Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Raha raha raha raha
Pitkähiuksisista asiakkaista en ansaitse niin paljon kuin jos nirhaisen hiukset lyhyiksi.
So simple.
Niin, onko se sitten tosiaan vain tämä, että tästä kovemmasta pettymyksestä voi periä kovemman hinnan? 🤔
Tosi loogista näin asiakkaan näkökulmasta...
Hiukseni oli upeat kesällä koska aurinko oli vaalentanut ne. Tämä myöskin on kampaajille ehdoton no no ja pois leikkas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni vähän sääli että hiusten kasvattajien ei oikeastaan kannata uskaltautua kampaamoon 🤔 Hiusten kasvattajat ovat kai jo pitkään joutuneet opettelemaan ohjeet YouTubesta kaikkeen mitä hiuksilleen tekevät
Miltä kanavilta olet löytänyt hyviä ohjeita?
En seuraa kanavia vaan teen aina haun sen mukaan mitä tarvin.
Esim. Curtain bangs -ohjeita oon käyttänyt, ja sitten sitä maailman simppeleintä kerrostettu tukka yhdellä napsautuksella ohjetta, jonka nimeä en nyt kyllä muista. Mutta löytyy kyllä kun hakee. Long hair communitystä hiustenkasvatusohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.
Ihmettelin näitä juttuja, ennen kuin itse lähdin etsimään vakkarikampaajaa ja kävin vähän joka puolella ennen kuin löytyi tyyppi, mikä kysyi, että olenko tietoinen kiharasta hiuslaadusta ja onko sitä pitkäänkin yritetty hoitaa leikkaamalla. Ja kyllä - yhdellä tapauksella kävin kuukausittain ja puhuttiin kovasti hiusten kasvattamisesta. Ainoa vain, että 1,5kk välein käytyä hän leikkasi aina sen 1,5cm - 3cm eli sen kaiken minkä olin vaivalla kasvattanut, ja lopulta valkeni, että ne hiukset hapertuivat senkin takia, että hän ei huolehtinut välineistään. Hiukset hujahti pituutta kun lakkasin käymästä, ja puolen vuoden kuluttua leikkasin sen 1,5cm pois ja kasvu jatkui.
Uskaltaisin pandemian alussa kampaajalle ja se oli taas viimeinen kerta. Sanoin, että leikataan hieman tasoitusta, niin mimmi leikkasi aivan pokkana 20 senttiä täysin tervettä tukkaa pois. Silloin kirosin hartaasti, koska en antanut lupaa siihen ja hän vielä sanoi vievänsä tupsun pois, ettei ala enempää harmittamaan. Olen ihmetellyt mistä tämä viha pitkiä hiuksia kohtaan tulee, koska kaikki kaikki kampaajat myyvät lyhyitä malleja ja suorastaan vainoavat pitkiä hiuksia?
Sen sijaan briteissä kaveri sanoi, että on tosi vaikeaa saada nuorena naisena lyhyttä tukkaa. Kampaaja kränöttää kaiken aikaa vastaan eikä suostu leikkaamaan, ja yksikin parturi oli leikannut vain sen vaivaiset sentin, koska ei halunnut leikkauttaa lyhyttä tukkaa nuorelle naiselle. Kiinnostava ilmiö.
Olen myös huomannut, että hiusten laitto menee sen mukaan millainen tukka kampaajalla itsellään on. Joskus hiukan ihmetytti, kun yhdellä parturikampaajalla oli minua ennen vetyperoksidiblondi asiakkaana, ja kuulin hän kampaaja antoi naiselle selkeät hiustenhoito-ohjeet ja antoi pituuksien olla rauhassa. Sen sijaan minun kohdallani hän aloitti heti sen maanittelun, että latvoista on pätkäistävä näin ja näin paljon pois, tai muuten hän ei tee niille mitään. Tiesin itsekin, ettei kyse ollut muusta kuin asenteesta, koska vetyperoksiditukka ei ole terveempi käsittelylle kuin omat käsittelemättömäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mielestäni vähän sääli että hiusten kasvattajien ei oikeastaan kannata uskaltautua kampaamoon 🤔 Hiusten kasvattajat ovat kai jo pitkään joutuneet opettelemaan ohjeet YouTubesta kaikkeen mitä hiuksilleen tekevät
Totta, ja kun olen uskaltautunut menemään kampaajalle, jotta latvoja siistitään, niin olen saanut kuulla moitteet haperoista hiuksista. No, se kampaaja on sitten vailla seuraavaa käyntiäni, mutta totta on, että lyhyeksi vain, jopa vastoin asiakkaan tahtoa, kerran lyheni 30 cm, koska kampaaja oli sitä mieltä, että pitkät hiukset eivät sovi ikäiselleni.
Kyllä te käytte erikoisilla kampaajilla jos ette itse saa päättää kuinka paljon leikataan, vaan kampaaja vain ilmoittaa, että "joo, mä otan 30 cm pois" johon sinä tietenkin kommunikoit, että "älä ota niin paljoa, pari senttiä riittää kun haluan kasvattaa" johon kampaaja, että "ei kun kyllä mä otan 30 cm pois kun ei sovi sulle, sun toiveet nyt ei kiinnosta". Itse en kyllä tuollaiselle kampaajalle, joka väkisin tekee vastoin omia toiveitani menisi enää koskaan ja en kyllä välttämättä edes maksaisi tuosta täysin vastoin omia ohjeita tehdystä leikkauksesta.
No mulla kampaaja vain alkoi yksinkertaisesti leikata ja se oli myöhäistä sanoa mitään kun sakset vain jo kävivät.
Minulla ongelma on, että kapaaja ei suostu leikkaamaan hiuksiani, koska "potkät ne pitää olla, miehetkin pitävät naisilla pitkistä hiuksista".
Hiuslaadustaon kiinni, saako kasvatettua hiuksista pitkiä hiuksia. Minulla on paksut, runsaat hiukset jotka kasvavat nopeasti, mutta se ei automaattisesti tarkoita, että jotenkin nauttisin niiden hoidosta niin paljon, että niiden piäisi ylettää ristiselkään.
Parturi-kampaajaksi päätyvät opiskelemaan ne peruskoulun ilmapäisimmät pissikset, joita ei kiinnosta mikään syvempi opiskelu tai paneutuminen. Ei siis ole ihme, ettei peruskampaajalta löydy ammattiosaamista vaan toistetaan vaan samaa kaavaa jokaiselle asiakkaalle.
Häh? Ei kai ne kampaajatkaan mitään taikureita ole. Kyllä ne hiukset kasvaa kasvattamattakin, jos ovat kasvaakseen. Mene vaikka ravitsemusterapeutille sitten jos ravintoneuvoja kaipaat.
Mua taas ärsyttää kun jaksan vaivautua kampaajalle ehkä parin vuoden välein ja kun pyydän leikkaamaan reilusti esim puolet pois niin eivät millään uskalla, vähän nypitään latvoja ja kysytään et onko hyvä. No ei ole kun piti lyhentää ihan kunnolla. Sit ihmetellään että ookko tosissas.
Sanon jo tuolissa, että 2cm saa leikata nyt pois, kasvatan hiusta. Sanon kampaajalle aina ennen leikkaamista, että näyttää vielä latvasta paljonko aikoo leikata, kun on laittanut kapan päälle, siinä voi vielä sanoa ettei noin paljon. Monelle kampaajalle 2cm saattaakin olla 5cm.
No harva se päivä täällä haukutaan kuinka pitkät hiukset vanhentaa. No tietty ne kampaajat sit alkaa suositella sitä ”kouvolatukkaa” ja sen ihmeellistä ”nuorentavaa” vaikutusta 😅
Paras suositus, jonka olen ikinä saanut oli jättää silikoni ja sulfiitit pois tuotteista. Tämän muutoksen jälkeen en ole joutunut juoksemaan kampaajalla lyhentämässä kuivia latvoja pois. Tämä on sama kuin curly girl menetelmässä, mutta kuka tosiaan käskee niitä kiharoita hoitamaan. Menetelmä sopii myös suorahiuksiselle, esim. juuri mulle. Samalla kun jättää suoristusraudan käytön ja kuumalla kuivaamisen pois, hiukset eivät vaurioidu. Myös silkkityynyliinalla nukkuminen ja froteepyyhkeellä kuivaamisen välttäminen auttavat asiassa.
Jatkan vielä edelliseen: youtube on täynnä näitä ohjevideoita.
Kampaajilta vähenee kovasti työt jos vain hiuksia kasvatetaan, eikä leikata malliin vähän väliä. Lyhyiden hiusten hoito on kalliimpaa, pitää leikata 6-8 vk välein.
Minulle eräs kampaaja kertoi kuinka opettaja oli opettanut , jos asiakas pyytää leikkausta niin että saa vielä hiukset kiinni, niin leikkaa sen verran lyhyemmiksi, ettei enää saa niitä kiinni. Vaihdoin kampaajaa, hänen ajatusmaailmansa erosi omastani.
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Tuo on niin totta, kaikki kampaajat rakastaa lyhyitä hiuksia ja ratkaisu kaikkeen on leikata lyhyeksi. Vanhat naisetkin on tällaisia, ihan ventovieraatkin voi tulla sanomaan että keski-ikäisellä pitäisi olla lyhyet hiukset :D Moni kampaaja kun kampaa pitkiä hiuksia, vetää ne hiukset kammalla pitkiksi/suoriksi sivulle eikä alas, ja jos sattuu pieni takku olemaan, vedetään yhdellä kädellä niin että niskaan sattuu kun yrittää pitää päänsä suorassa ja paikoillaan. Eivät edes osaa kammata niin että toisella kädellä auttavat. Vaikea selittää, ehkä joku tajuaa mitä tarkoitan.
Vierailija kirjoitti:
Kampaajilta vähenee kovasti työt jos vain hiuksia kasvatetaan, eikä leikata malliin vähän väliä. Lyhyiden hiusten hoito on kalliimpaa, pitää leikata 6-8 vk välein.
Minulle eräs kampaaja kertoi kuinka opettaja oli opettanut , jos asiakas pyytää leikkausta niin että saa vielä hiukset kiinni, niin leikkaa sen verran lyhyemmiksi, ettei enää saa niitä kiinni. Vaihdoin kampaajaa, hänen ajatusmaailmansa erosi omastani.
Mitenkähän se opettaja perusteli tätä asiakkaan karkoittamista? Luulisi että tarkoitus on tehdä tyytyväisiä asiakkaita eli sitä mitä asiakas toivoo eikä päinvastoin. Mulla oli samanlainen kampaaja, leikkasi aina liian lyhyeksi kun halusin kiinnipidettävät hiukset. Nykyään leikkaan itse.
Tästä syystä en oo käynyt kampaajalla 10 vuoteen. Joka kerta hiuksista leikattiin liikaa, sanoin mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi me miehet olemme niin tyhmiä ja emme koskaan mieti näin tärkeitä asioita?
Ei teidän tarvitse kun kaikki aika menee väittelyyn siitä kumpi on tärkeämpää, peniksen pituus vai paksuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, ja kun olen uskaltautunut menemään kampaajalle, jotta latvoja siistitään, niin olen saanut kuulla moitteet haperoista hiuksista. No, se kampaaja on sitten vailla seuraavaa käyntiäni, mutta totta on, että lyhyeksi vain, jopa vastoin asiakkaan tahtoa, kerran lyheni 30 cm, koska kampaaja oli sitä mieltä, että pitkät hiukset eivät sovi ikäiselleni.
Kyllä te käytte erikoisilla kampaajilla jos ette itse saa päättää kuinka paljon leikataan, vaan kampaaja vain ilmoittaa, että "joo, mä otan 30 cm pois" johon sinä tietenkin kommunikoit, että "älä ota niin paljoa, pari senttiä riittää kun haluan kasvattaa" johon kampaaja, että "ei kun kyllä mä otan 30 cm pois kun ei sovi sulle, sun toiveet nyt ei kiinnosta". Itse en kyllä tuollaiselle kampaajalle, joka väkisin tekee vastoin omia toiveitani menisi enää koskaan ja en kyllä välttämättä edes maksaisi tuosta täysin vastoin omia ohjeita tehdystä leikkauksesta.
No mulla kampaaja vain alkoi yksinkertaisesti leikata ja se oli myöhäistä sanoa mitään kun sakset vain jo kävivät.
On kyllä todella outoa, uskomatonta suorastaan. Minä ainakin sanon erittäin selvästi, mitä haluan ja mitä en, silmiin napittaen ja näytän vielä käsin, että se on tämän verran, ja sanon, että en halua leikattavasåksi yhtään enempään.
Mutta, asiakkaan oikeudet kauneuspalvelujen osalta ovat olemattomat, niitä ei ole. Siinä ei asiakas voi kuin itkua pidätellen poistua paikalta.
Itselleni kävi huonosti kulmakarvojen kanssa, että teki oman mielensä mukaan, vaikka olin kertonut toiveeni selkeästi ja oli piirretty toisin. Ei sille sitten voinut enää mitään ja ei voi kuin harmitella lopputulosta ja rahanmenoa. Kyllä kävin sanomassakin, mutta hän ei piiruakaan myöntänyt että meni pieleen. Olivat hänen näkemyksen mukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä huomio.
Itselläni on lyhyet hiukset ja joka kerta kun olen sanonut että jätetään pituutta, haluan kasvattaa pidemmäksi, olen saanut kuitenkin lyhyen.
Kun en ole kahteen kolmeen kuukauteen käynyt, on jo itseäkin hävettänyt ruma pää ja mennyt leikkauttamaan ja saanut taas tosi lyhyen, kaikki kasvattaminen ihan hukkaan.
Kyllä kiitos. Mistä tämän löydän?
Erittäin tuttua minullekin. Nyt kun lokakuussa leikkautin, edellinen kerta oli kesäkuussa. Mulla on paljon hiusta. Ei ole kyse hiirenhännästä.
Selitin kampaajalle, että edestä hiukset ovat nyt vielä lyhyemmät, mutta siistitään niitä siitä kohtaa koska kasvatan vielä, mutta koko hiuspituus saisi pysyä lekattuna pidempänä. Ei siis mitään takatukkaa. No - sain sitten etuhiusteni mittaisen leikkauksen. Ei ihan sitä, mitä tarkoitin.
Hinta vain 65 euroa.
Tuli taas fiilis, että hiukankin vanhemman naisen toivomuksia ei kuunnella, vaan leikataan sellainen kun helpommin tulee, ei sillä niin väliä ole. Nyt taas välttelen kampaajaa, mikä onkin pipokaudella helpompaa. En tiedä miksi kampaajat haluavat leikata lyhyeksi, vaikka muuta toivoo. Tulee ylikävelty olo.
No, tästä syystä en ole käynyt kampaajalla 20 vuoteen enkä käy. Hiukset ovat lapaluihin, pitkät ja paksut. Kerran kuussa osaan itsekin värjätä harmaata juurikasvua piiloon luonnollisella värillä ja säästän pitkän pennin.