Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tekisit? Kyse asuntolainasta

Vierailija
15.12.2021 |

Lainaa jäljellä 1v10kk. Korko muutaman euron kuukaudessa, lyhennys 1000e kuukaudessa. Miten tekisit?

1. Maksaisit lainan pois suunnitellussa ajassa, taloudellisesti tekisi tiukkaa tällä hetkellä.
2. Ottaisit vuoden lyhennysvapaata, laina-aika pitenisi vastaavasti.
3. Muuttaisit lyhennyksen puoleen nykyisestä eli 500e kuukaudessa. Laina-aika pitenisi tässäkin tapauksessa.

Eli täällä pohditaan mitä tehdään kun tulot tilapäisesti tippuvat. Minkä sinä valitsisit noista?

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee tiukkaa on niin suhteellinen käsite.

Jos kuitenkin voisin syödä ihan ok,   ja pitää saunan päällä kerran pari viikossa,niin maksaisin suunnitellusti pois. Eli ei kuitenkaan joka senttiä tarvis laskia, mutta  muuten toki.

Jollekki tekee tiukkaa jos ei saakkaan uutta 1000e canada goosen takkia..

Vierailija
2/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa on sen verran vähän jäljellä, että 2 tai 3 käy kumpi vain. 3. ehkä mieluummin.

Vierailija
4/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä että mitä tarkoittaa kohdallasi "tehdä tiukkaa"?

Vierailija
5/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduttaisiin tinkimään elämässä muusta niin, että sen vaikutus olisi huomattava.

ap

Vierailija
6/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedän, että kyseessä on tilapäinen tulojen tippuminen?

Vierailija
7/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tuo tulojen tilapäinen tippuminen on?

Vierailija
8/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduttaisiin tinkimään elämässä muusta niin, että sen vaikutus olisi huomattava.

ap

Mistä muusta? Netflix, yms tauolle ja joudutte itse siivoomaan ja tekemään ruokanne? Joudutte luopumaan velka-autoista, jne…

Vierailija
9/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedän, että kyseessä on tilapäinen tulojen tippuminen?

No se on tilapäinen, jään palkattomalle vapaalle ensi vuodeksi. Sitten palaan työhön.

ap

Vierailija
10/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. ehdottomasti, jos tiukkaa, mutta pärjäät. Jos et pärjää, 3. Ihan kokonaan en jättäytyisi koroille, turhaan pitkittää liikaa noin pientä lainaa.

Vierailija
11/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mistä muusta? Netflix, yms tauolle ja joudutte itse siivoomaan ja tekemään ruokanne? Joudutte luopumaan velka-autoista, jne…

Minun tulot jää pois vuodeksi, 2000e kuukaudessa. En nyt erittele mistä joudutaan luopumaan. Maksukanavia meillä ei ole, itse siivotaan ja laitetaan ruoka.

ap

Vierailija
12/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. ehdottomasti, jos tiukkaa, mutta pärjäät. Jos et pärjää, 3. Ihan kokonaan en jättäytyisi koroille, turhaan pitkittää liikaa noin pientä lainaa.

Vaihtoehto 3. on itselläkin päällimmäisenä, mies kannattaa kokonaan lyhennysvapaata vuodeksi.

ap

Vierailija
13/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minun tulot jää pois vuodeksi, 2000e kuukaudessa. En nyt erittele mistä joudutaan luopumaan. Maksukanavia meillä ei ole, itse siivotaan ja laitetaan ruoka.

ap

Eli et ole valmis antamaan mitään tälle keskustelulle.

Kivaa päivän jatkoa.

Vierailija
14/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehto 2. Saisi vähän sitä pelivaraa ja jotain jäämään säästöönkin.

Vierailija
15/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin kolmonen. Mutta vaikea sanoa, mistä kaikesta pitää tinkiä.

Asuntolaina on kuitenkin edullista lainaa. Jos muutos olisi se, että parin vuoden sijaan laina-aika pitenisi 4-5 vuoteen, sillä ei olisi juuri väliä. En näe, että sillä on merkitystä, onko asuntolaina maksettu aiemmin vai vähän myöhemmin. Itselläni on asuntolainaa pariksikymmeneksi vuodeksi, joten asuminen on yksi säännöllinen kuluerä joka tapauksessa minulla.

Jos kyse taas olisi vaikka kulutusluotosta, jossa isommat korot, haluaisin itsekin maksaa sellaisen nopeammin pois.

Vierailija
16/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tai 3, mieluummin 3 niin laina lyhenisi kuitenkin.

Vierailija
17/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaa on sen verran vähän jäljellä, että 2 tai 3 käy kumpi vain. 3. ehkä mieluummin.

Itse mietin ihan samaa.

Vierailija
18/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ja jos pakko rako, niin sovelletusti 3. Esim jos olisi mahdollisuus 800€ suoritukseen ja hieman 200€ siihen elämiseen, niin ei venahda aikataulu ihan hirveästi. Onneksi sulla vain noin vähän vekkulia, kun korot ampaisevat kohta...

Vierailija
19/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listaatte tulot ja menot ja arvioitte vaihtoehtoja 2 ja 3 sen mukaan.

Vierailija
20/135 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Meillä on säästössä 3 vuoden menot, mutta jos ei olisi valittaisiin vaihtoehto 2, kun sitä lainaa ei ole jäljellä kuin sen parin vuoden verran. 3 tulisi kyseeseen, jos laina-aikaa olisi enenmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi