Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kypärän käyttöpakko vähentää pyöräilyä

Vierailija
24.03.2015 |

Oletko sama mieltä?

Miksi vai miksi ei?

Kerro mielipide

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 11:34"]

Mä en käytä eikä mun tytöt käytä. Ei sovi mulle yhtään ja oon sovittanut kypärää kerran ja näytin liian typerältä. Suurin osa ei mun mielestä käytä. 

[/quote]

Jep. Eikä miljardit kärpäset voi olla väärässä: paska on hyvää.

Vierailija
22/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kypärän kanssa on helkkarin vaikeaa pitää sellaista päähinettä joka suojaisi pärstää auringolta (kunnollista lippaa), itsellä on iho-ongelmat ihan helvetillisiä, eikä hikoillessa viitti mitään aurinkorasvaa alkaa hinkkaamaan. Joo voi lyödä päänsä ja kuolla, mutta voi myös saada ihosyövän ja kuolla, kun antaumuksella sitä naamaansa auringon alla paahtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aja polkupyörällä, koska en tykkää polkea. .

Vierailija
24/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö kypärättömyyden puolustajat oikeasti edes keksi parempaa vasta-argumenttia, kuin että näyttää tyhmältä? Toisaalta, eipä meillä kaikilla olekaan siinä pääkopassa yhtä paljoa suojattavaa.

Vierailija
25/100 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostoa

Vierailija
26/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:07"]

joo, kaikki idiootit sitten vissiin lopettaa fillaroinnin jos kypärästä tulee pakollinen. No, onneksi toopet jää pois tuolta liikennettä tukkimasta.

[/quote]

Yli 12 vuotta laki sanonut näin:

"90 §

Polkupyöräilijän suojakypärän käyttö

Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää."

Vierailija
27/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 10:35"]

Polkupyörävahingoissa päähän kohistuneiden vammojen hoito pitää muuttaa asiakkaan maksettaviksi. Järjen päähän takominen vaatii joskus kovia otteita. Päähän kohdistunut isku joko tappaa tai on helvetin kallis. Molemmat skenaariot lisäävät kansan tilastollista älykkyyttä.

[/quote]

Sopisiko, että vastapuolen vakuutus ja yhteiskunta korvaa jos kypärä oli päässä. Ilman kypärää voit sooloilla omalla kustannuksella.

Vierailija
28/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion alkaa käyttää kypärää sitten kun saan lapsia. Siihen asti voin olla tekopyhä, koska kaikista naurettavinta on kulkea itse pää paljaana ja vaatia lapselta kypärää. 

Vierailija
29/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:42"]Kypärän käyttöpakko on jo.

Mutta muuten en halua osallistua ap:n koulutehtävän kirjoittamiseen.
[/quote]
Kypyrä pakko on mutta eihän kukaan sitä noudata koska ei sitä saa edes sakkoja. Itse en pidä ikinä pottaa päässä pyöräilessä koska osaan pyöräillä enkä kaadu ikinä.

[/quote]
Sama juttu kuin ylinopeudessa autolla. Vaikka kuinka hyvin ajat, et voi vaikuttaa muun liikenteen ajamiseen.
[/quote]
Totuus on se että vain nössöt pitävät pottaa.
[/quote] Ja meikäläisen olis pitäny mennä pää auki sairaalaan? Oltaishan tästäkin nössöstä näköjää päästy.
Oikeasti. Vaikka osaisit ajaa kuinka hyvin, nii voihan sillonki se kaahaava auto tulla vastaa

Vierailija
30/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:42"]Kypärän käyttöpakko on jo. Mutta muuten en halua osallistua ap:n koulutehtävän kirjoittamiseen. [/quote] Kypyrä pakko on mutta eihän kukaan sitä noudata koska ei sitä saa edes sakkoja. Itse en pidä ikinä pottaa päässä pyöräilessä koska osaan pyöräillä enkä kaadu ikinä.

[/quote]

Hassua,mäkin osaan pyöräillä,mutta siitä ei ollut erityisemmin apua kun mopo ajoi suojatiellä päälle,niin vaan menin nurin.Sama juttu silloin kun ketjut katkesivat kesken matkan ja lensin tangon yli.

Mikä teitä "en tarvitse kypärää koska en aio kaatua"-urpoja vaivaa? Ihanko vakavissanne kuvittelette että kaikki pyörän kanssa loukkaantumiset johtuvat jostain ajotaidon puutteesta?
[/quote] vähä sama kuin; "emme käytä ehkäisyä, koska en aio tulla raskaaksi".

Vierailija
31/100 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa polkupyörällä lapsuuden jälkeen sattunut haaveri tapahtui työmatkalla, kun liikenneympyrästä poistuva auto ajoi päälle. Näkyvyys oli hyvä, mutta kuski katseli aivan eri suuntaan, onneksi huomasin ja osasin ennakoida kolarin sillä jarruttamaan en enää ehtinyt. Liikenneympyröissähän poistuvien autojen tulee väistää risteävää kevyttä liikennettä, näin ei kuitenkaan tapahdu kuin harvoin.
.
Pyöräni poljin ja jalkateräni rikkoivat auton etuvalot, minä lensin konepellin kautta päin tuulilasia, ja matkalla maahan irtosi sivupeili mukana. Jaloilleni tulin alas ja onneksi säikähdyksellä selvisin. Kuski toimi kyllä mielestäni törkeästi, poistumalla vain paikalta mitään kyselemättä tai yhteystietoja jättämättä. Vaikka päällisin puolin näytin olevan kunnossa, jouduin polvikipujen vuoksi syyniin ja viikon saikulle. Tuossa ei olisi kypärästä ollut mitään hyötyä, mutta vastedes käytän varmuuden vuoksi kyllä kypärää. Kaikki kun eivät liikenteessä kulje samojen sääntöjen mukaan...

Vierailija
32/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyöräilen mieluummin, kun on kypäräpakko. Käytän kypärää joka tapauksessa, mutta nyt voin jopa tuntea itseni lainkuuliaiseksi kansalaiseksi. Ja tervepäiseksi, todennäköisesti myös siinä tapauksessa, että kaatuisin.

Vierailija
33/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoiset ihmiset käyttää kypärää joilla on vielä jotain suojattavaa. Itse käytän kypärää

Vierailija
35/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:31"]

Jos tiputat ison pallon ja pienen pallon maahan, onko ison pallon todennäköisyys osua maahan suurempi kuin pienen?

[/quote]

Tuossa tilanteessa todennäköisyys on sama. Kuten jo varmaan itsekin arvasit, niin pyöräilijöille päävammoja aiheutuu muistakin tilanteista kuin vain maahan tippumisista. Nerokasta pallo-esimerkkiäsi mukaillen: Jos tien reunassa on iso pallo ja pieni pallo, ja nuo pallot ohittaa auto, kumpaan palloon auto osuu todennäköisemmin?
[/quote]
Itse varmaan arvasit, että pyöräilyn päävammoista valtaosa aiheutuu tiehen iskeytymisestä.

Vierailija
36/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.03.2015 klo 08:42"]Kypärän käyttöpakko on jo. Mutta muuten en halua osallistua ap:n koulutehtävän kirjoittamiseen. [/quote] Kypyrä pakko on mutta eihän kukaan sitä noudata koska ei sitä saa edes sakkoja. Itse en pidä ikinä pottaa päässä pyöräilessä koska osaan pyöräillä enkä kaadu ikinä.

[/quote]

Haluaisinkin kyllä irtosanoutua kaltaistesi saamien päävammojen aiheuttamien hoitokulujen maksamisesta. Eikö suhun IKINÄ voi kukaan toinen törmätä? Eikö koskaan voi tapahtua mitään, johon et olisi varautunut? Oot kyllä mainio!

Vierailija
37/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:31"] Jos tiputat ison pallon ja pienen pallon maahan, onko ison pallon todennäköisyys osua maahan suurempi kuin pienen? [/quote] Tuossa tilanteessa todennäköisyys on sama. Kuten jo varmaan itsekin arvasit, niin pyöräilijöille päävammoja aiheutuu muistakin tilanteista kuin vain maahan tippumisista. Nerokasta pallo-esimerkkiäsi mukaillen: Jos tien reunassa on iso pallo ja pieni pallo, ja nuo pallot ohittaa auto, kumpaan palloon auto osuu todennäköisemmin? [/quote] Itse varmaan arvasit, että pyöräilyn päävammoista valtaosa aiheutuu tiehen iskeytymisestä.

[/quote]

Mitä sä nyt jankkaat? Alkuperäinen väite kuului: "Pään koko kasvaa, joten osuma päähän on todennäköisempi onnettomuustilanteessa" Oletko eri mieltä väittämän kanssa? Mitä merkitystä päävammojen tiehen iskeytymisillä on edellä mainitun väittämän todenmukaisuuden kannalta?

Vierailija
38/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:53"]

Pyöräilyonnettomuudet eivät aiheuta Suomessa kovin paljon aivovammoja. Vuosina 2009–2010 Töölön sairaalan neurokirurgian teho-osastoilla hoidettiin 577:ää aivovamman saanutta potilasta. Puolet potilaista oli kaatunut ja noin viidennes joutunut liikenneonnettomuuteen.

Kaikista aivovammapotilaista noin 7,5 prosenttia oli ollut pyöräilyonnettomuudessa. Heidän vammansa olivat selvästi lievempiä kuin aivovammat yleensä. Pyöräilyonnettomuuden takia hoitoon joutuneista kolmasosa oli käyttänyt kypärää.

Merkittävin aivovamman saannin riskitekijä on alkoholi. Kaikista hoidetuista noin 43 prosenttia oli humalassa. Pyöräilijöiden onnettomuuksista noin viidennes oli selvästi alkoholin aiheuttamia, ja osassa muitakin se oli osatekijä. Aivovammoja voitaisiin ehkäistä parhaiten estämällä humalassa kaatuilu.

[/quote]

Sinne neurokirurgian osastolle päätyvät vain ne vakavimmat aivovammat. Ne lievemmät aivotärähdykset sun muut eivät sinne päädy. Monesti tähän voi olla syynä se pyöräilykypärä, joka on suojannut aivoja.

Vierailija
39/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:36"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:59"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:31"] Jos tiputat ison pallon ja pienen pallon maahan, onko ison pallon todennäköisyys osua maahan suurempi kuin pienen? [/quote] Tuossa tilanteessa todennäköisyys on sama. Kuten jo varmaan itsekin arvasit, niin pyöräilijöille päävammoja aiheutuu muistakin tilanteista kuin vain maahan tippumisista. Nerokasta pallo-esimerkkiäsi mukaillen: Jos tien reunassa on iso pallo ja pieni pallo, ja nuo pallot ohittaa auto, kumpaan palloon auto osuu todennäköisemmin? [/quote] Itse varmaan arvasit, että pyöräilyn päävammoista valtaosa aiheutuu tiehen iskeytymisestä.

[/quote]

Mitä sä nyt jankkaat? Alkuperäinen väite kuului: "Pään koko kasvaa, joten osuma päähän on todennäköisempi onnettomuustilanteessa" Oletko eri mieltä väittämän kanssa? Mitä merkitystä päävammojen tiehen iskeytymisillä on edellä mainitun väittämän todenmukaisuuden kannalta?
[/quote]
Miten olisi se että esittämäni faktan vuoksi näiden muiden kuin tiehen iskeytymisten määrä on niin pieni, että niiden todennäköisyyden teoreettinen kasvu on kokonaisuuden kannalta merkityksetöntä.

Vierailija
40/100 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:53"]

Pyöräilyonnettomuudet eivät aiheuta Suomessa kovin paljon aivovammoja. Vuosina 2009–2010 Töölön sairaalan neurokirurgian teho-osastoilla hoidettiin 577:ää aivovamman saanutta potilasta. Puolet potilaista oli kaatunut ja noin viidennes joutunut liikenneonnettomuuteen.

Kaikista aivovammapotilaista noin 7,5 prosenttia oli ollut pyöräilyonnettomuudessa. Heidän vammansa olivat selvästi lievempiä kuin aivovammat yleensä. Pyöräilyonnettomuuden takia hoitoon joutuneista kolmasosa oli käyttänyt kypärää.

Merkittävin aivovamman saannin riskitekijä on alkoholi. Kaikista hoidetuista noin 43 prosenttia oli humalassa. Pyöräilijöiden onnettomuuksista noin viidennes oli selvästi alkoholin aiheuttamia, ja osassa muitakin se oli osatekijä. Aivovammoja voitaisiin ehkäistä parhaiten estämällä humalassa kaatuilu.

[/quote]

Toisin sanoen vuosittain pyöräilyonnettomuudessa saa aivovamman 22 ihmistä! Herra neurologin kannalta se voi olla vähän - hänellä ehkä olisi tarvetta isommalle asiakasmäärälle ja kassavirralle - mutta minusta se on ihan helvetisti.

Se, että noista on kolmasosa käyttänyt kypärää ei kerro mitään. Ehkä nuo kypärää käyttäneet olisivat kuolleet ilman kypärää - mutta nyt selvisivät hengissä sairaalahoitoon.

Kannattaa muuten lukea, mitä HS:sssa kommentoitiin ko. kirjoituksesta. Ei oltu ihan yksimielisiä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi