Miten tekisit? Kyse asuntolainasta
Lainaa jäljellä 1v10kk. Korko muutaman euron kuukaudessa, lyhennys 1000e kuukaudessa. Miten tekisit?
1. Maksaisit lainan pois suunnitellussa ajassa, taloudellisesti tekisi tiukkaa tällä hetkellä.
2. Ottaisit vuoden lyhennysvapaata, laina-aika pitenisi vastaavasti.
3. Muuttaisit lyhennyksen puoleen nykyisestä eli 500e kuukaudessa. Laina-aika pitenisi tässäkin tapauksessa.
Eli täällä pohditaan mitä tehdään kun tulot tilapäisesti tippuvat. Minkä sinä valitsisit noista?
Kommentit (135)
Hmm. Täytyykö se lopullisesti päättää tässä ja nyt. Itse aloittaisin lainan maksun, vaikka tiukkaa tekisi koska lainan maksu harvoin helpottuu sillä, että asiaa lykkää. Jos sitten tekisi oikein tiukkaa, niin saattaisin pyytää lyhennysvapaata. Tälllöinkin lyhennysvapaa voisi olla lyhyempi ajanjakso kuin vuosi. Ei kerro hyvää, jos lainan takaisin maksun aloittaa pyytämällä lyhennysvapaata. Sekin kiinnostaa Ap:n tapauksessa, että onko hän tehnyt millaisen sopimuksen lainansa korosta. koska nykyinen taloudellinen meno enteilee minusta korkojen nousua. -Ja olen aivan varma siitä, että korot nousevat viimeistään seuraavna päivänä kun olen itse ottanut lainaa; jota ilman toistaiseksi olen selvinnyt vaikka tiukkaa on kyllä välillä tehnyt.
Yliopisto-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Täytyykö se lopullisesti päättää tässä ja nyt. Itse aloittaisin lainan maksun, vaikka tiukkaa tekisi koska lainan maksu harvoin helpottuu sillä, että asiaa lykkää. Jos sitten tekisi oikein tiukkaa, niin saattaisin pyytää lyhennysvapaata. Tälllöinkin lyhennysvapaa voisi olla lyhyempi ajanjakso kuin vuosi. Ei kerro hyvää, jos lainan takaisin maksun aloittaa pyytämällä lyhennysvapaata. Sekin kiinnostaa Ap:n tapauksessa, että onko hän tehnyt millaisen sopimuksen lainansa korosta. koska nykyinen taloudellinen meno enteilee minusta korkojen nousua. -Ja olen aivan varma siitä, että korot nousevat viimeistään seuraavna päivänä kun olen itse ottanut lainaa; jota ilman toistaiseksi olen selvinnyt vaikka tiukkaa on kyllä välillä tehnyt.
Yliopisto-opiskelija
Lainaa on maksettu takaisin jo yli 200 000e, viimeisiä viedään. Nyt vain tuli tilanne eteen, että minulla ei ole lähes mitään tuloja ensi vuonna. Korko oli jo euriboriin sidottu, lyhennysvapaan jos ottaa niin järkevää se on ottaa koko vuodeksi kun tulot tippuvat. Meidän lainamäärällä ei ole koroilla mitään merkitystä, taitaa olla tällä hetkellä 2,50e kuukaudessa.
Laina-aika ei välttämättä pitene lyhennysvapaan myötä, jos laina-aika jo tapissaan. Kk-erä vapaan jälkeen voi myös kasvaa, kuinka sen kanssa pärjäisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä että mitä tarkoittaa kohdallasi "tehdä tiukkaa"?
Jouduttaisiin tinkimään elämässä muusta niin, että sen vaikutus olisi huomattava.
ap
Mistä muusta? Netflix, yms tauolle ja joudutte itse siivoomaan ja tekemään ruokanne? Joudutte luopumaan velka-autoista, jne…
Minun tulot jää pois vuodeksi, 2000e kuukaudessa. En nyt erittele mistä joudutaan luopumaan. Maksukanavia meillä ei ole, itse siivotaan ja laitetaan ruoka.
ap
Eli teillä tulisi ”tappiota” kuussa eri vaihtoehdoilla
1) - 3000
2) -2000
3) - 2500
1 tai 2. Kolmosesta se 500 kannattaa laittaa enemmin säästöön, kuin lyhennyksiin.
Hoitovapaako? Lainaa siis jäljellä noin 23000 euroa? Itse ottaisin vaihtoehdon 3, koska jos vuoden päästä tulot palautuu, voi muuttaa maksusuunnitelman entiselleen eli tonniin kuussa. Laina on kuitenkin lyhentynyt 5000-6000 euroa huonotuloisen vuoden aikana ja koroissa säästynyt jonkun verran ja vuoden päättyessä jäljellä on 18000 euroa, jonka maksanette puolessatoistavuodessa pois.
Muuttaisin lyhennyksen reilusti pienemmäksi (eli 3), pankki kyllä suostuu kaikkeen. Sen jälkeen kun tulot palautuvat, laittaisin nykylyhennyksen ja uuden lyhennyksen välisumman kuukausittain säästöön ja jossain kohtaa säästöjen avulla maksaisin koko lainan pois, jos korot nousevat.
Aina on kuitenkin mahdollista, että töistä poissaolo venyy tai tulot eivät palaudukaan entiselle tasolle. Silloin matalamman lyhennyksen kanssa tulisi edelleen toimeen, eikä tarvitsisi uudestaan neuvotella pankin kanssa tiukassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Laina-aika ei välttämättä pitene lyhennysvapaan myötä, jos laina-aika jo tapissaan. Kk-erä vapaan jälkeen voi myös kasvaa, kuinka sen kanssa pärjäisit?
Pankki on suostuvainen pidentämään. Saadaan itse valita.
ap
Ottaisin alkuun vuoden lyennysvapaata ja pohtisin sen jälkeen, mitä tehdä. Nyt kannattaa vielä nauttia matalista koroista.
Vierailija kirjoitti:
Hoitovapaako? Lainaa siis jäljellä noin 23000 euroa? Itse ottaisin vaihtoehdon 3, koska jos vuoden päästä tulot palautuu, voi muuttaa maksusuunnitelman entiselleen eli tonniin kuussa. Laina on kuitenkin lyhentynyt 5000-6000 euroa huonotuloisen vuoden aikana ja koroissa säästynyt jonkun verran ja vuoden päättyessä jäljellä on 18000 euroa, jonka maksanette puolessatoistavuodessa pois.
Ei ole hoitovapaa mutta vuoden jälkeen tulot palautuu ja sitten on mahdollisuus palata entiseen maksutahtiin. Korkotaso jos pysyy nykyisellään niin koron säästymisellä ei ole mainittava merkitystä. Tuo 1000e on maksimi mikä voidaan maksaa meidän normituloilla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lyhennysvapaa nimenomaan pidentää vastaavasti laina-aikaa, eihän siinä muuten olisi järkeä. Ap:lla on niin vähän lainaa jäljellä, että voi vaikka ottaa sen täyden lyhennysvapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduttaisiin tinkimään elämässä muusta niin, että sen vaikutus olisi huomattava.
ap
Mistä muusta? Netflix, yms tauolle ja joudutte itse siivoomaan ja tekemään ruokanne? Joudutte luopumaan velka-autoista, jne…
Minun tulot jää pois vuodeksi, 2000e kuukaudessa. En nyt erittele mistä joudutaan luopumaan. Maksukanavia meillä ei ole, itse siivotaan ja laitetaan ruoka.
ap
1) - 3000
2) -2000
3) - 2500
Juuri näin ja siksi mies kannataa eniten lyhennysvapaata.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mahdoitko lukea aloitusta lainkaan? Laina-aikaa oli jäljellä 1 v 10 kk.
Tuossa tilanteessa ottaisin ehdottomasti sen vuoden lyhennysvapaan, kun kerran olisin varma että työni jatkuvat vuoden kuluttua. Lainaa on niin vähän jäljellä ja korot niin matalat, että se muutaman euron kuukausikorko ei tosiaan merkitse mitään. Sen sijaan on todella suuri merkitys sillä ovatko talouden käytettävissä olevat rahat 1000 euroa kuussa vähemmän.
Suomessa on joku ihme pakkomielle että asuntolaina on pakko maksaa mahdollisimman nopeasti takaisin, muuten ei ole kunnon ihminen. Vaikka sitten joutuisi kärvistelemään vuoden ja säästämään kaikessa. Täysin älytöntä.
Maksa koko laina kerralla nyt pois.
Itse maksoin okt lainani loppuerän eli 35 000 eur kerralla pois kuin täytin 44 w.
Kyllä tuli ihana, kevyt olo.
Nyt okt kulut on vain 100 e kk kesällä ja 350 e kk talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
1) - 3000
2) -2000
3) - 2500
Oikeat luvut
1) -2000 koska ei lyhennysvapaata
2) - 1000 täyden lyhennysvapaan takia
3) -1500 puolikkaan lyhennysvapaan takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lyhennysvapaa nimenomaan pidentää vastaavasti laina-aikaa, eihän siinä muuten olisi järkeä. Ap:lla on niin vähän lainaa jäljellä, että voi vaikka ottaa sen täyden lyhennysvapaan.
Ei ole itsestään selvää. Jos lainan maksimi aika on 25 v. Ja maksuaika on nostohetkellä sovittu jo 25 vuodeksi, sitä ei siitä välttämättä enää jatketa. Etenkin valtiontakauslainoilla laina-aika ei saa venyä yli 25 vuoden. Viimeksi eilen tein asiakkaalle lyhennysvapaan ja lainan viimeinen takaisinmaksupäivä pysyi samana. Jos laina-aikaa on mahdollista jatkaa, toki niin pyritään toimimaan, aina se ei ole mahdollista.
2. Ei ole mitään järkeä laittaa taloutta liian tiukille noin vähäisen lainan takia.