Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitko seurustella henkilön kanssa joka ei harrasta lainkaan kirjallisuutta?

Vierailija
11.12.2021 |

Olen suuri kirjallisuuden ystävä ja erottuani huomasin miten paljon suhde vei aikaa kirjallisuudelta. Erottuani olen pystynyt taas keskittymään lukemiseen niinkuin ennen suhdetta. Suhteen aikana ei ollut ainuttakaan hiljaista hetkeä. Olisi pitänyt pystyä lukemaan mekastamisen ja kolistelun keskellä, ja jos välillä luin esim. 10 tuntia päivässä, siitä tuli sanomista etten välitä lainkaan suhteestamme. Tietenkin kumppani ei ollut lukenut ainuttakaan kirjaa pariinkymmeneen vuoteen joten tuskin hän ymmärsi miten paljon omaa aikaa ja omaa rauhaa se vaatii jotta paksuihin, vieraskielisiin kirjoihin voi keskittyä.

M39

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi. Lukeminen on intohimoni. Itse pystyn kyllä lukemaan vaikka mies katsoisi telkkaa vieressä.

Minulla ei ole koskaan ollut paljon lukevaa kumppania. Jotain nykyinen mieskin lukee, lähinnä tietokirjallisuutta. Kavereissa on lukutoukkia,mutta luemme yleensä niin erilaisia kirjoja että lukemisesta ei oikein synny juttua. Luen sitten arvisteluja ja keskusteluja lukemistani kirjoista netistä.

Vierailija
22/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella on aikaa harrastaa kirjallisuutta? Pitäisi melkein olla työtön, jotta olisi aikaa lukea.

No ainakaan parisuhteen kanssa tuo ei ole kovinkaan yhteensopiva harrastus. Omasta rauhasta joutuu tinkimään. Sinkkuna kerkeää lukemaan viidestä kymmenen kertaa enemmän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella on aikaa harrastaa kirjallisuutta? Pitäisi melkein olla työtön, jotta olisi aikaa lukea.

Ennen kuin minä jäin työttömäksi, tapanani oli mennä sänkyyn lukemaan viimeistään puoli yhdeksän uutisten jälkeen - siinä sitä aikaa oli. Sängyssä lukeminen alkoi jo ennen alakouluaikaa eli viisikymmentä vuotta sitten, ja nukkumaanmeno on outoa, jollei siihen kuulu lukeminen. Nyt työttömänä luen ihan silloin, kun huvittaa.

Vierailija
24/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kumppanin joka osaa sanoa lukee kirjoja sen sijaan että vääntää sen muotoon harrastaa kirjallisuutta. Teillä varmaan kuolemakin on keskuudesta poistumista.

Vierailija
25/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu MITÄ viihdettä hän kuluttaa.

Kiertäsin kaukaa esim miehet jotka lukevat vain sovinistisia valkoisia miehiä. Tai elävät fantasiamaailmassa Tolkien-kiilto silmissään. Tai siteeraavat homehtunutta Freudia... Mieluummin sitten autoja vapaa-ajallaan ruuvaileva kaveri joka osaa ajatella kuplan ulkopuolelta.

"Sovinistisiä valkoisia miehiä"? Minä luen harvoin nykykirjallisuutta. Montako yli sata vuotta vanhasta kirjasta on muun kuin valkoisen (miehen) kirjoittama? Luen esimerkiksi Defoe:ta, Voltairea, Alexander Dumasia, Pushkinia. Ainiin, paitsi että Alexander Dumas ja Pushkin olivat puoliksi mustia, olisitko tiennyt sen? --AP

Vierailija
26/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sanoisi, että lukeminen erityisesti määrittäisi identiteettiäni, mutta pyrin lukemaan päivittäin ainakin vähän ja käymään kirjastossa viikoittain, ruuhkavuosiarjen salliessa. Exäni luki vain pakollisia tenttikirjoja, nykyiseni on himolukija. Ero yleissivistyksessä on valtava, mikä käytännössä näkyy siinä, että mies osaa yhdistää uudet keskustelunaiheet johonkin viitekehykseen ilman pitkää pohjustusta. Jotenkin ymmärrämme toisiamme vaistomaisesti, enkä vaihtaisi häntä kehenkään. Ainoa, mitä vähän karsastan joissakin himolukijoissa, on hatarasti verhottu snobismi (ei koske onneksi miestäni) ja halu hehkuttaa lukukokemuksiaan vuolaasti ja pitkäveteisesti (koskee valitettavasti yhtä ystävääni).

Vierailija
27/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jos mies olisi sellainen, että vaikka ei itse lue, niin ei olisi mitään sitä vastaan, että minä luen. Samoin kuin miehellä voisi olla jokin oma harrastus, esim. musiikki, koneet tai tekniikka, liikunta tms. Kumpikin antaisi toisen rauhassa harrastaa omia harrastuksiaan.

Vierailija
28/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu MITÄ viihdettä hän kuluttaa.

Kiertäsin kaukaa esim miehet jotka lukevat vain sovinistisia valkoisia miehiä. Tai elävät fantasiamaailmassa Tolkien-kiilto silmissään. Tai siteeraavat homehtunutta Freudia... Mieluummin sitten autoja vapaa-ajallaan ruuvaileva kaveri joka osaa ajatella kuplan ulkopuolelta.

"Sovinistisiä valkoisia miehiä"? Minä luen harvoin nykykirjallisuutta. Montako yli sata vuotta vanhasta kirjasta on muun kuin valkoisen (miehen) kirjoittama? Luen esimerkiksi Defoe:ta, Voltairea, Alexander Dumasia, Pushkinia. Ainiin, paitsi että Alexander Dumas ja Pushkin olivat puoliksi mustia, olisitko tiennyt sen? --AP

Tekeekö musta isoisä tai musta isoisänisä noista puoliksi mustia? Olen aika huono matikassa, mutta silti tuo laimennusaste vähän epäilyttää.

Vierailija
29/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin jos mies olisi sellainen, että vaikka ei itse lue, niin ei olisi mitään sitä vastaan, että minä luen. Samoin kuin miehellä voisi olla jokin oma harrastus, esim. musiikki, koneet tai tekniikka, liikunta tms. Kumpikin antaisi toisen rauhassa harrastaa omia harrastuksiaan.

Niin, mutta kunhan ei liikaa.

Vierailija
30/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö musta isoisä tai musta isoisänisä noista puoliksi mustia? Olen aika huono matikassa, mutta silti tuo laimennusaste vähän epäilyttää.

Kyllä, jos on erittäin musta isoisä.

Vierailija
31/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lukenut ennen, mutta menettänyt kiinnostukseni kirjoihin melkein kokonaan. Ne eivät tunnu sanovan enää mitään tärkeää.

Vierailija
32/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä naisten järjettömät vaatimukset vuonna 2021: Pitäisi olla sivistynyt, muttei saisi kuluttaa siihen paljon aikaa! Parasta vaan kun ei niiden akkojen kanssa ole tekemisissä.

Vierailija
33/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voisi. Kumppani saisi kyllä olla kiinnostunut kirjoista, mieluiten sellaisista, joissa on alaviitteitä. Mutta tässäkin asiassa täytyy olla tasapaino. Jos esimerkiksi taloudessa on (molempien) pieniä lapsia ja vain toisella aikaa lukea, ei kaikki ole kunnossa.

Lapset olisivat viimeinen naula arkkuun lukemisharrastukselle.

Vierailija
34/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt sanoisi, että lukeminen erityisesti määrittäisi identiteettiäni, mutta pyrin lukemaan päivittäin ainakin vähän ja käymään kirjastossa viikoittain, ruuhkavuosiarjen salliessa. Exäni luki vain pakollisia tenttikirjoja, nykyiseni on himolukija. Ero yleissivistyksessä on valtava, mikä käytännössä näkyy siinä, että mies osaa yhdistää uudet keskustelunaiheet johonkin viitekehykseen ilman pitkää pohjustusta. Jotenkin ymmärrämme toisiamme vaistomaisesti, enkä vaihtaisi häntä kehenkään. Ainoa, mitä vähän karsastan joissakin himolukijoissa, on hatarasti verhottu snobismi (ei koske onneksi miestäni) ja halu hehkuttaa lukukokemuksiaan vuolaasti ja pitkäveteisesti (koskee valitettavasti yhtä ystävääni).

Täytyy myöntää, että ero yleissivistyksessä on melko iso meillä. Olen siis se, kenen miesystävä ei pysty keskittymään. Lukee kuitenkin uutisia tai niinkuin usein sanoo, ainakin otsikot niistä. Mutta niin, vaikka on älykäs ja nokkela, niin se ei aivan paikkaa sitä aukkoa yleissivistyksessä. Välillä joudun selittämään minulle täysin itsestäänselviä asioita hänelle, siis sellaisia jotka kuuluvat ihan normiyleissivistykseen. Se turhauttaa, ikinä ei voi viitata mihinkään, koska joutuu juurtajaksaen selittämään sen viittauksen alkuperän yms. Mutta sitten taas, jos katsotaan esim. laadukas elokuva, jota kumpikaan ei ole nähnyt, siitä seuraa hyvä keskustelu. Eli tiivistettynä yleissivistyksen puute on se, joka lukemattomissa ihmisissä ärsyttää (sic!)

Vierailija
35/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy myöntää, että ero yleissivistyksessä on melko iso meillä. Olen siis se, kenen miesystävä ei pysty keskittymään. Lukee kuitenkin uutisia tai niinkuin usein sanoo, ainakin otsikot niistä. Mutta niin, vaikka on älykäs ja nokkela, niin se ei aivan paikkaa sitä aukkoa yleissivistyksessä. Välillä joudun selittämään minulle täysin itsestäänselviä asioita hänelle, siis sellaisia jotka kuuluvat ihan normiyleissivistykseen. Se turhauttaa, ikinä ei voi viitata mihinkään, koska joutuu juurtajaksaen selittämään sen viittauksen alkuperän yms. Mutta sitten taas, jos katsotaan esim. laadukas elokuva, jota kumpikaan ei ole nähnyt, siitä seuraa hyvä keskustelu. Eli tiivistettynä yleissivistyksen puute on se, joka lukemattomissa ihmisissä ärsyttää (sic!)

Eli haluaisit että mies on sivistynyt, mutta hän ei saisi käyttää siihen liikaa aikaa? Haluatko lapsia tai onko sinulla niitä? (Toivottavasti ei.)

Vierailija
36/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli haluaisit että mies on sivistynyt, mutta hän ei saisi käyttää siihen liikaa aikaa? Haluatko lapsia tai onko sinulla niitä? (Toivottavasti ei.)

Mitä ihmettä, mistä noin päättelit :D Haluan, että käyttää paljon aikaa itsensä sivistämiseen, koska niin käytän minäkin. No ei, mutta vaadin siis paljon omaa aikaa, joten kumppaninkin täytyy olla sellainen. En halua lapsia eikä ole.

Vierailija
37/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en voisi.

Kirjojen polttaminen antaa niin paljon täytettä elämään.

Lämpöarvo on kyl lähes olematon.

Vierailija
38/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ja olen. Olen lukenut kirjallisuutta yliopistossa ja työni liittyy siihen kiinteästi. Luen toista sataa kirjaa vuodessa. Mieheni ei lue, on lukenut viimeisen parinkymmennen vuoden aikana ehkä kaksi kirjaa, työhön liittyvää kirjallisuutta toki enemmän. Mieheni on ihan yhtä sivistynyt ja keskustelukykyinen kuin minäkin, seuraa yhteiskunnallisia asioita ja on älykäs.

Kirjasnobit ovat mielestäni hieman erikoisia ja en tunne pakottavaa tarvetta keskustella kirjoista joita luen. Lukemisharrastus ei ole koskaan ollut parinvalintaan vaikuttava asia itselläni.

Vierailija
39/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10h päivässä :D ? Ymmärrän hyvin jos kumppaniasi risoi tehdä yksin kotityöt, olisin saattanut hieman kolistella minäkin ;)

Vierailija
40/69 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se, jolle vastasit. Kuvaat mielestäni tosi hyvin syitä siihen, miksi viihdyn niin hyvin mieheni kanssa. Todella monissa aiemmissa ihmissuhteissa (myös esim. kaveri- ja sukulaisuussuhteet) koin olevani jotenkin outo, kun mainitsemani asiat usein herättivät ihmetystä tai sitten eivät mitään reaktiota. Kun sitten kohtaakin jonkun, jolle useimpia asioita ei tarvitse selittää auki, se vapautumisen tunne on valtava. Mainittakoon lisäksi se, että himolukijani on myös taitava kirjoittaja ja kielitaitoinen, mitä eksäni ei koskaan ollut. Molemmat näistä piirteistä ovat minusta kumppanissa viehättäviä.