Tuppautuvat kaupittelijat kauppakeskuksissa
Kävin eilen cittarissa ja siellä on joku Telefinlandin myyntipöytä keskeisellä paikalla käytävällä, että ohi joutuu kulkemaan. En sitten näyttänyt tarpeeksi kiireiseltä vissiin kännykkää räplätessäni, kun kaupittelija lähestyi ja kysyi mikä liittymä. Sanoin että nyt se ja se, mutta olen juuri vaihtanut ja postissa juuri tulossa uusi sim-kortti. Joo, ei pitäis niille alkaa juttelemaan mitään, mutta ajattelin uuden liittymän varjolla pääseväni samantien eroon tyypistä. Alkoi silti tuputtamaan heidän liittymäänsä. Mitenhän noi oikein pitäis ohittaa. Rasittavia iholletyöntyjiä.
Kommentit (222)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 15:58"]
Ne on niin raivostuttavia! Isossa Omenassakin joutuu joskus kolme kertaa saman tyypin ahdistelemaksi, kun joutuu siinä alakerrassa monta kertaa ne ohittamaan. Siellä on vakuutuksen, TeleFinlandin, kosmetiikan ja ties minkä myyjä. Alakerrassa rullaportaiden päässä oli viimeksi kaksi jotain tyrkyttäjää odottamassa, olisko ollut Saunalahti ja joku kuntosalijäsenyys. Todella ärsyttävää häirintää!
[/quote]
Niinpä just! Ja kun ovat tosiaan sellasilla paikoilla ettei oikein riittävän kaukaa voi väistää. Tykkäisin kulkea ihan rauhassa ostospaikoissa ja hakeutua itse tuotteen luo jos on tarve.
ap
Fortumin myyjät Jyväskylän Forumissa, aaargh!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:03"]
[/quote]
Sanopa muuta. Piti jo kerran ihan korottaa ääntä idioottimaiselle miestyrkyttäjälle, joka ei vaan uskonut, että en ole tulossa osallistumaan mihinkään arvontaan. Miksi minua pitäisi kiinnostaa, jos niillä on joku myyntiskaba oululaisten kanssa menossa? Pitää varmaan alkaa kiertää alakautta näiden urpojen ohi.
Mua ärsyttää myös, osittain siksi että jos joku puhuu mulle, automaattisesti kiinnitän puhujaan huomiota jos joku haluaa esim kysyä tietä. Jos kyseessä onkin tyrkyttäjä tai vaikka limainen ulkkis kommentoimassa mun ulkonäköä, ärsyttää ja harmittaa, että jäi kuuntelemaan.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:03"]
[/quote]
Joo nekin ärsyttää! Forumissa joskus luimistelen sieltä kojun takaa, mutta aina ei se pelasta. Jyväskylässä tää cittarijuttukin. Onneksi sähkötuputtajille helppo sanoa että kuuluu vuokraan -.- Eivät sentään siihen ala puuttumaan.
ap
Kerran joku myyjä laittoi ykskaks yllättäen kynän kasvojeni eteen ja sanoi, että kerropas mikä tämä on?! Sanoin, että en osta mitään ja jatkoin matkaani. Huusi perääni, että EN MINÄ SITÄ KYSYNYT!:DD
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:21"]
Kerran joku myyjä laittoi ykskaks yllättäen kynän kasvojeni eteen ja sanoi, että kerropas mikä tämä on?! Sanoin, että en osta mitään ja jatkoin matkaani. Huusi perääni, että EN MINÄ SITÄ KYSYNYT!:DD
[/quote]
:D Eipä vissiin ois mitään ollut myymässä!
Ideapark Lempäälä. Ei huvita kulkea siellä käytävällä kun noita myyjähuutelijoita siinä korppina tyrkyttämässä tuotteitaan, vaikka kehonkielestä näkyy ettei kiinnosta tipan tippaakaan. Olisivat hiljaa ja antaisivat rauhassa katsella liikkeiden ikkunoita, joiden tarjonta kiinnostaa.
Noille liittymäkauppiaille sanon aina että "firman liittymä" vaikka oikeesti on ihan oma :D Mutta mistäpä ne sen tietäis. Eivät paljoo kaupittele sen jälkeen. Niin paitsi kerran ku oli lapsi mukana, niin kysy että onko taloudessa muita puhelimia. Sanoin että "on, mut isänsä huolehtii siitä".
Mä taas olin käymässä Mikkelin Citymarketissa, tarkotus oli käydä ihan pikaisesti vaan, niin eiköhän siinä ollut Telefinlandin poika ehdottamassa arvontaan osallistumista. Sanoi ettei kestä kauan, joten suostuin osallistumaan. Täytti tiedot arvontalipukkeeseen ja samalla alkoi mieletön tuputus puhelinliittymään, puhelimeen, tablettiin ja ties mihin pakettiin. Sanoin että ei kiinnosta aika monta kertaa, poika vaati joka kerta perusteluja kieltäytymiselleni. Oli uskomattoman ahdistava tilanne ja jotenkin en vain osannut häipyä paikalta. Lopulta oli jo kirjoittanut sopimuspaperit allekirjoitusta vaille valmiiksi. Niin tyhmä en sentään ollut että olisin nimeäni paperiin laittanu.
Lopulta sitten kauppareissu venyi turhan pitkäksi ja ostokset jäi tekemättä. ÄRSYTTÄÄ.
Jälkeen päin olen miettinyt, että olikohan tuossa edes mikään arvonta kyseessä. En tajunnut kysyä että milloin arvonta suoritetaan ja muutenkaan en ole löytänyt googlettamalla ko. arvonnan sääntöjä. Tuli vaan semmoinen fiilis että kyseessä oli tietojen kalastelu, eikä mikään oikea arvonta.
Rasittaviahan nuo on. Onneksi pääsen melkein aina pysähtymättä ohi kun sanon "ei kiitos" jo siinä vaiheessa kun yrittävät hakea katsekontaktia.
Joskus nuo asettuvat oikeasti kulkemista häiritsevästi ja aiheuttavat ruuhkaa. Silloin nyppii.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:54"]
Olin aikanaan Hervannan Duon vakiokävijä. Kun aukiolle ilmestyi sähkökauppiaiden boksi, josta joka viikko uudet innokkaat tyrkyttäjät iskeytyivät vaatteisiin roikkumaan, päätin lopettaa koko liikekeskuksessa käynnin. Nyt käyn Hervannan monissa lähikaupoissa, ja olen tyytyväinen kun ei tarvitse maitopurkin takia kävellä kilometritolkulla käytäviä, eikä kukaan tyrkytä mitään.
[/quote]
Mä käyn edelleen DUO:ssa. Mä vastaan noille sähkösopparityrkyttäjille joka kerran: "Ei nyk kerkeej juttelee!" Pysähtymättä siis kiidän ohi ja mutisen tuon siinä samalla.
Sain kerran hyvin ikävän kokemuksen tällaiselta ulkomaiselta kosmetiikan myyjältä Hgin Forumissa.
Tyyppi tuli kohti ja antoi pienen tuotenäytteen käteen (luulin ensin että nämä ovat sellaisia ihan perus näytteiden jakajia, koska en ollut kävellyt siitä kohtaa kauppakeskusta vähään aikaan enkä huomannut sivummalla ollutta standia) ja samalla kysyi että olenko suomalainen kun en näytä epäystävälliseltä suomalaiselta (minua luullaan tosin joskus venäläiseksi kasvonpiirteiden takia) enkä ollut varma kuulinko oikein ja kysyin hämmästyneenä englanniksi että mitä sanoit? Sanoin että olen kyllä ihan suomalainen ja olin kääntymässä kannoillani että thank you very much vaan.
Samalla äijä tarttui käsivarteeni kun huomasi pienen merkkilaukkuni ja tivasi että olenko niitä diivoja jotka käyttää vain merkkituotteita kosmetiikassa että kelpaako naamaani pelkät Diorit että onko nämä heidän tuotteensa muka liian halvan näköisiä diivoille, sanoin etten ehdi kun ystävä odottaa, että sori nyt vaan. Kaveri hiiltyi ja sanoi että mikä se sellainen kaveri on joka ei voi odottaa jos sinä haluat tehdä ostoksia että lienee vaan kateellinen ihminen. Ihmettelin hänen turhautunutta vuodatustaan mutta samalla olin siinä ihan ymmälläni että mitä tässä oikein tapahtuu ja miksi outo ihminen joka yrittää myydä minulle jotain puhuttelee minua tuolla tavalla ja arvostelee. Pyysin kohteliaasti esitettä jotta voisin tutustua tuotteisiin ja sanoin että koska olen allerginen monelle tuotteelle niin haluan ensin tutustua raaka-ainelistoihin kuten aina teen, no sain pienen esitevihkosen, kiitin siitä, ja lähdin kävelemään. Kaveri kulki vielä perässäni vähän matkaa, huusi vielä käytävällä perääni jotain että %/()¤# diva! Siis ihan käsittämätöntä!
Ajattelin vaan siinä etten enää viitsi mennä koko Forumiin kun tuo paikka on siellä vaan kierrän koko rakennuksen kaukaa. En ole käynyt siellä pariin vuoteen joten en tiedä onko tuo myyntipiste siellä edelleen.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 22:56"]
Pasilan asemalla on nykyään ne sähkötyypit ja liittymätyypit. Onneksi olen niin köyhän näköinen, että ymmärtävät jättää rauhaan.
[/quote]
Tätä olin tulossa sanomaan. Ahdistaa, kun Saunalahden myyjien ständi on juuri siinä, josta kävelen (tai siis kävelisin) ohitse monta kertaa päivässä. Nyt pitää mennä jostakin muusta välistä. Ja ei, ei se ole suuri ongelma kävellä paria askelta enempää mennäkseen muualta, mutta ärsyttää, että loogisinta välikköä täytyy vältellä näiden myyjien takia. Sellon Cittarissa on TeleFinlandin koju enkä halua enää mennä siitä ohi, niinpä ei tule mentyä sinne kirja- ja vaateosastolle enää. Usein noilta osastoilta jäi jotain mukaankin, kun menin "vain katselemaan". No, säästyypähän rahaa.
Tämä tuputuskauppaaminen taitaa kukoistaa vain Suomessa, koska en ole törmännyt näihin esimerkiksi USAssa, Ruotsissa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Itävallassa ja Saksassa kun olen ollut näissä maissa viikkokausia työkomennuksilla ja käynyt harva se päivä ostareissa, marketeissa jne. Muissa maissa taitaa olla jotkut lait tuolle julkituputtamiselle sekä puhelinmyynnille? Sekä kadulla kerjäämiselle. Sekä kadulla feissaamiselle. Kerran olen vain nähnyt milanolaisella torin laidalla pöydän jossa porukka keräsi nimiä ja varoja johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen mutta eivät huudelleet ihmisille eivätkä juosseet heitä kiinni vaan olivat tavoitettavissa jos joku sattui kiinnostumaan ja heillä oli hyvä meininki, hyvää musiikkia ja iloiset ystävälliset ilmeet. Suomessa olen joutunut hätistämään kimpustani jos jonkinlaista ärsyyntyneen näköistä takkutukkaista feissaria jotka tönii minua kovilla kansiollaan!
Siksi ostelen nykyään täällä Suomessa kaiken tarpeellisen netistä (paitsi ruuan) koska pakettikuriiri, postinjakaja ja pakettiautomaatti eivät ala tyrkyttämään minulle koskaan mitään, eivätkä auo päätään.
Minulla on jäänyt ikävä Saunalahti kaupittelukokemus mieleen... Oltiin ostoksilla Helsingin keskustassa (ei asuta siellä päinkään) avopuolison kanssa, ja pyörittiin rauttiksen sillä Kauppakujalla tai missä lie. Avokki lähti käymään s-marketissa/alepassa (mikä siellä nyt ikinä onkin), ja jäin odottamaan kaupan ulkopuolelle. Sitten yksi Saunalahden iilimato hyökkäsi kimppuuni läheisestä kojusta ja alkoi syynäämään liittymääni. Jep, Saunalahden liittymähän minulla on, joten alkoi seuraavaksi tyrkyttämään jotain tarjousta. En ollut kiinnostunut, ja ilmaisin asian kohteliaasti (ja toivoin että avokki tulee pian kaupasta niin pääsee pois). No, tämä superkohtelias myyjämies alkoi kyselemään että "Ai ei raha kelpaa? Onko sulla liikaa rahaa ku maksat kalliimmasta?". Olin ihan tyrmistynyt, enkä saanut sanottua mitään. Avokki sitten tuli kaupasta, ja myyjä vielä perään huuteli että oma on häpeäsi tms. Röyhkeää :( !
Joku n. keski-ikäinen nainen soitti ja tarjosi vakuutusta koska minulla on tietty luottokortti ja sanoi saaneensa tietoni sitä kautta, sanoin että meillä on toisesta paikasta vakuutuspaketti joka kattaa kaiken ja jonka aviomies on hommannut ja jonka maksusta hän huolehtii meidän molempien osalta että kiitos vaan ja että minun palattava takaisin töihin. Hän korotti ääntään siihen tyyliin että eikö tämä nyt kelpaa ja aloitti saman litanian kertomisen uudestaan että kun tässä on sitä ja tätä, ihan hengästyneellä ja hermostuneella äänellä. Sanoin että meidän perheessä sillä on päätösvalta että kuka ottaa palvelun ja maksaa siitä että turhaan minä tuollaista tuplana otan että kiitos vaan ja pistin puhelimen kiinni.
Keitä ne oikein tuonne palkkaa ja miksi? Harkitsen tuosta kortista luopumista siksi jos jakelevat tietojani tuollaisille tyypeille!
Tämän takia minä en enää käy Espoon Sellon Citymarketissa ostoksilla koska siellä marketin käytävän varrella seisoo ne puhelinliittymätyrkyttäjät kosmetiikkaosaston liepeillä. Viemme siis monta sataa euroa kuussa läheiseen K-Supermarketiin jossa saamme tehdä ostokset rauhassa ja tilaamme loput netistä.
No älä muuta sano! Kaikista rasittavimpia on esim. Kampin keskuksen(hki) rullaportaiden päässä väijyvät kaupustelijat... Niitä ei pysty välttelemään, kun hyökkäävät suoraan kimppuun kun tulet rullaportaita ylös/alas. Ei kyse ole siitä, etteikö osattaisi sanoa "ei kiitos" , vaan siitä, että tyrkyttäminen on veemäistä, he tulevat liian iholle, eivät usko kerrasta ja aina sama juttu kun liikkuu ko.paikoissa. Vähän sama kuin lokit tai kärpäset, tulevat iholle ja häiritsevät. "Can i see your nails?" No ET V#**¥ SAA!! Ja pikameikin ja kampauksen tuputtajat, vaikka mulla on useimmiten meikit ja tukka viimeisen päälle laitettu (olen ammatiltani kampaaja-maskeeraaja, taitava sellainen, eli HIEMAN epäilen että tekisivät parempaa jälkeä kuin itse teen:D ).
Ne on niin raivostuttavia! Isossa Omenassakin joutuu joskus kolme kertaa saman tyypin ahdistelemaksi, kun joutuu siinä alakerrassa monta kertaa ne ohittamaan. Siellä on vakuutuksen, TeleFinlandin, kosmetiikan ja ties minkä myyjä. Alakerrassa rullaportaiden päässä oli viimeksi kaksi jotain tyrkyttäjää odottamassa, olisko ollut Saunalahti ja joku kuntosalijäsenyys. Todella ärsyttävää häirintää!