olin itse leikannut ne, niin hän alkoi heti ehdotella uuden ajan tilaamista hiusten leikkaukseen. Kuulemma uusi ja lyhyempi malli "piristäisi kummasti". Niin varmaan, mutta en edelleenkään halua luopua pitkistä hiuksistani. Kampaajat pysyköön saksineen erossa kutreistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä rouvan kampaaja tehokkaasti sabotoi hiusten kasvattamisen. Kolmessa vuodessa ei päästy edes olkapäille asti, vaikka hiukset ovat paksut ja terveet, eikä mitään kuivia latvoja.
No miksi ihmeessä sinne parturiin sitten pitää mennä koska eihän siellä hiukset pitene vaan lyhenevät, leikatahan ne haluavat. Karvat kasvaa kivasti ihan kotioloissa, ei siihen kampaajia tarvita. Mulla on viime käynnistä 2,5 vuotta ja on jo puoli selässä menossa.
Samaa ihmettelin. Miksi tosiaan mennä koko ajan samalle kampaajalle ja maksaa siitä, että saa olla tyytymätön lopputulokseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Monesti minulta kysytään vinkkejä hiusten kasvuun. Pääsääntöisesti nämä ovat asiakkaita, joilla hiukset ovat todella huonosti hoidetut ja hius katkeilee.
Yleensä nämä asiakkaat pesevät kuivattavalla shampoolla, jättävät hoitoaineen välistä ja kammoksuvat jätettäviä hoitoaineita tai hiusöljyjä lisäksi harjaavat märkänä ja menevät märällä tukalla nukkumaan.
Sitten kun esittelen asiakkaalle sopivat hoitotuotteet ja hiustenhoitotavat, alkaa vinkuminen siitä, että ei ole aikaa käyttää hoitoainetta/kauheen vaikeeta ruveta levittää öljyjä/onpa kallista yms. Kyllä jokin muu keino tulisi kasvatukseen olla.
Mikä v***u siinä on ettei voi nähdä sitä pientä vaivaa sen eteen, että saisi kauniit pitkät hiukset?! Älyttömän kallista se ei ole, esim. itselläni on ollut sama hiusöljypullo jo vuoden käytössä ja maksoin n. 18 euroa. Ja kun hoitotuotteiden käytön ottaa tavaksi, niin eipä se siinä rutiinilla vie kuin pari-kolme minuuttia enemmän aikaa.
Huvittavimpia ovat nämä, jotka parkuvat hoitotuotteiden hinnoista ja silti ostavat kalliita hiusvitamiineja ja odottavat näkevänsä tuloksia jo kahden viikon jälkeen :D Eikä se vitamiini hei haloo vaikuta siihen jo olemassa olevaan hiukseen!
- parturi-kampaaja
Onpas siinä temperamenttia kerrakseen. Toivottavasti tuo ei näy tai kuulu oikeassa asiakaspalvelussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni vähän sääli että hiusten kasvattajien ei oikeastaan kannata uskaltautua kampaamoon 🤔 Hiusten kasvattajat ovat kai jo pitkään joutuneet opettelemaan ohjeet YouTubesta kaikkeen mitä hiuksilleen tekevät
Totta, ja kun olen uskaltautunut menemään kampaajalle, jotta latvoja siistitään, niin olen saanut kuulla moitteet haperoista hiuksista. No, se kampaaja on sitten vailla seuraavaa käyntiäni, mutta totta on, että lyhyeksi vain, jopa vastoin asiakkaan tahtoa, kerran lyheni 30 cm, koska kampaaja oli sitä mieltä, että pitkät hiukset eivät sovi ikäiselleni.
Kyllä te käytte erikoisilla kampaajilla jos ette itse saa päättää kuinka paljon leikataan, vaan kampaaja vain ilmoittaa, että "joo, mä otan 30 cm pois" johon sinä tietenkin kommunikoit, että "älä ota niin paljoa, pari senttiä riittää kun haluan kasvattaa" johon kampaaja, että "ei kun kyllä mä otan 30 cm pois kun ei sovi sulle, sun toiveet nyt ei kiinnosta". Itse en kyllä tuollaiselle kampaajalle, joka väkisin tekee vastoin omia toiveitani menisi enää koskaan ja en kyllä välttämättä edes maksaisi tuosta täysin vastoin omia ohjeita tehdystä leikkauksesta.
No mulla kampaaja vain alkoi yksinkertaisesti leikata ja se oli myöhäistä sanoa mitään kun sakset vain jo kävivät.
Todella törkeää kampaajalta! Yksi hyvä lause vastaisuuden varalle, jos samaa sattuu: "Hetkinen, en ole vielä kertonut, millaista tyyliä toivoisin." Sanoo sen heti. Jos kampaaja ei siitä huolimatta kuuntele, niin aina sieltä kampaamosta voi lähteä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Monesti minulta kysytään vinkkejä hiusten kasvuun. Pääsääntöisesti nämä ovat asiakkaita, joilla hiukset ovat todella huonosti hoidetut ja hius katkeilee.
Yleensä nämä asiakkaat pesevät kuivattavalla shampoolla, jättävät hoitoaineen välistä ja kammoksuvat jätettäviä hoitoaineita tai hiusöljyjä lisäksi harjaavat märkänä ja menevät märällä tukalla nukkumaan.
Sitten kun esittelen asiakkaalle sopivat hoitotuotteet ja hiustenhoitotavat, alkaa vinkuminen siitä, että ei ole aikaa käyttää hoitoainetta/kauheen vaikeeta ruveta levittää öljyjä/onpa kallista yms. Kyllä jokin muu keino tulisi kasvatukseen olla.
Mikä v***u siinä on ettei voi nähdä sitä pientä vaivaa sen eteen, että saisi kauniit pitkät hiukset?! Älyttömän kallista se ei ole, esim. itselläni on ollut sama hiusöljypullo jo vuoden käytössä ja maksoin n. 18 euroa. Ja kun hoitotuotteiden käytön ottaa tavaksi, niin eipä se siinä rutiinilla vie kuin pari-kolme minuuttia enemmän aikaa.
Huvittavimpia ovat nämä, jotka parkuvat hoitotuotteiden hinnoista ja silti ostavat kalliita hiusvitamiineja ja odottavat näkevänsä tuloksia jo kahden viikon jälkeen :D Eikä se vitamiini hei haloo vaikuta siihen jo olemassa olevaan hiukseen!
- parturi-kampaaja
Onpas siinä temperamenttia kerrakseen. Toivottavasti tuo ei näy tai kuulu oikeassa asiakaspalvelussa.
Tietäisitpä vaan mitä asiakkaista puhutaan takahuoneissa :D
Mä olen tullut siihen tulokseen, että kampaajat haluavat väkisin tehdä selkeän muutoksen.
Mulla on kiharat hiukset ja joo latvat ovat kuivat, mutta hiuksista on aina leikattu vähintään 10 cm, vaikka kuinka pyydän mahdollisimman vähäistä leikkaamista. Sen jälkeen on tasan kaksi vaihtoehtoa: hiukset suoristetaan raudalla suoraksi "kun muuten ei saa leikattua latvoja suoraan" tai sitten ne rutistellaan pienenpieniksi kiharoiksi, jolloin hiuksista lähtee vielä toiset 10 cm pois. Suoristetut hiukset näyttävät lehmän päätä pitkin nuolemilta ja tiukat kiharat saavat minut näyttämään lampaalta.
Kumpaakaan en tee kotioloissa koskaan, sillä en halua näyttää kotieläimeltä.
Taidan lopettaa kampaamokäynnit tähän ja pyytää miestä tai jotain kaveria leikkaamaan latvat pois. Tulee parempaa jälkeä kuin kampaajalla.
Aikoinani kävin mm. raidoittamassa hiuksiani. Sitten alkoi ns. harmaantuminen.
Minullahan kävi niin, että nyt tukka on samanlainen vaalea keltaiseen vivahtava, kuin lapsena, ei suinkaan harmaa.
Eli leikkaan itse sen pari senttiä, en tarvitse muutenkaan mitään kampaamopalveluita. Pituuden päätän itse.
Hiukset kasvoi pitkiksi kun ei ole käynyt kampaajalla korona-aikana.
Sitä ennen kummastelin, että ikäkö tekee sen ettei hiukset enää kasva. Nuorempana ne oli pitkät. Kampaaja nappaisi pois vain pahimmat kuivat. Todellisuudessa taisi leikata niin paljon että ei siksi päässyt kasvamaan ja sai mut turhaan ja liian usein penkkiinsä.
Latvat on kieltämättä käyneet kuivaksi. Vinkkejä? Ehkä niitä on tässä tullutkin, kun kahlaam ketjun läpi.
Mun kampaaja leikkaa aina enemmän kuin tahdon ja vaalentaa liika aikaa että pitäää käydä kohta taas leikkaamassa kuivuneet latvat.
Eikä koskaan keratiinituotteita tarjoa.
Jos sinä olet sitä mieltä, että lääkäri on turha, niin se on sinun mielipiteesi, ei minun. Me puhumme hiuksista, emme umpisuolesta.
Jos ja kun kerran et ole löytänyt sitä määrätynlaista kampaaja, niin kannattaa itse opiskella asiantuntijaksi aiheessa. Emme elä jossain 70-luvulla, joilla lähes kaikki tieto oli ammattilaisten halussa ja vain heidän kautta kulki tieto. Viimeisin tieto löytyy paljon todennäköisemmin sieltä netistä, kuin jostain perähikiän kampaajalta.
Jo pelkästään se, että vertaat lääketiedettä ja hiustenkasvattamista toisiinsa kertoo paljon. Joten ehkä sinä tosiaan tarvitset sen kädestä pitävän tutorin, joka kertoo sinulle miltä pitää syödä, mitä pitää vältää ja millaista shampoota käyttää ja taikurin joka onnistuu sekä leikkaamaan saman verran kun ne kasvavat ja saada ne silti kasvamaan pitkiksi.
Kyllä googlettaminen on kyllä aika yksinkertaista. En vaan saa siitä mitenkään vaikeaa. Ehkä joskus aikaavievää ja lukutaitoa vaativaa, mutta ei mitenkään vaikeaa.
Ja sen verran expertti olen, että olen ne omat hiukseni saanut kasvamaan vyötärölle asti polkasta, ihan tavis suomalaisella hiuslaadulla.