AMK:n pääsykokeet naurettavia!
Millä perusteella vain E/L-todistuksella ja yli 8,0 keskiarvolla on asiaa suosituimpien amk-alojen pääsykokeisiin? Etenkin kun AMK on tunnetusti käytäntöön nojaava koulu, jossa valmistutaan ammattiin. Täysin naurettavaa yritystä "akatemisoida" AMK valitsemalla pääsykokeisiin kermat päältä. Suurin osa siitäkin kermasta jättää esim. Sh-koulun kesken, koska kermalla riittäisi lukuintoa yliopistoonkin. Sitten ihmetellään, miksi AMK:n rahat ei riitä, kun ei valita niitä vähän huonommin koulutodistuksen omaavia huippumotivoituneita ihmisiä edes pääsykokeisiin ja sitten nämä supertodistuksellaan sisäänpäässeet keskeyttää kuitenkin jossain vaiheessa tai ainakin vaihtavat alaa valmistuttuaan.
Kommentit (161)
Mitä luulette et miten mulle käy CCCC papruilla kun haen Ouluun sosionomiksi, tuleeko kutsua edes pääsykokeisiin? Keskiarvokin vain 7,2 :(
Millä tavalla ne pääsykokeet sitten kertoo yhtään sen enempää kenenkään opiskelumotivaatiosta kuin arvosanat vaikka juuri sieltä lukiosta?
Sehön nyt on itsestään selvä juttu, että jokainen koulu valitsee parhaat päältä. Joskus vuonna miekka ja kilpi pääsin ylioppilaaksi keskinkertaisilla papereilla. Hain mm. kauppaopistoon, mutta en päässyt! Sen sijaan yliopiston ovet avautuivat jopa ilman pääsykokeita. Että silleen.
Mites Metropolian monimuoto-opetus, kuinka vaikeaa tai helppoa sinne on näillä meriiteillä päästä? Yo-arvosana C, lähihoitajan näyttötutkinto arvosanalla 4 (1-5), työelämää takana 11 vuotta. Yliopistossa vastaanotettu opiskelupaikka vuonna 2009. Ensihoitajaksi hain.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:18"]Sehön nyt on itsestään selvä juttu, että jokainen koulu valitsee parhaat päältä. Joskus vuonna miekka ja kilpi pääsin ylioppilaaksi keskinkertaisilla papereilla. Hain mm. kauppaopistoon, mutta en päässyt! Sen sijaan yliopiston ovet avautuivat jopa ilman pääsykokeita. Että silleen.
[/quote]
Selvähän se, mutta ei se ole välttämättä amk:n edun mukaista valita vain ne paperilla parhaat koulutukseen. Jokaisesta oppilaasta, joka suorittaa tietyn määrän opintopisteitä vuodessa, koulu saa rahaa toimintaansa. Samoin jokaisesta valmistuneesta koulu saa rahaa. Mitä koulu tekee niillä, jotka eivät aio valmistua, eivätkä suorita tarpeeksi op vuodessa? Amk on monille hyville opiskelijoille vain välietappi kohti korkeampaa tutkintoa. Tiedän todella monia, jotka ovat jättäneet amk-tutkinnon kesken vuoden sisällä, sillä alunperinkin oli tarkoitus päästä yliopistoon.
Perähikiän ammattikorkeaan voi toki olla alemmat pisterajat pääsykokeeseen pääsyyn, mutta siellä ei välttämättä edes tarjota kaikkia koulutusvaihtoehtoja. En ymmärrä, miten AMK:lla on tähän varaa, sillä onhan se sanomattakin selvää, ettei yo-todistus mittaa välttämättä motivaatiota AMK-opintoihin. Minulla on näistä opinnoista kokemusta, täysillä pisteillä sisään ja täysin turhautuneena ulos, kun ei juuri tikkua tarvinnut ristiin laittaa tenttejä varten ja muuten homma olikin sitten vapaaehtoistyön tekemistä harjoitteluissa. Ap
Entäs amistodistuksella? Miten nää pelkän näyttötutkintokoulutuksen saaneet hakee sillä todistuksella, kun niillä ei ole ruotsia, äikkää yms.? Sehän on joku 1 1/2 v koulutus..
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:55"]Entäs amistodistuksella? Miten nää pelkän näyttötutkintokoulutuksen saaneet hakee sillä todistuksella, kun niillä ei ole ruotsia, äikkää yms.? Sehän on joku 1 1/2 v koulutus..
[/quote]
Jos siitä arvosana 3, vastaa täysiä lähtöpisteitä (eli lukiosta yli 8,5 ka ja E/L kirjoituksista). Täysin vertailukelpoisia siis... NOT. Näin ainakin Oulussa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:55"]Entäs amistodistuksella? Miten nää pelkän näyttötutkintokoulutuksen saaneet hakee sillä todistuksella, kun niillä ei ole ruotsia, äikkää yms.? Sehän on joku 1 1/2 v koulutus..
[/quote]
Jos siitä arvosana 3, vastaa täysiä lähtöpisteitä (eli lukiosta yli 8,5 ka ja E/L kirjoituksista). Täysin vertailukelpoisia siis... NOT. Näin ainakin Oulussa.
[/quote]
Ok. Mä oon käynyt täyden 120 ov:n amiksen ja kaverini jollain työkkärin rahoittamalla näyttötutkintolinjalla. Se oli siellä puolet vähemmän ku minä. Tuntuu todella epäreilulta (anteeksi nyt) että me olemme samalla viivalla hakuprosessissa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:55"]Entäs amistodistuksella? Miten nää pelkän näyttötutkintokoulutuksen saaneet hakee sillä todistuksella, kun niillä ei ole ruotsia, äikkää yms.? Sehän on joku 1 1/2 v koulutus..
[/quote]
[/quote]
Ok. Mä oon käynyt täyden 120 ov:n amiksen ja kaverini jollain työkkärin rahoittamalla näyttötutkintolinjalla. Se oli siellä puolet vähemmän ku minä. Tuntuu todella epäreilulta (anteeksi nyt) että me olemme samalla viivalla hakuprosessissa.
[/quote]
Joo, kyllä tuo tuntuu aivan käsittämättömältä
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:43"]
Samaa mietin. Todistus aineista, jotka otetaanhuomioon: E, M, M ja keskiarvo 8.17. En pääse edes sairaanhoitajan pääsykokeisiin Tampereelle. Mitö helvetin vittua.
[/quote]
Lääkikseen kuitenkin ihan heittämällä, vai?
Harmittaako teita akateemisia nyt se, ettei amk:ta voi sanoa pilipalikouluksi, kun sinnekin päästäkseen täytyy osata jotain? :D
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:43"]
Samaa mietin. Todistus aineista, jotka otetaanhuomioon: E, M, M ja keskiarvo 8.17. En pääse edes sairaanhoitajan pääsykokeisiin Tampereelle. Mitö helvetin vittua.
[/quote]
Lääkikseen kuitenkin ihan heittämällä, vai?
Harmittaako teita akateemisia nyt se, ettei amk:ta voi sanoa pilipalikouluksi, kun sinnekin päästäkseen täytyy osata jotain? :D
[/quote]
Ulkomailla on helpompaa päästä sairaanhoitajaksi, jos motivaatiota riittää. Ei tarvitse olla L/E todistus, vaikka haluaisi vähän isomman kaupungin kouluun. Pitää osata kirjoittaa hyvä hakemuskirje ja osallistua haastatteluun.
Sitä paitsi tuo E, M, M todistus on erittäin hyvä, sillä yo-kokeet ovat vain yksi päivä elämästä ja kysymyksiä ei tiedä koskaan etukäteen. Myös 8,17 keskiarvoon voi mahtua kymppejä tai sitten henkilö on hankkinut joka aineesta vähintään kasin ja muutamasta ysin. Ei voi olla siis täysi tunari tämä ihminen, joka ei muka selviytyisi sairaanhoitajakoulun oppiaineista. Mutta ehkä hänkin hakee mielummin yliopistoon, jonne tällaista esikarsintaa ei ole ja todelliset kyvyt sairaanhoitajan työhön jäävät huomioimatta, kun ei päässyt edes pääsykokeeseen.
Olen miettinyt samaa. Varsinkin kun monissa yhteiskunnallisesti merkittävissä amk-koulutuksissa (sairaanhoitaja yms.) hyvän opiskelijan ja ammattilaisen ominaisuudet ovat aivan muita kuin E pitkästä matikasta tai L englannista. Minä ja monet ystäväni menimme amk-pääsykokeisiin varmuuden vuoksi ja hädissämme - tämä on varmaan kympin tytöillä yleistä. Omat paperini olivat LEEEMM ja kävin hätävaraksi amk-pääsykokeissa vaikka hain teknilliseen ja pääsin. Olisin opiskellut amk:ssa vuoden ja hakenut sitten uudestaan
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:27"]No joo, AMK-insinöörilinjalle hakiessani tein pääsykokeet käytännössä aivan kylmiltäni yli kymmenen vuoden matematiikka- ja fysiikkatauon jälkeen. Ja pääsin sisään. Niissä riitti, kun oli vähän loogista päättelykykyä ja laskin mukana, niin ne kompensoivat varsinaisen osaamisen. Yllättävän surkea taso siellä on kyllä.
[/quote]
Sairaanhoitajilla onkin sitten päinvastainen tilanne. Nyt sinne pitäisi olla lääkisopiskelijan paperit, jotta voisi edes hakea
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:57"]Olen itse hyvä esimerkki siitä, kuinka esimerkiksi sairaanhoitajakoulutukseen mennään heittämällä sisälle, jos vain pääsee pääsykokeisiin asti ja osaa puhua mukavia ja toimia ryhmässä. Pääsisin LEEEEE-rivilläni ja 8,9 keskiarvollani melkein kaikkiin pääsykokeisiin poislukien taidealat. Hain joskus ns. pakkohaussa AMKiin ja aivan varmasti vein tällä tavalla mahdollisuuden joltakin motinoituneemmalta päästä kouluun. Olen päässyt myös sisään kaikkiin hakemiini koulutuksiin.
Tiedän myös monia huonoilla papereilla hakevia, joilla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta opiskella jotakin suosittua alaa ammattikorkeakoulussa.
[/quote]
Papereilla pääsee vain harvoihin yliopistoaloihin sisään, suurimpaan osaan mennään pääsykokeilla.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:31"]Vinkkejä siihen, miten onnistuisi pääsemään amkiin? Ihanko oikeasti täytyisi lähteä aikuislukion penkille ja lukea aineet uudelleen ja toivoa parannusta?
[/quote]
Jos olet normaalijärkinen aikuinen, voit lukea lukiokirjat ja katsella vanhoja yo-kokeita. Esim äidinkielestä on tarjolla yo-esseen kirja, joissa on esimerkkeinä eri tasoisia esseitä arvosteltuina
Teknisellä ja luonnonvara-alalla käytännössä kaikki pääsee pääsykokeeseen. Ei siis kannata yleistää, että kaikilla aloilla pääsisi vaan parhaat kokeeseen.
Siis mitä ihmettä?? Itse hain AMK sairaanhoitajakoulutukseen 7 keskiarvolla ja kirjoitukset ACCM... Ja pääsin pääsykokeisiin ja kouluunkin.. Missä on muka noin korkeat pääsykriteerit? : o
Kerrankin on jotain hyötyä siitä että kävi amiksen eikä lukiota. Amikset sentään pääsee aina pääsykokeisiin!