Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hypoglykemia ja raskaus

Tintti
16.12.2021 |

Onko kenelläkään kokemusta hypoglykemiasta, ja/tai hypoglykemiasta raskauden aikana? Tarkoitan nimenomaan kehon omaa insuliinin liikatuotantoa ilman, että hypoglykeeminen tila syntyy diabeteshoidoksi annettavan insuliinin johdosta. Aiheesta on todella vähän tietoa netissä ja suurin osa tiedosta tuntuu liittyvän juuri diabeetikkojen hypoglykemiaan tai harvoin vastasyntyneen hypoglykemiaan. Kaipaan vertaistukea ja kokemuksianne.

Minulla on diagnosoitu hypoglykemia noin 10v sitten, kun lähes menetin tajuntani työpaikalla. Sokerirasituskokeessa tuolloin veren paastosokeri oli muistaakseni juuri 2h kohdalla 2,6 (normaali alaraja ei-raskaana-olevalla kai 4). Lääkäri totesi, että minun olisi kuulunut olla sokerirasituskokeen jäljiltä tajuttomana, mutta minulla ei ollut tuntemuksia kokeessa.

Tuolloin lääkäri totesi, että vain 1/1.000.000 tapauksessa hypoglykemia johtuu insulinoonasta eli haimasyövästä, joten sitä ei kannata edes alkaa tutkia. Hoito-ohjeena oli syödä usein, 2-3h välein, ja nimenomaan pitkäkestoisia hiilihydraatteja ettei laskua tulisi niin nopeasti.

Olin sokerirasituskokeessa kahden aiemman raskauteni aikana ja kukaan ammattilainen ei silloin (eikä vieläkään nyt 2021-2022) osannut sanoa voiko ihmisellä olla samaan aikaan hypoglykemia ja raskausdiabetes. No kokeen mukaan ei voinut, joskin muistelisin, että raskaus ikään kuin hieman tasapainotti hypoglykemiaani ja paastosokeriarvot eivät olleet aivan niin matalat, joskin silti melko matalat.

Nyt olen kolmannen kerran raskaana ja taas sokerirasituskokeessa. Tällä kertaa 2h kohdalla verensokeri oli taas sen 2,6. Minulle on nyt ylipäätään hieman epäselvää mikä se verensokerin alaraja tulisi normaalitapauksessa olla raskauden aikana, kun kaikkialla vain todetaan että raskausdiabeteksen 2h paastoarvon ei saa olla enempää kuin 8,6, tai on raskausdiabetes. Mutta onko normaali

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan