Minusta tuli juuri nuori perijä(tär), mitä teen?
Minulle selvisi alkuviikosta, että perin lähisukulaiseni useamman miljoonan omaisuuden (joka tietty odottaa vielä verottajan käsittelyä ja siten muuttaa hieman muotoaan....). Olen tottunut nykyiseen taloudelliseen tilanteeseeni, eli n. 50k "omaisuuteen", enkä tiedä, mitä tekisin noin suurella summalla. Olen vasta 19-vuotias, joten minulla ei ole kuluja aiheuttavaa perhettä tai asuntolainaa yms. Sijoittaminen tai asunnon ostaminen olisi varmasti järkevää, mutta en haluaisi profiloitua "kultalusikkakakarana" edes sijoitusneuvojan/kiinteistönvälittäjän silmissä. Kysyisin siis, että tietääkö kukaan onko sijoittamiseen olemassa "anonyymia" kanavaa?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 00:18"]
Itselläni oli vähän samanlainen tilanne kaksi vuotta sitten syksyllä, kun täytin 18 ja säästötilit ja osakesalkut vapautuivat käyttööni. Ystäväpiirini koostuu pitkälti tytöistä, joilta löytyy kaikki espoolaisen nuoren neidin tunnuspiirteet: Gantin neule, Henry Lloudin pipo, vuiskan neverfull ja yöelämään Eva, Canada Goose, sekä Mulberryn huivi. Oma perheeni on kasvattanut minut niin, etten ole antanut merkkituotteille kummoista arvoa, mutta 18v:nä menin sekaisin, hain hyväksyntää ja tuli kyllä ehkä kymppitonni tuhlattua kaikkeen tuollaiseen, mistä en enää edes välitä.. Järkeviksi sijoituksiksi, joita suosittelen muillekkin, sanoisin näin jälkikäteen esim. harrastukseen panostamista (ostin ikuisuushaaveeni oman hevosen), auton (mikäli asuinpaikka semmosta vaatii), sekä asunnon. Lisäksi panostin opiskelupaikkaan valmennuskurssilla, jonka siis maksoin itse. :)
[/quote]
Mua kiinnostais kuulla tältä kirjoittajalta, valmensivatko vanhemmat mitenkään tuohon tilanteeseen. Meidän tyttö on nyt 14-vee eikä tule noin suuria rahoja saamaan, mutta ei häntä toistaiseksi ole kauheasti osakesijoittaminen kiinnostanut. Onneksi on kylläkin säästäväinen tyttö eikä kulje tuollaisten tyhjänpäiväisten bimbojen kanssa samassa porukassa, joten ei tarvitse pelätä mitään spending spreetä 18-vuotispäivän jälkeen.
Onhan tässä muutama vuosi vielä aikaa ihmetellä ja jo tässäkin vaiheessa tyttö pitää kirjaa menoistaan. Mutta arvostaisin, jos jollain olisi hyviä ideoita sitä silmälläpitäen, että tyttö voisi luottavaisin mielin ottaa omaisuutensa haltuun.
Joo..nuorena mun pitäis olla ehkä vähän paremmin perillä nykypäivän asiointikanavista pankissa, mutta tosiaan siellä ei ole tullut käytyä varmaan sen jälkeen, kun sain pienenä jonkin sortin säästöpossun. Kiitos kuitenkin neuvoista, erityisesti tuo Nordnet vaikutti mielenkiintoiselta!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:34"]
Joo..nuorena mun pitäis olla ehkä vähän paremmin perillä nykypäivän asiointikanavista pankissa, mutta tosiaan siellä ei ole tullut käytyä varmaan sen jälkeen, kun sain pienenä jonkin sortin säästöpossun. Kiitos kuitenkin neuvoista, erityisesti tuo Nordnet vaikutti mielenkiintoiselta!
[/quote]Joo, sinne kun kirjaudut niin voit hoitaa osakeostokset tapaamatta ketään livenä.
Itse voisin saada joskus joitakin satoja tuhansia perintöä, mutta uskon että menee varmaan eläkkeelle asti ennen sitä, tai kuolen enemmin kuin vanhempani. Eihän se mitään miljonääriä minusta tekisi, mutta en usko että itse saan säästettyä koskaan lähellekkään sellaista omaisuutta mitä vanhemmillani on. Eipä tässä kyllä ole mitään rahahuolia muutenkaan ollut, mutta jäisin kyllä suoraan elämään perinnön varassa. Ei mulla ole edes lapsia kenelle pitäisi mitään säästellä. Olisi kyllä kamala sääli kuolla ennenkuin pääsee käyttämään pois omaisuutensa, kun ei ole perillisiä.
Ehkä vähän out of topic, mutta mitään näkyvää en suosittele ostamaan, ellei ympärillä ole kaikilla muillakin kaikkea. Asun pk-seudulla alueella, jossa porukka on ihan keskiluokkaista ja sen myötä myös koulukaverit on ollut pääasiassa myös perustasoa taloudellisesti. Mua ruettiin oikeasti KIUSAAMAAN, kun rupesin kulkemaan kouluun (lukioon) synttärilahjallani Audi TT:llä?? Oletin, että porukka ehkä haluaa rueta hyötymään musta, mutta kiusaamiseen ja syrjimiseen en todellakaan varautunut. Valitettavaa, mutta totta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:43"]
Itse voisin saada joskus joitakin satoja tuhansia perintöä, mutta uskon että menee varmaan eläkkeelle asti ennen sitä, tai kuolen enemmin kuin vanhempani.[/quote]Joo, nykyään eletään niin vanhaksi että suuri osa perinnönsaajista on itsekin jo eläkkeellä. Ja hyvä niin.
Mä olen nuori pierijätär. Hernekeitolla on sellainen vaikutus.
Meillä on ainakin puhuttu aina avoimesti raha-asioista perheen kesken. Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, että lapset ovat kuulleet mm. putkirempan, autohuollon, harrastuksien kustannuksista ja näin hahmottaneet, etteivät elämisen kustannukset tule pysymään aina siellä 20 euron H&M-ostoksissa. Tilanteemme on ollut sikäli hyvä, ettei lapsille ole kuitenkaan tullut ahdistusta tästä keskustelusta, sillä he tietävät, että meillä on varaa näihin rahamenoihin.
Uskon tämän kuitenkin vaikuttaneen positiivisesti lastemme rahantajuun. Ei ole näkynyt tyttäriemme olalla vuittoneita, vaan he ovat järkevällä tasolla tarkkoja rahasta - matkalle lähtiessä lentojen hintoja vertaillaan, joka päivä ei ole dinnereitä Farangissa, vaan ruokaa tehdään paljon itse ja alennusmyynnit hyödynnetään. Väittäisin, että monet huonompituloiset käyttävät rahansa paljon huolettomammin, kuin lapseni.
Mun mielestä siinä ei oo mitää jännää
Osakkeita voi ostaa ihan suoraan, käymättä sijoitusneuvojan puheilla.
Talousuutisia kannattaa vähän seurailla, pakko se ei toki ole.