Häpesin silmät päästäni, kun katsoin Anthony Bourdainin Suomessa-jaksoa
Ensin Anthony vietiin johonkin neukkulankuppilaa muistuttavaan luolaan, missä tarjoiltiin eilisiä voileipiä. Sit mentiin grillille syömään lihapiirakka kaikilla mausteilla. Tony ei saanut sitä lihapirakkaa edes alas vaan pullautti ulos suusta haukkaamansa palan. Ja sanoi, että maistui ihan oksennukselle eikä ollut edes lihaa siinä näkyvissä vaikka kulki lihapiirakan nimellä. Kyllä sai hävetä suomalaisten puolesta.
Itse tarjoaisin Anthonylle makuja Suomesta: lohipiirakkaa tai blinejä muikunmädillä, smetanalla ja sipulihakkeella alkuruoaksi. Tai vihersalaatti kausivihanneksilla.
Pääruoaksi poron ulkofileetä grillattuna ja uuniperunoita ja höyrytettyjä kasviksia juustokuorrutuksella.
Jälkiruoaksi vaniljajäätelöä tyrnimarjahillolla tai karpalokiisseliä.
Mitä sinä olisit tarjonnut Anthonylle, jos olisit halunnut esitellä suomalaisten ruokakulttuuria?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:56"]Joo ja eikö se viety jonku perheen luo syömään illallista niin nehän joi vodkaa joka suullisen jälkeen suurinpiirtein.. Miksi ei voi tehä realistisesti?? Mökille saunomaan ja grillaamaan, baariin kaupungille ja hampparin kans kotia? Nämäkin eri kertoina. Ei suomessa syödä vain mämmiä, klimppisoppaa ja hernekeittoa. Saati että ruokajuomana olis viina!
[/quote]
Tarkotan ettäkyllähän suomessa juodaan, mutta ei arkisin ruokapöydässä kossua vedetä! Ei ainakaan kenenkään luona kenet tunnen. Niin ja suomi on kaikkea muuta paitsi helsinki..
Mua hävetti se nainen ja hänen (iso?)äiti. Noloa sakkia, toivottavasti koko maailma ei luule että kaikki suomalaiset naiset ovat sellaisia viinanturruttamia peikkoja.
mä katsoin kyseisen jakson pari vuotta sitten kun se tuli telkkarista ja olen samaa miltä! kaikenlisäksi jakso oli todella tylsä ja synkkä verrattuna muihin jaksoihin
Oletko ap koskaan katsonut muitakin Anthony Bourdainin ohjelman jaksoja? Jos olisit, niin tietäisit, että hän kiertää kansan parissa, eikä missään hienoissa kuppiloissa. Kauko-Idässä hän painelee katukeittiöön ja tilaa rapeita hyönteisiä. Ei Anthony Bourdain ole mikään viiden tähden ruokaravintoloiden esittelijä, vaikka itse onkin huippukokki.
Vanha jakso tosiaan, kuvattu jo pari, kolme vuotta sitten. Saattaa näkyä uusintoina.
Hän itse on sanonut, että pitää Aasiasta enemmän kuin Euroopasta, koska Euroopassa asiat toimivat liian hyvin ja ennalta-arvattavasti. Ehkä sen takia ei halunnut täällä mitään perus-bättre-folk-ravintolasapuskaa, karpalomoussea ja hirvenpaistia, jota tässäkin monet ovat ehdottaneet.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:56"]
Joo ja eikö se viety jonku perheen luo syömään illallista niin nehän joi vodkaa joka suullisen jälkeen suurinpiirtein.. Miksi ei voi tehä realistisesti?? Mökille saunomaan ja grillaamaan, baariin kaupungille ja hampparin kans kotia? Nämäkin eri kertoina. Ei suomessa syödä vain mämmiä, klimppisoppaa ja hernekeittoa. Saati että ruokajuomana olis viina!
[/quote]se mummo joka kokkaili oli ihan huippu!
Kuka muka on käynyt jossain yleisessä saunassa tai edes tietää että sellasia on?? Kuka muka on ollut kuppauksessa??? Kuka muka kantaa kossua povarissa päivittäin tai yleensäkään koskaan????
Toi ohjelma on niin hyvin suunniteltu ja isolla budjetilla tehty (Bourdainin vuosiliksa 10 miljoonan paremmalla puolella), että ei sitä niin tehdä, että mennään jonnekin, laitetaan kamerat pyörimään ja odotetaan mitä Anthonylle tarjotaan.
Kyllä ohjelma suunnitellaan etukäteen hyvin tarkasti minuttiaikataululla, ja valitaan eri vaihtoehtoista paikat, joissa käydään, ja ruoat jota syödään, että sopii ohjelman imagoon. Tuntuu, että kaikki eivät tätä ole tajunneet.
Jos Anthonylle olisi tarjottu jotain 5 tähden ravintolan ruokaa, olisi kohtaus varmaan leikattu pois, koska sellainen ei vaan sovi tuohon tyyliin.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:01"]
Kuka muka on käynyt jossain yleisessä saunassa tai edes tietää että sellasia on?? Kuka muka on ollut kuppauksessa??? Kuka muka kantaa kossua povarissa päivittäin tai yleensäkään koskaan????
[/quote]
No ei siinä olekaan tarkoituksena näyttää millainen Suomi on, vaan niitä erikoisuuksia joita täältä voi löytyä. Voi elämän kevät niitä jotka eivät tätä tajua.
En tiedä kuka idiootti päätti minne Anthony viedään. Poikkesi niin paljon mun tavallisesta suomalaisesta elämästä. Ryyppäämistä, makkaraa, kännisiä kokkeja tekemässä kotiruokaa. Nolotti minuakin. En muuten syö lihapiiakoitakaan, ovat todella pahoja. Nämä sitten esitellään jotenkin suomalaisena.
Missä oli esimerkiksi monilla markkinoilla tarjottava loimulohi? Tykkään syödä sitä itsekin. Ja niin moni muukin markkinavieras. Saunakulttuuri on jotain muuta kuin mitä ohjelmassa esitettiin. Miksi ei viety kuvaamaan Yrjönkadun naisten vuoroa? On kaunis uimahalli kaupan päällisiksi.
Marjat ja sienet loistivat poissaolollaan. Juotiinko siinä ollenkaan kahvia? Sitähän suomalaiset juovat.
ja sit MAITOA kyytipojaks sen vanhan känttysen voileivän kaa. Tais olla vielä lämmintä maitoa. Hah. Kukaan maailmalla ei juo maitoa ruokajuomaks. Maailmalla on melkein kaikilla laktoosi-intoleranssi. Maidon laktoosin sietäminen suomalaisten keskuudessa johtuu geenimutaatiosta, kun esi-isämme ovat eläneet karussa pohjolassa ja sellaiset, joiden vatsa ei pysty pilkkomaan maitosokeria, ovat kuolleet ravinnonpuutteessa sukupuuttoon. Meidän suvussa ainakin ruokajuomana illaliispöydässä on Hartwallin Vichy original. Pikkulapsillehan se maito on tarkotettu. Ja vasikoille. Sellaista vichyä juon itse janojuomaks, johon on lisätty kalsiumia.
Suppilovahverokeitto olis kans hyvä alkuruoka. Ja loimulohi kans hyvä pääruoka, minkä joku mainitsi. Saaristolaisleipää ja graavilohta ja tilliä päälle. Juomaks sitruunavichy. Noi on sellasia ruokia, mitä tulee meillä syötyä.
ap
Ei Suomessa ole mitään ruokakulttuuria mitä esitellä. Pettuleipää ja läskisoosia - Nam.
Höh, turha yrittää kusettaa itseään. Suomi ei todellakaan ole mikään metropoli vaikka niin monet luulevat. Täällä asustaa pääasiassa punaniskoja, natseja ja muita uuvatteja. Miksi yrittää valehdella?
En minä yritäkään saada anthonyn ohjelmaan suomesta mitään gurmé-viiden tähden ravintola-hienostelu tunnelmaa. Ärsytti vain kun siinä kuvailtiin suomi kuin jokin venäjän pikkukylä vodkineen ja kuppauksineen! Mökkeilyä, järviä, saunaa, kaljaa, jauhelihakastike-perunat- kala jne tyyppejä pääasiassa porukka täällä on! En edes tiennyt mistään julkisesta saunasta verineen ennen tuota jaksoa! Saatika kaikista kämäisimmästä "snägäristä" paskoine lihiksineen. Minä haen monien muiden tavoin kebabia, pizzaa, heseä tai jotain makkaraperuna tyyppistä baari-illan jälkeen. Eikö siinä lihiksessä ollu aivan ihme täytteetki!
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:01"]Oletko ap koskaan katsonut muitakin Anthony Bourdainin ohjelman jaksoja? Jos olisit, niin tietäisit, että hän kiertää kansan parissa, eikä missään hienoissa kuppiloissa. Kauko-Idässä hän painelee katukeittiöön ja tilaa rapeita hyönteisiä. Ei Anthony Bourdain ole mikään viiden tähden ruokaravintoloiden esittelijä, vaikka itse onkin huippukokki.
Vanha jakso tosiaan, kuvattu jo pari, kolme vuotta sitten. Saattaa näkyä uusintoina.
Hän itse on sanonut, että pitää Aasiasta enemmän kuin Euroopasta, koska Euroopassa asiat toimivat liian hyvin ja ennalta-arvattavasti. Ehkä sen takia ei halunnut täällä mitään perus-bättre-folk-ravintolasapuskaa, karpalomoussea ja hirvenpaistia, jota tässäkin monet ovat ehdottaneet.
[/quote]
Anthony ei ole kokki, krhm..
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 15:01"]Oletko ap koskaan katsonut muitakin Anthony Bourdainin ohjelman jaksoja? Jos olisit, niin tietäisit, että hän kiertää kansan parissa, eikä missään hienoissa kuppiloissa. Kauko-Idässä hän painelee katukeittiöön ja tilaa rapeita hyönteisiä. Ei Anthony Bourdain ole mikään viiden tähden ruokaravintoloiden esittelijä, vaikka itse onkin huippukokki. Vanha jakso tosiaan, kuvattu jo pari, kolme vuotta sitten. Saattaa näkyä uusintoina. Hän itse on sanonut, että pitää Aasiasta enemmän kuin Euroopasta, koska Euroopassa asiat toimivat liian hyvin ja ennalta-arvattavasti. Ehkä sen takia ei halunnut täällä mitään perus-bättre-folk-ravintolasapuskaa, karpalomoussea ja hirvenpaistia, jota tässäkin monet ovat ehdottaneet. [/quote] Anthony ei ole kokki, krhm..
[/quote]
on se, ihan oikeasti.
Mun kaikki tutut käy julkisessa saunassa. Miten voi olla että kukaan ei ole tästä hienoudesta kuullut? Ei taida kukaan olla Helsingistä. Itse en käy kun inhoan saunomista, mutta varsinkin mun tutut, jotka asuu keskustassa ja kalliossa käy noissa.
Miten ne muiden maiden jaksot on otettu vastaan Suomessa? Naureskellen, irvaillen, nimitellen ja yleistaen. Sama kasittely talle Suomi-jaksolle. varsinkin ne Helsingin yossa ryomivat humalaiset ovat jaaneet mieleeni loppuiaksi eika niissa kai avustajia ole tarvittu.
Se oli just hyvä jakso. Pitää pystyä rakkaat nauramaan itselleen. Tai kansalaisuudelleen ja sen mukana tuleville kummallisuuksille.
Ap:n menu on juuri sellaista pönötystä mitä ainakaan minä en olisi halunnut nähdä. Tarjoillaan nöyristellen ja väkinäisesti hymyillen, "Tykkää meistä!".
ne tyhjäntoimittajamustilaiset ois pitäny jättää pois kun väkisin vietiin johonkin surkeaan räkälään kuuntelemaan jonku mannen vibraattoa.
se tapolan mustamakkarahan on tosi hyvää, ei ihme, että ovat miljonäärejä.
sen taksikuski ja äiti näytti ihan juopoilta kumpikin.
se yaffa on kyllä ällö.