Miksi suomalaiskampaajat eivät auta hiusten kasvattamisessa vaan vain lyhentämisessä?...
Moni suomalainen nainen haaveilee pitkistä hiuksista, mutta kasvattaminen voi olla osalle suomalaisnaisista haasteellista. Ihmettelen, miksi todella harva suomalaista kampaaja on löytänyt tässä minkäänlaista markkinarakoa. Miksi muka ainoa ratkaisu haasteellisesti kasvavaan tukkaan on leikata se mahdollisimman lyhyeksi? Tottakai se on sallittua ja yksi ratkaisu sekin, mutta löytyyhän niitäkin naisia jotka haaveilevat pitkistä hiuksista. Olisihan tähän nyt moniakin apukeinoja olemassa. Hiusten kasvattaminen on taitolaji ravitsemuksellisine pointseineen, ehkä lisäravinteineen ja hiustenhoitoaineineen. Heikon hiuslaadun kanssa se vaatii ehkä enemmän mutta on kuitenkin mahdollista saavuttaa parempia tuloksia, kun osaa homman. On erikoista, jos yksikään yrittäjä ei halua vastata tähän asiakkaiden toiveeseen toisin kuin kaikilla muilla elämänalueilla. Mikä estää kampaajia myöskin myymästä hiustenpidennyksiä ja opastamassa niiden hoidossa ja käytössä?..
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Paras suositus, jonka olen ikinä saanut oli jättää silikoni ja sulfiitit pois tuotteista. Tämän muutoksen jälkeen en ole joutunut juoksemaan kampaajalla lyhentämässä kuivia latvoja pois. Tämä on sama kuin curly girl menetelmässä, mutta kuka tosiaan käskee niitä kiharoita hoitamaan. Menetelmä sopii myös suorahiuksiselle, esim. juuri mulle. Samalla kun jättää suoristusraudan käytön ja kuumalla kuivaamisen pois, hiukset eivät vaurioidu. Myös silkkityynyliinalla nukkuminen ja froteepyyhkeellä kuivaamisen välttäminen auttavat asiassa.
Millä kuivaat, jos ei föönillä eikä pyyhkeellä?
Parturin pitäisi tietää parran kasvatuksesta. Minulla kylläkin parta kasvaa ihan itsekseen sitä mitenkään avittamatta. Silloin tällöin joutuu saksimaan luhyemmäksi, kun pään kallistus takakenoon ei riitä estämään parran juuttumista takin vetoketjuun.
Liikkeessä, jossa leikataan ja hoidetaan hiuksia, pitäisi olla töissä hiuskureita.
Joo, kampaajat ovat kyllä aivan omanlaistaan sakkia...
Mutta asiaa sivuavan tarinan tähän lisäisin:
Turun Yo-kylässä 1980-luvulla samaan kerrokseen muutti Itä-Suomesta luonnonkaunis vahvasti punatukkainen tyttö. Ei hennalla tai millään värjätyt, vaan aivan omat, kiiltävät, paksut ja pitkät syvänpunaiset hiukset.
Itse olin jo vuoden verran asunut asunnossani. Omat vaaleat hiukseni olivat muuttuneet oudon vihertäviksi, ja päänahka kutisi koko ajan.
Itä-Suomen tyttö myöhemmin jossain vaiheessa valitteli, että hänellä hiukset ovat vähentyneet varmaan neljännekseen entisestä. Omin silmin saatoin todeta, että kiilto oli lähtenyt, ja ohut roikkuva letti hänellä oli jäljellä.
Nyt en tarkkaan enää muista, mutta olikohan tuolloin niin että vesi otettiin Aurajoesta? Sinne tulivat maakunnan sikaloiden ym. jätevedet sitten.
Että saa se kampaaja taiteilla erilaisissa olosuhteissa asiakasta palvelemassa...
Mä kasvatin pitkää tukkaa ikävuodet 13-33. Kasvoi polkasta olkapäille. Sanoin aina, että kuivat pois, mutta ongelmani onkin nopeasti haaroittuva latva. Hius on ohut, mutta tukkaa paljon joten hiukset ovat paksut. Ilman leikkausta malli muuttuu sellaiseksi pyramidiksi jossa on oikeasti kuivat latvat.
Kun olin 33-vuotiaana ulkomailla tukka kasvoi sitten pitkäksi kun tekemistä oli muutakin kuin sen kasvatus. Lisäksi pidän hiuksistani suoristettuina ja pesen päivittäin niin kyllähän siinä tulee kulumaa jo muutenkin, vaikka käytän hoitoainetta ja jätettävää.
Väri on kyllä oma ja jännä juttu miten näytti punertavalta ulkomailla keski-Euroopassa ollessa kun Suomessa näyttää paljon harmaammalta. Lisäksi kunto oli myös paljon parempi loppujen lopuksi kuin olin luullutkaan.
Jossain vaiheessa kuulin sitten useammalta ihmiseltä, että mulle sopisi lyhyt joten vedin sen lyhyen. Ihan pixietäkin tuli kokeiltua. Nyt on tarkoitus kokeilla lyhyttä polkkaa.
Eli omalla kohdalla täytyy kasvattaessa hieman kompromettoida sen kunnon kanssa. Kun vielä pidin pitkää tukkaa niin jotkut kampaajat osasivat kyllä katsoa paljonko saa leikata jos leikataan. Hiukseni ovat taipuisat ja "matat" luonnostaan joka näyttää helpommin "huonokuntoisemmalta" vaikkei sitä ole.
Muistan kyllä itsekin jonkun tekijän joka pätki ihan liikaa pois. Kollegansa samassa kampaamossa oli aiemmin tehnyt aivan upeat vaaleat raidat samassa kampaamossa.
Kasvattaessa opettelin myös leikkaamaan itse tukkaani joka on aika helppoa YouTuben ohjeilla. Mietin pitäisikö kokeilla keratiinisuoristusta pitkän polkan kanssa jos ehkä sen kasvatan.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ei kampaajat huvikseen leikkaa hyviä hiuksia.Jos on huononlaatuiset, silloin edikstääkseen kasvamista leikkaavat.
Ihme harhaluulo, että edistäisi kasvamista. Hius kasvaa juuresta. Juuresta se työntyy, hiustupesta joka on päänähassa. Ihan sama minkä näköinen se latva on
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut viimeiset 15v pitkät hiukset ja nyt kampaaja meni pilaamaan ne >:/ En tajua miten voi mennä niin pieleen että luulee että on ok leikata 20cm pois! Itselläni oli takapuolta hipovat hiukset ja nyt yltävät vain kyynärpäiden kohdille! Eipä tarvi varmaan 1-2 vuoteen kampaajalle uskaltautua että saa letin kasvatettua takaisin :(
Sama kohtalo täällä
Onko ne kateellisia toisen pitkistä hiuksista ?
BMW kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ei kampaajat huvikseen leikkaa hyviä hiuksiao.Jos on huononlaatuiset, silloin edikstääkseen kasvamista leikkaavat.
Ihme harhaluulo, että edistäisi kasvamista. Hius kasvaa juuresta. Juuresta se työntyy, hiustupesta joka on päänähassa. Ihan sama minkä näköinen se latva on
Eihän ole. D'uh. Jos tulee kaksihaaraisia, haaroittuminen voi edetä ylemmäksi hiuksessa ellei niitä leikkaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras suositus, jonka olen ikinä saanut oli jättää silikoni ja sulfiitit pois tuotteista. Tämän muutoksen jälkeen en ole joutunut juoksemaan kampaajalla lyhentämässä kuivia latvoja pois. Tämä on sama kuin curly girl menetelmässä, mutta kuka tosiaan käskee niitä kiharoita hoitamaan. Menetelmä sopii myös suorahiuksiselle, esim. juuri mulle. Samalla kun jättää suoristusraudan käytön ja kuumalla kuivaamisen pois, hiukset eivät vaurioidu. Myös silkkityynyliinalla nukkuminen ja froteepyyhkeellä kuivaamisen välttäminen auttavat asiassa.
Millä kuivaat, jos ei föönillä eikä pyyhkeellä?
Minä kuivaan hamam-pyyhkeellä, enkä silloinkaan hankaa sillä, kuten joskus näkee naisten tekevän. Kietaisen päähän joksikin aikaa. Hiukset ovat melko märät vielä kun otan pois ja annan sitten kuivua itsekseen. En noudata curly girl -metodia, mutta siinä hiukset kuivataan t-paidalla tai jostain muusta materiaalista kuin trikoosta olevalla pyyheturbaanilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän löytyisikin sellainen kampaaja, joka ei pelkkää latvojen tasoitusta pyydettäessä leikkaisi kymmentä senttiä pois? Mulla on paksut ja hyväkuntoiset hiukset, ja leikkaamiseen menee aikaa, mutta silti lopputulos on aina sama. Välistä tuntuu siltä, että kampaaja oikein haluaa nyrhiä tukkani pilalle.
Sano oikein selkosuomella, että leikataan yksi sentti tai kaksi senttiä, mutta et halua missään nimessä leikattavan enempää.
Luuletko, etten ole sanonut? Pitäisi varmaan vielä vääntää rautalangasta ja tehdä kuvaesitys.
Kaverini opiskeli parturi-kampaajaksi ja neuvoi sanomaan sentti määrän. Kävin pari viikkoa sitten parturissa (ei kaverini), sanoin latvoista leikattavaksi 2-3 senttiä ja kampaaja leikkaamisen jälkeen "otin 5-6 senttiä". Ihan sama sanooko paljonko otetaan tai pyytää leikkaamaan huonon osan pois niin parturi tekee mitä haluaa. Olen kokeillut monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Monesti minulta kysytään vinkkejä hiusten kasvuun. Pääsääntöisesti nämä ovat asiakkaita, joilla hiukset ovat todella huonosti hoidetut ja hius katkeilee.
Yleensä nämä asiakkaat pesevät kuivattavalla shampoolla, jättävät hoitoaineen välistä ja kammoksuvat jätettäviä hoitoaineita tai hiusöljyjä lisäksi harjaavat märkänä ja menevät märällä tukalla nukkumaan.
Sitten kun esittelen asiakkaalle sopivat hoitotuotteet ja hiustenhoitotavat, alkaa vinkuminen siitä, että ei ole aikaa käyttää hoitoainetta/kauheen vaikeeta ruveta levittää öljyjä/onpa kallista yms. Kyllä jokin muu keino tulisi kasvatukseen olla.
Mikä v***u siinä on ettei voi nähdä sitä pientä vaivaa sen eteen, että saisi kauniit pitkät hiukset?! Älyttömän kallista se ei ole, esim. itselläni on ollut sama hiusöljypullo jo vuoden käytössä ja maksoin n. 18 euroa. Ja kun hoitotuotteiden käytön ottaa tavaksi, niin eipä se siinä rutiinilla vie kuin pari-kolme minuuttia enemmän aikaa.
Huvittavimpia ovat nämä, jotka parkuvat hoitotuotteiden hinnoista ja silti ostavat kalliita hiusvitamiineja ja odottavat näkevänsä tuloksia jo kahden viikon jälkeen :D Eikä se vitamiini hei haloo vaikuta siihen jo olemassa olevaan hiukseen!
- parturi-kampaaja
Onpas kaikilla kehnoja kampaamokokemuksia. Itselläkin on kyllä muutama huono, kerran sain aivan järkyttävän kiharakampauksen ja aivan päinvastaisen mitä pyysin (vieläpä aiemmin hienon nutturan loihtineelta kampaajalta) etten oikein vieläkään tiedä, mitä tapahtui. Pyysin isoja ja sileitä kiharoita, sain tupeeratun ja lakan täyteisen kähäräpallon. Lähdin hyvin hämmentyneenä pois. Toinen huono käynti liittyi erittäin kovakouraiseen pesutapaan.
Mutta muuten on ollut aika hyviä kokemuksia. Joskus erinomaisen hyviä leikkaajia ja joskus keskinkertaisia pelkkään tasoitukseen jäävää, tai sitten näkemyserojen takia ei niin kivoja: mutta ei onneksi tuollaisia että koko fleda vedettäisiin kysymättä helvettiin :D Tosin itsellä onkin vain olkapäille oleva polkka, eli sinänsä haenkin kampaajilta nimenomaan taitavaa leikkausta ja ymmärrystä siitä mikä malli sopii mihinkin tukkaan (ei esim rikota ohutta tukkaa vaan suora malli, korkeintaan edestä kehystetään kasvoja) Ymmärrän ettei pitkää hiusta leikkaava ole tyytyväinen jos lyhennetään liikaa. Multa otettiin juuri viimeksi vaan sentti/tai kaksi, kun pyysin epähuomiossa vain tasoitusta, mutta siitä tulikin niin kivan näköinen etten pyytänyt ottamaan enempää.
Onkohan tässä vähän saman tyyppistä liioittelua kuin kalavaleissa - multa otettiin ainakin 30 senttiä pois, mä sain ainakin 50 senttisen hauen! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plus tosiaan hiusten kasvattajien kampaaja voisi antaa neuvoja hiusten hoitamiseen niin, että ne latvat EIVÄT aina kuivu ja haaroitus niin hirveää kyytiä. Mutta Suomessa tuntuu olevan vain yhden koulukunnan kampaajia... kukaan ei ole pro long hair..
Monesti minulta kysytään vinkkejä hiusten kasvuun. Pääsääntöisesti nämä ovat asiakkaita, joilla hiukset ovat todella huonosti hoidetut ja hius katkeilee.
Yleensä nämä asiakkaat pesevät kuivattavalla shampoolla, jättävät hoitoaineen välistä ja kammoksuvat jätettäviä hoitoaineita tai hiusöljyjä lisäksi harjaavat märkänä ja menevät märällä tukalla nukkumaan.
Sitten kun esittelen asiakkaalle sopivat hoitotuotteet ja hiustenhoitotavat, alkaa vinkuminen siitä, että ei ole aikaa käyttää hoitoainetta/kauheen vaikeeta ruveta levittää öljyjä/onpa kallista yms. Kyllä jokin muu keino tulisi kasvatukseen olla.
Mikä v***u siinä on ettei voi nähdä sitä pientä vaivaa sen eteen, että saisi kauniit pitkät hiukset?! Älyttömän kallista se ei ole, esim. itselläni on ollut sama hiusöljypullo jo vuoden käytössä ja maksoin n. 18 euroa. Ja kun hoitotuotteiden käytön ottaa tavaksi, niin eipä se siinä rutiinilla vie kuin pari-kolme minuuttia enemmän aikaa.
Huvittavimpia ovat nämä, jotka parkuvat hoitotuotteiden hinnoista ja silti ostavat kalliita hiusvitamiineja ja odottavat näkevänsä tuloksia jo kahden viikon jälkeen :D Eikä se vitamiini hei haloo vaikuta siihen jo olemassa olevaan hiukseen!
- parturi-kampaaja
Vinkumista, parkumista, voi v***u, hei haloo... nämä lainauksia viestistäsi. Ihme, että sinulla on asiakkaita noin vastenmielisellä asenteella. Ihan kiva, että saatiin ammattilaisenkin ääni tämäm ketjun viestiä alleviivaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No?? Eikö olisi ideaa tässä?.. varmaan asiakkaita riittäisi hiusten kasvattajien kampaajalle? Joka ei alkaisi joka kerta vaan aivopestä kuinka kannattaa "napsaista vähintään 10 cm"... vaan osaisi neuvoa miten saadaan kosteutettua ne kuivat latvat kauniiksi ja terveiksi...
Etkö tiedä hiuksista mitään? Vaurioituneet latvat pitää leikata.
Mutta suomalaiskampaajat leikkaa liikaa! Ei kasvattajilta voi leikata niin paljon että hiukset ei ikinä kasva minnekään! Eikä siihen kukaan kuole, että ei leikata niitä latvoja pois vaan esim kosteutetaan kunnolla.
Itse pidän lettiä. Siinä pääsee hiukset huomaamatta kasvamaan, ei se tupsu letin päässä hassumpi ole. Riippuu toki tyylistä.
Avoin pitkä tukka näyttää kauniilta kun tukka on kunnolla paksu, eli kun on volyymia. Kiharat voi myös tuoda massaa.
Olisi kiva nähdä kyllä enemmän kirjoa leikkauksissa.
Yks asia mitä oon ihmetelly et miten Priorinilla voi olla niiiiiin hyvät arviot jossain apteekin verkkosivuilla, onko se vaan niin hyvin brändätty vai mitä ihmettä niihin on uutettu? En siis kyseenalaista ylipäätään lisäravinteita, koska jos ruokavalio ei oo tarpeeksi monipuolinen ja jää puutetta vaikka biotiinista, niin tottakai se auttaa pitkällä aikavälillä. Mutta Priorin, miten ne voi olla niin suosittuja? Oon tutkinut asiaa ja niissä on tosi pienet pitoisuudet vaikuttavia ainesosia, siis yksi pienin biotiini-pitoisuus mitä oon nähnyt ja sen lisäks jotain vehnänalkioöljyä ja hirssiä. Luulisi että samat määrät näitä aineita tulisi helposti ravinnosta, ja vaikea kuvitella että niin monella ihmisellä on just Priorin-kapselin kokoinen vaje rasvoissa, proteiineissa ja biotiinissa, että juuri ne jeesaa. Onko se kuviteltua vai maahantuojatko siellä ylistää? isoin pitoisuus tuotteessa näytti olevan lähinnä euroissa, eli tuotteen hinnassa...
Koska suomalaiset kampaajat ovat kateellisia kusipäitä. On tunnettu tosiasia, että naiskampaajat tietoisesti haluavat tuhota naisasiakkaansa tukan ja ulkonäön, ja siksi naisen kannattaa ehdottomasti mennä VAIN mieskampaajan vastaanotolle, ja jos mahdollista, homolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- parturi-kampaaja
Vinkumista, parkumista, voi v***u, hei haloo... nämä lainauksia viestistäsi. Ihme, että sinulla on asiakkaita noin vastenmielisellä asenteella. Ihan kiva, että saatiin ammattilaisenkin ääni tämäm ketjun viestiä alleviivaamaan.
Ihan asiaa tuossa silti oli.
Voin ymmärtää että ärtymys patoutuu jos samaan uunouteen törmää uudelleen ja uudelleen. Ei se hiusten kunnossa pitäminen kuitenkaan tähtitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- parturi-kampaaja
Kirjoittamani asiat ovat totta. Olisiko pitänyt kaunistella asioita? Eli valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Yks asia mitä oon ihmetelly et miten Priorinilla voi olla niiiiiin hyvät arviot jossain apteekin verkkosivuilla, onko se vaan niin hyvin brändätty vai mitä ihmettä niihin on uutettu? En siis kyseenalaista ylipäätään lisäravinteita, koska jos ruokavalio ei oo tarpeeksi monipuolinen ja jää puutetta vaikka biotiinista, niin tottakai se auttaa pitkällä aikavälillä. Mutta Priorin, miten ne voi olla niin suosittuja? Oon tutkinut asiaa ja niissä on tosi pienet pitoisuudet vaikuttavia ainesosia, siis yksi pienin biotiini-pitoisuus mitä oon nähnyt ja sen lisäks jotain vehnänalkioöljyä ja hirssiä. Luulisi että samat määrät näitä aineita tulisi helposti ravinnosta, ja vaikea kuvitella että niin monella ihmisellä on just Priorin-kapselin kokoinen vaje rasvoissa, proteiineissa ja biotiinissa, että juuri ne jeesaa. Onko se kuviteltua vai maahantuojatko siellä ylistää? isoin pitoisuus tuotteessa näytti olevan lähinnä euroissa, eli tuotteen hinnassa...
Biotiinituotteet ei ole kalliita. Kannattaa kokeilla ja syödä ainakin puoli vuotta. Olla miettimättä liikaa asiaa. Ei ole hinnasta kiinni hiusten kunnossapitoa edistävät asiat sisäisesti ja ulkoisesti. Kaikki värjäys ja vaalennus rasittaa hiusta, samoin kuumuus. Ihan peruslogiikkaa.
BMW kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut viimeiset 15v pitkät hiukset ja nyt kampaaja meni pilaamaan ne >:/ En tajua miten voi mennä niin pieleen että luulee että on ok leikata 20cm pois! Itselläni oli takapuolta hipovat hiukset ja nyt yltävät vain kyynärpäiden kohdille! Eipä tarvi varmaan 1-2 vuoteen kampaajalle uskaltautua että saa letin kasvatettua takaisin :(
Sama kohtalo täällä
Onko ne kateellisia toisen pitkistä hiuksista ?
Eivätkö edes kysyneet paljonko otetaan?
Enpä ole vielä tuollaiseen omavaltaisiuteen törmännyt.
Voi olla niinkin että joutuu joskus oikein kehottamaan että nipsaisee reilusti pois.
Riippuu ihan tekijästä.
Siksi että hiukset kasvavat itsestään, mutta eivät lyhene itsestään. Muuta kysyttävää, olen vielä hetken vastailemassa.