Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mitään näyttöä, että koronarokote vaikuttaisi hedelmällisyyteen?

Vierailija
15.12.2021 |

Vai onko kyse täysin huuhaasta? Naisillahan menkat on häiriintynyt, mutta onko mitään pysyvää jäänyt?

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ensimmäisen rokotteen jälkeen keskenmenon ihan alkuviikoilla, olemme yrittäneet lasta huhtikuusta ja raskauduin elokuussa. Voi olla toki että johtui muustakin. Sen jälkeen kuukautiskierto on ollut aivan sekaisin: kierto on pidentynyt, ovulaatio on myöhässä mutta luteaalinen vaihe lyhyt. Eli ovulaatio tulee n. viikkoa ennen kuukautisia kiertopäivällä 26, sitten kp 31-32 alkaa normaalia runsaampi vuoto, jossa on paljon hyytymiä. Näin mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei koskaan ehdi kiinnittyä :(

Sain ekan rokotteen elokuussa, toisen lokakuussa eikä kierto ole vieläkään normalisoitunut. Varmasti tuo kierron häiriintyminen johtaa hedelmällisyysongelmiin tavalla tai toisella. Itse tein haittavaikutusilmoituksen ja kannustan muita samaan.

Olen niin pahoillani puolestasi. Minulla oli myös keskenmeno kesällä, en ollut vielä silloin saanut rokotetta. Ikää jo aika paljon eli kauaa ei ole aikaa enää yrittää. Kierto oli keskenmenon jälkeen vielä normaali mutta rokote sotki sen täysin. Ahdistaa nyt ihan kamalasti kun tiedän miten aika vaan hupenee ja hupenee... Minulla myös sama juttu että vuoto alkaa liian aikaisin, alkio ei ehdi edes kiinnittyä.

Vierailija
62/151 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta, sanoi lääkäri, vaikka meillä on yli 1,5 vuotta yritetty vauvaa ja 2 edellistä vaati yritystä muutaman kuukauden. Ikä kuulemma vaikuttaa enemmän kuin rokote eli 30 v ikäinen ei tule raskaaksi yhtä helposti kuin 27v ikäinen. Mutta rokote ei siis vaikuta siihen, että munasolu ei enää lainkaan irtoa.

Koko rokotetta ei ollut vielä olemassa aikoihin, kun aloitte yrittämään.

Rokotukset alkoivat Suomessa vuosi sitten, mutta eikö sinusta ole outoa, että koko tuona aikana ei raskaus ole alkanut? Joku 12 kk yrittämistä on normaalia, mutta rokotteen vuoksiko se on nyt jo 1,5 v? Vai 2 vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain ensimmäisen rokotteen jälkeen keskenmenon ihan alkuviikoilla, olemme yrittäneet lasta huhtikuusta ja raskauduin elokuussa. Voi olla toki että johtui muustakin. Sen jälkeen kuukautiskierto on ollut aivan sekaisin: kierto on pidentynyt, ovulaatio on myöhässä mutta luteaalinen vaihe lyhyt. Eli ovulaatio tulee n. viikkoa ennen kuukautisia kiertopäivällä 26, sitten kp 31-32 alkaa normaalia runsaampi vuoto, jossa on paljon hyytymiä. Näin mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei koskaan ehdi kiinnittyä :(

Sain ekan rokotteen elokuussa, toisen lokakuussa eikä kierto ole vieläkään normalisoitunut. Varmasti tuo kierron häiriintyminen johtaa hedelmällisyysongelmiin tavalla tai toisella. Itse tein haittavaikutusilmoituksen ja kannustan muita samaan.

Olen todella pahoillani puolestasi.

Kirjoitin tossa aikaisemmassa kommentissa että sain viime vuoden lopulla keskenmenon, ja tulin sitten taas raskaaksi rokotteen jälkeen (kierron ollessa rokotteen jälkeen sekaisin). Minulla kesti myös todella kauan ennen kun kierto palautui keskenmenon jälkeen, joten älä missään nimessä menetä vielä toivoa.

Vierailija
64/151 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä ole kun vuosi kun koronapassi oli niin salaliittoa hölmö.

Vierailija
65/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vahvistettu tähän mennessä vain kaksi tapausta joissa koronarokote on aiheuttanut ylipäätään haittoja. Kumpikaan niistä ei liittynyt hedelmällisyyteen.

Toki tuhannet ihmiset on itse ilmoitelleet haitoista, mutta jos tarkastellaan todennettuja tapauksia on niitä ollut rokotteiden kanssa todella vähän. Eikä missään muuallakaan maailmassa ole ilmennyt ongelmia.

Vierailija
66/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole näyttöä suuntaan eikä toiseen. Eikä voi vielä ollakaan, kun rokotteita on annettu vasta vuoden verran.

Vierailija
67/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta, sanoi lääkäri, vaikka meillä on yli 1,5 vuotta yritetty vauvaa ja 2 edellistä vaati yritystä muutaman kuukauden. Ikä kuulemma vaikuttaa enemmän kuin rokote eli 30 v ikäinen ei tule raskaaksi yhtä helposti kuin 27v ikäinen. Mutta rokote ei siis vaikuta siihen, että munasolu ei enää lainkaan irtoa.

Koko rokotetta ei ollut vielä olemassa aikoihin, kun aloitte yrittämään.

Rokotukset alkoivat Suomessa vuosi sitten, mutta eikö sinusta ole outoa, että koko tuona aikana ei raskaus ole alkanut? Joku 12 kk yrittämistä on normaalia, mutta rokotteen vuoksiko se on nyt jo 1,5 v? Vai 2 vuotta?

Täysin normaalia. Edes parhaassa mahdollisessa hedelmällisessä iässä raskaaksi tuleminen vuoden aikana ei ole varmaa. Se on jotain noin 20 % ketkä ei tule raskaaksi vuoden yrittämisellä. Ikää kun tulee lisää niin vaikeutuu vielä entisestään. Sitten on lisäksi keskenmenot joka on sekin yllättävän yleistä. Tapahtuu ainakin 15 %:ssa kaikista raskauksista. Vauvan saaminen ei ole ollenkaa niin varmaa.

Vierailija
68/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa jonka mielestä kuukautiskierron sekoaminen +4 kk ajaksi vaikuttaa hedelmällisyyteen? Ei kai ainut vaikutus joka otetaan huomioon voi olla lopullinen hedelmättömyys?

Minulla ainakin on kierto sekoillut elämäni aikana vaikka miten ja monesti ja useista syistä. Ei ole kohdallani vaikuttanut hedelmällisyyteen.

Nykyään lasta yritetään vasta vanhempana, se näihin vaikuttaa eniten. Itse uskon että myös e-pillerien syömisellä on osansa.

Vierailija
69/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vahvistettu tähän mennessä vain kaksi tapausta joissa koronarokote on aiheuttanut ylipäätään haittoja. Kumpikaan niistä ei liittynyt hedelmällisyyteen.

Toki tuhannet ihmiset on itse ilmoitelleet haitoista, mutta jos tarkastellaan todennettuja tapauksia on niitä ollut rokotteiden kanssa todella vähän. Eikä missään muuallakaan maailmassa ole ilmennyt ongelmia.

Ihanko itse teit kyseisen päätelmän? Jo meidän perheessä koronarokotteesta tulevia haittoja on 3kpl. 2 lievempää ja 1 vakava.

Vierailija
70/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksia on annettu noin vuoden verran. Takuulla näkyisi, jos sillä olisi ollut vaikutusta. Tosin, folioille tämä ei ole todiste. Faktat ei ole heille tärkeitä. Folioille vain tunne merkitsee tosiasiaa.

Vierailija
71/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko itse teit kyseisen päätelmän? Jo meidän perheessä koronarokotteesta tulevia haittoja on 3kpl. 2 lievempää ja 1 vakava.

Eilen luin hesarista. Virallisesti todennetuja rokotehaittoja on se kaksi tapausta tähän mennessä löytynyt.

Niitä ihan lieviä ei tietenkään lasketa. On ihan odotettua, että käsivarsi voi olla pari päivää kipeä tai tulla hetkellisesti ihottumaa. Nyt ei puhuta niistä.

Vierailija
72/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi erikoista että koronarokotteilla olisi sellaisia esim ylisukupolvisia haittavaikutuksia, mitä millään muulla rokotteella ei ole havaittu? Rokotteen aineet hajoavat elimistössä tosi nopeasti, joten millä mekanismilla ne pääsisivät vaikuttamaan ylisukupolvisesti?

Itse ajattelen että parhaan nykytiedon mukaan korona on keskimäärin paljon haitallisempi kuin rokote. Ottamalla rokotteen suojelen ennen kaikkea heitä joille korona on poikkeuksellisen vaarallinen. Otan riskin epätodennäköisistä haittavaikutuksista suojellakseni läheisiäni paljon todennäköisemmältä haitalta.

Vierailija
73/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuukautisten sekoamista tulla listaamaan pitkiin aikoihin haittavaikutukseksi. Koska aina voi sanoa että se nyt sekoilee muutenkin (sellaisia ne naiset vaan on). Vasta kun dataa on kertynyt usean vuoden ajalta joku todella rohkea saattaa todeta että mahdollista. Lääketieteellä on pitkät perinteet naisten hormonitoiminnan vähättelyssä, johan sen näki siinä että kellään ei tullut edes mieleen kysyä rokotteen vaikutuksesta kuukautiskiertoon.

Vierailija
74/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen koronarokotten jälkeen kuukautiset pitenivät huomattavasti, vuotoaika saattoi olla jopa pari viikkoa. Toisen rokotteen jälkeen kierto meni ihan sekaisin, vaihtelee 16 vrk - 2kk. Tunnen ovulaation voimakkaana kipuna, joten tiedän milloin se on - toisen rokotteen jälkeen ovulaatio on tullut vain 3 kertaa 6kk aikana. Jos lasta yritettäisiin, niin olisi ollut normaaliin nähden puolet pienempi todennäköisyys siis tulla raskaaksi. Eihän tätä missää myönnetä, mutta valitettavasti voi olla että rokote vaikuttaa hedelmällisyyteen. Mainittakoon, että muut syyt on kohdallani poissuljettu.

Vierailija
75/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen kuullut parin työkaverin tyttärien keskenmenosta.

Vaikka juttu olisikin totta, niin mistä tiedät niiden johtuvan rokotteesta?

Vierailija
76/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kysymysmuotoon naamioidut "Onko totta, että rokotteella on haittavaikutus X" -ketjut ovat lähinnä "ovela" tapa pitää debunkattua huuhaata esillä kuukaudesta toiseen.

"Minä vaan mietin, että aiheuttaako se rokote oikeasti kikkelin tippumista pois? :((( Ihan vaan uteliaisuudesta kyselen, älkää heitatko :(((("

Vierailija
77/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ihmiset näyttävät raskautuvan entiseen malliin.[/quote

Vauvoja syntyy tavallista enemmän, niin täällä kuin muuallakin maailmassa tätänykyä

Vierailija
78/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näyttöä. Koronan seurauksena on syntynyt lapsia enemmän kuin aiempina vuosina.

Vierailija
79/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen koronarokotten jälkeen kuukautiset pitenivät huomattavasti, vuotoaika saattoi olla jopa pari viikkoa. Toisen rokotteen jälkeen kierto meni ihan sekaisin, vaihtelee 16 vrk - 2kk. Tunnen ovulaation voimakkaana kipuna, joten tiedän milloin se on - toisen rokotteen jälkeen ovulaatio on tullut vain 3 kertaa 6kk aikana. Jos lasta yritettäisiin, niin olisi ollut normaaliin nähden puolet pienempi todennäköisyys siis tulla raskaaksi. Eihän tätä missää myönnetä, mutta valitettavasti voi olla että rokote vaikuttaa hedelmällisyyteen. Mainittakoon, että muut syyt on kohdallani poissuljettu.

Tällaista se stressi ja hermoheikkous tekee. Kuukautiset jää pois ja kierto häiriytyy.

Vierailija
80/151 |
16.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa jonka mielestä kuukautiskierron sekoaminen +4 kk ajaksi vaikuttaa hedelmällisyyteen? Ei kai ainut vaikutus joka otetaan huomioon voi olla lopullinen hedelmättömyys?

No ei se vaikuta hedelmällisyyteen jos ovulaatio tapahtuu. Kai sä tiedät, että monella naisella on epäsäännöllinen kierto ihan ilman piikkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan