Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
No mikä ihmeen pakko sinne paturiin on ylipäätään mennä? Olen doom/sludge/stoner/death-miehenä vannoutunut ruuhkatukan ja räkäjarrujen omistaja, molempia onnistun tarpeen tullen ihan itse lyhentämään, eikä parturissa ole tarvinnut käydä ainakaan kahteen vuosikymmeneen. Rahaakin siinä säästää, ja ne voi käyttää vaikka kaljaan, älppäreihin tai kitara-/bassokamoihin.
Itseäni nuoremmat julkimot prinsseistä William ja Harry kalsarikuningas Jasper Pääkköseen varmasti juoksevat alvariinsa leikkuuttamassa ja hoidattamassa olemattomia karvojaan, mutta oma fledani kukoistaa Liiterin halpistuotteilla sekä liha- ja olutpainotteisella ruokavaliolla.
Suomalainen hius on monesti niin pehmeää ja haurasta, että viimeistään olkapäillä alkaa kasvattaminen olla turhaa, kun se laatu on sellainen, eikä se milläään hoidoilla muutu. Sellainen babyhius. Ja siksi monesti suositellaan leikkausta. Mutta totuushan on se, että vaikka laadullisesti kasvaisi, niin jos aina kasvanut poistetaan, ei se tietysti tuo lisää pituutta. Omaan tukkaani ei tule kaksihaaraisia laisinkaan, mutta jos haluan kasvattaa, annan reilusti kasvaa, puoli vuotta, sitten pois sentti tai kaksi ja taas puoli vuotta. Sitten onkin jo taas letit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisko siihen yksi syys suomalainen hiuslaatu. Ja ei koske kaikkia mutta aika isoa osaa väestöä. Onhan se eri asia kasvattaa paksua tukkaa pitkäksi kuin sellaista hiirenhäntää, josta päälaki paistaa läpi.
Mitä sitten, jos asiakas haluaa tällaisen ohuen hiirenhännän? Mikä oikeus kampaajalla on päättää asiakkaan puolesta tämän hiuksista?
Naurattaa ajatuskin, että kaikissa palveluammateissa voisi vaan sanoa huit hait asiakkaan toiveille ja antaa tälle jotain ihan muuta kuin mitä tämä on pyytänyt. Vaatekaupassa myyjä suostuisi myymään vain pitkiä housuja, kun asiakas pyytää shortseja. Kosmetologi lakkaisi asiakkaan kynnet sinisen sijaan punaisiksi, koska ne näyttävät paremmilta. Kuulostaa aika absurdilta, eikös? Miksi sitten kampaajat ovat jotain ylijumalia, jotka voivat vain jättää huomiotta asiakkaan toiveet ja tehdä ihan eri tavalla?
Ymmärrän tietenkin, ettei kaikkia toiveita voi toteuttaa. Esimerkiksi pikimusta tukka ei muutu noin vain platinablondiksi, vaikka asiakas kuinka haluaisi. Jos asiakas ei halua lyhentää tukkaa, niin ei sen luulisi olevan vaikeaa toteuttaa, vaikka kuinka kampaajan omasta mielestä lyhyempi näyttäisi paremmalta.
Mutta kuka ihmeessä käy sellaisella kampaajalla joka päättää asiakkaan puolesta? Syyttäkää itseänne jo annatte jonkun muun päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...
Etkö tiedä hiuksista mitään? Vaurioituneet latvat pitää leikata.
Miksi ? Hius kasvaa juuresta. Kampaajat voivat tehdä hiustenpidennyksiä mutteivat voi ihmisen omaa hiusta kasvattaa yhtään nopeammin, joten siinä ei ole markkinarakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisellään käyn lyhentämässä ulkomailla hiuksia paristi vuodessa (ne kuivat latvat / mallia hiuksiin + väri). Väleissä sitten kotiväriä, kunnon kampaamotuotteet käytössä + terveellinen ruokavalio, vitamiinit. Ulkomailla ei ole painostusta tullut kampaajilta, että pitäisi pätkäistä lyhyeksi. Hiusten kuntoa kehutaan, ei mollata. Ja mulla siis alaselkään ulottuva, upea, paksuhko, kiiltävä tukka.
Huvittavaa tämä sinun aivopieru, että kotiväri ja sitten vitamiinit/ terveellinen ruokavalio auttaa. Mä en laittais kaupan väriä päähän vaikka joku maksaisi. Jos sun hiukset/elimistö kestää ne myrkyt niin ok.
Sun kaupan väri maksaa jotain 5-6 euroa? Yksi tuubi meille maksaa 18 euroa, halpiksia on tarjottu, mutta emme niitä ota sillä peittokyky on huono ja ainesosat ovat sellaisia etten laittaisi asiakkaille.
Muistakaa, että kaikki imeytyy verenkiertoon. Tiedän, että olen vanha niin kukaan nuori ei mua kuuntele, mutta aina silti yritän. Terveys ennen kaikkea.
T. Kampaaja jo 38 vuottaTaas yksi hapan, arvosteleva kommentti suomalaiselta kampaajalta?
Kyllä, minulla nimeomaan hiukset voi HYVIN ja näyttää HYVÄLTÄ ja oma terveys on HYVÄ näin nelikymppisenäkin. Tämän kampaajan mielestä aivopieru, kun en suomalaisiin kampaamoihin enää rahojani kanna ja kuuntele tällaisia kommentteja?
Mitä tahansa kemikaaleja en päähäni laita. Ihmeellinen, ala-arvoinen olettamus, joka kertoo paljon esittäjästään.
Kertoo siitä ettet tunne kemiaa tai ainesosia aineesta mitä laitat. Eipä sillä, ei haittaa minua. Siitä vaan.
Ihmeellisiä olettamuksia. Väität kai kohta, että ulkomailla (muissa EU-maissa) käytetään vain näitä kura-aineita ja ainoa, joka osaa tehdä homman oikein on SUOMALAINEN kampaaja? Ihmeellistä arvostelua. Ja juuri tämän vuoksi en suomalaisiin kampaamoihin enää astu. Teit niin tai näin, oli hiuksesi millaiset tahansa, niin ainaista arvostelua ja narinaa. Kampaaja mielestään itse tietää aina asiakasta paremmin, jopa sen mitä asiakas haluaa ja mitä ei. Ja toteuttaa sen.
Minulla siskoni, joka ei siis ole kampaaja, leikkaa latvani neljän viikon välein. Hiukset näyttävät aina upeilta ja ovat melkein takapuoleen saakka. Lopetin kampaajalla käynnin kymmenen vuotta sitten, kun värjäämättömät ja hyväkuntoiset hiukseni pätkäistiin aina paljon toiveitani lyhyemmiksi.
N32
Koronakeväänä jätin kampaajan väliin ja pyysin käsistään kätevää poikaani leikkaamaan hiukseni. Ja kas, kerrankin tukka lyheni vain huonojen latvojen verran ja tukka kasvoi toivomaani mittaan, jossa saan sitä pidettyä kiinnikin.
Siihen loppui mun kampaajakäyntini.
Tämän saman huomannut.
Pyytäessä säästävää leikkausta, saan joka kerta erittäin lyhyen.
Miksi ei voi vain tasoittaa?
Hinta on tietty pienempi mutta niin on myös varattu aika.
Luulisi vartin riittävän. Juoruilkoon sitten seuraavan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että kyseessä on osaamisen puute.
Niin, ja se osaamisen puute = kykenemättömyys kuunnella asiakasta ja kunnioittaa hänen päätöstään. Sen huomaa selkeästi tämän ketjun kommenteista. Huomasin kyllä että tämä on vanha ketju, mutta eiköhän monelta löydy samantapaisia kampaajakokemuksia lyhyemmänkin ajan takaa.
Minulla oli hyvä kampaaja mutta yks kerta olikin sijainen joka pilasi hiukseni tekemällä muodottoman leikkauksen. Sen jälkeen hiukseni ovat kasvaneet jo monta metriä ja jos ei olisi säännöllisesti leikattu ne laahaisivat maata ja tarttuisivat ties mihin.
Hyvä kampaaja nytkin on mutta aina välillä hän yllättän tekee föönauksen prinsessamalliin jota en voi sietää. En muista varoittaa koska aika harvoin näin käy. Föönausta sinänsä en ole kieltänyt.