Ministeri Kiuru: "Nyt on kiire" – THL:n Nohynek: "Täytyy kysyä, että kiire mihin?"
Kolmas koronarokote, miksi ja kenelle. Ja mihin ministeri Kiurulla on niiden kanssa kiire?
Kommentit (314)
Katselin koronainfoa. Ymmärsin vasta nyt, että alkuperäinen pandemia on jo oikeasti voitettu.
Nykyinen aalto on deltaa ja tulossa on omikron-aalto. Eli tämä on jo kolmas pandemia. Aallot on läheistä sukua keskenään, mutta oli aika merkillistä nähdä alkuperäisen pandemian voitto.
Vierailija kirjoitti:
Tämä korona aika on todellakin vaikuttanut mielenterveyteen. Olen rokottamaton ja ahdistus kasvaa päivä päivältä. En ole vaan uskaltanut mennä rokotettavaksi, haluaisin kyllä. Pelkään että saan rokotteesta jotain pahoja haittavaikutuksia. Pelkään myös että joudun koronan takia teholle, kuolema on varmaan aika epätodennäköistä. Olen nuori (26) ja perusterve (tietääkseni) mutta tiedän ikäisiäni rokottamattomia jotka ovat sairastaneet koronan aika rajuna. Toisaalta onkohan jo myöhäistä mennä hakemaan sitä ekaa rokotetta. Onko täällä muita jotka pohtii vielä menemistä rokotteelle? Tuntuu että tämän asian kanssa on ihan yksin.
Sain vauvan 2kk sitten. Raskaana en ottanut rokotetta, mutta nyt olen ensimmäisen ottamista pohtinut. Toisaalta tuntuu, että jos tuo omicron peloiteltua vauhtia leviää, niin eihän se rokote ehdi vaikuttaakaan ennen kuin olen taudin jo saanut.
Ajattelen myös, että eikö tällaisen uudentyyppisen rokotteen kanssa olisi ihan järkevääkin jättää osa vapaaehtoista väestöä rokottamatta. Jos tuleekin jotain yllättävää sivuoiretta vasta myöhemmin, niin olisi ainakin yksi osa porukasta hyvässä toimintakunnossa. Siinä mielessä en ymmärrä rokotepakkoja ja -passeja. Nohynek itse sanoi ennen rokotuksia haastattelussa, että eläinkokeissa mrn rokotteet aiheuttivat kuolemia villiviruksia kohdatessa. En ole vielä kuullut miten tämä asia käsitelty rokotustutkimuksissa.
Katseli Kiurun pontevan paasauksen A-studiossa ja jo silloin käväisi mielessäni, onkohan hän ottanut kaikesta selvää, kun huutaa rokottajiksi lähäreitä ja solttuja, joilla kummallakaan ryhmällä ei ole koulutusta eikä oikeutta rokottamiseen eikä juuri muuhunkaan rokotustilanteeseen liittyvään. Eläkeläishoitajillakaan ei ole enää aina oikeutta rokottaa, mutta sen saanee kuitenkin helposti. Kolmatta piikkiä odotellessa ... Toivottavasti silloinkin on rokottajana pätevä ja taitava hoitaja kuten edellisilläkin kerroilla, erityisesti toisella kerralla, kun en edes tuntenut pistosta. Jos pistoskohta ei olisi ollut kosketusarka parina päivänä, olisin hyvin voinut väittää, että minua ei ole pistettykään, vaan huijattu!
Vierailija kirjoitti:
Nuhanekku on muuttanut asennettaan näihin kokeellisiin injektioihin. Olen aistivinani että nuhanekku on tuomassa k-kusetuksen virallisesti päivänvaloon valtamediassa.
Vaihtoehto medioissa tämä on tiedetty jo pitkään, siksi niin paljon piikistä kieltäytyjiä.
Toivottavasti toisi.
Nyt mennään virkamiesten ehdoilla ja jokainen niistä taitaa olla taloudellisesti linkkittynyt rokotefirmoihin ja lääketeollisuuteen. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Raha puhuu jälleen.
Krista Kiuru usein puhuu enemmän kuin tekee. Hän sanoo sen, mitä hänelle on annettu sanottavaksi.
Jos tarkemmin seuraa tekoja, niin voi huomata että vähiin ne jäävät, joka kerta.
Yllättävän paljon rokotteita vastustavia ihmisiä on kuollut koronaan monessa maassa. Se on aina murheellista, kun hyviä ihmisiä menetetään. Usein he ovat mitä parhaimpia puhujia, esiintyjiä ja kirjoittajia, sellaisia ihmisiä tarvisimme enemmänkin. Ei meillä ole varaa menettää heitä. Kumpa heitä voitaisiin suojata edes jollakin muualla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon rokotteita vastustavia ihmisiä on kuollut koronaan monessa maassa. Se on aina murheellista, kun hyviä ihmisiä menetetään. Usein he ovat mitä parhaimpia puhujia, esiintyjiä ja kirjoittajia, sellaisia ihmisiä tarvisimme enemmänkin. Ei meillä ole varaa menettää heitä. Kumpa heitä voitaisiin suojata edes jollakin muulla tavalla.
Kun menetetään osaavia ja lahjakkaita ihmisiä, se vaikuttaa myös monella tavalla tulevaisuuteen, olemme tavallaan köyhempiä, kun luovia kykyjä on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se rokote annetaan 5,5 - 6 kk siitä kun toinen on saatu
Viisikympiset saa sen joskus tammikuun lopussa tai helmikuun aikana aikaisintaan
Omikron ehtii ensin
Omikron on sen verran lievä, että tuo järjestys olisikin järkevä. Ensin korona ja sitten 3. rokostus (jos se enää jaksaa kiinnostaa).
Mielestäni ei ole kiire mihinkään. Emme voi iankaiken kilpajuosta virusta vastaan. Ainoa kilpajuoksu on se, että saataisi sairaalahoitoa tarvitseva väli sairastamaan vuoronperään eikä kaikki yhtä aikaa. Tähän ei oikein voi vaikuttaa, eivät ainakaan ne, jotka on jo kahdesti tai kolmesti rokotettu ja elävät suht hissuksiini ilman väkijoukkoihin hakeutumista.
Ja mistähän kristallipallosta sinä sen pari viikkoa vanhan variantin turvallisuuden mahdoit katsoa? Vieläpä sama porukka joka jänkkää ettei puolitoista vuotta annetut miljardit rokotteet todista riittävästi rokotteiden olevien turvallisia. Onpa hyvä ettei teillä ole väitteissänne mitään johdonmukaisuusvaatimuksia.
Kuinkas kauan kestikään että alkoi ilmetä sikapiikkihaitat? Hmmmm?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti se rokote annetaan 5,5 - 6 kk siitä kun toinen on saatu
Viisikympiset saa sen joskus tammikuun lopussa tai helmikuun aikana aikaisintaan
Omikron ehtii ensin
Kyllä täällä jaetaan 5kk:n jälkeen jo pari viikkoa kolmansia piikkejä. 18v ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Katseli Kiurun pontevan paasauksen A-studiossa ja jo silloin käväisi mielessäni, onkohan hän ottanut kaikesta selvää, kun huutaa rokottajiksi lähäreitä ja solttuja, joilla kummallakaan ryhmällä ei ole koulutusta eikä oikeutta rokottamiseen eikä juuri muuhunkaan rokotustilanteeseen liittyvään. Eläkeläishoitajillakaan ei ole enää aina oikeutta rokottaa, mutta sen saanee kuitenkin helposti. Kolmatta piikkiä odotellessa ... Toivottavasti silloinkin on rokottajana pätevä ja taitava hoitaja kuten edellisilläkin kerroilla, erityisesti toisella kerralla, kun en edes tuntenut pistosta. Jos pistoskohta ei olisi ollut kosketusarka parina päivänä, olisin hyvin voinut väittää, että minua ei ole pistettykään, vaan huijattu!
Ei tuon piikin laittaminen ole mitään rakettitiedettä. Ei siihen kovin monen tunnin koulutusta tarvita. Intissä oli varattu tunti/joukkue, eli noin 35 taistelijaa. 4 piikkiä kerralla. Lääkintämiehet piikitti, molempiin persauksiin ja käsivarsiin. Hirveesti ei kyselty rokotevastaisuuksien tai muun hömpän perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa lähinnä, miksi Norjassa ja Tanskassa on oikeasti kaikkien mielestä kiire, mutta meidän THL:n mielestä ei?
Mä luotan kyllä Kiuruun nyt, mitä on kunkin asiantuntijan taustavaikuttinet, on epäselvää ollut. Esim. aikoinaan maskeja ei suositeltu, koska niitä ei ollut! Sitä ei vain silloin kerrottu. Maskien vaikutus on aivan selvä pisaratartunnoissa.
Kiurun linja on ollut johdonmukainen alusta lähtien.
Silloin olisi voinut jo kertoa, että kotitekoisetkin maskit parempia kuin ei mitään.
Moni olisi voinut välttyä tartunnalta.
Sanna Marinhan selitti, että maskeja ei suositeltu, koska niitä ei ollut riittävästi ennen kesää 2020. Varmuusvälinevarastoistahan löytyi kasapäin vanhentuneita maskeja, koska varaston uudistamisesta ei ollut pidetty huolta. Minusta maskien vähättely keväällä 2020 oli tietoista vaarallista valehtelua ja kansalaisten aliarviointia. Edelleenkin löytyy näistä keskusteluketjuista viittauksia siihen tilausraporttiin, jossa keväällä 2020 todettiin maskit hyödyttömiksi. Siis todella törkeää ihmisten aliarviointia. Ihan hyvin olisi voitu sanoa rehellisesti, että maskit ovat hyödyllisiä mutta että nyt pitää joidenkin kuukausien ajan pärjätä kotitekoisilla ja turvaväleillä, kunnes saadaan maahan maskeja riittävästi. Hyvä, että edes Kiuru puhuu nyt rehellisesti meille. Ihan tarpeeksi on kuultu hyssyttelyä ja asian vierestä puhumista.
Sanna Marin selitti asian jälkeenpäin. Kun asia oli ajankohtainen, arveltiin, ettei maskit auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä korona aika on todellakin vaikuttanut mielenterveyteen. Olen rokottamaton ja ahdistus kasvaa päivä päivältä. En ole vaan uskaltanut mennä rokotettavaksi, haluaisin kyllä. Pelkään että saan rokotteesta jotain pahoja haittavaikutuksia. Pelkään myös että joudun koronan takia teholle, kuolema on varmaan aika epätodennäköistä. Olen nuori (26) ja perusterve (tietääkseni) mutta tiedän ikäisiäni rokottamattomia jotka ovat sairastaneet koronan aika rajuna. Toisaalta onkohan jo myöhäistä mennä hakemaan sitä ekaa rokotetta. Onko täällä muita jotka pohtii vielä menemistä rokotteelle? Tuntuu että tämän asian kanssa on ihan yksin.
Sain vauvan 2kk sitten. Raskaana en ottanut rokotetta, mutta nyt olen ensimmäisen ottamista pohtinut. Toisaalta tuntuu, että jos tuo omicron peloiteltua vauhtia leviää, niin eihän se rokote ehdi vaikuttaakaan ennen kuin olen taudin jo saanut.
Ajattelen myös, että eikö tällaisen uudentyyppisen rokotteen kanssa olisi ihan järkevääkin jättää osa vapaaehtoista väestöä rokottamatta. Jos tuleekin jotain yllättävää sivuoiretta vasta myöhemmin, niin olisi ainakin yksi osa porukasta hyvässä toimintakunnossa. Siinä mielessä en ymmärrä rokotepakkoja ja -passeja. Nohynek itse sanoi ennen rokotuksia haastattelussa, että eläinkokeissa mrn rokotteet aiheuttivat kuolemia villiviruksia kohdatessa. En ole vielä kuullut miten tämä asia käsitelty rokotustutkimuksissa.
Tiesithän, että ei tiedetä erittyykö rokotetta rintamaitoon. "Ei tiedetä, erittyykö Comirnaty ihmisen rintamaitoon". Lähde: EMA. https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/comirnaty-ep…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämä kiuru on olevinaan joku rokoteasiantuntijako. Kansa hurraa kun on topakka täti ja tätä sitten pitäisi kuunnella yli asiantuntijoiden, vain koska on topakka. Kun tuima täti käskee niin kaikille vaan paljon piikkejä
Juuri näin!! Tätä se on kun asiaa osaamaton ottaa komennon. Itse olen paljon parjattuihin lähihoitajiin kuuluva ja en tosiaankaan luule osaavani esim laivaa ohjaata. Terveydestä ja potilaiden hoidosta kyllä tiedän.
Kiuru kutsuu jo armeijan apuun. Voi ei!!
Ei Kiuru sinua laivan kapteeniksi suunnitellut, vaan ajatteli että kaltaisesi on opetettavissa rokattajiksi. Olet ymmärtänyt hieman väärin.
kiuru on ottanut johtajuuden ja hyvin onkin ottanut.
marin on pakoillut koko pääministerikautensa ajan, tästä on muilta kansanedustajilta tullut koko ajan huomioita tyyliin "pääministeriä ei ole näkynyt moneen päivään". Tuohan on skandaali, ajatelukaa jos olisi joku vieläkin vakavampi asia yhteiskunnassa ja pääministeriä ei vaan kiinnosta.
Kiuru otti jämäkästi ohjat käsiin ja ohjasi laivan pois karialueelta ja puhui järkeviä a-studiossa: kun meillä on x määrä rokotteita varastossa ja viikottain tulee 300k rokoetetta lisää, niin ei ole mitään järkeä vain makuuttaa niitä rokotteita siellä varastossa ja odottaa, kun koko kansan rokotteet on kerätty yhteen, vaan alkaa hallitusti rokottamaan ihmisiä ja taas sieltä riskiryhmästä lähtien. Näin ei tule sitten suurta ryntäystä rokotteisiin, vaan niitä voidaan antaa porrastetusti.
Kiuru on ollut koko korona-ajan oikeassa näiden suurten linjausten suhteen ja keskittynyt työnsä hoitamiseen eikä bilettämiseen. Kiuru = The Boss, kuten Sarasvuo totesi. Sdp_n kannattaisi nyt äkkiä jollain tavoin nostaa kiuru puolueenkin johtoon, sen verran pätevä yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelussa kävi ilmi, että Omikron-muunnos voi olla mutatoitunut vaarattomaksi flunssaksi. Tähän tarvitaan vielä lisää tietoa ja vahvistusta, että selviää, aiheuttaako ollenkaan vakavaa tautimuotoa.
Riskiryhmien 3. rokotukset ovat olleet koko sykyn käynnissä ja rokotekattavuus heillä jon o hyvä ja heitä rokotetaan koko ajan.
Miksi ei-riskiryhmäläisten kolmansilla rokotteilla on nyt Kiurun mielestä valtava kiire? (Onko tullut taas uutta paimenkirjettä tms?) Heille uusi Omikron-muunnos ei näytä nykytiedon mukaan olevan flunssaa vaarallisempi, ainakin vaikuttaa vahvasti olevan selvästi vaarattomampi kuin delta. Miksi jopa normaalia (6kk) rokoteväliä halutaan heillä lyhentää? Nohyekin haastattelun perusteella tälle ei ole oikein hyviä perusteluja. Ainakaan omasta mielestäni, ja vaikutti, ettei Nohyekinkaan mielestä.[/quote
Kiurua ja Suomen kaikkia päättäjiä ohjataan EU:sta. Mahtikäsky on kuulunut, piikkiä jakoon ja äkkiä! Nohynek on lääkäri, siinä iässä, ettei uran katkeaminen suuresti hetkauta. Hän todellakin tietää, mitä tulevaisuudessa on tulossa. En todellakaan aio ottaa enää yhtään piikkiä, joka ei estä sairastumasta tai tartuttamasta. Sen verran on järkeä päässä, kun tautikin on jo vähemmän vaarallinen, aikakin ihmiselle, joka pitää itsestään huolta.
Huh.
https://www.verkkouutiset.fi/terveysjohtaja-potilasmaarien-rajahdys-on-…
Terveysjohtaja: Potilasmäärien räjähdys on nyt varmaa
Antti Kirkkala | 16.12.2021 | 14:28
Omikronmuunnoksen arvioidaan leviävän Britanniassa äärimmäisen nopeaan tahtiin.
Englannin alueen terveysjohtaja Chris Whitty on kehottanut kansalaisia välttämään ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja joululomien aikaan epidemiatilanteen heikentymisen vuoksi.
Hänen mukaansa sairaalahoidon tarpeen suurta nousua lähiaikoina ei voi enää estää. Maassa vahvistettiin keskiviikkona 78 000 uutta tartuntaa eli enemmän kuin kertaakaan pandemian aikana.
– Tällaiset ennätykset tulevat riikkontumaan useita kertoja lähiviikkojen aikana, sillä omikronmuunnos leviää aivan ilmiömäistä vauhtia, Whitty sanoi Times-lehden mukaan.
Terveydenhuoltojärjestelmä NHS on ilmoittanut varautuvansa parhaillaan viime talveakin suurempiin potilasmääriin. Chris Whittyn mukaan infektiot ja karanteenit voivat aiheuttaa merkittäviä häiriöitä eri sektoreilla poissaolojen vuoksi.
– Ei tarvitse lääketieteen tutkintoa ymmärtääkseen, että lähikontaktien vähentäminen on järkevää uskomattoman herkästi leviävän viruksen vuoksi, Whitty totesi.
Piikit vanhenee pian ja lentää roskiin jos ei löydy piikitettäviä. Siksi kiire. Thl yrittänyt toppuutella, mutta ministeri tietää paremmin.
Kuka vielä kuuntelee THL:n juttuja? Maailmassa on monia alan asiantuntijoita, jotka ovat aivan eri mieltä ja monissa maissa rokotukset on täysillä käynnissä. Onnekkaat.
Kiuru ei suostu enää silottelemaan asioita. Jes! 💪
Juuri näin!! Tätä se on kun asiaa osaamaton ottaa komennon. Itse olen paljon parjattuihin lähihoitajiin kuuluva ja en tosiaankaan luule osaavani esim laivaa ohjaata. Terveydestä ja potilaiden hoidosta kyllä tiedän.
Kiuru kutsuu jo armeijan apuun. Voi ei!!