Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Paras suositus, jonka olen ikinä saanut oli jättää silikoni ja sulfiitit pois tuotteista. Tämän muutoksen jälkeen en ole joutunut juoksemaan kampaajalla lyhentämässä kuivia latvoja pois. Tämä on sama kuin curly girl menetelmässä, mutta kuka tosiaan käskee niitä kiharoita hoitamaan. Menetelmä sopii myös suorahiuksiselle, esim. juuri mulle. Samalla kun jättää suoristusraudan käytön ja kuumalla kuivaamisen pois, hiukset eivät vaurioidu. Myös silkkityynyliinalla nukkuminen ja froteepyyhkeellä kuivaamisen välttäminen auttavat asiassa.
Kiitos! Silikonit jätin kauan sitten. Nyt täytyy hankkia silkkityynyliina.
Millä kuivaatte jos ei froteepyyhkeellä? Pyöräytän suihkun jälkeen turbaanin sisään, kun pitkistä hiuksista tulee niin vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.
Sano oikein selkosuomella, että leikataan yksi sentti tai kaksi senttiä, mutta et halua missään nimessä leikattavan enempää.
Luuletko, etten ole sanonut? Pitäisi varmaan vielä vääntää rautalangasta ja tehdä kuvaesitys.
Kaverini opiskeli parturi-kampaajaksi ja neuvoi sanomaan sentti määrän. Kävin pari viikkoa sitten parturissa (ei kaverini), sanoin latvoista leikattavaksi 2-3 senttiä ja kampaaja leikkaamisen jälkeen "otin 5-6 senttiä". Ihan sama sanooko paljonko otetaan tai pyytää leikkaamaan huonon osan pois niin parturi tekee mitä haluaa. Olen kokeillut monessa paikassa.
Suomessa on yleisesti ottaen huonot kampaajat. Esim. Espanjassa ihan toista luokkaa, eivät nysi väkisin 5-10cm, kun sanoo, että 2cm. Lisäksi muotoilu on todella hyvää, tyylitajulla tehtyä.
En ole ulkomailta muutettuani käynyt Suomessa kertaakaan kampaajalla (lähes 10 vuoteen). Hoidan luomutuotteilla, osa omia reseptejä ja yleensä olen käyttänyt omaa luomushampoota.
En IKINÄ mene enää täkäläisiin kananprsekampaamoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Monesti minulta kysytään vinkkejä hiusten kasvuun. Pääsääntöisesti nämä ovat asiakkaita, joilla hiukset ovat todella huonosti hoidetut ja hius katkeilee.
Yleensä nämä asiakkaat pesevät kuivattavalla shampoolla, jättävät hoitoaineen välistä ja kammoksuvat jätettäviä hoitoaineita tai hiusöljyjä lisäksi harjaavat märkänä ja menevät märällä tukalla nukkumaan.
Sitten kun esittelen asiakkaalle sopivat hoitotuotteet ja hiustenhoitotavat, alkaa vinkuminen siitä, että ei ole aikaa käyttää hoitoainetta/kauheen vaikeeta ruveta levittää öljyjä/onpa kallista yms. Kyllä jokin muu keino tulisi kasvatukseen olla.
Mikä v***u siinä on ettei voi nähdä sitä pientä vaivaa sen eteen, että saisi kauniit pitkät hiukset?! Älyttömän kallista se ei ole, esim. itselläni on ollut sama hiusöljypullo jo vuoden käytössä ja maksoin n. 18 euroa. Ja kun hoitotuotteiden käytön ottaa tavaksi, niin eipä se siinä rutiinilla vie kuin pari-kolme minuuttia enemmän aikaa.
Huvittavimpia ovat nämä, jotka parkuvat hoitotuotteiden hinnoista ja silti ostavat kalliita hiusvitamiineja ja odottavat näkevänsä tuloksia jo kahden viikon jälkeen :D Eikä se vitamiini hei haloo vaikuta siihen jo olemassa olevaan hiukseen!
- parturi-kampaaja
Onpas siinä temperamenttia kerrakseen. Toivottavasti tuo ei näy tai kuulu oikeassa asiakaspalvelussa.
Tietäisitpä vaan mitä asiakkaista puhutaan takahuoneissa :D
Kaikkihan sen tietää että kampaamot on kylän juorutoimistoja. Ei ole mitään uutta tuossa. Siksi mieluummin leikkaan itse hiukseni kuin menen sinne kuuntelemaan paskaa muista ihmisistä.
Sen sijaan että kysyisin mitä kampaajalle kuuluu, osuvampi kysymys olisi "mitäs minulle tänään kuuluu?". Siellähän se "tiedetään" paremmin kuin minä itse :D
Mun hiukset kasvaa hyvin ilman poppaskonsteja.
Mitä he voi tehdä? Myydä hiusravintolisiä?
CG metodia voi noudattaa vapaasti ilman kiharan odotusta. Silloin voi aivan hyvin pestä shampoolla vaikka joka kerta ja todella myös pestä sen päänahan.
Vierailija kirjoitti:
Kookos-tai oliiviöljyä tunniksi ennen hiustenpesua vaikuttamaan. Toisin kuin ajatellaan cg-metodissa, päänahan pesu on tärkeää. Silikonit taas voi olla joillekin hiuksille hyväksi. Aina kun hius tuntuu tahmealta, syväpuhdistus on tarpeen. Herbinan syväpuhdistava sampoo on halpa ja hyvä. Keratiinia ja proteiinia ei pidä pelätä hiustuotteissa.
Ja sakset pois tukasta!
Herbinan shampoo sopii hyvin ahkeralle uimarille, etteivät hiukset värjäydy kloorin vuoksi.
Lyhyiden hiusten kanssa saa useammin asiakkaan saksittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni kampaajat kyllä myyvät ja laittavat niitä pidennyksiä, vai yölläkö ne ilmestyy naisten päihin itsestään?
No juu totta. Mutta ajattelin oikeastaan näitä klipsipidennyksiä, jotka voi laittaa itse fiiliksen mukaan. Koska niihin saattaisi rahatkin riittää. Eikä taida ihan joka kampaamosta pidennyksiä löytyä?... tai jos löytyy niin miksi valtalinja on vaan se leikkaaminen ja lyhentäminen?..
Se mikä minulle tästä keskustelusta välittyy on se että noita nevoja ja hoitoja pitäisi saada ilmaiseksi tai sinakin hyvin hyvin halvalla. Olisiko siinä syy miksi kampaajaa ei tämä bisnes juurikaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Monesti minulta kysytään vinkkejä hiusten kasvuun. Pääsääntöisesti nämä ovat asiakkaita, joilla hiukset ovat todella huonosti hoidetut ja hius katkeilee.
Yleensä nämä asiakkaat pesevät kuivattavalla shampoolla, jättävät hoitoaineen välistä ja kammoksuvat jätettäviä hoitoaineita tai hiusöljyjä lisäksi harjaavat märkänä ja menevät märällä tukalla nukkumaan.
Sitten kun esittelen asiakkaalle sopivat hoitotuotteet ja hiustenhoitotavat, alkaa vinkuminen siitä, että ei ole aikaa käyttää hoitoainetta/kauheen vaikeeta ruveta levittää öljyjä/onpa kallista yms. Kyllä jokin muu keino tulisi kasvatukseen olla.
Mikä v***u siinä on ettei voi nähdä sitä pientä vaivaa sen eteen, että saisi kauniit pitkät hiukset?! Älyttömän kallista se ei ole, esim. itselläni on ollut sama hiusöljypullo jo vuoden käytössä ja maksoin n. 18 euroa. Ja kun hoitotuotteiden käytön ottaa tavaksi, niin eipä se siinä rutiinilla vie kuin pari-kolme minuuttia enemmän aikaa.
Huvittavimpia ovat nämä, jotka parkuvat hoitotuotteiden hinnoista ja silti ostavat kalliita hiusvitamiineja ja odottavat näkevänsä tuloksia jo kahden viikon jälkeen :D Eikä se vitamiini hei haloo vaikuta siihen jo olemassa olevaan hiukseen!
- parturi-kampaaja
Onpas siinä temperamenttia kerrakseen. Toivottavasti tuo ei näy tai kuulu oikeassa asiakaspalvelussa.
No mitä? Kerro!
T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras suositus, jonka olen ikinä saanut oli jättää silikoni ja sulfiitit pois tuotteista. Tämän muutoksen jälkeen en ole joutunut juoksemaan kampaajalla lyhentämässä kuivia latvoja pois. Tämä on sama kuin curly girl menetelmässä, mutta kuka tosiaan käskee niitä kiharoita hoitamaan. Menetelmä sopii myös suorahiuksiselle, esim. juuri mulle. Samalla kun jättää suoristusraudan käytön ja kuumalla kuivaamisen pois, hiukset eivät vaurioidu. Myös silkkityynyliinalla nukkuminen ja froteepyyhkeellä kuivaamisen välttäminen auttavat asiassa.
Millä kuivaatte jos ei froteepyyhkeellä? Pyöräytän suihkun jälkeen turbaanin sisään, kun pitkistä hiuksista tulee niin vettä.
Karhea pyyheturbaani on huono, märät hiukset joutuu venytykseen. Itse puristelen veden kunnolla pois hiuksista käsin ja loput painelen vohvelikankaiseen pyyhkeeseen, en hankaa enkä tee turbaania.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että hiukset kasvavat itsestään, mutta eivät lyhene itsestään. Muuta kysyttävää, olen vielä hetken vastailemassa.
Ei hiukset kasvaa mitenkään itsestään, jos on hauras hiuslaatu. Mutta hyvän huolenpidon avulla voi kasvaakin.
Olen pitkätukkainen ja inhoan kampaamokäyntejä. Ensinnäkin minusta tuntuu että pitkähiuksiset olisivat B-luokan asiakkaita, kun kaikessa on nykyään pitkien hiusten lisä erikseen, ja toisekseen juurikin tuo "otin nyt sit polkkamittaan kuitenkin vaikka piti lyhentää vain viisi senttiä, hupsista"-tyylinen "palvelu". Suomalainen kampaaja on päättänyt jo etukäteen että pitkät latvat = huonokuntoiset latvat, ja ne pitää leikata heti kerralla kaikki pois. Missään muussa maassa kampaamokäynti ei myöskään ala sillä, että kampaaja arvostelee nyrpeänä asiakkaansa hiuksia. Samoin jokainen pienikin toimenpide on tarkasti hinnoilteltu erikseen, vaikka hyvään palveluun kuuluu ulkomailla etenkin kantisten hemmottelu ilmaiseksi tehohoidoilla yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha teepaita käy yhtä hyvin, laita pää helmasta sisään ja kierrä paita otsan kohdalta pari kertaa.
Miksi watussa hiusten kasvattaja menee kampaajalle?!
Hölmö aloitus.
Olen onnekas, kampaajani pitää pitkistä hiuksistani melkein enemmän kuin minä itse. Välillä tuskastun ja tekisi mieli lyhentää, mutta kampaajani osaa aina pyörtää päätökseni ja luultavasti katuisin itsekin, jos kovin radikaalisti hiukset lyhenisivät. Nyt ne ulottuvat alaselkään.
Hiukset eivät pahemmin katkeile ja syynä pidän päivittäistä argan-öljyn käyttöä, pesu 4-5 päivän välein, laadukas hoitoaine, mutta ei mitään muotoilutuotteita ym. Joskus, jos jonkinlainen juhlakampaus, niin hiuskiinnettä. Annan hiusten kuivua yleensä luonnollisesti, joten on mietittävä milloin pesee.
Uskon, että pärjään pitkien hiusten hoidon ja laittamisen kanssa helpommin kuin lyhyempien hiusten.
Pitkähiuksisena valitsen aina kampaajan jolla on itsellään pitkät hiukset. Silloin tiedän, ettei kampaajalla ole mielitekona tehdä minusta lyhythiuksista, vaan ymmärtää pitkien hiusten olevan osa persoonallisuutta.
En myöskään tajua, miksi en mitenkään löydä kampaajaa, joka ymmärtäisi olla kerrostumatta hiuksiani. Yritän aina esittää, että haluaisin tasapaksut ja samanpituiset hiukset edestä ja takaa, mutta se ei tunnu koskaan jostakin syystä käyvän kampaajalle, vaan aina viimeistään loppuvaiheessa huomaan, että hän käyttää niitä kamalia harvennussaksia ja rispoo niillä koko pään kauttaaltaan tai vähintään latvat! Minulla on lasimaiset ohuet hiukset, jotka ovat huonosti käsiteltävät ja sähköistyvät helposti. Niihin ei sovi se tyyli, että on kerrosta. Samoin, aina pyöristetään sivulta. Se ei ole kauniin näköistä, jos ei halua näyttää Abban laulajalta tai ekaluokkalaiselta lapselta. Ihan hirveän näköinen on puoliposkessa tikkusuorana törröttävä hiuksenpätkä. Tuon aina esille, että haluan kasvattaa edestä pidemmäksi, mutta jotenkin se aina menee siihen, etttä joo, toki, mutta ihan vähän otan tästä näitä kuivia.. mieluummin vaikka ne kuivat hetken aikaa kuin se 70-luku pyöristetty sivu.
Tässä ilmaiset vinkit kokeneelta hiustenkasvattajalta.
Ensimmäisen kerran kasvatin huonokuntoisista ja ohuista hiuksista lantiopituiset ja paksut hiukset, toisella kerralla täysin kaljusta(sytojen jälkeen).
Silikoonittomat tuotteet(minulla on sellainen epäilys että silikoni tekee kaksihaaraisia, todisteita minulla ei ole mutta itselläni ainakin kaksihaaraiset ja katkeilevat latvat loppuivat siihen). En myöskään käytä muotoilutuotteita.
Ei kuumalaitteita
Varovainen käsittely, ei hankaamista pyyhkeellä
Tarpeeksi (kasvis)rasvaa ruokavaliossa, ei fitnesskuureja, kasvisruokaa muutenkin
Kasvatusvaiheessa ei kannata leikata ollenkaan tukkaa esim. 4-5 vuoteen.
Kärsivällisyys palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- parturi-kampaaja
No mitä? Kerro!
T. Ohis
Se mitä tapahtuu parturi-kampaamon takahuoneessa jääköön sinne.
Niin, sitä vain, kun itsekin olen alkuperäiseltä koulutukseltani parturi-kampaaja, ja silloin reilu 20 vuotta sitten ei ainakaan puhuttu asiakkaista pahaa selän takana niissä kampaamoissa joissa työskentelin. Sellaiseen luppoaikaan ei yksinkertaisesti ollut aikaa eikä edes kiinnostusta. Asiakkaita nimittäin riitti kiitettävästi ja sen myötä ihan oikeita töitäkin.
Teillä taitaa olla huomattavasti rauhallisempi tahti siellä teidän puulaakissanne.
T. Sama
Kookos-tai oliiviöljyä tunniksi ennen hiustenpesua vaikuttamaan. Toisin kuin ajatellaan cg-metodissa, päänahan pesu on tärkeää. Silikonit taas voi olla joillekin hiuksille hyväksi. Aina kun hius tuntuu tahmealta, syväpuhdistus on tarpeen. Herbinan syväpuhdistava sampoo on halpa ja hyvä. Keratiinia ja proteiinia ei pidä pelätä hiustuotteissa.
Ja sakset pois tukasta!