Vaikea ero, asumistuki ja omaisuus?
Olen eroamassa henkisesti väkivaltaisesta miehestäni ja mietin tässä vaihtoehtoja. Meillä useampi lapsi ja omistusasunto, joka tarkoitus laittaa myyntiin, mutta myymisessä saattaa kestää tosi pitkään, etenkin jos mies hankaloittaa tilannetta.
Mietin vaihtoehtoja, en ole eläessäni hakenut mitään tukia, vaikka ihan perusduunari olen, mutta olen tehnyt aina töitä. Mutta nyt mietin olenko oikeutettu asumistukeen tällaisessa tilanteessa? Tuloni eivät ole kummoiset, eikä kolmen lapsen kanssa (joista kaksi jo teiniä tai lähes teiniä) oikein voi yksiössäkään asua. Olen myös jo vuosien ajan säästänyt lapsille rahaa, joten omaisuutta on sekin.
Nythän tuo asumistukikäytäntö ilmeisesti muuttuikin jonkin verran. Tietoa onko tällaisessa tilanteessa oikeutettu siihen?
Kommentit (12)
Saat asumistukea, jos muutat talosta pois
Jos miehen kanssa asut talossanne myyntiin asti, et tietenkään saa asumistukea
Mä en muuten ota kantaa, mutta huomautan tuosta lapsille säästetystä rahasta. Jos siis lapsella on oma tili tai vaikkapa rahasto on hänen nimissään, niin silloin se raha on lapsen omaa rahaa. Sitä ei siis lain mukaan saa edes ottaa käyttöön, vaikka sulla oikeudet hänen tililleen onkin ja sinä ne rahat olet ehkä sinne laittanut. Jos tiukka paikka tulee, niin lapselle itselleen niitä voi vanhempi sieltä nostaa. Eli esim. että lähdette kesällä Kreikkaan, niin lapsi voi oman matkansa niistä rahoista maksaa. Mutta missään nimessä en menisi ottamaan lasten säästöistä rahaa asumisjärjestelyjä varten. Se täyttää petoksen tunnusmerkistön ihan jo lain silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en muuten ota kantaa, mutta huomautan tuosta lapsille säästetystä rahasta. Jos siis lapsella on oma tili tai vaikkapa rahasto on hänen nimissään, niin silloin se raha on lapsen omaa rahaa. Sitä ei siis lain mukaan saa edes ottaa käyttöön, vaikka sulla oikeudet hänen tililleen onkin ja sinä ne rahat olet ehkä sinne laittanut. Jos tiukka paikka tulee, niin lapselle itselleen niitä voi vanhempi sieltä nostaa. Eli esim. että lähdette kesällä Kreikkaan, niin lapsi voi oman matkansa niistä rahoista maksaa. Mutta missään nimessä en menisi ottamaan lasten säästöistä rahaa asumisjärjestelyjä varten. Se täyttää petoksen tunnusmerkistön ihan jo lain silmissä.
Kiitos vastauksista! En missään nimessä haluaisi näin tehdäkään, mutta mietin miten Kela tämän asian arvioi.
T. Ap
Riippuu ihan tuloistasi saatko asumistukea.
Kelan sivuilla on asumistuen laskuri. Omaisuuden saa myytyä ja jaettua myös pakolla käräjäoikeuden päätöksellä eli ei tarvitse alkaa miehen kanssa vänkäämään. Selvitä tämä reitti asunnon myynnissä ja muistutat miestä tästä vaihtoehdosta heti jos alkaa vaikeaksi. Muista olla ystävällinen ja jämäkkä. Sillä saa hyvän otteen hankaliin ihmisiin.
Tässä taas esimerkiksi, että täysin järjettömästi säästetty lapsille mutta ei itselle. Lapsille kannattaa säästää vain, jos itsellä on säästöjä. Lapsia voi aina tukea esim. maksamalla näiden menoja vaikka nämä olisivat aikuisia.
Mutta mistä revit rahaa akuuttiin tarpeeseen, jos olet säästänyt vain lapsille etkä itsellesi?
Aina ensisijaisesti huolehditaan itsestä, niin huolehditaan parhaiten myös lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain varoituksen sana: jos muutat talosta pois ja teille tulee huoltajuuskiista, lasten isä saa todennäköisesti lähihuoltajuuden, koska oikeus haluaa säilyttää "vallitsevat olosuhteet". Siinä ei paljon isän väkivaltaisuus paina, jos ei ole erittäin painavia todisteita. Ja vaikka todisteita olisikin, ei ole ollenkaan sanottu, että niitä otettaisiin huomioon, jos sattuu sellainen tuomari, jonka mielestä väkivaltaisuudella ei ole mitään tekemistä lasten asumisen ja huollon kanssa.
Ja kun toinen osapuoli on hankala, omaisuuden osituskin voi olla pahimmillaan monen vuoden projekti, jos joudutaan menemään pesänjakoon, ja se tulee myös todella kalliiksi.
Tämän viestin tarkoitus ei ole pelotella vaan olla avuksi, jotta osaat varautua eroon paremmin kuin itse osasin, kun jouduin pakenemaan väkivaltaista exää lapsen kanssa. Jos epäilet, että erosta tulee hankala, ole yhteydessä jo etukäteen asianajajaan ja selvitä, miten kannattaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain varoituksen sana: jos muutat talosta pois ja teille tulee huoltajuuskiista, lasten isä saa todennäköisesti lähihuoltajuuden, koska oikeus haluaa säilyttää "vallitsevat olosuhteet". Siinä ei paljon isän väkivaltaisuus paina, jos ei ole erittäin painavia todisteita. Ja vaikka todisteita olisikin, ei ole ollenkaan sanottu, että niitä otettaisiin huomioon, jos sattuu sellainen tuomari, jonka mielestä väkivaltaisuudella ei ole mitään tekemistä lasten asumisen ja huollon kanssa.
Ja kun toinen osapuoli on hankala, omaisuuden osituskin voi olla pahimmillaan monen vuoden projekti, jos joudutaan menemään pesänjakoon, ja se tulee myös todella kalliiksi.
Tämän viestin tarkoitus ei ole pelotella vaan olla avuksi, jotta osaat varautua eroon paremmin kuin itse osasin, kun jouduin pakenemaan väkivaltaista exää lapsen kanssa.
Ap kirjoittaa, että lapset ovat teinejä. Lapset päättävät itse asumisestaan, kun ovat 12v tai muuten kypsiä päättämään.
Lapsille säästettyjen varojen suhteen olisin varovainen, jos ne ovat lasten tileillä. Isä voi ne tyhjentää
Ymmärtääkseni on vasta tulossa se muutos, kun varallisuus alkaa vaikuttaa asumistukeen.
Tsemppiä!