Nyt tuputus levinnyt joka kauppaan. Siirryn nettiostamiseen
Eilen kävin kauppakeskuksessa ja lähes joka kaupassa tuputettiin. YÖK
- Vero Moda on samaa legendaarista tuputusketjua kuin Vila. Kokeilin paitaa, joka ei ollut hyvä. Myyjä ryntää paikalle ja alkaa tuputtamaan muita paitoja: mulla on just tällainen, tämä sopisi sinulle jne. Jatkaa ulko-ovelle saakka tuputtamista.
-Garlings, JC ja H&M. Mikä ihana RAUHA, saat katsella omissa oloissasi ja miettiä ja sovitella. Näistä ostin jokaisesta jotain
- Cubus: kokeilin aurinkolaseja ja myyjä tuli siihen tuputtamaan koruja ja muuta tavaraa. En ostanut
-jopa Kappahl siirtynyt tuputukseen. Ostin vauvan peitteen ja myyjä alkaa kassalla: voi ootko nähnyt, meille on JUST tullut aivan IHANIa lasten lakanoita ja tähän peitteeseen sopivia leluja/rättejä/pipoja jne JOO EI. Kun maksoin ja lähdin ja katsoin matkalla aurinkolaseja niin sama myyjä ryntää paikalle ja alkaa tuputtamaan. ELI EI VOI MENNÄ KAPPAHLIINKAAN enää
-Hemtex. ostin tyynyn ja myyjä tuputti kassalla kynttilötä, lautasliinoja jne. Boikottiin
Taidan siirtyä nettiostamiseen kun INHOAN TUPUTUSTA
Kommentit (236)
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:56"]
Mä asun pikkukaupungissa, ja täällä ei saa missään asioida rauhassa, paitsi prisma/cm/tokmanni.
Pitää aina ajaa jumboon/selloon tms että saa rauhassa katsella.
Eikös täällä ollut jossain vaiheessa pitkä ketju apteekkien "ylipalvelusta", apteekissa käyntihän on mulle myös ihan helvettiä.
[/quote]
Joo, apteekki on kyllä kamala paikka asioida nykyään. Kaksi askelta sisään niin yli-innokas palvelija on jo nenän edessä kysymässä että mitä saisi olla ja mikä vaiva jne. Jos haluaa katsella niin myyjä ottaa metrin taaksepäin ja jää kyttäämään.
Mä olen itse kokenut asian niin, että kun kyseessä on tuote jonka asiakas osaa ostaa itsekin, niin myyjän tulisi ainoastaan olla helposti saatavilla, eli lähialueella, jotta voi kysyä jos on kysyttävää.
En ole koskaan kaupassa huomannut että suomalainen ei osaisi/uskaltaisi kysyä myyjältä tai pyytää apua, jos sitä tarvitsee!
[/quote]Niinpä yritin justiinsa ettiä mitä kautta laittaa palautetta erään kauppakeskuksen apteekista juurikin tuon kyttäyksen ja ahdistelun takia!Ei löytyny joten soitankin sinne huomenna.
Indiskassa Helsingissä oli kerran ihan maaninen myyjä. Ostin tunikan, ja alkoi siinä sitten ensin kysellä, tarvitsenko sukkahousuja tai leggingsejä. Kun sanoin ei kiitos, alkoi tuputtaa huivia: lähti siitä kassalta huivirekille ja näytti erilaisia, mitkä sopisivat tuon tunikan kanssa. Sanoin jälleen ei kiitos, minulla on huiveja kotona. No sitten vielä rannerengas. Jälleen ei kiitos. Yritti raukka varmaan jotain väsytystaktiikkaa, että kyllä se asiakas lopulta taipuu kun tarpeeksi tuputtaa. Minä olen sellainen, että vaikka pitäisinkin jostain huivista, jota tuputetaan, en ihan periaatteesta osta tuputettuna mitään. Eli sanon vaan ei kiitos kaikkeen. Ainut poikkeus on ehkä esim kenkäkaupassa kun kenkien kanssa kaupataan suojasuihketta tms, saatan ostaa, jos muistan, että kotona ei ole.
Ylipäätään olisi miellyttävämpää, jos vaan kysyttäisiin, voinko auttaa tms, ja jos vastaus on että ei kiitos niin annetaan katsella rauhassa. Minä välttelen kauppoja, joissa koen, että en saa asioida rauhassa eli että minua kytätään ja seurataan koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 19:59"]
Tilaan paljon Hobbarista ja Ne Anttilasta. Lasten vaatteet HM ja elektroniikka Verkkokauppa. Tabletit ja puhelimet Saunalahdelta.
Palautan todella harvoin mitään ja ostokset on ollut nappivalintoja. Toiset osaa, toiset ei. Lisäksi ostan laatua ja sitä mitä haluan. Suosin merkkituotteita. Vältän turhan ostamista. 173
[/quote]
Aivan. Toiset nettikaupat osaavat, toiset eivät. Tehdä siis totuudenmukaisia, kattavia ilmoituksia tuotteistaan. ;) Tietysti jos sulle kelpaa Hobby Hallin laatu, olet varmaan aika helppo tapaus itsekin.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:55"] Vain suomalainen ahdistuu tuputtamisesta. Ei normaalin ihmisen kuulu miettiä tollasia asioita vielä kaupassa käynnin jälkeen kotona [/quote] Eli myyjien ei tule tuputtaa jos se ahdistaa ostajia. [/quote] Ei se ahdista kuin sellaisia, joilla on elämässään liian vähän sisältöä. Myyminen on myyjien työtä, miksi siitä pitää suuttua? Itse vastaan myyjille iloisesti "En kiitos tarvitse apua, olen vain heräteostoksilla!" ja saan shoppailla rauhassa :) aikamoisia sosiaalisia ongelmia täytyy olla, jos ei tuohon pysty, ja silloin on parempi jäädäkin kotiin ja keskittyä nettiostoksiin
[/quote]
Shoppailu ja heräteostosten tekohan on sitä sisällön etsimistä tyhjään elämään. Voi sinua parkaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 09:46"]
Itselläni on melko hyvin toiminut asiointi niissä kaupoissa, joissa myyjät ovat tulleet kysymään tarvitsenko apua tai etsinkö jotain tiettyä. Ja jonka jälkeen ovat tyytyneet vastaukseen etten tarvitse apua tai etsi jotain tiettyä. Jollen satu tarvitsemaan tai etsimään.
[/quote]
Tuohan on ihan normaalia käytöstä. Kysytään ja jätetään rauhaan.
Mutt akun puhun siitä kassalla tuputtamisesta: ostat yhden tuotteen ja kassalla tuputeaan sitä sun tätä eli yritetään saada lisämyyntiä.
Tai sitten vero Modan tapaan kuljetaan perässä ja esitellään joka ikinen kaupan tuote "kun mullakin on tälläsen ja se on niin ihana"
ap
[/quote]
On sullakin ongelmat. Miten paljon sua kuluttaa sanoa " ei, kiitos"?. Vika ei ole myyjässä.
[/quote]juu juu mutta kyllä se alkaa hermoon käymään kun kauppakeskus Kaaressa apteekissa haluat katella kaikessa rauhassa ja 4,lle apteekkiakalle joutuu sanomaan ei kiitos,katselen vain!
[/quote] Niin totta! Yhtä ärsyttävää kuin yksittäisen myyjän käsipuolessa roikkuminen on se kun joutuu joka ikiselle kaupassa työskentelevälle myyjälle erikseen toistamaan ettei tarvitse apua. Monesti vielä joillekin kahteen kertaan, kun myyjät eivät sitä vertaa muista että tuolta kysyin jo (kun on joku pakko huudella ihan kaikille niin "sokaistuuhan" siinä sellainenkin jolla on parempi kasvomuisti).
Vain suomalainen ahdistuu tuputtamisesta. Ei normaalin ihmisen kuulu miettiä tollasia asioita vielä kaupassa käynnin jälkeen kotona
Ikimuistoisin tuputuskerta on kosmetiikkakaupasta josta ostin jumbokokoisen meikkikynän vanhan ja kuluneen tilalle. Kassalla myyjä kysyi, sinänsä ihan asiallisesti, tarvitsenko erikoiskokoisen kynänteroittimen. Vastasin, että minulla on sellainen jo. Tämä myyjäpä ei siitä lannistunut vaan jatkoi ihan muina naisina selitystä siitä miten tämä kynä tarvitsee sen teroittimen ja miten ei kyllä todellakaan kannata ostaa pelkkää kynää. Juttua siis jatkui koko ostotapahtuman ajan, minä mietin että mitä tuolta meni ohi...
Onneksi nykyään voi ostaa melkein kaiken netistä. Kauppojen houkuttelevuutta tuputus vähentää entisestään.
Jos jo sisään mennessä aletaan kysellä mitä etsit, se on ärsyttävää, mutta jos vaikkapa mennessäni sovittamaan puseroa myyjä sanoo, että meillä on tuota sitten siinä ja siinäkin värissä, se on hyvää palvelua, koska ei minua ainakaan kiinnosta ravata koko kauppaa ympäri ja pällistellä joka tankoa jos olen etsimässä puseroa. Ei minun silti ole pakko ostaa puseroa joka värissä tai edes yhdessä.
Apteekissa taas suorastaan odotan palvelua, koska kyseessä on erikoisliike, jossa henkilökunnalla on paremmat tiedot kuin minulla ja koska kyseessä on terveyteen vaikuttava tuote, mieluummin kysyn ja käytän oikein kuin mutu-teorioin ja käytän ehkä väärin. En mene kampaajallekaan itse pätemään, vaan kampaaja ammattilaisena tietää minua paremmin millaisella seoksella hiukseni värjää ja mitä ehdottaa.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:02"]
Ikimuistoisin tuputuskerta on kosmetiikkakaupasta josta ostin jumbokokoisen meikkikynän vanhan ja kuluneen tilalle. Kassalla myyjä kysyi, sinänsä ihan asiallisesti, tarvitsenko erikoiskokoisen kynänteroittimen. Vastasin, että minulla on sellainen jo. Tämä myyjäpä ei siitä lannistunut vaan jatkoi ihan muina naisina selitystä siitä miten tämä kynä tarvitsee sen teroittimen ja miten ei kyllä todellakaan kannata ostaa pelkkää kynää. Juttua siis jatkui koko ostotapahtuman ajan, minä mietin että mitä tuolta meni ohi...
Onneksi nykyään voi ostaa melkein kaiken netistä. Kauppojen houkuttelevuutta tuputus vähentää entisestään.
[/quote]
Hyvä esimerkki siitä, että ei myyjiä oikeasti kiinnosta kuunnella. Joten ei se ah-niin-ihana "mitä sulle kuuluu"-kyselykään sen kummempaa tarkoita kuin että niin on sanottava palkkansa eteen. Jotkut sitten luulee, että ihanaa kun MINUN kuulumisia kysellään :D
Mun kokemus tän pikkupaikkakunnan apteekeista on se, ettei sieltä oikeasti mitään palvelua saa vaan kyttäystä. Lääkeneuvonta tarkoittaa sitä, että kaivetaan lääkepaketista tuoteseloste esille ja luetaan siitä. Tosi ammattimaista, vaatii vuosien koulutuksen.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:55"]
Vain suomalainen ahdistuu tuputtamisesta. Ei normaalin ihmisen kuulu miettiä tollasia asioita vielä kaupassa käynnin jälkeen kotona
[/quote]
Eli myyjien ei tule tuputtaa jos se ahdistaa ostajia.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:41"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 10:38"]Onko kukaan muu törmännyt tuputuksen lisäksi tähän smooltoolk-ilmiöön? Katselin alerekkiä, niin myyjä tuli siihen hölisemään jotain "mites sun päivä on lähtenyt liikkeelle" ym. skeidaa. Lähdin aika hätäseen. VeroModassa tapahtui.
[/quote]
Apua. Joku tuntematon puhuu sinulle! Vielä myyjä. Miten kehtaa... Tulin just toiselta puolelta maailmaa ja musta oli ihanaa, kun tuntemattomat kysy mitä kuuluu jne. Täällä kun hymyilee tuntemattomalle, pidetään hulluna.
[/quote]
Ei kuulu Suomen kulttuuriin, ja hyvä niin. Muuta muualle jos ei kelpaa.
Bestseller on tanskalainen konserni, joiden merkkejä ovat mm. Vero Moda, Jack&Jones, Vila, Name It.
Suomen maahantuonti löytyy Helsingistä Ruoholahdesta. Varsinaisesti maahantuonti ei omista liikkeitä, he toimivat sananmukaisesti maahantuojina. Bestseller Retail Finland Oy on taas ketju, joka omistaa monia em. brändin liikkeitä esim. Pääkaupunkiseudulla (mm. Jumbo, Kamppi) Tampereella ja Jyväskylässä, mutta ei tosiaankaan kaikkia Suomessa olevia. Esim. yksittäiset Vilat ovat ihan yksittäisten yrittäjien omistajien liikkeitä, jotka toimivat franchising-periaatteella.
Siispä näin monimuotoisen omistajakunnan vuoksi, jos haluatte antaa palautetta jonkun yksittäisen liikkeen toimesta, kannattaa osoittaa se nimenomaiseen liikkeeseen.
Mitä mieltä olette Cubuksessa, tuputetaanko? Onko ketjulla yhtenäistä linjaa? Käyn usein tämän ketjun tietyssä liikkeessä, muista ei ole kokemusta. Siellä on yksi aika ärsyttävä myyjä, joka tuputtamalla tuputtaa. Miks se on aina töissä kun mä menen sinne.. Esimerkiksi viimeksi astuin liikkeeseen sisään. Koko liike täynnä isoja mainoksia, että farkut alessa.
Myyjä: "Moikkelis! Huomasithan, et meil on noi farkut alessa?" No en mitenkään voinut olla huomaamatta, isto kyltit.
Minä: "No moi. Joo kyl mä huomasin." siirrän katseen määrätietoisesti pois farkkuosastolta.
Myyjä: " Siis mulla on nyt jalassa just nää mitkä tässä on. Tosi hyvä kangas ja nyt lähtis halvalla. Etitäänks sulle koko?"
Minä: "ei en mä housuja nyt eti. joo.mä tota tässä kiertelen ihan vaan"
Myyjä: "juu, kerro ihmeessä jos tarviit apua"
Minä: "joo kerron jos tulee tarve avulle".
Sitten siirryn katsomaan koruja ja myyjä kipittää perässä, "ihania noi punakultaiset korut!!", menen paitaosastolle ja myyjä siinä muina naisina muka jotain viikkaa, toteaa ohimennen "siis nää paidat, nää tuli meille just eilen.niin ihanan keväisiä!" . Siis mikä myyntilogiikka siinä on, että ensin pyydetään kertomaan jos tarvii apua. Ei sit kuitenkaan jätetä asiakasta rauhaan vaan kierrellään perässä kommentoiden kaikkea, mitä katselen? Jos etsin jotain kokoa tuotteesta niin tullaan heti siihen, että "mikä sun koko, varmaan se ja se, mä autan ettimään" kun on jo käyty tämä keskustelu, että minä tulen kertomaan jos apua tarvitsen?!
157 korjaa, siis isot kyltit :--D. Tuli vähän sellainen olo, että pitääkö toi mua ihan ääliönä. Osaan kyllä lukea.
[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 20:19"]175 on väärässä. Nettiostaminen on kasvussa ja myymälämyynti laskussa. Ei ihmiset ole tyhmiä ja osta jotain mikä ei liity edes heidän ostoksiin millään tavalla. Yleensä se lisämyynti on jotain roskaa jota ilman pärjää oikein hyvin.
[/quote]
Nettimyynti on kasvussa siksi, että Suomessa on niin naurettavat hinnat, ei siksi että myyjät "tuputtavat"