Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni kampaajat kyllä myyvät ja laittavat niitä pidennyksiä, vai yölläkö ne ilmestyy naisten päihin itsestään?
No juu totta. Mutta ajattelin oikeastaan näitä klipsipidennyksiä, jotka voi laittaa itse fiiliksen mukaan. Koska niihin saattaisi rahatkin riittää. Eikä taida ihan joka kampaamosta pidennyksiä löytyä?... tai jos löytyy niin miksi valtalinja on vaan se leikkaaminen ja lyhentäminen?..
Se mikä minulle tästä keskustelusta välittyy on se että noita nevoja ja hoitoja pitäisi saada ilmaiseksi tai sinakin hyvin hyvin halvalla. Olisiko siinä syy miksi kampaajaa ei tämä bisnes juurikaan kiinnosta.
No kyllähän kampaaja niistä klipsitpidennyksistäkin helposti viisikymppiä käteensä saa + muista aiheeseen liittyvistä tuotteista... Onko kampaajalle pakko aina maksaa vähintään 200 euroa jotta hän saisi elantonsa?..
Eikö kampaajallekin kuitenkin ole hyvä että asiakkaita riittää, sen sijaan että kaikki kaikkoavat? Asiakkaallekin mukavampi maksaa siitä että saa mitä haluaa, kuin jostain karvaasta pettymyksestä.
Tai toki klipsien hinta riippuu paljon siitä millaiset ne ovat. Mutta ainakaan klipsien ostaja ei vie kovin paljoa kampaajan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Tuo on niin totta, kaikki kampaajat rakastaa lyhyitä hiuksia ja ratkaisu kaikkeen on leikata lyhyeksi. Vanhat naisetkin on tällaisia, ihan ventovieraatkin voi tulla sanomaan että keski-ikäisellä pitäisi olla lyhyet hiukset :D Moni kampaaja kun kampaa pitkiä hiuksia, vetää ne hiukset kammalla pitkiksi/suoriksi sivulle eikä alas, ja jos sattuu pieni takku olemaan, vedetään yhdellä kädellä niin että niskaan sattuu kun yrittää pitää päänsä suorassa ja paikoillaan. Eivät edes osaa kammata niin että toisella kädellä auttavat. Vaikea selittää, ehkä joku tajuaa mitä tarkoitan.
Jos kampaaja selvittää takkuja kammalla, niin kannattaa kysyä, onko hänellä selvitysharjaa käytössään. Jos kampaaja ei ymmärrä mitä tarkoitat, niin nouse ylös ja lähde pois, sillä olet silloin kohdannut amatöörin. Parturi-kampaajan kuuluu ammattinsa puolesta osata eri harjojen ja kampojen käyttötarkoitukset.
Yhdenkään asiakkaan ei pidä sietää tahallisesti aiheutettua kipua saati muuta epäasiallisuutta kampaamokäynnillään. Sellaisesta ei pidä maksaa centtiäkään. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Miksi me miehet olemme niin tyhmiä ja emme koskaan mieti näin tärkeitä asioita?
Koska teistä on tärkeämpää kertoa meille naisille, millaisista miehistä me pidämme ja että olemme pinnallisia ja lihavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa näkemystä hiusten pesusta ja pesuväleistä. Minun mielestäni hiukseni on kasvaneet ennen nopeammin kun pesin päivittäin. Siirryin muutama vuosi sitten pesemään joka toinen päivä kun sitä suositeltiin ja täytyy sanoa että mitään ei tunnu hiuksissa tapahtuvan tai tosi hitaasti sitten. Ennen pystyin kasvattamaan pitkät hiukset parissa vuodessa lyhyeksi leikkaamisen jälkeen. Nyt ei ole edes vielä lyhyessä polkassa pituus, vaikka yhtään ei ole leikattu. Se peseminenkö sitten sitä päänahkaa aktivoi?
Joku tässäkin ketjussa suositteli, että hiukset pitäisi pestä vain kerran viikossa. Kuinkahan moni toteuttaisi tätä samaa pesuväliä vaikka kasvoilleen tai jalkaterilleen...? Ihoa pitää pestä riittävän usein, jotta se pysyy terveenä ja ehjänä.
Ja päivittäisen jynssäämisen harrastajilla on enemmän atopiaa, allergioita ja ekseemaa kuin kellään missään.
T. Ihotautilääkäri
Minä opin kesällä kampaajallani uutta, kun olin jutellut yhden nuorenmiehen kanssa hänen hiuksistaan enkä meinannut uskoa, ennen kuin kysyin kampaajaltani. Tämä nuorimies oli siirtynyt sellaiseen, ettei juuri pese hiuksiaan. Siis edes kuukausittain. Hänellä on luonnonkiharat hiukset, tai ainakin sellaiset vähän taipuisat, ei siis ollenkaan suorat. Hän kertoi minulle, että hänen hiuksiaan ei ole leikattu ainakaan viiteen vuoteen. Mutta silti ne hiukset olivat vain olkapäille asti ja kuulemma jo pitkään olivat olleet siinä pituudessa. Ihmettelin tätä kovasti, koska omalla tyttärelläni hiukset olivat samassa ajassa kasvaneet lyhyestä poikatukasta puoleen selkään.
Niinpä kysyin kampaajaltani, kun seuraavan kerran kävin. Hän kertoi, että kaikilla ihmisillä hiukset ei vain kasva sen pidemmiksi. Joillain ihmisillä ne hiukset eivät pysy päässä niin pitkään, että ehtisivät kasvaa reippaasti pituutta. Hiuksiahan tulee koko ajan lisää uusia ja vanhoja tippuu pois. Jollain ihmisillä tämä kierto vain on sen verran lyhyempi, ettei se hius ehdi elinaikanaan määräänsä pidemmäksi kasvaa.
Ei ohuelle hiukselle ole muuta tehtävissä kuin värjäys, jossa hiukseen imeytetään kemiallisesti lisää tavaraa. Toinen vaihtoehto ovat lisäkkeet.
Karvan paksuus ja karvatuppien tiheys on geneettinen ominaisuus.
Hiusta taas ei yhtään pidennä se, että sitä lyhennetään, kun karva kasvaa vain ja ainoastaan karvatupessa ja kaikki siitä ulos tuleva on kuollutta.
Karvan kulumista voi estää välttämällä pesua ja mekaanista hankausta, mutta irtoamista on vaikea estää kun sitä lisäävät tulehdussairaudet, ruokavalion muutokset, hormonitoiminta ja myös stressihormonit. Joillain on hormoniehkäisy auttanut hiusten irtoamiseen, joka kiihtyy esim. synnytyksen jälkeen ja menopaussissa.
No jos on ohut suomalainen hius, niin se voi näyttää pitkänä v-malliselta, eli niskan yläosasta kapenee siimahännäksi. Se ei ole kaunis, eikä sellainen sentin paksu siimaponnari. Ei se kampaaja uutta hiusta voi taikoa, vain laittaa pidrnnykset. Jos oikeasti haluaa genettisistä lähtökohdista huolimatta kasvattaa pitkät hiukset, niin niiden ja päänahan hoitoon on satsattava. Mutta eihän suomalainen laita rahaa kauneudenhoitoon. Ei sillä edullisella shampoolla saa ihmeitä aijasn, vaan on hankittava toimivia erikoistuotteita ja käytettävä niitä säännöllisesti.
Itsellä ei ole ollut kampaajia, jotka ovat kannustaneet pitkään tai lyhyeen malliin, ihan keskustelulla päästään lopputulokseen ja yleensä kampaaja saa aika vapaat kädet. Ymmärrän myös, että kampaaja ei voi muuttaa hiuslaatuani, joten voin vain pyytää tehdä parasta jälkeä olemassa olevalla materiaalilla.
Tämä juuri! Mulla ei koskaan ole ollut hiusten pituus yli rintaliivien takaosan. Kasvaminen tyssää just siihen. Nytkin tuossa pituudessa, vaikkei yli puoleen vuoteen ole leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin kesällä kampaajallani uutta, kun olin jutellut yhden nuorenmiehen kanssa hänen hiuksistaan enkä meinannut uskoa, ennen kuin kysyin kampaajaltani. Tämä nuorimies oli siirtynyt sellaiseen, ettei juuri pese hiuksiaan. Siis edes kuukausittain. Hänellä on luonnonkiharat hiukset, tai ainakin sellaiset vähän taipuisat, ei siis ollenkaan suorat. Hän kertoi minulle, että hänen hiuksiaan ei ole leikattu ainakaan viiteen vuoteen. Mutta silti ne hiukset olivat vain olkapäille asti ja kuulemma jo pitkään olivat olleet siinä pituudessa. Ihmettelin tätä kovasti, koska omalla tyttärelläni hiukset olivat samassa ajassa kasvaneet lyhyestä poikatukasta puoleen selkään.
Niinpä kysyin kampaajaltani, kun seuraavan kerran kävin. Hän kertoi, että kaikilla ihmisillä hiukset ei vain kasva sen pidemmiksi. Joillain ihmisillä ne hiukset eivät pysy päässä niin pitkään, että ehtisivät kasvaa reippaasti pituutta. Hiuksiahan tulee koko ajan lisää uusia ja vanhoja tippuu pois. Jollain ihmisillä tämä kierto vain on sen verran lyhyempi, ettei se hius ehdi elinaikanaan määräänsä pidemmäksi kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa näkemystä hiusten pesusta ja pesuväleistä. Minun mielestäni hiukseni on kasvaneet ennen nopeammin kun pesin päivittäin. Siirryin muutama vuosi sitten pesemään joka toinen päivä kun sitä suositeltiin ja täytyy sanoa että mitään ei tunnu hiuksissa tapahtuvan tai tosi hitaasti sitten. Ennen pystyin kasvattamaan pitkät hiukset parissa vuodessa lyhyeksi leikkaamisen jälkeen. Nyt ei ole edes vielä lyhyessä polkassa pituus, vaikka yhtään ei ole leikattu. Se peseminenkö sitten sitä päänahkaa aktivoi?
Joku tässäkin ketjussa suositteli, että hiukset pitäisi pestä vain kerran viikossa. Kuinkahan moni toteuttaisi tätä samaa pesuväliä vaikka kasvoilleen tai jalkaterilleen...? Ihoa pitää pestä riittävän usein, jotta se pysyy terveenä ja ehjänä.
Ja päivittäisen jynssäämisen harrastajilla on enemmän atopiaa, allergioita ja ekseemaa kuin kellään missään.
T. Ihotautilääkäri
Jos olisit oikea ihotautilääkäri, niin kertoisit myös kuinka pesemättömässä talin ja kuonan tukkimassa päänahassa ei hius pääse kasvamaan. Ymmärtäisit myös, että paikallinen kausi-ihottumani myös pahenee ja kutisee, jos en pese kohtaa ja rasvaa puhdasta ihoa aamuin illoin.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkätukkainen ja inhoan kampaamokäyntejä. Ensinnäkin minusta tuntuu että pitkähiuksiset olisivat B-luokan asiakkaita, kun kaikessa on nykyään pitkien hiusten lisä erikseen, ja toisekseen juurikin tuo "otin nyt sit polkkamittaan kuitenkin vaikka piti lyhentää vain viisi senttiä, hupsista"-tyylinen "palvelu". Suomalainen kampaaja on päättänyt jo etukäteen että pitkät latvat = huonokuntoiset latvat, ja ne pitää leikata heti kerralla kaikki pois. Missään muussa maassa kampaamokäynti ei myöskään ala sillä, että kampaaja arvostelee nyrpeänä asiakkaansa hiuksia. Samoin jokainen pienikin toimenpide on tarkasti hinnoilteltu erikseen, vaikka hyvään palveluun kuuluu ulkomailla etenkin kantisten hemmottelu ilmaiseksi tehohoidoilla yms.
Taidat olla herkkis, etkä taida ymmärtää yrittämisestä yhtään mitään. Jos menen kauneudenhoidon ammattilaiselle oletan hänen auttavan niissä asioissa, jotka eivät ole parhaalla tolalla. Sen vuoksi hänen tulee kertoa, mitä havannoi. En ulise, jos kosmetologi sanoo, että minulka on ihomatoja ja niistä hankkiudutaan eroon. Koskaan ei hiuksiani ole haukuttu, olemme kyllä yhdessä todenneet, että nyt on huonokuntoiset latvat tai hiuksiin tullut vaurioita ja puhuneet, miten asia korjataan.
Ja hinnoista, miten itse kuvittelet, että yrittäjä saa liiketoiminnastaan kannattavan? Ihanko tosissasi meinaat, että ilmaiseksi pitäisi antaa hoitoja, joiden aineista yrittäjä itse maksaa ja samalla hinnalla värjätä pitkät hiukset vaikka aikaa ja väriä kuluu enemmän? Tässä se vika taitaa ollakin, kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
Pitääkö siellä kampaajalla sitten käydä niin usein? Siinä ne huomaamatta kasvaa kun antaa vaan olla, välillä napsaisee itse latvasta tasaisemmaksi jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri! Mulla ei koskaan ole ollut hiusten pituus yli rintaliivien takaosan. Kasvaminen tyssää just siihen. Nytkin tuossa pituudessa, vaikkei yli puoleen vuoteen ole leikattu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei hiuksesi minkään ravintolisän tai hyvän hiustenhoitotekniikan avulla kasvaisi pidemmiksi? Oletko kokeillut jo kaiken?
Olisi mahtavaa voida pestä vain kerran viikossa, mutta ei pysty mitenkään. Mun on pestävä hiukset päivittäin, koska ne rasvoittuvat niin nopeasti. Jos pidän yhdenkin välipäivän, on tulos aivan kammottava. Pesu on hyvin pitkälti vain päänahan pesua ja hiusten latvoja en mitenkään hinkkaa. Latvat sen sijaan saavat aina hoitoainekäsittelyn päänahan pesun yhteydessä.
Ota hiushoitoja ja osta kunnon shampoot ja hoitoaineet.
Vierailija kirjoitti:
Jos kampaaja selvittää takkuja kammalla, niin kannattaa kysyä, onko hänellä selvitysharjaa käytössään. Jos kampaaja ei ymmärrä mitä tarkoitat, niin nouse ylös ja lähde pois, sillä olet silloin kohdannut amatöörin. Parturi-kampaajan kuuluu ammattinsa puolesta osata eri harjojen ja kampojen käyttötarkoitukset.
Yhdenkään asiakkaan ei pidä sietää tahallisesti aiheutettua kipua saati muuta epäasiallisuutta kampaamokäynnillään. Sellaisesta ei pidä maksaa centtiäkään. Piste.
Itse olen oppinut selvittämään hiukset aloittamalla latvoista ja etenemällä ylöspäin, mutta useampi kohtaaman kampaaja on aloittanut juuresta raastamaan kammalla latvaa kohti. Olen sitten ajatellut, että kai tukkani on niin toivoton, ettei ole enää väliä koettaa olla hellävarainen, tai että kampaajan mielestä selvittämiseen hellemmin menisi liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mahtavaa voida pestä vain kerran viikossa, mutta ei pysty mitenkään. Mun on pestävä hiukset päivittäin, koska ne rasvoittuvat niin nopeasti. Jos pidän yhdenkin välipäivän, on tulos aivan kammottava. Pesu on hyvin pitkälti vain päänahan pesua ja hiusten latvoja en mitenkään hinkkaa. Latvat sen sijaan saavat aina hoitoainekäsittelyn päänahan pesun yhteydessä.
Sama täällä, lisäksi urheilen melkein päivittäin, enkä halua hikisen päänahan likaavan tyynyä. Ja nuo sulfaatittomat ekoshampoot eivät pese päänahkaani ja hiuksiani kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, lisäksi urheilen melkein päivittäin, enkä halua hikisen päänahan likaavan tyynyä. Ja nuo sulfaatittomat ekoshampoot eivät pese päänahkaani ja hiuksiani kunnolla.
Minulla on rasvoittuva päänahka ja kuivahkot taipuisat hiukset ristiselkään. Pitää päänahkaa hoitaa ihan eri tavalla kuin pituuksia. Pesuvälin pidennys ei ole koskaan onnistunut vaan johti pitkään kokeiltuna huonoon päänahan kuntoon ja hiustenlähtöön.
Pesen kunnolla pesevällä markettishampoolla, jossa on sulfaattia, mutta ei silikonia. Pituuksiin joka kerta hoitoainetta, naamio kerran viikossa ja vielä pesun jälkeen kuiviin hiuksiin jätettävä tuote. Parhaaksi olen havainnut Garnierin banaanihiusnaamion, joka sopii kaikkiin kolmeen tarkoitukseen. Sama tuote latvoihin joka pesussa, mutta vaikutusaika vain riippuu siitä, mitä muuta teen suihkussa aineen vaikuttamisen ajan.
Ei froteepyyhettä, ei fööniä tai muita lämpökäsittelyjä, ei muotoilutuotteita eikä värjäystä. Hiukset ovat niin upeat kuin näistä saa. Kampaajalla käyn joskus, mutta parasta on, jos siskoni leikkaa hiukset. Kampaajalla revitään piikkikammalla, suoristetaan raudalla ja lisätään sellaisia tököttejä, että hiukset pitää päästä pesemään heti käynnin jälkeen. Ikinä ei ole kyllä leikattu enempää kuin haluaisin, ennemminkin arasteltu. Mutta muuten käsittely on kuin lammasta keritessä.
Itsellä hiukset kasvavat tosi nopeasti. Mulla on ollut tosi lyhyt hiusmalli jo useamman vuoden. Ärsyttää, kun niitä hiuksia on pakko leikata joka kuukausi, että pysyy mallissaan. Viime kesänä olin leikkaamatta hiuksia 3kk. ei vaan ollut muka aikaa mennä sinne kampaajalle. Tänä aikana lyhyestä sileästä tukastani kasvoi jo kammottava "karvalakki". Hiuksia joutuu myös ohentamaan joka kampaamo käynnillä, koska niitä on runsaasti ja kampaus ei asetu siististi. Ottaisin paljon mieluummin sellaisen hitaammin kasvavan tukan.