Minusta tuli juuri nuori perijä(tär), mitä teen?
Minulle selvisi alkuviikosta, että perin lähisukulaiseni useamman miljoonan omaisuuden (joka tietty odottaa vielä verottajan käsittelyä ja siten muuttaa hieman muotoaan....). Olen tottunut nykyiseen taloudelliseen tilanteeseeni, eli n. 50k "omaisuuteen", enkä tiedä, mitä tekisin noin suurella summalla. Olen vasta 19-vuotias, joten minulla ei ole kuluja aiheuttavaa perhettä tai asuntolainaa yms. Sijoittaminen tai asunnon ostaminen olisi varmasti järkevää, mutta en haluaisi profiloitua "kultalusikkakakarana" edes sijoitusneuvojan/kiinteistönvälittäjän silmissä. Kysyisin siis, että tietääkö kukaan onko sijoittamiseen olemassa "anonyymia" kanavaa?
Kommentit (50)
Tiedän ainakin, miten sitä ei kannata käyttää.. Siskoni sai muutama vuosi sitten lahjaksi suuren osakesalkun valmistuessaan oikiksesta, ja vaikka niin sivistynyt ja oppinut olikin, niin rahat olivat alle puolessa vuodessa tuhlattu Espan "hienostoliikkeisiin". Myötähäpeä siinä iskee, kun tietää taustan rahojen alkuperästä ja elintason todellisesta tilanteesta..en siis suosittele, että ainakaan ryhdyt tähän "Chanel-shoppailua Della Margassa, jonka jälkeen parille lasilliselle nauttimaan Möettii - instakuvia unohtamatta superlatiivihästägein"
Voi jumpe! Mieti miten paljon saat Virosta viinaa tolla rahalla!
Miksi vaivaudutte kommentoimaan mitään, jos koette minut provona? :D Mielestäni aika huvittavaa, että rikkaalla ei olisi oikeutta "alentua" tällaiselle keskustelupalstalle? Ihan samaa elämää sitä tässä eletään kuin kaikki muutkin yökyöpelit, joilla ei ole uni tullut syystä tai toisesta ja kuluttavat täällä aikaansa aloittamalla trolliketjuja..
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 01:21"]
Ei, se ei ole ihanne. Lähdetään oletuksesta, että jenkeissäkin ne tyypit maksaa ferrari-velkansa elämänsä aikana. Ero, mihin kiinnitin huomiota, oli siinä, mikä asenne muilla ihmisillä on. Suomessa on naurettavaa ostaa Ferrari jos sulla on rahaa, vielä naurettavampaa jos ei ole rahaa, ja näin rahaa pitää piilotella. Jenkeissä kumpaakaan tilannetta ei ainakaan vastaavalla tavalla paheksuta, koska siellä annetaan tilaa ihmisten unelmien toteuttamiselle.
[/quote]
Pitäisikö sinun muuttaa sitten "jenkkeihin"? Minusta olisi aivan loistava paikka sinulle, saisit kunnolla toteuttaa itseäsi!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:36"]
Minulle selvisi alkuviikosta, että perin lähisukulaiseni useamman miljoonan omaisuuden (joka tietty odottaa vielä verottajan käsittelyä ja siten muuttaa hieman muotoaan....). Olen tottunut nykyiseen taloudelliseen tilanteeseeni, eli n. 50k "omaisuuteen", enkä tiedä, mitä tekisin noin suurella summalla. Olen vasta 19-vuotias, joten minulla ei ole kuluja aiheuttavaa perhettä tai asuntolainaa yms. Sijoittaminen tai asunnon ostaminen olisi varmasti järkevää, mutta en haluaisi profiloitua "kultalusikkakakarana" edes sijoitusneuvojan/kiinteistönvälittäjän silmissä. Kysyisin siis, että tietääkö kukaan onko sijoittamiseen olemassa "anonyymia" kanavaa?
[/quote] Sinuna muuttaisin pois tästä paskamaasta!
Onpa jännä, miten paljon perintöaloituksia tällä viikolla on tullut minun maanantaisen provoperintöaloitukseni jälkeen!
Ja kaikki miöjoonaperijöitä!
Itselläni oli vähän samanlainen tilanne kaksi vuotta sitten syksyllä, kun täytin 18 ja säästötilit ja osakesalkut vapautuivat käyttööni. Ystäväpiirini koostuu pitkälti tytöistä, joilta löytyy kaikki espoolaisen nuoren neidin tunnuspiirteet: Gantin neule, Henry Lloudin pipo, vuiskan neverfull ja yöelämään Eva, Canada Goose, sekä Mulberryn huivi. Oma perheeni on kasvattanut minut niin, etten ole antanut merkkituotteille kummoista arvoa, mutta 18v:nä menin sekaisin, hain hyväksyntää ja tuli kyllä ehkä kymppitonni tuhlattua kaikkeen tuollaiseen, mistä en enää edes välitä.. Järkeviksi sijoituksiksi, joita suosittelen muillekkin, sanoisin näin jälkikäteen esim. harrastukseen panostamista (ostin ikuisuushaaveeni oman hevosen), auton (mikäli asuinpaikka semmosta vaatii), sekä asunnon. Lisäksi panostin opiskelupaikkaan valmennuskurssilla, jonka siis maksoin itse. :)
*henri lloyd korjauksena edelliseen viestiini
Ois varmaan vaikeaa itselläkin olla tulematta kehumaan tänne anonyymisti, jos rikastuisin.
Voiko olla naurettavampaa ajattelutapaa kuin se, että "ei halua profiloitua kultalusikkakakarana". Kyllä pankeissa on asiakkaita laidasta laitaan, ei sellaista perintöä olekaan että pääsisit oikeasti rikkaiden yläpuolelle pankissa.
Pankki haluaa vain tietää että rahat on laillista tietä hankittu, sen jälkeen ottavat sinut avosylin vastaan. Voi olla, että ulkomailta löytyy pankkeja, joita edes rahojen alkuperä ei kiinnosta. Ihan sama mitä joku sijoitusneuvoja ajattelee, sitäpaitsi nekin saavat bonuksia sisään virtaavan rahamäärän mukaan.
Perimisessä on oikeastaan se piirre, ettei siinä mitään hävettävää ole, mutta ei sillä todellakaan kannata kehuskellakaan ikään kuin se olisi joku saavutus.
Kannattaa ostaa pieniä asuntoja hyvien kaupunkien kantakaupunkien alueilta, esim. yliopisto kaupungit ja laittaa asunnot vuokralle. Itsellä kokemusta Helsingin kantakaupungin pienistä asunnoista; asuntojen arvo on noussut koko ajan. Koota erilaisia osakesalkkuja. Omista raha-asioista ei kannata huudella vaan pitää ne omana tietonaan; maailma on täynnä hyväksikäyttäjiä. Jos menet naimisiin avioehto ehdottomasti. Jäitä hattuun ja tervettä ajattelua ja toimintaa. Jos ei tiedä mitä tehdä niin silloin ei kannata tehdä mitään vähään aikaan. Suojaa rahasi ja valikoi ne ihmiset tarkkaan joihin luotat! Kannattaa opiskella, opiskelu ei ole koskaan turhaa ja tietoa tässä maailmassa tarvitaan. Onneksi olkoon vaan, minäkin ottaisin ihan mielellään muutaman millin perinnön!
Oikeasti, ei niitä siellä pankissa kiinnosta sun taustat. :D
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 00:48"]Oikeasti, ei niitä siellä pankissa kiinnosta sun taustat. :D
[/quote]Nimenomaan näin. Oma nuoreni, 21-v, hoitaa perimäänsä omaisuutta Seligsonilla oman salkunhoitajansa kanssa.
Nyt voit ottaa sen amis-miehen, kuten kaikilla muillakin palstan miljonäärinaisilla ; )
En todellakaan koe sitä minään saavutuksena, varsinkaan kun en käynyt moikkaamassa tätä sukulaista niin usein kuin olisin voinut.. Toki pankeilla on pankkisalaisuudet sun muut joten tiedon leviämistä ei tarvitse pelätä, mutta nuoret henkilöthän siellä ovat töissä ja luovat oman kuvansa mielessään, mikä ajatuksena ahdistaa. Se on kyllä pakko todeta, että tämänkin ketjun perusteellakin Suomi on maailman katkerin maa. Jenkeissä porukka toteuttaa suuriakin materiaalisia haaveitaan, vaikka periaatteessa tulotaso ei täysin osuisi Ferrarin kanssa yhteen ja silti asiaa ei paheksuta. Suomessa ihmisellä voi olla rahaa, mutta mitään haaveita ei saa toteuttaa, paitsi tietty silloin, jos ne ovat VW Passat, 120 neliön rivitalopätkä ja yksi Kreikan matka vuoteen..
"Jenkeissä porukka toteuttaa suuriakin materiaalisia haaveitaan, vaikka periaatteessa tulotaso ei täysin osuisi Ferrarin kanssa yhteen" = Jenkeissä ihmisillä on tuloihinsa nähden kohtuuttomia lainoja. Sekö on ihanne?
Ei, se ei ole ihanne. Lähdetään oletuksesta, että jenkeissäkin ne tyypit maksaa ferrari-velkansa elämänsä aikana. Ero, mihin kiinnitin huomiota, oli siinä, mikä asenne muilla ihmisillä on. Suomessa on naurettavaa ostaa Ferrari jos sulla on rahaa, vielä naurettavampaa jos ei ole rahaa, ja näin rahaa pitää piilotella. Jenkeissä kumpaakaan tilannetta ei ainakaan vastaavalla tavalla paheksuta, koska siellä annetaan tilaa ihmisten unelmien toteuttamiselle.
En nyt ymmärrä miksi sinun pitäisi profiloitua yhtään mitenkään. Osakesijoituksia on mahdollista hoitaa netin kautta ja asunnon voit ostaa vaikka uutena rakennuttajalta, niin ei kiinteistönvälittäjäkyylä huomaa, että maksat käteisellä.
Sijoittamisesta kannattaa opetella perusasiat, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole. Ja sitten otat sellaisen asenteen, että jätät sun lapsilles enemmän kuin mitä itse sait perintöä, niin hyvä tulee.
Oikeasti kysyisit asiaa tietenkin ensin parista pankista ja sitten vaikkapa asianajajaltasi. Siksi tuollaiset hups-minusta-tuli-rikas-auttakaa - ärsytykset eivät oikein toimi täällä.