Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kypärän käyttöpakko vähentää pyöräilyä

Vierailija
24.03.2015 |

Oletko sama mieltä?

Miksi vai miksi ei?

Kerro mielipide

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kypäräpäiset naiset näyttää sporttisilta. Kypärättömät tyhmiltä.

Vierailija
2/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypäräpakon lisäksi myös kypäräkampanjat vähentävät pyöräilyä. Olen tulkinnut sen niin, että vasta kampanjat saavat ihmiset ajattelemaan pyöräilyn vaaroja. Se kypärähän ei suojaa niskaa ja selkärankaa pätkääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en käyttää kypärä koska kaverikaan ei käytä

Vierailija
4/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin käyttää kypärää pari vuotta sitten ja olihan siihen tottuminen. En ole koskaan ajanut yhtään kolaria tai ollut onnettomuudessa pyöräillessäni.

Eniten kypärän päälle ymmärtävät tietysti ne, joille on sattunut jokin vahinko. Esim. eräs tuttavani on ajanut 3 pyöräkolaria kypärä päässään. Hänen tyylinsä tietysti oli aika nopea. Toiset ovat riskialttiimpia liikenteessä kuin toiset, eikä kypärän käyttämättömyys tietenkään suojaa muilta ihmisiltä.

Vierailija
5/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sillä saadaan pois liikenteestä ne, jotka lukevat facebookia pyöräillessäänkin, eivätkä katso eteensä. Kaksi kertaa olin hyvin vähällä jäädä tällaisen pyöräilijän alle viime syksynä. Tiesittekö muuten, että kännykän käyttö pyöräillessä on yhtä kiellettyä kuin autoillessa? Laissa sanotaan "ajoneuvo" ja pyörä on ajoneuvo. Ei siinä erikseen mainita moottoriajoneuvoa. Eikä tämä ole oma mielipiteeni, vaan poliisi sanoi näin kerran syksyllä radiossa. 

Vierailija
6/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko turvavyön käyttöpakko vähentänyt autoilua?

Voi olla että joku jäärä jättää lähtemättä pyörällä liikkeille, kun ei suostu käyttämään kypärää, mutta se on myös pelkästään hyvä juttu.

Vierailija
7/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on aika päiviä sitten kääntynyt niin päin että ilman kypärää pyöräilevät näyttää tyhmiltä, vähän sama kuin olisi hiihtämässä farkut jalassa, eli väärissä varusteissa. Olen joskus huvikseni laskeskellut pyöräillessä kypärällisiä ja kypärättömiä, niin kun puhutaan työmatkapyöräilijöistä ja kuntopyöräilijöistä niin melkein kaikki näistä käyttää kypärää. Kypärättömät ovat lähhinnä teinejä ja terassille meniöitä.

Vierailija
8/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 06:48"]

Kyllä se on aika päiviä sitten kääntynyt niin päin että ilman kypärää pyöräilevät näyttää tyhmiltä, vähän sama kuin olisi hiihtämässä farkut jalassa, eli väärissä varusteissa. Olen joskus huvikseni laskeskellut pyöräillessä kypärällisiä ja kypärättömiä, niin kun puhutaan työmatkapyöräilijöistä ja kuntopyöräilijöistä niin melkein kaikki näistä käyttää kypärää. Kypärättömät ovat lähhinnä teinejä ja terassille meniöitä.

[/quote]

Minun ikäluokkani naisista 1/3 käyttää ainakin täällä päin. Itse olen se, joka käyttää. Miehistä varmaan yli puolet käyttää. Poikakin aikuistuttaan alkoi käyttää. 

Vierailija
9/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyöräilijöiden pitäisi noudattaa liikennesääntöjä, pyöräily vähenisi vielä enemmän. 

Vain tollo ei pidä kypärää, se pää halkeaa kuin munankuori siihen asfalttiin. Äänikin on sama. Poks.

Vierailija
10/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tiennyt, että kypärää olisi pakko käyttää! Luulin että se on suositus. Niin harvoin ajan pyörällä, etten sen vertaisen takia viitsi kypärää ostella. Lapsilla kyllä on.

Vierailija
11/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 06:58"]

Enpä ole tiennyt, että kypärää olisi pakko käyttää! Luulin että se on suositus. Niin harvoin ajan pyörällä, etten sen vertaisen takia viitsi kypärää ostella. Lapsilla kyllä on.

[/quote]

Lainaa sen kypärää, keneltä lainaat pyörääkin. Kun niin harvoin ajaa pyörällä niin eihän sitä sen takia viitsi omaa fillariakaan laittaa. Se kun on paljon kalliimpi kuin kypärä.

Itse käytän kypärää aina. Päähän ei tarvitse tulla kuin yksi väärä isku niin olet vaipoissa loppuelämäsi.

Vierailija
12/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah. Kypärä päässä pyöräily näyttää ihan juntilta.

Vierailija
13/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No tämäkin on niitä lakeja johon ei puututa. Eli on laki, mutta sen noudattamatta jättämisestä ei rangaista, sehän siis sama kun suositus. On siitä määrätty 20€ rikesakko, mutta kenellekään sitä ei anneta.

Vierailija
14/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:38"]

[/quote]

No tämäkin on niitä lakeja johon ei puututa. Eli on laki, mutta sen noudattamatta jättämisestä ei rangaista, sehän siis sama kun suositus. On siitä määrätty 20€ rikesakko, mutta kenellekään sitä ei anneta.

[/quote]

Mitä mieltä olette, pitäisikö "lakia muuttaa" niin, että rangaistaisiin? Itse olen tätä mietiskellyt, ja ajattelin, että ainakin nuorten keskuudessa olisi silloin ehkä helpompi käyttää kypärää, kun se olisi käytännössäkin pakollista ja kaikki muutkin käyttäisivät kypärää. Toki löytyisi varmasti myös niitä, jotka silti eivät käyttäisi kypärää, mutta hehän sitten maksaisivat, mikä olisi tietysti tuloa valtiolle, vaikkakin varmasti pientä. Mutta pieni kysymysmerkki on vielä se, miten poliisilla olisi aikaa vahtia pyöräilijöitä. Tai ehkä pitäisi lanseerata jokin lappuliisaa vastaava kypäräkirsi jakamaan sakkoja. Ajatuksia?

Vierailija
15/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 07:25"]

Hahhah. Kypärä päässä pyöräily näyttää ihan juntilta.

[/quote]

Sä näyttäisit vielä juntimmalta vaipoissa ja kuola valuen. Juntiksi tuossa sut tekisi se, että olet tahallasi itsesi tuohon jamaan hommannut.

Vierailija
16/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulun tähän joukkoon, jonka hengen kypärä on pelastanut. Pää osui kolarissa auton tuulilasiin. Kiitos kypärän, että olen hengissä!
..
Meillä todellakin koko perhe käyttää kypäriä pyöräillessä!

Vierailija
17/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:42"]Kypärän käyttöpakko on jo.

Mutta muuten en halua osallistua ap:n koulutehtävän kirjoittamiseen.
[/quote]
Kypyrä pakko on mutta eihän kukaan sitä noudata koska ei sitä saa edes sakkoja. Itse en pidä ikinä pottaa päässä pyöräilessä koska osaan pyöräillä enkä kaadu ikinä.

[/quote]

Mun setä ei myöskään kaatuillut. Mutta bussi ajoi päälle ja lensi pää edellä kadulle ja kuoli. Jos olisi ollut kypärä päässä olisi selvinnyt hengissä. Mieti sitä.

Vierailija
18/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:42"]Kypärän käyttöpakko on jo.

Mutta muuten en halua osallistua ap:n koulutehtävän kirjoittamiseen.
[/quote]
Kypyrä pakko on mutta eihän kukaan sitä noudata koska ei sitä saa edes sakkoja. Itse en pidä ikinä pottaa päässä pyöräilessä koska osaan pyöräillä enkä kaadu ikinä.

[/quote]
Sama juttu kuin ylinopeudessa autolla. Vaikka kuinka hyvin ajat, et voi vaikuttaa muun liikenteen ajamiseen.
[/quote]
Totuus on se että vain nössöt pitävät pottaa.
[/quote]

Ja idiootit ei. Ja nössöt? Ikää on vissiin jotain 12 vuotta?

Vierailija
19/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 19:43"]

Jos pyöräilijöiden pitäisi noudattaa liikennesääntöjä, pyöräily vähenisi vielä enemmän. 

Vain tollo ei pidä kypärää, se pää halkeaa kuin munankuori siihen asfalttiin. Äänikin on sama. Poks.

[/quote]

kokemuksia?

Vierailija
20/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käytä eikä mun tytöt käytä. Ei sovi mulle yhtään ja oon sovittanut kypärää kerran ja näytin liian typerältä. Suurin osa ei mun mielestä käytä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan