Vauvakuumetta, mutta onko vielä oikea aika?
Olemme mieheni kanssani keskustelleet asiasta koko yhdessäolomme ajan (n.1,5v), että milloin se vauvan aika olisi. Kysyisinkin nyt teiltä, äidit, mistä tiesitte milloin on se oikea aika ja onko jotain asioita, jotka tulee ottaa huomioon etukäteen?
Sen verran taustaa meistä, että olemme tosiaan olleet yhdessä vasta reilun vuoden (minä 23, mies 26) ja se onkin yksi eniten mietityttävistä asioista. Olemmeko saaneet olla riittävästi kahdestaan, jotta olemme valmiita jonkun vanhemmiksi koko loppuelämäksi emmekä näin ollen koskaan enää tulee olemaan kahdestaan?
Toinen mietityttävä asia on (yllätys yllätys) raha. Eli mies käy töissä, minä työttömänä. Eli olisiko parempi odottaa siihen asti, että minäkin olen töissä, jolloin olisi mahdollisuus säästää lasta varten ennakkoon? Ongelma vain on siinä, että alallani on niin huono työtilanne, että voin hyvinkin olla työttömänä vielä viidenkin vuoden päästä. Nyt mies maksaa laskut, minä työkkärirahoilla ruuat, eikä jää yhtään ylimääräistä mihinkään, saati säästettäväksi. Äitiys- ja hoitovapaallahan saisin varmaan vielä vähemmän rahaa kuin nyt.
Sitten se kuuluisa mutta. Nyt olisi talo, autot, sopivat iät sitä ajatellen, että lapsia ehtisi tehdä vielä lisääkin, eli kaikki muut "puitteet" kunnossa paitsi raha. Mutta onhan opiskelijatkin saaneet lapsia ja mitäs jos sitten kun on se työ ja muut asiat valmiit, jossei lasta tulisikaan? Olemme todella lapsirakkaita ihmisiä ja olen hoitanut lapsia koko ikäni. Myös oma kummilapsi löytyy, jota olen hoitanut ihan syntymästä asti. Eli ihan umpimetsään ei olla menossa sen suhteen, ettemme yhtään tietäisi mitä vauvan tulo muuttaa yms.
Eli neuvokaa äidit nuorempaa, mitä mieltä olette tilanteestani ja ajatuksistani asian suhteen?
Ei kiitos vastauksia ilkkujilta eikä muutakaan ympäripyöreitä kliseitä!
"mammaksi aikova"
Kommentit (20)
Minä olen 22v ja mies 23v. Ja tosiaan minä mietin asioita 2 vuotee eteepäin, koska ikinä ei tiedä mitä se elämä tuo tullessaan. Ja jos suunnittelee asioita liikaa niin aika tylsäähän se loppupelissä on kun mä tykkään elää vähän niinku päivä kerrallaan. Ja suunnitelmat muuttuukin koko ajan. Jos mies nyt saisikin töitä ja hankitaan lapsi, niin ihan hyvin mieskin voi sen työpaikkansa menettää ja olemme sitten samassa tilanteessa kun nyt, eikä sitä lastakaan voi sitten mihinkää palautuskoriin viedä. Onhan se hankalaa mitä enemmän lapsi kasvaa, tarpeet kasvaa sitä mukaa. Mutta jos ajattelee liikaa niin tuskin niitä lapsia tulisi ikinä hankittua. Aina on riskejä elämässä, työpaikan voi menettää, lapsesta tuleekin vammautunut jne... ja just sekin että mistä sitä tietää tuleeko sitä sopivaa aikaa ollenkaan, mitä jos oikeastikkin yhtäkkiä ikä 30 napsahtaa, sulla ei oo mahollisuus kun vaan tehä lapset mahdollisimman nopeesti pois alta, että niitä sit varmasti saa. Kaikilla ei ole hedelmällisyys sama ja jotku ei oikeasti enää 35 vuoden jälkee lapsia saa tai edes 25 vuoden jälkeen jos oikein huono tuuri käy.
Ja eihän tässä iässä mikään kiire vielä ole, mutta asian pointti kuitenkin oli ihan sama. Kyllä täs kerkee odottelee, mutta jotenkin turhaa odotella, kun ei tiedä missä tilanteessa sitä ollaan 2v, 5v tai 10v päästä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 09:42"]
Minäkin pohdiskelen vähän samaa asiaa ja lueskelen tässä sivussa kans mitä äidit sanoo. Meilläkin oisi muuten ihan hyvä tilanne paitsi rahatilanne huono. Minä olen vaan se töissä olija, huonolla palkalla ja mies työttömänä. Ollaan seurusteltu 5 vuotta eli pohjaa parisuhteella ihan hyvin, asuntoo säästetää rahaa koko ajan ja autokin löytyy. Mutta niin.. Olen kyllä miettinyt tarkasti kaikki rahamenot ja tulot, että ei se vauvavuosi nyt niin paljon rahaa vie kun ei tarvii aina ostaa niitä kalleimpia vaunuja jne ja raskausaikanakin saa ostettua niin paljon valmiiksi kaikkea. Ja saadaan kaapillinen vaatteita sukulaisilta sitten.
[/quote]
Niin, lähinnähän kyseessä on se, että lapsi maksaa tulevaisuudessa sievoisen summan, ei niinkään se eka vuosi. Mutta kyllä elämässä useimmiten asiat järjestyy ja kaikilla iän myötä työ- ja talousasiat paranee.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:14"]
Ja eihän tässä iässä mikään kiire vielä ole, mutta asian pointti kuitenkin oli ihan sama. Kyllä täs kerkee odottelee, mutta jotenkin turhaa odotella, kun ei tiedä missä tilanteessa sitä ollaan 2v, 5v tai 10v päästä.
[/quote]
Jos et tiedä, missä tilanteessa olet 2 tai 5 vuoden päästä, sinun ei kannata hankkia lapsia vielä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:26"]
[/quote]
Jos et tiedä, missä tilanteessa olet 2 tai 5 vuoden päästä, sinun ei kannata hankkia lapsia vielä.
[/quote]
Miksi? Jos minä voin tarjota lapselle hyvän elämän, olla paras mahdollinen äiti, niin miksi en voisi lasta hankkia. Kyllä minä tiedän että tulevaisuutemme on hyvä, tai ainakin parempi kuin nyt niin ei estettä mielestäni ole. Meillä ei ole ongelmia päihteitten kanssa, päinvastoin. Ei minun tarvi tietää missä minä 5 vuoden päästä olen, eikä varmasti kukaa sitä 100% varmasti tiedä, koska elämä voi muuttua milloin vain. Voi tulla uusia haaveita ja ajatuksia elämästä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:31"]
[/quote]
[/quote]
Miksi? Jos minä voin tarjota lapselle hyvän elämän, olla paras mahdollinen äiti, niin miksi en voisi lasta hankkia. Kyllä minä tiedän että tulevaisuutemme on hyvä, tai ainakin parempi kuin nyt niin ei estettä mielestäni ole. Meillä ei ole ongelmia päihteitten kanssa, päinvastoin. Ei minun tarvi tietää missä minä 5 vuoden päästä olen, eikä varmasti kukaa sitä 100% varmasti tiedä, koska elämä voi muuttua milloin vain. Voi tulla uusia haaveita ja ajatuksia elämästä.
[/quote]
Lapsia tulee hankkia vakaaseen elämäntilanteeseen. Normaali aikuinen osaa kyllä suunnitella elämäänsä ainakin kahden vuoden jänteellä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:32"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lapsia tulee hankkia vakaaseen elämäntilanteeseen. Normaali aikuinen osaa kyllä suunnitella elämäänsä ainakin kahden vuoden jänteellä.
[/quote]
No okei, mulla olisi nyt vakaa elämäntilanne. Noh entäpä jos se vakaa elämäntilanne muuttuukin epävakaaksi? Tiedän tyypin joka sai heti valmistumisen jälkeen vakituisen työpaikan. Sen piti olla todella vakaata. Mutta kappas, suomen taloustilanne kun on perseellään niin yritys on potkinut lähes 200 työntekijää pois. Tämä vakituisen työpaikan saanutkin on todella lähellä saaamassa kenkää. Ei ole mun mielestä työntekijän vika.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No okei, mulla olisi nyt vakaa elämäntilanne. Noh entäpä jos se vakaa elämäntilanne muuttuukin epävakaaksi? Tiedän tyypin joka sai heti valmistumisen jälkeen vakituisen työpaikan. Sen piti olla todella vakaata. Mutta kappas, suomen taloustilanne kun on perseellään niin yritys on potkinut lähes 200 työntekijää pois. Tämä vakituisen työpaikan saanutkin on todella lähellä saaamassa kenkää. Ei ole mun mielestä työntekijän vika.
[/quote]
Pakko vielä jatkaa että lapsen hankkinut pariskunnan pitäisi tietää miten pärjätä jos elämä muuttuukin epävakaaksi. Tietääkö lasten vanhemmat? Todennäköisesti ei.
Kiitos näkökulmistanne, kertokaa lisää!
Vielä nro 5 & 7, Ootteko suunnitelleet vielä mitään päätöstä milloin ryhdytte yrittämään?
Näitä lukiessa mielikuvani on vain vahvistunut siitä, että lasta kannattaa alkaa yrittää kun siltä tuntuu eikä jossitella liikaa:) Ehtishän sitä ootella vielä vaikka 10 vuotta, mutta silloin voi olla huonompi tilanne kuin nyt, joten jos ei mitään ylitsepääsemättömiä esteitä ole, niin miksi ei nyt? :) Alustavasti oltiin suunniteltu, että kesällä alettaisiin yrittää, kun pillerit loppuu.. Että tulee kun on tullakseen, jos tulee.
Toisina päivinä tuntuu ihan selvänä, että totta kai olen valmis, olosuhteet on sopivat ja kaikki naiset siitä on selvinny, että miksen minä pärjäisi, jaksaisi tms? Mutta toisina taas tuntuu, että olenko oikeenlainen äidiksi ja osaanko sitä ja tätä ja entäs jos haluaisin tehdä näin ni miten se tehtäisiin kun lapsikin olisi otettava mukaan tms. Jotain ihan älyttömiä ongelmia, joista kaikki muutkin on selvinny ja keksiny keinot hoitaa asiat ja menot vaikka onkin lapsia :D Tälleen ku näitä kirjottelee ja lukee ni alkaa itsestäkin kuulostamaan iha naurettavilta, mutta minkäs sitä ajatuksilleen voi! Onpahan ainakin lapsi joskus tullessaan tosi toivottu ja tarkoin harkittu:D
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:41"]
Kiitos näkökulmistanne, kertokaa lisää!
Vielä nro 5 & 7, Ootteko suunnitelleet vielä mitään päätöstä milloin ryhdytte yrittämään?
Näitä lukiessa mielikuvani on vain vahvistunut siitä, että lasta kannattaa alkaa yrittää kun siltä tuntuu eikä jossitella liikaa:) Ehtishän sitä ootella vielä vaikka 10 vuotta, mutta silloin voi olla huonompi tilanne kuin nyt, joten jos ei mitään ylitsepääsemättömiä esteitä ole, niin miksi ei nyt? :) Alustavasti oltiin suunniteltu, että kesällä alettaisiin yrittää, kun pillerit loppuu.. Että tulee kun on tullakseen, jos tulee.
Toisina päivinä tuntuu ihan selvänä, että totta kai olen valmis, olosuhteet on sopivat ja kaikki naiset siitä on selvinny, että miksen minä pärjäisi, jaksaisi tms? Mutta toisina taas tuntuu, että olenko oikeenlainen äidiksi ja osaanko sitä ja tätä ja entäs jos haluaisin tehdä näin ni miten se tehtäisiin kun lapsikin olisi otettava mukaan tms. Jotain ihan älyttömiä ongelmia, joista kaikki muutkin on selvinny ja keksiny keinot hoitaa asiat ja menot vaikka onkin lapsia :D Tälleen ku näitä kirjottelee ja lukee ni alkaa itsestäkin kuulostamaan iha naurettavilta, mutta minkäs sitä ajatuksilleen voi! Onpahan ainakin lapsi joskus tullessaan tosi toivottu ja tarkoin harkittu:D
[/quote]
Kuule, mä oon viikolla 33 raskaana ja vieläkin tulee tunteita, että pystynkö tähän ja entä jos en osaakaan ja miten kasvatan lapsestani empaattisen ja oikeamielisen ja mitäs jos tyrinkin tämän tai jotain pahaa tapahtuu. Mutta se kuuluu asiaan, nyt vain odotellaan että muutamien viikkojen päästä käärö on jo täällä! :)
5 & 7 vastaa että aloitetaan yrittäminen varmaan kesällä. Taino ensin tosiaan jos menis tolla tulee jos on tullakseen tyylillä. Ehkä sit loppusyksystä aletaan ihan yrittämään jos ei ala kuulua. Nyt ihan minuutti sitten soitti mies että sai töitä... mut se kestää minimissään 3kk, mutta voi myös tulla määräaikaisesta vakituiseksi. Eli todennäkösesti uskaltaa tässä sitten yrittää lastakin, kun on niin hyvät mahdollisuudet saada vakituinen työ.
Nro 17. Onnea teille tosi paljon ja susta tulee varmasti loistava äiti :) Kiva, kun kerroit, että vieläkin sitä epäilee ja miettii noita, etten luule että vaan omassa päässäni pyörii kaikkea kummallista! Ja että ajatukset ei tarvii olla selvät, jos päätetään alottaa yrittäminen, vaan noita tulee vielä myöhemminkin :) Ap
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:51"]
Nro 17. Onnea teille tosi paljon ja susta tulee varmasti loistava äiti :) Kiva, kun kerroit, että vieläkin sitä epäilee ja miettii noita, etten luule että vaan omassa päässäni pyörii kaikkea kummallista! Ja että ajatukset ei tarvii olla selvät, jos päätetään alottaa yrittäminen, vaan noita tulee vielä myöhemminkin :) Ap
[/quote]
Joo ja mä olen kuitenkin jo 31-vuotias, joten tää ei oo myöskään ikäsidonnainen juttu, jokainen me kypsytään ja kasvetaan elämäämme omaan tahtiimme. Onnea ja iloa vauvan tekemiseen, onhan se mukavaa puuhaa! ;) Kyllä elämä kantaa!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 11:37"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vakaa elämäntilanne ei todennäköisesti muutu epävakaaksi ja toisin päin.
Kyllä ne raha-asiatkin siitä sutviintuu, eikä se raha ole pääasia. Tottakai helpottaa tosi paljon. Ja jos teistä on vanhemmiksi, niin kyllä se yli vuosi riittää. Ja raskauskin kestää ja se, että edes raskaudut. Itse omat päätöksesi teet, mutta mielestäni ei olisi mitään isompaa "estettä"
Imetän tässä juuri 4 vuorokautista tyttöämme ja tilanteesi kuulostaa melko tutulta. Meille tuli juuri 2 vuotta seurustelua täyteen ja lapsi oli suunniteltu. Olemme 23 ja 26v. Molemmat olemme opiskelijoita, mulla jäi opinnot kesken vielä noin vuodeksi. Rahallisesti pärjää hyvin vähällä eikä vauva tiedä onko teillä omistusasunto eikä häntä haittaa kulkea auton sijaan vaunuissa kauppaan. Aina voi keksiä syitä miksi aika ei olisi sopiva, tai alkaa vielä enemmän miettiä ja stressata miten elämä voi heittää kuperkeikkaa silloinkin kun kaikki piti olla hyvin ja aika sopiva. Silloin taitaa jäädä lapset tekemättä.
Minä sain lapset yli 30-vuotiaana. Ja se on mielestäni parempi kuin nuorena. Ensisynnyttäjien keski-ikä on Suomessa 28 vuotta. Mutta, jos kokee olevansa valmis, kai sitä sitten on. Ihan hyvin pärjää monen ikäinen äiti. Minusta 23 on vähän enkä toivoisi sitä omalle tyttärelleni
Minäkin pohdiskelen vähän samaa asiaa ja lueskelen tässä sivussa kans mitä äidit sanoo. Meilläkin oisi muuten ihan hyvä tilanne paitsi rahatilanne huono. Minä olen vaan se töissä olija, huonolla palkalla ja mies työttömänä. Ollaan seurusteltu 5 vuotta eli pohjaa parisuhteella ihan hyvin, asuntoo säästetää rahaa koko ajan ja autokin löytyy. Mutta niin.. Olen kyllä miettinyt tarkasti kaikki rahamenot ja tulot, että ei se vauvavuosi nyt niin paljon rahaa vie kun ei tarvii aina ostaa niitä kalleimpia vaunuja jne ja raskausaikanakin saa ostettua niin paljon valmiiksi kaikkea. Ja saadaan kaapillinen vaatteita sukulaisilta sitten.
Nro. 5, Kerro lisää ajatuksista, kun näin samassa tilanteessa olemme! Oletteko minkä ikäisiä? Minusta iällä ei sinäänsä ole väliä ja olen koulutkin käynyt. Pitäisihän sitä joka tapauksessa mennä uudestaan kouluun, jos ei omalle alalle töitä ilmesty. Mutta jos nyt jää odottelemaan niin kohta huomaa olevansa 30 ja siellä koulussa opiskelemassa jolloin asia taas lykkääntyy! Olen tosi monelta kannalta omasta mielestäni asiaa pohtinut, mutta selvää ahaa elämystä en ole saanut vaikka miten kääntelisi päässään näitä ajatuksia.. Ja kyllä minäkin sitä mieltä olen, että se vauvavuosi/taaperoaika ei maksa kun ostaa käytettynä ja saa kavereilta. Mutta ei kai sitä kukaan tekisi lapsia, jos liikaa ja etenkin liian pitkälle elämäänsä alkaisi miettiä. Eihän sitä kukaan voi tietää mikä tilanne kenelläkään on meistä esim. 10 v. päästä. Ajatuksena tossa raha asiassa olikin lähinnä se, että sitten kun todennäköisesti haluaisi sisaruksia lapselle niin kaikkea pitää olla enemmän ja jokaiselle. Ja tarpeet vaan kasvaa mitä isommiksi lapset tulee. Ettei tarvitse odottaa 5 vuotta ennen kun voi alkaa sisarusta yrittämään rahan takia..
En tiedä ymmärtääkö kukaan näitä ajatuksia, tuntuu että pää on aivan sekaisin! Ap