Mitä teille on tulossa perintönä?
Mulle ja kahdelle veljelleni tulossa yksi iso okt, kaksi sijoitusasuntoa, yksi vapaa-ajanasunto Suomessa järven rannalla ja yksi Espanjassa ja muutama satatuhatta rahaa sijoitettuna. Osa menee suoraan lapsillemme verotussyistä. Kiitämme ja pokkaamme vanhemmillemme ja heidän vanhemmilleen. Ovat tehneet paljon työtä ja osanneet sijoittaa rahansa oikein ja toivottavasti elävät mahdollisimman pitkään!
Kommentit (117)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:23"]
Enpä ole vielä laskelmia tehnyt, mitä perisin. En odota, että äitini kuolisi vielä...
[/quote]
Ei siihen laskelmia tarvita. Kai nyt jokainen tietää muutenkin, mitä vanhemmat omistavat.
80-luvun alun remontoimaton ja ylläpitämätön talonreuhka täynnä hamstrattua tavaraa, vuosikymmenien sanoma- ja aikakauslehtiä ynnä muuta paskaa. Talo on arvoton, samoin irtaimisto.
Naapurinsa yrittävät vastapäätä myydä huollettua ja siistiä taloa 149 000eurolla, mutta ei mene kaupaksi. Vähän on hinta yläkanttiin, mutta joka tapauksessa antaa vähän viitettä, millaisesta rytökasasta meidän tapauksessa on kyse.
Vähän arvokkaamman järvenrantatontin äiti möi vähän aikaa sitten. Maksoi sillä velkojaan. Auto on 90-luvun satoa..
Että tällee.. Tuskin maltan odottaa. :)
Vanha keinutuoli ja 2e rahaa ( oletko kade ) ? Voisihan joku olla edes vähän :)
Tällä hetkellä "tulossa" on 1/10 yhdestä maatilasta ja vähän rahaa, n. 10 t. euroa. Mummolta, jakamaton osa. Maatilasta olen luvannut ostaa muut ulos, haluan sen itselleni. Joten perinnön sijasta mulla meneekin siihen rahaa. Kauppakirjoja tehdään juuri ja jakosopimus on jo tehty.
Olen saanut jo rahaa, uudehkon auton, sijoitusasuntoja, kesämökistä ja firmasta 1/3. Ostamalla tuon tilan tavallaan kierrätän isäni työn vain takaisin hänen lapsuudenkotiinsa. Äidiltä tulevaa en viitsi laskea, toivon että nauttii loppuelämästään koko rahan edestä. Ehkä luovun siitä aikanaan lasteni hyväksi. Kaikki tehty kovalla työllä, isä oli puoliorpo ja äiti evakon lapsi. Ukista on kuva reikäisissä housuissa....
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:20"]Aivan helkkaristi VELKAA.
[/quote]
Velka ei periydy.
[/quote]
Koskeeko myös verovelkaa?
Aivan liikaa. Toivoisin että matkustelisivat ja käyttäisivät muutenkin itsensä hyväksi rahojaan, kun ovat vielä hyväkuntoisia. Aivan turhaan säästävät meille lapsille, kaikki käymme töissä ja pärjäämme rahallisesti aivan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:20"]Aivan helkkaristi VELKAA.
[/quote]
Velka ei periydy.
[/quote]
Koskeeko myös verovelkaa?
[/quote]
Omaisuuden arvosta vähennetään ensin velka ja jos jaettavaa ei jää ei velka periydy. Tuskin verovelka on sen kummempaa velkaa. Varmasti löydät tietoa pienellä googlailulla.
Ei mitään. Mummolta sain joitakin koruja, arvottomia mutta minulle tärkeitä :)
Ei varmaan mitään koska en aio ottaa perintöä vastaan vanhemmiltani (jos kuolevat ennen minua) vaan lapset saavat sen. Mitä minä vanha (yli 50v) ihminen enää tarvitsen.
Olen jo saanut perintöni. Vähän alle 100k€ sijoituksia. Juuri sopiva summa, antaa vähän väljyyttä talouteen muttei pistä elämää ranttaliksi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:25"]
Tähän keskusteluun osallistuneet, minkä ikäisiä olette ja minkä ikäisiä vanhempanne? Ajattelin vain, että jos vanhemmat ovat vielä hyväkuntoisia, ehtivät he käyttämään ison osan nykyisestä omaisuudesta.
Me jäimme eläkkeelle viime vuonna ja olemme alkaneet realisoimaan omaisuuttamme. Vihdoin 40-vuoden työnteon jälkeen on aikaa itselle ja nyt myös lapsenlapsille. Ostimme juuri kuuden viikon matkan Australiaan ja Uuteen Seelantiin. Mukaan toukokuun viimeisellä viikolla lähtee tyttäremme, hänen 11-vuotias poikansa ja poikamme 14-vuotias tytär. Matkabudjetti ei ole ihan pieni. Työsuhdeautosta luopuminen pakotti auton ostoon. Siihenkin meni 30t.
Säästötili on siis huvennut kovasti. Seuraavaksi myydään toinen sijoitusyksiöistä. Eläkkeet riittävät hyvin elämiseen, mutta ei niistä juuri säästöön ja kalliisiin hankkeisiin jää. Ja lopputulema on varmaan se, että meiltä jää tämä asunto ja mökki, eikä niitä sijoitusasuntoja ja osakesalkkua, joka meillä vielä on.
[/quote]
Isäni kuoli 86-vuotiaana ja olin silloin itse 30-vuotias. Äiti kuoli 78-vuotiaana ja olin itse silloin 40-vuotias.
Minusta on hienoa, että käytätte niitä rahojanne nyt matkusteluun. Ja vielä hienompaa, että otattte lapset ja lapsenlapsetkin mukaan. Uskon että hekin nauttivat, kun pääsevät matkalle johon heillä ei itsellä olisi varaa. Ja josta ei enää samalla tavalla olisi iloa sitten kun te olette kuolleet ja lapsenlapsenne jo aikuisia.
Omalla äidilläni olisi leskivuosina ennen dementiaa ollut mahdollisuus matkustaa, mutta ei hän raaskinut. Minua harmittaa hänen puolestaan, että häneltä jäi toteuttamatta elämänaikainen haave matkustaa Islantiin. Ei se olisi edes mahdottomia maksanut, mutta pihiys vain paheni iän myötä. Häneltä jäi hieman alle 300k€ perintö.
Osa vanhasta omakotitalosta, jonka arvo on muutamia kymmeniä tuhansia. Eli en mikään varsinainen miljoonaperijätär ole. Meillä on aina eletty kädestä suuhun, ja vanhemmat on käyttäneet vähät rahansa meidän lasten musiikkiharrastuksiin ja matkusteluun, josta olen syvästi kiitollinen.
Ei enää mitään. sain muutaman kymmenen tuhatta euroa, osuuden arvottomasta talosta pienellä kuihtuvalla paikkakunnalla ja osuuden metsätilasta.
Huonon näön ja mahdollisesti velkaa yrityksestä. Mutta myöskään omat vanhemmat eivät saaneet omilta vanhemmiltaan perinnöksi muuta kuin velkavankeutta aikoinaan, joten "perinne" jatkunee siltä osin.
5000€ iäkkäältä, lapsettomalta, sukulaismieheltä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:59"]Huonon näön ja mahdollisesti velkaa yrityksestä. Mutta myöskään omat vanhemmat eivät saaneet omilta vanhemmiltaan perinnöksi muuta kuin velkavankeutta aikoinaan, joten "perinne" jatkunee siltä osin.
[/quote]
Velka ei edelleenkään periydy. Kieltäydy vaikka koko perinnöstä.
Dementoituneella äidilläni on jo talo myyty ja rahat osakkeissa... eipä tuo enää niitä saa mihinkään hassattua. Tarkkaa summaa en tiedä mutta olettaisin että pari sataatuhatta jää verojen jälkeen veljelleni ja minulle puoliksi.
Isällämme ei olekuin pieni kerostaloyksiö ja sekin alkuperäisessä kunnossa 80-luvun alusta.
Tähän keskusteluun osallistuneet, minkä ikäisiä olette ja minkä ikäisiä vanhempanne? Ajattelin vain, että jos vanhemmat ovat vielä hyväkuntoisia, ehtivät he käyttämään ison osan nykyisestä omaisuudesta.
Me jäimme eläkkeelle viime vuonna ja olemme alkaneet realisoimaan omaisuuttamme. Vihdoin 40-vuoden työnteon jälkeen on aikaa itselle ja nyt myös lapsenlapsille. Ostimme juuri kuuden viikon matkan Australiaan ja Uuteen Seelantiin. Mukaan toukokuun viimeisellä viikolla lähtee tyttäremme, hänen 11-vuotias poikansa ja poikamme 14-vuotias tytär. Matkabudjetti ei ole ihan pieni. Työsuhdeautosta luopuminen pakotti auton ostoon. Siihenkin meni 30t.
Säästötili on siis huvennut kovasti. Seuraavaksi myydään toinen sijoitusyksiöistä. Eläkkeet riittävät hyvin elämiseen, mutta ei niistä juuri säästöön ja kalliisiin hankkeisiin jää. Ja lopputulema on varmaan se, että meiltä jää tämä asunto ja mökki, eikä niitä sijoitusasuntoja ja osakesalkkua, joka meillä vielä on.