AMK:n pääsykokeet naurettavia!
Millä perusteella vain E/L-todistuksella ja yli 8,0 keskiarvolla on asiaa suosituimpien amk-alojen pääsykokeisiin? Etenkin kun AMK on tunnetusti käytäntöön nojaava koulu, jossa valmistutaan ammattiin. Täysin naurettavaa yritystä "akatemisoida" AMK valitsemalla pääsykokeisiin kermat päältä. Suurin osa siitäkin kermasta jättää esim. Sh-koulun kesken, koska kermalla riittäisi lukuintoa yliopistoonkin. Sitten ihmetellään, miksi AMK:n rahat ei riitä, kun ei valita niitä vähän huonommin koulutodistuksen omaavia huippumotivoituneita ihmisiä edes pääsykokeisiin ja sitten nämä supertodistuksellaan sisäänpäässeet keskeyttää kuitenkin jossain vaiheessa tai ainakin vaihtavat alaa valmistuttuaan.
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:27"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:47"]En jaksa mennä tarkistamaan nettisivuilta mutta mulle on uutta tuo että keskiarvo pitäisi olla joku tietty ennen kuin pääsee edes esim. sairaanhoitajan pääsykokeisiin? Kun kävin ystäväni kanssa läpi yhteishakua niin en huomannut mitään tuollaista, muistaakseni kriteerinä lueteltiin vain pääasiassa että on suorittanut lukion jotta on hakukelpoinen. Onko todella niin että pääsykokeeseen pääsee vain tietyllä keskiarvolla eli kaikki hakukelpoiset ei pääse? En tiedä onko eri sitten kun kyseessä on ulkomaalainen opiskelija jolla ei ole Suomen lukion päättötodistusta. Ei heille sanottu mitään jostain tietystä keskiarvosta tai numeroista. Onko se siis eri suomalaisille tai onko haku eri esim. aikuislinjalle? Ja lisäksi ammattikorkekouluuun esim. sairaanhoitajakoulutukseen voi hakea ihan ammattikoulupohjaltakin eli eihän heiltä mitään keskiarvoa voi katso tai numeroita samalla tavalla kun lukiolaisilta. [/quote] Amiksen papereista ka 2,7 tai 2,8 antaa täydet hakupisteet, sama minkä lukiolaiset saavat E/L papereista. Olenko ainoa, jonka mielestä tämä on epäreilua?
[/quote]
Mikä siinä nyt on epäreilua? Tiesitkö, että nykyään amiksissa on 1-3 arviointi, eli melkolailla täydellinen oppilas pitää olla, että saisi ne täydet pisteet!
[/quote]
Taitaa lukion käynneet kuvitella että saisivat amiksessa kaikista aineista parhaat arvosanat.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:37"]
Miksi ammattikorkeakoulussa pitäisi vaatia hyviä arvosanoja, kun alalla koulutetaan käytännön työhön.Eihän lääkelaskuissa ole edes toisen asteen yhtälöitä.Sen sijaan on tärkeää, että on empaattinen ja ihmisrakas luonne.
[/quote]
Paremmat oppilaat ovat parempia kaikilla koulutusasteilla. Ei empatialla pitkälle pötkitä tänäpäivänä. Pitää olla kyky oppia uutta ja sitähän koulussa opetetaan ja testataan.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:37"]
Miksi ammattikorkeakoulussa pitäisi vaatia hyviä arvosanoja, kun alalla koulutetaan käytännön työhön.Eihän lääkelaskuissa ole edes toisen asteen yhtälöitä.Sen sijaan on tärkeää, että on empaattinen ja ihmisrakas luonne.
[/quote]
Miksi yliopistoon pitäisi olla hyvät arvosanat? Akateemistenkin työelämä on muuta kuin oppitunneilla pänttäämistä.
Siis MIKSI amk ei kutsu kaikkia hakijoita pääsykokeisiin? Säästetään rahaa?
Yliopistoissa tosiaan pääsääntöisesti kaikki hakukelpoiset pääsevät pääsykokeeseen. Jossain taidealoilla voi olla ennakkotehtävien pohjalta karsintaa, mutta yleensä ei sielläkään minkään lukion arvosanojen perusteella.
Arvaan: soveltuvuustestauksen järjestäminen kaikille hakijoille maksaa liikaa.
Ratkaisu: Järjestetään ensin se kirjallinen koe, jonka perusteella rajataan sitä, ketkä kutsutaan soveltuvuuskokeeseen.
Amk:t on jänniä. Jouduin työkkärin takia pakkohakuun 2010 ja yritin hakea aloille, joiden kokeisiin mua ei kutsuittaisi. No, jouduin tietysti yksiin päivän kestäviin kokeisiin. Kerroin opettajan haastattelussa, että olen täällä pakkohaun takia, et älä nyt missään nimessä anna mulle pisteitä. (tähtäsin ihan eri paikkaan) Opettaja katsoi mua ihan pöljänä ja sanoi: "No kyllä mä sulle tähän nyt pisteitä ainakin sosiaalisuudesta ja ulosannista annan, kun noin paljon keskustelet." Mitäh!?
Ja sitten kun paria vuotta myöhemmin hain tosissaan yhteen toiseen Amk:n koe oli lyhyt n. 10 min haastis, jossa ei millään tapaa katsottu mun koulu-/työtodistuksia vaan kyseltiin, miltä on tuntunut olla töissä. Ja pääsin sisään.
Vanhoihin pääsykoetilastoihin ei ainakaan pistemäärien osalta kannata luottaa, koska pisteytyssysteemit ovat muuttuneet viime syksyn yhteishausta alkaen, kun ei ole enää erikseen nuorten ja aikuisten yhteishakua. Aiemmin esimerkiksi nuorten haussa kun haki vaikkapa yo- tokarilla ja lukiotokarilla, sai paljon matalemmalla lukiokeskiarvolla täydet lukiotodistuspisteet. Eikä nykyään saa enää ykköstoiveestakaan viittä lisäpistettä.
Kannattaa muistaa se valintakoeyhteistyö monella alalla. Esimerkiksi jos hakee sote-alalle Helsinkiin, ei välttämättä pääse edes pääsykokeeseen, vaikka on ihan ok toisen asteen todistus. Laittaa sinne hakemukselle sitten alemmaksi jonkin pienemmän paikkakunnan AMKin ja tarkistaa, että koulut tekevät valintakoeyhteistyötä, niin jos sitten käy siellä syrjemmässä AMKissa valintakokeessa, tulos tulee myös helsinkiläisiin AMKeihin. Jos valintakoe menee nappiin, voi siis päästä mihin tahansa valintakoeyhteistyötä tekevään kouluun, johon on hakenut. Hakijalle toki tarjotaan vain sitä ylintä kohdetta, johon pisteet riittävät.
Minä en päässyt koskaan AMK:n pääsykokeisiin haluamalleni alalle. Keskiarvo vähän yli 8 ja C:n paperit. Päätin hakea yliopistoon ja nyt minusta tulee hammaslääkäri.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:27"]
No joo, AMK-insinöörilinjalle hakiessani tein pääsykokeet käytännössä aivan kylmiltäni yli kymmenen vuoden matematiikka- ja fysiikkatauon jälkeen. Ja pääsin sisään. Niissä riitti, kun oli vähän loogista päättelykykyä ja laskin mukana, niin ne kompensoivat varsinaisen osaamisen. Yllättävän surkea taso siellä on kyllä.
[/quote]
Mun poika haki myös insinöörilinjalle, en kerro koulua. Hänen pisteensä ammattikoulutodistuksen ja pääsykokeen perusteella olivat yhteensä kuulemma jotain 70 päälle. Oli kuulemma jättänyt kemian tehtävät tekemättä, kun ei muistanut siitä oikein mitään. Ei saanut edes ensikertalaisen hakijan pisteitä. Noilla pisteillä olisi kuulemma päässyt mihin tahansa amk:iin mille tahansa insinöörilinjalle. Mutta opiskeluun on ihan tyytyväinen, vaikka on helppopääsyinen koulu, pitää opetuksen tasoa kohtuullisen hyvänä ainakin toistaiseksi. Itsekin olen amk-insinööri, täydentänyt opistoinsinööristä ja täytyy sanoa, että taso vaihteli umpisurkeasta huippuhyvään. Niin kai se on vähän joka paikassa. Vaikea kuvitella, että kukaan Di haluaisi minun hommiani tulla tekemään, mutta ei näissä ihan amk-pohjalla pärjää. Minusta nämä vertailut ovat aika lapsellisia, lukiolaiset kai näitä eniten harrastavatkin. Kaikki koulutus on täysin turhaa, jos osaaminen ja motivaatio sitten itse työelämässä on hukassa.
En jaksa mennä tarkistamaan nettisivuilta mutta mulle on uutta tuo että keskiarvo pitäisi olla joku tietty ennen kuin pääsee edes esim. sairaanhoitajan pääsykokeisiin? Kun kävin ystäväni kanssa läpi yhteishakua niin en huomannut mitään tuollaista, muistaakseni kriteerinä lueteltiin vain pääasiassa että on suorittanut lukion jotta on hakukelpoinen. Onko todella niin että pääsykokeeseen pääsee vain tietyllä keskiarvolla eli kaikki hakukelpoiset ei pääse? En tiedä onko eri sitten kun kyseessä on ulkomaalainen opiskelija jolla ei ole Suomen lukion päättötodistusta. Ei heille sanottu mitään jostain tietystä keskiarvosta tai numeroista. Onko se siis eri suomalaisille tai onko haku eri esim. aikuislinjalle? Ja lisäksi ammattikorkekouluuun esim. sairaanhoitajakoulutukseen voi hakea ihan ammattikoulupohjaltakin eli eihän heiltä mitään keskiarvoa voi katso tai numeroita samalla tavalla kun lukiolaisilta.
75% hakijoista ei pääse ammattikorkeakouluun. Ap:lla on siis paljon kohtalotovereita.
Ihan hyvä, että karsitaan jyvät akanoista. Jos ei pärjää 2. asteella, niin kannattaa unohtaa amk samantien.
AMK:hon haetaan suorittavaa työtä tekeviä. Yo:lle pääsee jos osaa kirjoittaa ja pohtia asioita syvällisemmin.
Mielenkiintoista huomata että moni sanoo kuinka AMK:hon on niin vaikeaa päästä sisälle.
Hain viime vuonna nimenomaan tähän kuuluisan vaikeaan Metropoliaan sairaanhoitoa lukemaan ja olin varma etten edes kutsua saisi kun kaikki paasasivat sitä että pitää olla niin hyvä todistus (olen siis käynyt lukion).
No, sain kutsun kokeeseen säälittävällä 8,0 KA ja E/C/A/A-todistuksellani ja luin jonkin verran kokeeseen. Kirjallinen osio kokeesta meni mielestäni melko huonosti mutta onnistuin ryhmäkeskustelussa. Muutama viikko odottelua ja kas, kirje hyväksymisestä putosi postiluukusta.
Että ei se niin mahdotonta ole päästä sisään kuin kaikki luulee, koittakaa vaan :)
Pääsykokeissa ei mielestäni tarpeeksi kartuteta sitä, että mikä motivaatio kyseisellä henkilöllä on suorittaa kyseinen tutkinto. Itsellä aikoinaan huonommilla lukion papereilla (silloin ei opiskelut niin paljoa kiinnostanutt) ei ollut mitään mahkuja kaupunkimme amk:iin, välivuoden jälkeen siirrolla toiselta paikkakunnalta vihdoin pääsin. Kävin vaihdosta johtuen useita kursseja ekaluokkalaisten kanssa (en pystynyt suorittamaan kaikkia peruskursseja aikaisemmassa koulussa). Tunnilla, kun jokaisen piti esittäytyä ja kertoa miksi on tullut opiskelemaan tätä alaa niin tosi moni sanoi, että sen takia kun ei päässyt yliopistoon tai ei tiennyt mitä lähtisi opiskelemaan. Vuoden päästä näistä henkilöistä vain murto-osa enää jatkoi ja muut olivat lopettaneet.
Itse valmistuin ko.koulusta ja ollut sen alan töissä monta vuotta ja edelleen. Harmittaa, että tällaisesten "parempien keskiarvojen" oppilaat veivät opiskelupaikan muilta motivoituneilta opiskelijoilta. Ja heistä suurin osa jätti koulun kesken.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:27"]
No joo, AMK-insinöörilinjalle hakiessani tein pääsykokeet käytännössä aivan kylmiltäni yli kymmenen vuoden matematiikka- ja fysiikkatauon jälkeen. Ja pääsin sisään. Niissä riitti, kun oli vähän loogista päättelykykyä ja laskin mukana, niin ne kompensoivat varsinaisen osaamisen. Yllättävän surkea taso siellä on kyllä.
[/quote] et kuitenkaan pääsis tekniseen yliopistoon, voi surku
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:24"]En mä ainakaan haluaisi, että joku seiskan keskiarvon oppilas tulkitsee mun ekg:n tai annostelee mulle leikkauksessa anestesialääkkeet....tai hoitaa mua kun olen hengityskoneessa. [/quote] Onneksi noita hommia tekevätkin lääkärit, paitsi hengityskoneessa olevan perushoitoa. Niin ja melkein unohdin. Lääkikseen voi päästä pelkän pääsykoesuorituksen perusteella, jolloin arvosanoilla ei ole mitään väliä. Itsekin tiedän yhden hammaslääkärin, joka kirjoitti neljä A:ta.
[/quote] kahdessa eri kiintiössä, ne jotka kirjoittaneet laudatureja ja osallistuvat myös pääsykokeisii n ja ne toiset joilla ei niin hyvin mennyt ja niitä on suurin osa ja sieltäkin pääsee lääkikse4en jos taitaa loistavasti fysiikan kemian ja biologian
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:25"]Sii mitä ihmettä? Siis tottakai parhaat pääsee kouluun. Se joka tietää mitä haluaa ja on valmis satsaamaan sen eteen eli painamaan työtä lukiossa, sekä kirjoituksissa hyvien arvosanojen eteen, on tottakai valinnassa etusijalla. Mikä se semmoinen valintaaysteemi ois, että "karsitaan pääsykokeisiin kutsuttavista ekat 10% pois, koska niillä on liian hyvät arvosanat, joten niiden motivaatio ei riitä". [/quote] Ei se, että on hyvät arvosanat tarkoita, että pitäisi ryhtyä lääkäriksi tai asianajajaksi. Kympin tyttö tai poika voi ihan hyvin ryhtyä sairaanhoitajaksi, fysioterapeutiksi, puusepäksi, koneasentajaksi. Jokainen tekee ammatinvalintansa sen pohjalta mikä itseä eniten kiinnostaa.
[/quote] kympin tytöt varsinkin luonnontieteellisesti suuntautuneet haluavat lääkikseen, tekniseen yliopistoon tosin pieni osa, (rohkeasti vaan tytöt) kemiaa, fysiikkaa, bilologiaa, biolääketiedettä, sitten oikikkseen menevät, valtsikkaan, kauppakorkeeseen, psykologiaa
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:47"]En jaksa mennä tarkistamaan nettisivuilta mutta mulle on uutta tuo että keskiarvo pitäisi olla joku tietty ennen kuin pääsee edes esim. sairaanhoitajan pääsykokeisiin? Kun kävin ystäväni kanssa läpi yhteishakua niin en huomannut mitään tuollaista, muistaakseni kriteerinä lueteltiin vain pääasiassa että on suorittanut lukion jotta on hakukelpoinen. Onko todella niin että pääsykokeeseen pääsee vain tietyllä keskiarvolla eli kaikki hakukelpoiset ei pääse? En tiedä onko eri sitten kun kyseessä on ulkomaalainen opiskelija jolla ei ole Suomen lukion päättötodistusta. Ei heille sanottu mitään jostain tietystä keskiarvosta tai numeroista. Onko se siis eri suomalaisille tai onko haku eri esim. aikuislinjalle? Ja lisäksi ammattikorkekouluuun esim. sairaanhoitajakoulutukseen voi hakea ihan ammattikoulupohjaltakin eli eihän heiltä mitään keskiarvoa voi katso tai numeroita samalla tavalla kun lukiolaisilta. [/quote] Amiksen papereista ka 2,7 tai 2,8 antaa täydet hakupisteet, sama minkä lukiolaiset saavat E/L papereista. Olenko ainoa, jonka mielestä tämä on epäreilua?
[/quote]On otettava huomioon se, että jos näillä amislaisilla on pohjalla saman alan perustutkinto, heillä on lukiolaisiin verrattuna paljon paremmat lähtökohdat käytännön opintoihin: heillä on pohjalla sekä käytännön opintoja että alan töitä ja he ovat saattaneet seurata vierestä paljonkin näitä tehtäviä, joihin AMK:sta valmistuvat, joten tietävät, mihin ovat hakeneet. AMK kuitenkin on AMMATTIkorkeakoulu, ja opinnot ovat ammattiin valmistamisen vuoksi suureksi osaksi käytäntö- ja työelämäpainotteiset. Juuri yo-kirjoitukset suorittanut abi saattaa pärjätä amislaisia paljon paremmin esimerkiksi matematiikassa ja kielissä ym. teoriapainotteisessa opiskelussa, mutta käytännön puolen opiskelun abit yleensä joutuvat aloittamaan ihan perusasioista.
Ideaalitilanteessa AMK:t suunnittelisivat opetuskokonaisuutensa niin, että opiskelijat oppisivat yhdessä sellaisissa ryhmissä, joissa kaikkien vahvuuksia ja koulutus- tai työtaustoja voisi hyödyntää koko ryhmän hyväksi.
t. koulutusalan ammattilainen
Onneks kirjoitin c:n paprut, ku pistemenetys b:n papereilla olis paljo isompi .. nyt menetän vaan yht. 9p verrattuna L:n papruihin.
Ammattikoulu eli amikset ja AMK ammattikorkeakoulu