Nyt tuputus levinnyt joka kauppaan. Siirryn nettiostamiseen
Eilen kävin kauppakeskuksessa ja lähes joka kaupassa tuputettiin. YÖK
- Vero Moda on samaa legendaarista tuputusketjua kuin Vila. Kokeilin paitaa, joka ei ollut hyvä. Myyjä ryntää paikalle ja alkaa tuputtamaan muita paitoja: mulla on just tällainen, tämä sopisi sinulle jne. Jatkaa ulko-ovelle saakka tuputtamista.
-Garlings, JC ja H&M. Mikä ihana RAUHA, saat katsella omissa oloissasi ja miettiä ja sovitella. Näistä ostin jokaisesta jotain
- Cubus: kokeilin aurinkolaseja ja myyjä tuli siihen tuputtamaan koruja ja muuta tavaraa. En ostanut
-jopa Kappahl siirtynyt tuputukseen. Ostin vauvan peitteen ja myyjä alkaa kassalla: voi ootko nähnyt, meille on JUST tullut aivan IHANIa lasten lakanoita ja tähän peitteeseen sopivia leluja/rättejä/pipoja jne JOO EI. Kun maksoin ja lähdin ja katsoin matkalla aurinkolaseja niin sama myyjä ryntää paikalle ja alkaa tuputtamaan. ELI EI VOI MENNÄ KAPPAHLIINKAAN enää
-Hemtex. ostin tyynyn ja myyjä tuputti kassalla kynttilötä, lautasliinoja jne. Boikottiin
Taidan siirtyä nettiostamiseen kun INHOAN TUPUTUSTA
Kommentit (236)
Tumputus levinnyt kauppohin? Varmaan mies aktivistit hakee sitä identiteettiään taas uusilta aloilta, kun ei lassukat enää saa pillua pelkällä pilkkisaaliilla.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:15"]
Tässä on mielestäni se, että tuosta Vero Modan ym. tuputuksesta huomaa, että se on ylhäältä määrättyä ja teennäistä. Varmaan se suurissa volyymeissa ja tilastollisesti lisää myyntiä jollain aikavälillä, mutta mielestäni se voi myös aiheuttaa monille ihmisille negatiivisen "intuition" näitä liikkeitä kohtaan ja voi jopa heikentää tulosta pitemmällä aikavälillä.
Esim. InWearissa, Max Marassa se myyjien auttavaisuus on ihan erilaista, luontevaa, eikä herätä lainkaan ikäviä tunteita.
[/quote]
Näinpä. Missä tilastossa ne näkee sen että asiakas ei tyrkyttämisen vuoksi tule enää kauppaan? Loogisesti asiakasmäärissä, mutta niissä ei ole helppoa tapaa selvittää miksi asiakas ei tule. Siksi tyrkyttämisellä karkotettujen asiakkaiden selville saaminen on äärimmäisen vaikeaa.
Mietinkin että miten luotettavaa faktaa on saatavilla edes tuosta lisämyynnin positiivisesta vaikutuksesta myyntiin? Ja varsinkin eri maissa joissa kulttuurierot on valtavat. Vai onko taas että tutkittu Usassa ja sovelletaan suoraan Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 14:50"]
Joka saatanan nettikaupassakin tulee ekan tuotteen kohdalla ponnahdusikkuna "voinko auttaa"-tekstillä.
[/quote] Tuo on hyvää asiakaspalvelua, ei tuputtamista! Monta kertaa olen saanut oleellisia lisätietoja tuotteista (kun tekstit jostain syystä tuppaavat olemaan puutteellisia, se taas on huonoa asiakaspalvelua). Ei niihin ikkunoihin tarvitse reagoida jos ei tarvitse lisätietoja. Jos tarvitsee ne ovat kullan arvoisia - itse en ikipäivänä soittaisi liikkeisiin tiedustellakseni jotain ja sähköposti on monesti liian hidas, joten jos tietoa ei saisi mistään olisi pakko vain vaihtaa sivua.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:57"]
Sit kaikki oikeat kaupat menee konkkaan, kun jengi ostaa vaan netistä. Sitäkö te haluatte?
[/quote]
Katsokoot peiliin sitten. Kaikki inhoavat tuputusta
[/quote]
Minä en inhoa tuputusta, ymmärrän että sillä yritetään saada aikaan lisämyyntiä. Toisaalta minulla on alkeelliset käytöstavat, ja suu jolla vastata kielteisesti kyseiseen ehdotukseen, jos tarjottu tuote ei minua miellytä.
Koetko ilmaisjakelun ja mainokset tuputtamisena? Entäs nettimainostamisen? Tälläkin sivulla sinulle tuputetaan tuotteita, eikö pääsi hajoa?
[/quote]
Ahaa, myymäläpäällikkö astuu esiin puolustamaan valitsemaansa linjaa.
Se, että tuputetaan ja tuputetaan JOKA PAIKASSA ja ei uskota, kun sanoo "ei kiitos" on todella törkeää asiakkaan aliarvioimista. Jumalauta, jos haluan ostaa jotain, osaan ihan itse päättää asiasta enkä jaksa hokea koko ajan ei kiitos, ei kiitos
[/quote]
Luuletko oikeasti, että myymäläpäällikkö päättää linjan miten hänen myymälässään palvellaan tai tuputetaan? Ei todellakaan päätä vaan ketjuissa on kyse vähintään maatason päätöksestä. Esim. itse työskentelen maailmanlaajuisessa ketjussa ja vuosi sitten meillä päätettiin ihan yllättäen, että siirrymme itsepalvelusta palveluorganisaatioksi. Ei ole vielä ihan onnistunut kun henkilökuntaa on silti itsepalvelumyymälän verran paikalla mutta tavoitteena on tervehtiä kaikkia asiakkaita, ehdottaa lisätuotteita ja kartoittaa muutenkin asiakkaiden tarpeita laajemmin. Todellakaan yhdellä myymäläpäälliköllä ei ole vastaan sanomista jos haluaa pitää työpaikkansa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:00"]
Bestseller on tanskalainen konserni, joiden merkkejä ovat mm. Vero Moda, Jack&Jones, Vila, Name It.
Suomen maahantuonti löytyy Helsingistä Ruoholahdesta. Varsinaisesti maahantuonti ei omista liikkeitä, he toimivat sananmukaisesti maahantuojina. Bestseller Retail Finland Oy on taas ketju, joka omistaa monia em. brändin liikkeitä esim. Pääkaupunkiseudulla (mm. Jumbo, Kamppi) Tampereella ja Jyväskylässä, mutta ei tosiaankaan kaikkia Suomessa olevia. Esim. yksittäiset Vilat ovat ihan yksittäisten yrittäjien omistajien liikkeitä, jotka toimivat franchising-periaatteella.
Siispä näin monimuotoisen omistajakunnan vuoksi, jos haluatte antaa palautetta jonkun yksittäisen liikkeen toimesta, kannattaa osoittaa se nimenomaiseen liikkeeseen.
[/quote]
Tosi kummallista, että suoran palautteen antaminen on tehty näinkin vaikeaksi. Vilan nettisivuilta löytyy sähköpostiosoite customerservice@bestseller.com, mutta siihen ei ilmeisesti kannattaa lähettää palautetta asiakaspalvelun laadusta. Harmi, he menettävät tässä vain asiakkaita.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:56"]
Mä asun pikkukaupungissa, ja täällä ei saa missään asioida rauhassa, paitsi prisma/cm/tokmanni.
Pitää aina ajaa jumboon/selloon tms että saa rauhassa katsella.
Eikös täällä ollut jossain vaiheessa pitkä ketju apteekkien "ylipalvelusta", apteekissa käyntihän on mulle myös ihan helvettiä.
[/quote]
Joo, apteekki on kyllä kamala paikka asioida nykyään. Kaksi askelta sisään niin yli-innokas palvelija on jo nenän edessä kysymässä että mitä saisi olla ja mikä vaiva jne. Jos haluaa katsella niin myyjä ottaa metrin taaksepäin ja jää kyttäämään.
Mä olen itse kokenut asian niin, että kun kyseessä on tuote jonka asiakas osaa ostaa itsekin, niin myyjän tulisi ainoastaan olla helposti saatavilla, eli lähialueella, jotta voi kysyä jos on kysyttävää.
En ole koskaan kaupassa huomannut että suomalainen ei osaisi/uskaltaisi kysyä myyjältä tai pyytää apua, jos sitä tarvitsee!
[/quote]
Niin kauan kuin ihmiset eivät tiedä, mitä eroa on tulehduskipulääkkeellä ja särkylääkkeellä tai kuvittelevat maitohappobakteerien ja närästyslääkkeen olevan sama asia, apteekissa on todellakin syytä mennä kysymään mitä asiakas etsii ja mihin vaivaan.
[/quote]
Oletko huomannut muutoksen apteekin myyntivalikoimassa lähivuosina? Siellä on valtavasti tullut lisää esimerkiksi kosmetiikkaa ym. helposti ostettavaa tuotetta, joten jos konsepti muuttuu lähemmäs kauppaa niin miksi myyntityö ei voisi?
Mä ainakin haluaisin katsella niitä kosmetiikkatuotteita rauhassa, vertailla voiteita ym. mutta ei onnistu kun työntekijä on niskassa heti. Siksi en osta kosmetiikkatuotteita apteekista, vaikka haluaisin,
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:16"]
Muistan ikuisesti, kun keski-ikäinen naishenkilö kysyi, voiko nostaa syytteen kokemansa käytöksen vuoksi. Tuo käytös oli vain ja ainoastaan myyntiä, naurettiin juttua käsitelleiden kollegoiden kanssa monta päivää.
[/quote]
Muista, että jos mies vihjailee seksistä ja lähestyy epämiellyttävästi, niin käytös on vain ja ainoastaan myyntiä. Voit nauraa sille, mutta et voi pahastua tai kieltäytyä tai nostaa siitä äläkkää.
Cittarissa tuputetaan kassalla arpoja. Joo, boikottiin meni. Minun mielestä sama kun tuputtaisi kaljaa siinä maksamisen yhteydessä :( miten voi olla salittua tuputtaa uhkapelejä?
En osta enää mitään sellaista netistä minkä sopivuudella on jotain väliä (esim. elektroniikkaa ostan ihan mielelläni). Liikaa vaivaa palautusrumbassa ja tuotteet ovat harvoin sitä mitä mainoskuvissa, saati laadukkaita tai edes sopivia.
Kaupoissa tuputus ärsyttää, mutta sen kerran kun jotain tarvitsen, kierrän silti vaikka pari päivää löytääkseni sopivan tuotteen jota voin itse tarkastella livenä ja saada mukaani heti ilman rekisteröitymistä johonkin nettikauppaan. Toisaalta pidän tärkeänä äänestää kukkarollani live-kauppoja nettikauppojen sijaan, koska ilman niiden olemassaoloa en voisi ostaa mitään ilman megalomaanista vitutusta.
Looginen seuraus on tietenkin se että ostan erittäin harvoin mitään, vain tarpeeseen. Ikävää kauppiaille mutta iloista kukkarolle =)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:30"]
Mä asun pikkukaupungissa, ja täällä ei saa missään asioida rauhassa, paitsi prisma/cm/tokmanni.
Eikös täällä ollut jossain vaiheessa pitkä ketju apteekkien "ylipalvelusta", apteekissa käyntihän on mulle myös ihan helvettiä.
[/quote]
Joo, apteekki on kyllä kamala paikka asioida nykyään. Kaksi askelta sisään niin yli-innokas palvelija on jo nenän edessä kysymässä että mitä saisi olla ja mikä vaiva jne. Jos haluaa katsella niin myyjä ottaa metrin taaksepäin ja jää kyttäämään.
Mä olen itse kokenut asian niin, että kun kyseessä on tuote jonka asiakas osaa ostaa itsekin, niin myyjän tulisi ainoastaan olla helposti saatavilla, eli lähialueella, jotta voi kysyä jos on kysyttävää.
En ole koskaan kaupassa huomannut että suomalainen ei osaisi/uskaltaisi kysyä myyjältä tai pyytää apua, jos sitä tarvitsee!
[/quote]
Niin kauan kuin ihmiset eivät tiedä, mitä eroa on tulehduskipulääkkeellä ja särkylääkkeellä tai kuvittelevat maitohappobakteerien ja närästyslääkkeen olevan sama asia, apteekissa on todellakin syytä mennä kysymään mitä asiakas etsii ja mihin vaivaan.
[/quote]
Oletko huomannut muutoksen apteekin myyntivalikoimassa lähivuosina? Siellä on valtavasti tullut lisää esimerkiksi kosmetiikkaa ym. helposti ostettavaa tuotetta, joten jos konsepti muuttuu lähemmäs kauppaa niin miksi myyntityö ei voisi?
Mä ainakin haluaisin katsella niitä kosmetiikkatuotteita rauhassa, vertailla voiteita ym. mutta ei onnistu kun työntekijä on niskassa heti. Siksi en osta kosmetiikkatuotteita apteekista, vaikka haluaisin,
[/quote]
Sama se on niissäkin; valtaosa ihmisistä kuvittelee, että herkkä iho = kuiva iho ja niinpä rasvanaamainen ostaa rasvaihoisen tuotteita ja iho-ongelmat vain jatuvat kun ei tajuta, että oma ihotyyppi onkin herkkä. Ja kuinka monet kuvittelevat deodorantin ja antiperspirantin tarkoittavan samaa - ei ihme, jos ongelmahikoilija hikoilee vaikka lotraa pullollisen deodoranttia, se kun ei varsinaisesti ole hikoilunestontuote lainkaan.
Apteekissa huomaa monesti sen, että ihmiset luulevat paljon enemmän kuin tietävät, joku tuttava on suositellut jotakin ja tuttavakaan ei oikeasti tiedä tai luetaan lehdestä jostakin tuotteesta ja kuin ei tiedetä mitä termit ja sanat tarkoittavat, sekoitetaan asioita ja ollaan hankkimassa väärää tuotetta.
[/quote]
Ei se auta. Tuputus jatkuu. Olen sanonut, että kiitos, katselen vain. Myyjä kävelee silti perässä ja kommentoi kaikkea mihin kosken. Hyi helvata. En ole aikoihin käynyt enää vilassa, enkä vero modassa. Aloittajan tapaan boikottiin menee heti kaikki tuputuskaupat. Sietämätöntä, kun haluaisi vain omassa rauhassa, omien ajatusten kanssa vaeltaa ja miettiä mistä itse tykkää. Silloin tulee ostettua vain hyviä ostoksia, mukavalla mielellä. Tuputtaessa ajatus häiriintyy ja lyö jarrut päälle.
[/quote]
Ihan totta!!! Itsekin nautin siitä vaatekaupoissa fiilistelystä, kiertelystä ja sovittelusta. Se on vähän kun aikuisten huvipuisto, jossa saa itse katsella ja haaveilla ihanista vaatteista. Tuputtava myyjä siinä vieressä kieltämättä pilaa sen kokemuksen ja tulee monesti häivyttyä paikalta nopeammin kuin oli tarkoituskaan. Monesti tosiaan se myynti tehdään vielä todella tökerösti, kerran Vilaan mennessäni myyjä sanoi :"Moiii, näitkö nuo aivan ihanat mekot tuossa ulkopuolella ?" Itse olin ihan että häh, vaikka en mikään hiljainen ole itsekään ja small-talkiin kyllä hyvin tottunut, olin vaan niin omissa ajatuksissani ja fokusoitunut etsimään kivoja housuja itselleni että tuollainen yhtäkkinen mekkoheitto sai ihan senssit sekaisin. En jotenkin osannut enää edes etsiä housujakaan kun myyjä kulki perässä ja esitteli kaikkea mihin silmäni laskin ja paasasi miten nyt liikkeeseen on tullut kyllä kaikkia aivan ihania värejä ... Voi Huoh.
On vähän eri asia "tuputtaa" apteekissa kuin jossakin halparääsykaupassa. Vai miksi luulette, että halparääsykauppaan pääsee töihin kuka tahansa kouluja käymätönkin, mutta apteekissa vaaditaan korkeakoulututkinto että pääsee "tuputtamaan"?
Voin kuvitella millaista Vilan ja Vero Modan myyjien "koulutuksessa" on..... tuputa tuputa tuputa ja joku jenkkiläinen kallis konsultti kertoo, miten niin saa paaaaljon paremmin myyntiä. Ehkä jenkeissä.
Miten Best Sellersin suomen johto voi oll aniin pihalla, että ei tajua, että tuollainen ei suomessa toimi. Ja eivät varmaan osaa googlatakaan kun eivät Vilasta olevia satoja haukkumisketjuja ole löytäneet....
kyllä johdon kuuluu tutkia mitä liikkeestä netissä kirjoitellaan
Oivoi! Itsekin olen myyjä, ja töissä ollessa yritän antaa ihmisille tilaa. Olen mahdollisimma lupsakka ja ystävällinen. Tuotteet ovat maatalous/puutarhatavaraa. Olen läpeensä maalainen olemusta ja pukeutumista myöten. En itse uskalla käydä kaikissa kaupoissa myyjäpelon vuoksi. Minusta näkee nolouden ja väärässä paikassa olemisen varmasti kauas. Sinnitellen käyn kyllä jos on pakko. Marketit ja vastaavat paikat on mulle helpompia, kun olen täysi juntti. Ehkä häpeätä ei niinkään ole, kuin jotain käsittämätöntä ahdistusta. Tulee tunne, että karkuun pitäisinpäästä. Juu, ei tämä siis ole myyjä pelko vaan ihan koko paikkaa koskeva pelko. Hienojen paikkojen pelko! Tällaisen vuoksi en ole koskaan käynyt esim Gina Tricotissa yms vastaavissa. Kurkkaan ovelta ja karkuun on lähdettävä. H&M menee helpommin, Kappahl niukin naukin. Lindexiin en uskalla...
Kummaa tässä on se, etten muussa elämässä ihmisä pelkää yhtään. Saan asiani hoidettua vallan mainiosti ja työt tehtyä. Tämä on joku maalaisuussyndrooma.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:38"]
Sama se on niissäkin; valtaosa ihmisistä kuvittelee, että herkkä iho = kuiva iho ja niinpä rasvanaamainen ostaa rasvaihoisen tuotteita ja iho-ongelmat vain jatuvat kun ei tajuta, että oma ihotyyppi onkin herkkä. Ja kuinka monet kuvittelevat deodorantin ja antiperspirantin tarkoittavan samaa - ei ihme, jos ongelmahikoilija hikoilee vaikka lotraa pullollisen deodoranttia, se kun ei varsinaisesti ole hikoilunestontuote lainkaan.
Apteekissa huomaa monesti sen, että ihmiset luulevat paljon enemmän kuin tietävät, joku tuttava on suositellut jotakin ja tuttavakaan ei oikeasti tiedä tai luetaan lehdestä jostakin tuotteesta ja kuin ei tiedetä mitä termit ja sanat tarkoittavat, sekoitetaan asioita ja ollaan hankkimassa väärää tuotetta.
[/quote]
Mutta monta tuntia myyjät saavat koulutusta tuohon myyntitilanteeseen? Nykysysteemillä olen täysin samaa mieltä, että perässähiippailevat tyrkyttäjät ajavat minut ja monia muitakin pois kaupasta tai apteekista.
Nämä myyntikonsultit jotka preppaavat yrityksen johdon ja ajavat tyylin sinne kentälle ovat yhtä tyhjän kanssa. Vähintään myymälöiden vetäjät pitäisi kouluttaa niiden konsulttien toimesta ja paikanpäällä oikeissa myyntitilanteissa. Samoin myyjät pitää sitouttaa tuohon toimintaan joko provisioilla tai bonuksilla. Muuten tulee sutta ja sekundaa. Ja tämä 100% provikalla toimivan ihmisen suusta.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Okei, eli se sun pointti onkin että apteekin työntekijät pitävät kaikkia asiakkaita niin tyhminä että heitä tulee neuvoa, vaikka väkisin. ;) No nyt mun vasta tekeekin mieli asioida apteekissa. :D
No ei kai. Mutta aidosti, jos mulla on ongelma jota pitää hoitaa tai lääkitä niin käännyn lääkärin puoleen ja menen niillä ohjeilla. Jos ongelma on etten tiedä mitä tarvitsen, niin kysyn apteekissa. En välttämättä halua että mulle tullaan väkisin valistamaan tuotteista.
Kyseenalaistan myös nykyään apteekin työntekijöiden tietotason. Onko farmanomilla aidosti tarpeeksi tietoa neuvoa apteekin tuotteissa?
Oma kokemukseni on että ainakaan eläintenlääkintätuotteissa ei tietoa ole tarpeeksi ja neuvot on niitä mitä käyttöohjeissa lukee. Siellä ei vaan ole samaa tietoa mitä esimerkiksi eläimen kasvattajapiireistä löytyy ja mitä eläinlääkärit ohjeistaa.
Tämän vuoksi esimerkiksi viimeksi en ostanut tuotetta jota minulle suositeltiin, koska rehellisesti sanottuna tiesin siitä enemmän. ( Yksittäistapaus, mutta toistuu aina kun haen ko. valikoiman tuotteita apteekista.)
Sitä edellisellä kerralla muutin päätöstäni apteekissa saadun neuvon mukaisesti, eli pikainen "diagnoosi" lyhyen ongelmakuvauksen perusteella työntekijältä ja ostin hänen suosittelemansa tuotteen epäillen. Tuote oli aivan väärä ja palasin ostamaan aiemmin aikomani tuotteen,joka toimi.
Mun mielestä oli hauskaa ja samalla surullista kun omalla entisellä työpaikallani siirryttiin tuputukseen ja pakkokontaktinottoon (asiakaspalautteissa ja kyselyissä on aiemmin tullut positiivisia kommentteja siitä että meillä saa shoppailla rauhassa eikä tuputeta). Eräs isompi pomo mm. totesi, että asiakkaat ovat vielä vähän ihmeissään uudesta toimintamallistamme mutta kyllä he tottuvat! Eli asiakkaiden pitää tottua uudenlaiseen palvelumalliin, vaikka ovat aiemmin pitäneet siitä että saa olla rauhassa? Kai sitten on tutkittu, että jossain vaiheessa tottuvat myös ostamaan kaiken mitä myyjä sanoo ja tulevat kauppaan viettämään aikaa myyjän kanssa eivätkä omatoimisesti katselemaan että löytyisikö jotain kivaa tai tarpeellista....
Mun mielestäni smalltalk ja pakkomyynti "ai olet ostamassa 5€ alerintsikoita, katsoitko jo meidän tarjoustalvitakkimme jos löytyis sopivaa" (about näin mulle kävi joku vuosi sitten Itiksen Kapphallissa, terkkuja vaan mua palvelleelle myymäläpäällikölle) ei sovi Suomeen.
Olen itse toiminut myyjänä vuosia ja huomannut että paras strategia on seuraava: Kun asiakas tulee kauppaan pieni hymy, katsekontakti, nyökkäys tms. Sitten seuraillaan asiakkaan kehonkieltä ja jos pää pyörii paljon sen näköisenä, että etsii jotain mutta ei tunnu löytyvät käyttöön vuorosanat "Hei, olisitko/oletteko etsimässä jotain tiettyä" tai rohkaiseva "Kysy vaan jos tulee jotain mieleen" (tässä kohtaa hetken pysähdys eli en lähde livohkaan). Kun asiakas sitten kysyy jotain vastaat parhaasi mukaan ja mahdollisesti selvität lisää (koneelta, tuotteen tiedoista, kollegoilta). Älä puhu ostamisesta se ärsyttää monia! Kerro mitä tuotteella voi tehdä tai mitä etuja sen omistamisesta on. Tulkitse asiakasta koko ajan, älä jaarittele jos asiakas vaikuttaa kiireiseltä tai turhautuneelta mutta jos asiakas on juttutuulella juttelet ja kerrot omia kokemuksia niin paljon kuin sielu sietää. Ja annat asiakkaalle aikaa puhua, hyvä sääntö on työhaastattelujako 70/30 eli asiakas äänessä 70% ajasta. Kun kauppa on syntymässä kerrot mahdollisista lisätuotteista; esim. kenkiin hoitoaine, rintsikoihin pesupussi, huonekalun jalkoihin huopatarrat tai tekstiilisuoja-aine. Lisämyyntituotteen pitää aina olla selkeästi edullisempi kuin päätetuote, muuten se ei vaan toimi. Kerro myös mitä asiakas voisi tulla hakemaan liikkeestä myöhemmin, vaikka kenkiin lämpöpohjalliset jos tuntuvat viileiltä kylmemmällä kelillä tai jos hyvän mallisesta topista on tulossa uusia värejä.
Tämä strategia toimii 95% asiakkaista ja on sovellettavissa vaikka kiireiseen kassatyöskentelyyn riisuttuna versiona (olen itse kokeillut kiireisessä myymälässä lauantaina iltapäivällä aleaikaan). Loput 5% on niitä, jotka jo esim. kaupan ovella huutaavat "Ei täällä varmaan meitä palvella kun tää on niin hiano myymälä ja me ollaan tällasia maalaisia vaan" Tämäkin sattunut minulle.
Kaukana ovat ne ajat, kun myyjä tyytyi vain kysymään, että "tulisiko sitten vielä jotain muuta?". Siihen oli helppo vastata, että ei kiitos tai sitten pyytää vielä jotain jos tarvitsi. Nykyään käydään päälle kuin yleinen syyttäjä ja mieli tekisi jättää kaikki siihen ja marssia ulos kaupasta.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:00"]Bestseller on tanskalainen konserni, joiden merkkejä ovat mm. Vero Moda, Jack&Jones, Vila, Name It.
Suomen maahantuonti löytyy Helsingistä Ruoholahdesta. Varsinaisesti maahantuonti ei omista liikkeitä, he toimivat sananmukaisesti maahantuojina. Bestseller Retail Finland Oy on taas ketju, joka omistaa monia em. brändin liikkeitä esim. Pääkaupunkiseudulla (mm. Jumbo, Kamppi) Tampereella ja Jyväskylässä, mutta ei tosiaankaan kaikkia Suomessa olevia. Esim. yksittäiset Vilat ovat ihan yksittäisten yrittäjien omistajien liikkeitä, jotka toimivat franchising-periaatteella.
Siispä näin monimuotoisen omistajakunnan vuoksi, jos haluatte antaa palautetta jonkun yksittäisen liikkeen toimesta, kannattaa osoittaa se nimenomaiseen liikkeeseen.
[/quote]
Paitsi että ne lähti Ruoholahdesta.
Kävin Postissa hakemassa pakettia niin minulle yritettiin siinä samalla myydä heijastinliiviä :-)