Mies tienaakin paljon vähemmän kuin kuvittelin :(
Olemme hyvin aikuinen pari, aikaisempien liittojen lapset jo opiskelemassa ja maailmalla. Tapasimme netissä, aloimme seurustella ja menimme parin vuoden päästä naimisiin.
On myönnettävä, että minä olin aloitteelinen naimisiinmenossa. Minulla on pieni palkka, mies on yrittäjä kaverinsa kanssa omistamassaan vakavaraisessa firmassa, jolla on paljon kiinteää omaisuutta. Miehen työ on vaarallista, joten on mahdollista, että hän joutuu työtapaturman uhriksi. Ajattelin, että jos mies vaikka kuolee, minä en saa mitään, jos emme ole naimisissa. Pahimmassa tapauksessa minulle ei edes kerrota, koska en ollut omainen.
Luonnollisesti mies ei pannut hanttiin, vaan avioiduimme. Olen olettanut, että mies on varakas. Matkustelemme pari kertaa vuodessa ja mies haluaa aina maksaa. Töitä riittää ja vastikään firmaan ostettiin uusi auto. Meillä on omat tilit, joten en tiedä miehen tuloista mitään. Hän maksaa laskuista puolet ja ruuat kokonaan. Minä hoidan kotityöt, koska hän tekee pitkää päivää.
Nyt eilen mies kävi nettipankissa. Samalla hänen isänsä soitti häntä hakemaan jotain ja mies lähti saman tien. Pankki jäi auki. En voinut vastustaa kiusausta katsoa saldoa. Olin lentää selälleni nähdessäni, että saldo oli pienempi kuin minulla, alle tuhat euroa! Samalla sivulla näkyi myös palkka firmasta. Sekin oli vähemmän kuin minun puolentoista tonnin tilini! En voinut eri sivuja tutkia, koska kerran edellisessä suhteessani oli sama tilanne ja aloin selata sivuja miehen vessassa ollessa ja ne menivät aivan lukkoon. :D Valehtelin silloin, että kissa kulki näppäimistön päältä.
Firma siis maksaa hänelle aivan kitupalkkaa! Tuli mieleen, että vetääkö yhtiökumppani jotenkin välistä? Kumppanilla on upeat autot ja talot ja paljon korkeampi elintaso ulospäin kuin meillä. En ymmärrä enää mitään, enkä voi mieheltäkään kysyä selitellen, että stalkkasin tilejäsi.
Tietääkö joku jotain firmojen rahaliikenteestä, jolla voisi selittää tuon pienen palkan? Voiko rahaa nostaa joltain tpiselta tililtä itselle vai onko koko omaisuus jotenkin firmalla, eli jos mieheni kuolee, kumppani saa kaiken?
Enkä ole ahne enkä provo. Tällaista nyt vaan saattaa sattua oikeassa elämässä. Asialliset vastausket , kiitos.
Kommentit (82)
Toivottavasti mieshes jättää tollasen naisen...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 20:57"]Yrittäjät voivat ihan verotuksellisista syistä maksaa itselleen erittäin pientä palkkaa ulos. Autot, bensat, puhelimet,läppärit voi laittaa firman kuluiksi. Myöskään se ei ole varmaa, että maksavat joka kuukausi saman summan palkkana ulos. Verotustiedot ovat julkisia, joten saat hyvin selville miehesi verotettavat tulot pitkältäkin ajalta. Samoin saat firman tilinpääätöksen, jos vaan osaat sitä lukea. Etkö voisi etsiä kotoa papereita? Veroehdotuksia, asunnon osakekirjoja ym. Mitä laskuja tulee postiluukusta? Ostaako miehesi kätesellä/pankkikortilla ja käyttääkö luottokorttia? En voi ymmärtää, miten olet noin huonosti asioista perillä! Menetät erossa tosiaan omaisuutesi, puolet asunnostasi, jos puoliso on varaton.
[/quote]
Ei todellakaan voi laittaa firman kuluksi omia bensoja yms. Jos on yrityksen auto, siitä pitää maksaa autoedusta verot, ei ole ilmaista rahaa.