Mies tienaakin paljon vähemmän kuin kuvittelin :(
Olemme hyvin aikuinen pari, aikaisempien liittojen lapset jo opiskelemassa ja maailmalla. Tapasimme netissä, aloimme seurustella ja menimme parin vuoden päästä naimisiin.
On myönnettävä, että minä olin aloitteelinen naimisiinmenossa. Minulla on pieni palkka, mies on yrittäjä kaverinsa kanssa omistamassaan vakavaraisessa firmassa, jolla on paljon kiinteää omaisuutta. Miehen työ on vaarallista, joten on mahdollista, että hän joutuu työtapaturman uhriksi. Ajattelin, että jos mies vaikka kuolee, minä en saa mitään, jos emme ole naimisissa. Pahimmassa tapauksessa minulle ei edes kerrota, koska en ollut omainen.
Luonnollisesti mies ei pannut hanttiin, vaan avioiduimme. Olen olettanut, että mies on varakas. Matkustelemme pari kertaa vuodessa ja mies haluaa aina maksaa. Töitä riittää ja vastikään firmaan ostettiin uusi auto. Meillä on omat tilit, joten en tiedä miehen tuloista mitään. Hän maksaa laskuista puolet ja ruuat kokonaan. Minä hoidan kotityöt, koska hän tekee pitkää päivää.
Nyt eilen mies kävi nettipankissa. Samalla hänen isänsä soitti häntä hakemaan jotain ja mies lähti saman tien. Pankki jäi auki. En voinut vastustaa kiusausta katsoa saldoa. Olin lentää selälleni nähdessäni, että saldo oli pienempi kuin minulla, alle tuhat euroa! Samalla sivulla näkyi myös palkka firmasta. Sekin oli vähemmän kuin minun puolentoista tonnin tilini! En voinut eri sivuja tutkia, koska kerran edellisessä suhteessani oli sama tilanne ja aloin selata sivuja miehen vessassa ollessa ja ne menivät aivan lukkoon. :D Valehtelin silloin, että kissa kulki näppäimistön päältä.
Firma siis maksaa hänelle aivan kitupalkkaa! Tuli mieleen, että vetääkö yhtiökumppani jotenkin välistä? Kumppanilla on upeat autot ja talot ja paljon korkeampi elintaso ulospäin kuin meillä. En ymmärrä enää mitään, enkä voi mieheltäkään kysyä selitellen, että stalkkasin tilejäsi.
Tietääkö joku jotain firmojen rahaliikenteestä, jolla voisi selittää tuon pienen palkan? Voiko rahaa nostaa joltain tpiselta tililtä itselle vai onko koko omaisuus jotenkin firmalla, eli jos mieheni kuolee, kumppani saa kaiken?
Enkä ole ahne enkä provo. Tällaista nyt vaan saattaa sattua oikeassa elämässä. Asialliset vastausket , kiitos.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 15:43"]
No ei ole avoimuuden tai rehellisyyden kanssa mitään tekemistä sillä, jos ei huvita raha-asioitaan levitellä kumppanilleen, oli naimisissa tai ei.
Meillä ainakin on avoin ja rehellinen suhde, ja omat rahat.
Tuollaosia juttujalevittävät vaan sellaiset naiset,jotka haluavat miehen elättävän heitä.
[/quote]
No onhan. Avoin ja rehellinen suhde = ei salaisuuksia ja piilotettuja asioita, rahaan tai muuhun liittyen. Eihän se tarkoita, että rahojen pitää olla yhteiset vaan se tarkoittaa, että ollaan tietoisia toisen rahatilanteesta. Onhan se nyt ihan hemmetin iso osa ihmistä kuitenkin, ja edelleen olen sitä mieltä, että hyvässä toimivassa, luottamuskeen pohjaavassa parisuhteessa ei tuollaisia salaisuuksia pidetä.
Ja kyllä, minusta olisi tosi ihanaa jos mieheni elättäisi minut, eikä minun tarvitsisi käydä töissä, olet ihan oikeassa siinä. Mutta nyt kuitenkin meidän tilanteemme on se, että asumme minun omistusasunnossani ja minä tienaan meille elannon. Rakkaus ei katso lompakkoon. Luottamukseen se kyllä katsoo.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 16:00"]
Omat rahat on eri asia, kuin että tietää kumppaninsa taloudelllisen tilanteen. Palkan ja muut tulot, velat, vastuut ja menot voi kertoa avoimesti, mutta silti pitää omat tulot tilillään ja menot omana päätöksenään.
Tilin saldo, varsinkaan palkkatilin, ei kerro yhtään mitään varallisuudesta. Miehelläsi voi olla säästötili, osakkeita, rahastosijoituksia, eläkevakuutus jne. jossa säästöt ovat. Jos et ole tiennyt hänän palkkaansa, niin tietäisitkö onko hänellä sijoitusasunto?
[/quote]
Tiedän sen, että mitään noista hänellä ei ole. Talvivaaraa ostimme läpällä molemmat, siinä osakkeemme. No ehkä voi olla säästötili, mutta epäilen. Näistä on keskusteltu, ei palkkatuloista.
Ap
Nyt otat rauhallisesti. Jostain siis tiedät, että yrityksellä on paljon varallisuutta. Lataa jostakin (vaikka inoa.fi) yrityksen tilinpäätös. Katso taseesta oma pääoma. Se on sinun rahaasi. Neljäsosa siitä kuuluu sinulle. Jos luku on iso tai pieni - ihan sama, niin eropaperit kiireesti liikkeelle. Puolet miehesi osakkeista kuuluu sinulle ja todennäköisesti joutuu ottamaan lainaa ja maksamaan ne sinulle. Tuosta omasta pääomasta se katsotaan.
Oletan, että mies oli niin tyhmä, että ei älynnyt tehdä avioehtoa.
Voi pyhä yksinkertaisuus.
Eihän palkkaa ole pakko nostaa ollenkaan kuukausittain, tai nostaa vähän ja vaikkapa kerran vuodessa pääomatuloja suuri könttäsumma pienemmällä veroprosentilla. Näinhän useat tekevät, vähemmän veroja maksettavaksi, katsos.
Ja kyllä tilejä on oltava useampi, vähintään yksi henk.koht. ja toinen yritykselle. Ehkä yrityksen tilillä makaakin pieni omaisuus?
Jos tulee ero eikä avioehtoa, pahimmassa tapauksessa mies vie sinulta puolet osakkeeesi arvosta. Hänen firmallaan sen sijaan voi olla velkaa vaikka kuinka...
Ei kai kukaan ole niin idiootti, että maksaa itselleen palkkatuloa enempää kuin on aivan pakko.
Palkkatulot ovat veromuuleja varten.
Onko miehelläsi mitään omaisuutta, muuta kuin se firma?
Mitäpä jos leikisti alat katsella vaikka isompaa asuntoa ja kysyt miheltä millaiseen summaan/lainanlyhennykseen hän pystyisi. Sinä kuittaisit oman puolesi sillä osakkeella
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 17:13"]
Nyt otat rauhallisesti. Jostain siis tiedät, että yrityksellä on paljon varallisuutta. Lataa jostakin (vaikka inoa.fi) yrityksen tilinpäätös. Katso taseesta oma pääoma. Se on sinun rahaasi. Neljäsosa siitä kuuluu sinulle. Jos luku on iso tai pieni - ihan sama, niin eropaperit kiireesti liikkeelle. Puolet miehesi osakkeista kuuluu sinulle ja todennäköisesti joutuu ottamaan lainaa ja maksamaan ne sinulle. Tuosta omasta pääomasta se katsotaan.
[/quote]
Kiitos ensimmäisestä konkreettisesta neuvosta!
Avioehtoa ei ole. Anoppi oli kysynyt mieheltäni, kun olimme menneet (suvulta salassa) naimisiin, että "kaipa olet hoitanut raha-asiasi kuntoon", niin mies sanoi narranneensa, että meillä on avioehto. Että kyllä sukua ainakin kiinnostaa. :)
Maksaako tuo inoa.fi mitään?
AP
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:09"]
Onko miehelläsi mitään omaisuutta, muuta kuin se firma? Mitäpä jos leikisti alat katsella vaikka isompaa asuntoa ja kysyt miheltä millaiseen summaan/lainanlyhennykseen hän pystyisi. Sinä kuittaisit oman puolesi sillä osakkeella
[/quote]
Tämäkin on hyvä idea! Tosin olen ajatellut remontoida nykyisen asuntoni. Sen kustannuksiin tietenkin mies myös osallistuu. Hän myös tekee itse työt, koska osaa.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:13"]
[/quote]
Avioehtoa ei ole. Anoppi oli kysynyt mieheltäni, kun olimme menneet (suvulta salassa) naimisiin, että "kaipa olet hoitanut raha-asiasi kuntoon", niin mies sanoi narranneensa, että meillä on avioehto. Että kyllä sukua ainakin kiinnostaa. :)
AP
[/quote]
Ei jumalauta.
"narranneensa". Se on saatana valehtelua! Ja anoppi on syystä huolissaan omistakin rahoistaan, jotka mies joskus perii! Ne kuuluvat miehelle ja hänen lapsilleen eli anopin lapsenlapsille. Idiootti.
Ap:sta jäi kyllä paskan maku suuhun. Pelkän rahan perässäkö olet? Ja jaksat valittaa vaikka teillä menee hyvin? Ulkomailla käydään jne. Huhhuh.
Tuskin miehen firma kovin varakas on, muuten olisi sen avioehdon halunnut...
Minkä muun perässä ollaan yleensäkään kuin rahan? Tuossa iässä? Teinit voivat kuvitella menevänsä naimisiin Suuresta Rakkaudesta. : D
Mikä sun ongelmaa oikein on?
että sä et olekaan roopeankan kanssa naimisissa? Tai siis luulitko sä olevas?
Mä en ymmärrä aun ongelmaasi. Miks te ette puhu asioista? Ja miks sä luet toisen pankkitietoja ja jos sä luet, niin miks sä et kerro sitä miehellesi? Voisit mainit, että vahingossa näit ja sitten tulit uteliaaksi ja kysy miten se palkkaa yksityisellä tulee?
Suomessa on aviopuolisoiden omaisuuden erillisyyden periaate lähtökohtana. Toisen omaisuuteen pääsee käsiksi vain kuoleman tai avioeron kautta. Avioehdolla voidaan sopia, että kaikki ennen avioliittoa hankittu omaisuus on erillistä, kuten avioliiton aikanakin hankittu. Jos hankitaan vaikka asunto puoliksi, toki se on molempien omaisuutta 50 %:sesti.
Miksi toisia kierroksia pyorittävät parit enää menevät naimisiin? Sotkevat vain lastensa perintöoikeudet.
Niin -se leskeneläke on kummajainen, josta on päästävä pois. Se kannustaa vanhoja naisia kosimaan vanhoja miehiä eläkkeen toivossa. Ja veronmaksajat maksavat sen lystin.
Ne miehen rahat kuuluvat miehen lapsille jos jotain on, ei sinulle. Häivy siitä kuokkimasta miehen rahoja! Mies testamentatkoon sinulle jotain, jos kiinnostaa jotain sinulle antaa, ei muuten kuulu sinulle tuollalailla kärkkyä miehen lasten osuuksia. Yöks, kuulostat kyllä aika kauhelta haaskalinnulta kun olet oikeinkin PETTYNYT miehen tuloihin...!
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 18:13"]
[/quote]
AP
[/quote]
Ei jumalauta.
"narranneensa". Se on saatana valehtelua! Ja anoppi on syystä huolissaan omistakin rahoistaan, jotka mies joskus perii! Ne kuuluvat miehelle ja hänen lapsilleen eli anopin lapsenlapsille. Idiootti.
[/quote]
Niihin voi anoppi laittaa ehdon, että niihin ei ole saajan kulloisellakaan aviopuolisolla oikeutta. Toivottavasti laittaa tämän ehdon.
Vaimo ei peri miestään. Lapset perii
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 19:08"]
Vaimo ei peri miestään. Lapset perii
[/quote]
Niin, mutta mitä se auttaa, jos miehen lasten täytyy maksaa perinnöstään leskelle jos oma isä oli paljonkin rikkaampi osapuoli??
Omat rahat on eri asia, kuin että tietää kumppaninsa taloudelllisen tilanteen. Palkan ja muut tulot, velat, vastuut ja menot voi kertoa avoimesti, mutta silti pitää omat tulot tilillään ja menot omana päätöksenään.
Tilin saldo, varsinkaan palkkatilin, ei kerro yhtään mitään varallisuudesta. Miehelläsi voi olla säästötili, osakkeita, rahastosijoituksia, eläkevakuutus jne. jossa säästöt ovat. Jos et ole tiennyt hänän palkkaansa, niin tietäisitkö onko hänellä sijoitusasunto?