AMK:n pääsykokeet naurettavia!
Millä perusteella vain E/L-todistuksella ja yli 8,0 keskiarvolla on asiaa suosituimpien amk-alojen pääsykokeisiin? Etenkin kun AMK on tunnetusti käytäntöön nojaava koulu, jossa valmistutaan ammattiin. Täysin naurettavaa yritystä "akatemisoida" AMK valitsemalla pääsykokeisiin kermat päältä. Suurin osa siitäkin kermasta jättää esim. Sh-koulun kesken, koska kermalla riittäisi lukuintoa yliopistoonkin. Sitten ihmetellään, miksi AMK:n rahat ei riitä, kun ei valita niitä vähän huonommin koulutodistuksen omaavia huippumotivoituneita ihmisiä edes pääsykokeisiin ja sitten nämä supertodistuksellaan sisäänpäässeet keskeyttää kuitenkin jossain vaiheessa tai ainakin vaihtavat alaa valmistuttuaan.
Kommentit (161)
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:49"]
Miksi ammattikorkeaan pitäisi päästä yhtään helpommalla kuin yliopistoon? Enemmänkin se saisi olla kiinni alasta eli mille alalle hakeutuu kuin koulusta. Esim bioanalyytikoilta ainakin Treella vaaditaan todella paljon jos koulun aikoo hyvin käydä. Monet asiat vähintään samaa vaikeusastetta kuin lääkiksessä. Pakko osata esim biologia, fysiikka, kemia ja matematiikkakin aika hyvin, samoin mm toinen kotimainen ja englanti. Vaativuuteensa nähden tosin ala on rankasti alipalkattua.
(Monesti ihmiset kuvittelevat että esim "vain lääkärit osaavat tulkita verikokeiden tulokset" vaikka okieasti ne tulkinnat tekee bioanalyytikot ja lääkärit sitten vain lukee ne paperista t koneelta potillaalle.)
[/quote]
Urpo. Vain lääkäri osaa tulkita ne verikokeiden tulokset, osana potilaan tilannetta ja hoitoa. Bioanalyytikko saa kyllä ulostettua sen standardilausunnon, mutta bioanalyytikko ei tulkitse yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 19:44"]Minä en päässyt koskaan AMK:n pääsykokeisiin haluamalleni alalle. Keskiarvo vähän yli 8 ja C:n paperit. Päätin hakea yliopistoon ja nyt minusta tulee hammaslääkäri.
[/quote]
AMK:ta harmittaa, kun eivät ottaneet sinua pääsykokeeseen, sillä olisit varmasti ollut A-luokan suuhygienistiopiskelija.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 14:33"]
Mites Metropolian monimuoto-opetus, kuinka vaikeaa tai helppoa sinne on näillä meriiteillä päästä? Yo-arvosana C, lähihoitajan näyttötutkinto arvosanalla 4 (1-5), työelämää takana 11 vuotta. Yliopistossa vastaanotettu opiskelupaikka vuonna 2009. Ensihoitajaksi hain.
[/quote]
Erittäin vaikeaa on päästä pääsykokeisiin.
Pääsykokeisiin otetaan nelinkertainen määrä hakijoita opiskelupaikkoihin nähden, siihen tarvitaan käytännössä täydet lähtöpisteet jos haluaa päästä pääsykokeisiin. Monimuotopuolella aloituspaikkoja on aina jotain tyyliin 20 tai 30, ja hakijoita 400-500....
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:49"]
Miksi ammattikorkeaan pitäisi päästä yhtään helpommalla kuin yliopistoon? Enemmänkin se saisi olla kiinni alasta eli mille alalle hakeutuu kuin koulusta. Esim bioanalyytikoilta ainakin Treella vaaditaan todella paljon jos koulun aikoo hyvin käydä. Monet asiat vähintään samaa vaikeusastetta kuin lääkiksessä. Pakko osata esim biologia, fysiikka, kemia ja matematiikkakin aika hyvin, samoin mm toinen kotimainen ja englanti. Vaativuuteensa nähden tosin ala on rankasti alipalkattua.
(Monesti ihmiset kuvittelevat että esim "vain lääkärit osaavat tulkita verikokeiden tulokset" vaikka okieasti ne tulkinnat tekee bioanalyytikot ja lääkärit sitten vain lukee ne paperista t koneelta potillaalle.)
[/quote]
Urpo. Vain lääkäri osaa tulkita ne verikokeiden tulokset, osana potilaan tilannetta ja hoitoa. Bioanalyytikko saa kyllä ulostettua sen standardilausunnon, mutta bioanalyytikko ei tulkitse yhtään mitään.
[/quot[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 17:18"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 00:49"]
[/quote]
[/quote]
Opiskelen bioanalytiikkaa ja helppoa tää musta on ollut. Tunneilla käydään asiat laajasti mutta tentit helppoja. Lääkiksessä se kaikki nippelitietokin on osattava. Täällä arvosteluperusteet on tosi löyhät. Fysiikka, kemia ja matematiikka nyt on ihan vitsi verrattuna lääkiksen aineisiin. Kielten kurssitki suoritti vasemmalla kädellä hyvin arvosanoin.
Bioanalyytikoista suuri osa työllistyy näytteenottoo ja labratkin on pitkälle automatisoituja. Ei sii paljoa hoksottimia tarvitse.
Itse olen ns. viittä vaille valmis farmaseutti ja haluaisin jatkaa opiskeluja sairaanhoitajaksi. Saa nähdä saanko pääsykoekutsua edes. Lukion ka. 7,5 ja ylioppilastodistus C...
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:37"]
Miksi ammattikorkeakoulussa pitäisi vaatia hyviä arvosanoja, kun alalla koulutetaan käytännön työhön.Eihän lääkelaskuissa ole edes toisen asteen yhtälöitä.Sen sijaan on tärkeää, että on empaattinen ja ihmisrakas luonne.
[/quote]
Se käytännön työ pitää tänä päivänä sisällään mm. erittäin paljon monimutkaista teknologiaa. Paljon lääkäreiden tehtäviä on siirretty sairaanhoitajille, ja myös lähihoitajien tehtäväkenttä voi edellyttää valtavaa tietämystä anatomiasta, fysiologiasta, lääkeaineista ja niiden vaikutusmekanismeista, patofysiologiasta, ja niin edelleen. Se on sh/lh, joka ne havainnot tekee ja arvioi -ja niiden perusteella lääkäri hoitaa potilasta.
Minun mielestäni on erittäin hyvä, ettei näihin ammatteihin päästetä mitään kutosen oppilaita. Ymmärrän että on työpaikkoja, joissa ei tarvita niinkään lukupäätä vaan sitä empaattista luonnetta ja halua olla ihmiselle ihminen...ja mielestäni esim. lähihoitajien opintoja tulisi eriyttää vahvemmin siten, että ainakin ensihoitoon sekä sairaanhoitoon suuntautuneilta lähäreiltäkin edellytettäisiin huomattavasti enemmän pääsykoevaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:37"]
Se on sh/lh, joka ne havainnot tekee ja arvioi -ja niiden perusteella lääkäri hoitaa potilasta. [/quote]
Öh, se on kyllä lääkäri joka arvioi hoidon tarpeen ja havannoi/tulkitsee oireita/potilasta ja sitten hoitajat tekee sen perushoitotyön...
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:26"]Hauska yksityiskohta: jaksoin panostaa lukiossa vain omiin mielenkiinnon kohteisiini, nyt pääsisin vaikka minne yliopistoon lapuilla, mutta monessa AMKssa en edes pääsykokeeseen.
[/quote]
Tämä oli tilanne jo 90-luvulla, eikä ilmeisesti kehitys ole ainakaan parempaan suuntaan mennyt. Itse pääsin soveltuvuuskokeeseen sosiaalialalle, taisi olla vuosi 1995. Sain soveltuvuustestistä täydet pisteet, mutta 8,3 keskiarvoni oli liian huono, en päässyt sisään. No, menin sitten yliopistoon pääsykokeen kautta ja valmistuin kiitettävin arvosanoin. Loppujen lopuksi oli onni että en päässyt sisään, mutta silloin se ei siltä tuntunut.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 18:37"] Se on sh/lh, joka ne havainnot tekee ja arvioi -ja niiden perusteella lääkäri hoitaa potilasta. [/quote] Öh, se on kyllä lääkäri joka arvioi hoidon tarpeen ja havannoi/tulkitsee oireita/potilasta ja sitten hoitajat tekee sen perushoitotyön...
[/quote]
Kuvitteletko tosiaan, että lääkäri tarkkailee ja kyttää siellä osastolla jokaista kolmeakymmentä potilasta vuorokauden ympäri :D
Tänä päivänä juttu on niin, että suurin osa osastoista on ainakin yöaikaan täysin ilman lääkäriä, usein myös viikonloput ollaan päivystävän varassa (eli puhelimitse konsultoidaan jos katsotaan aiheelliseksi). Lääkärin kierrot puolestaan hoidetaan liukuhihnatyönä ja usein niin ettei lääkäri edes tapaa potilasta, vaan hoitaja ja lääkäri keskustelevat ja hoitajien näkemyksen + labrojen ymv. perusteella lääkäri tekee esim. lääkemuutokset.
Kyllä niitä perseitäkin pestään, mutta se on hyvin pieni osa työnkuvaa.
En mä ainakaan haluaisi, että joku seiskan keskiarvon oppilas tulkitsee mun ekg:n tai annostelee mulle leikkauksessa anestesialääkkeet....tai hoitaa mua kun olen hengityskoneessa.
Kumma kyllä suuri osa näistä huipputodistuksella sh:ksi opiskelleista ei osaa edes tietokoneohjelmia käyttää saati käyttäytyä kuin ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:24"]En mä ainakaan haluaisi, että joku seiskan keskiarvon oppilas tulkitsee mun ekg:n tai annostelee mulle leikkauksessa anestesialääkkeet....tai hoitaa mua kun olen hengityskoneessa.
[/quote]
Ei se ole todistuksesta kiinni, miten amk-opinnoissaan menestyy. Minunkin vuosikurssillani on sellaisia bimbotaulapäitä, että ihan pelottaa, kun nuo joskus pääsevät arvioimaan niitä EKG-käyriä yms.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:24"]En mä ainakaan haluaisi, että joku seiskan keskiarvon oppilas tulkitsee mun ekg:n tai annostelee mulle leikkauksessa anestesialääkkeet....tai hoitaa mua kun olen hengityskoneessa.
[/quote]
Onneksi noita hommia tekevätkin lääkärit, paitsi hengityskoneessa olevan perushoitoa. Niin ja melkein unohdin. Lääkikseen voi päästä pelkän pääsykoesuorituksen perusteella, jolloin arvosanoilla ei ole mitään väliä. Itsekin tiedän yhden hammaslääkärin, joka kirjoitti neljä A:ta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:24"]En mä ainakaan haluaisi, että joku seiskan keskiarvon oppilas tulkitsee mun ekg:n tai annostelee mulle leikkauksessa anestesialääkkeet....tai hoitaa mua kun olen hengityskoneessa. [/quote] Onneksi noita hommia tekevätkin lääkärit, paitsi hengityskoneessa olevan perushoitoa.
[/quote]
Eli et tiedä todellisuudessa sairaanhoitajan työstä yhtään mitään, haluat vain olla jotain mieltä.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:55"]
Entäs amistodistuksella? Miten nää pelkän näyttötutkintokoulutuksen saaneet hakee sillä todistuksella, kun niillä ei ole ruotsia, äikkää yms.? Sehän on joku 1 1/2 v koulutus..
[/quote]
Ne vaan sitten tekae parhaansa pääsykokeissa ja katsovat, mihin se riittää. Tiedäthän, että niin ruotsia, äikkää kuin kaikkea muutakin voi opiskella myös muualla kuin lukiossa tai muussa koulussa. Sitä paitsi ruotsia ei taida olla missään pääsykokeessa, englantia ja matematiikkaa kyllä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 08:55"]
Entäs amistodistuksella? Miten nää pelkän näyttötutkintokoulutuksen saaneet hakee sillä todistuksella, kun niillä ei ole ruotsia, äikkää yms.? Sehän on joku 1 1/2 v koulutus..
[/quote]
Ne vaan sitten tekae parhaansa pääsykokeissa ja katsovat, mihin se riittää. Tiedäthän, että niin ruotsia, äikkää kuin kaikkea muutakin voi opiskella myös muualla kuin lukiossa tai muussa koulussa. Sitä paitsi ruotsia ei taida olla missään pääsykokeessa, englantia ja matematiikkaa kyllä.
[/quote]
No siinä näyttötutkinnossahan on hyväksiluettu nuo aineet, eli opiskelijan on täytynyt ne jollakin keinoin kuitenkin suorittaa aiemmin. Yleensä takana on joko lukio tai jokin muu toisen asteen koulutus.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 12:13"]
Amiksen papereista ka 2,7 tai 2,8 antaa täydet hakupisteet, sama minkä lukiolaiset saavat E/L papereista. Olenko ainoa, jonka mielestä tämä on epäreilua?
[/quote]
Miksi se olisi epäreilua, kun ei amiksissakaan saa niitä kolmosia ihan ilmaiseksi? Sitä paitsi pääsykoe on täsmälleen sama kaikille pohjakoulutuksesta riippumatta.
Miks te edes haette jonnekkin Metropoliaan? Helvetin vaikea päästä sisään, hoitoalan pääsykokeet ihan naurettavat ja opetus ei yhtään sen tasokkaampaa ku muualla. Meillä ainakin Laureassa on kaikki sh ja th-opiskelijat tosi motivoituneita, pääsykokeessa olikin pari haastattelu (metropoliassa ryhmä) ja sieltä varmaan kyettiin poimimaan kermat päältä.
Oon ihmetellyt samaa. Miksi sairaanhoitajaksi vaikuttaa niin paljon lukiomenestys. Amiksesta on paljon helpompi päästä amk:on koska monet alat on niin helppoja että on helppoa olla huippuoppilas amiksessa. Pääsen yliopistoon, mutten monille aloille amk:o:on koska lukio meni huonosti.
Mun mielestä on hauskaa, että vaikka yliopisto yleensä mielletään ammattikorkeakoulua vaikeammaksi, sinne on kuitenkin huonommillakin oppilailla paremmat mahdollisuudet päästä. Harvaan yliopistoon on "ennakkokarsinta" pääsykokeisiin. Tiedän oikeustieteilijöistäkin monia, joilla keskitason M/C -paperit, jotka vain panostivat pääsykokeeseen ja pääsivät sisälle, eivätkä ole opiskeluissa niitä L:n oppilaita huonompia yhtään. Poikaystäväni taas kirjoitti BCAEEB ja opiskelee kauppatieteitä yli nelosen keskiarvolla.