Mikä mun ruskea kastikkeessa on vikana?
Kun se ei saennut kun vain vähän. Ohjeen mukaan tein ja siinä neuvottiin lisäämään voita, no voita lisäsin useampaan otteeseen, ei auttanut ja nyt siinä on liikaa voita! Mitähän mä tein väärin?
Joo en ole se penaalin terävin kynä. N21
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:39"]
Liian lirun melkeen minkä tahansa kastikkeen voi vielä jälkikäteenkin sakeuttaa pienellä määrällä kylmään veteen liuotettua perunajauhoa (veikkaisin, että joku teelusikallinen pikkutippaan vettä riittää tässä tapauksessa) ja se lisätään ohuena nauhana kuumaan kastikkeeseen koko ajan sekoittaen. Enää ei kuitenkaan saa keittää tai kastikkeesta tulee hyytelömäistä. Tätä pelastuskikkaa joutunut jokusen kerran itsekin käyttämään, tosin tietyt kastikkeet sakeutan aina perunajauholla.
[/quote]
En käyttäisi perunajauhoja vaan maizenaa, sitä on ruskeille ja vaaleille kastikkelle omansa. Ei tule paakkuja tai liisteriä yrittämälläkään.
Höhöhö ruskeaa kastikettaa. Hehehe, PRÖÖT PRÖÖÖÖÖT!
Miten ihmeessä te saatte ruskeaan kastikkeeseen kökkäreitä? Ettekö sekoita ollenkaan vai miten se on mahdollista?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:19"]Höhöhö ruskeaa kastikettaa. Hehehe, PRÖÖT PRÖÖÖÖÖT!
[/quote]
Jaha siellä joku päästelee aivopieruja.
Höh. Voin pitää olla semmoista että on lopettanut kuplimisen, sitten vasta jauhoja päälle. Pienet töräykset ketsuppia ja sinappia antaa hyvän maun ruskeaan kastikkeeseen ja jos menee vituralleen, siivilöinti ja maizena tai perunajauho pelastaa aina. T. Mummo24v
Jos haluat kastikkeesta hyvää niin et käytä tavallisia vehnäjauhoja. Emmerjauhot tai karkeat vehnäjauhot eivät tee siitä niin mössöä ja makukin tuntuu paremmalta...
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:23"]
Miten ihmeessä te saatte ruskeaan kastikkeeseen kökkäreitä? Ettekö sekoita ollenkaan vai miten se on mahdollista?
[/quote]
Ruskeaan kastikkeeseen saa kökkäreitä, kun ruskistaa jauhoja liiassa rasvassa ja käyttää kylmää vettä. Näin minä ainakin olen joskus onnistunut epäonnistumaan.
Laitan jauhelihaan tai nakkeihin jauhot niiden päälle ja sitten nesteen. Rasvaa tarvii vähemmän. Vanhanajan ruskeaa kastiketta olen joskus koittanut tehdä, muttei onnistu. Olen pärjäillyt ilman.
Yök, Maizena on kamalaa.
Paras kastike tulee, kun se voi-jauhoseos on hieman tahnamaista mielummin kuin jauhomaista, KUUMAA vettä ja ruskistettaessa keskilämmön ja kuuman välissä.
Itse tosin nykyään usein teen että ripottelen jauhot esim sinne jauhelihan sekaan ja sitten vesi.
Tämä on meidän muksujen bravuuri ollut vuosia, ovat nyt 14 ja 12v.
Mausteiksi esim. lihaliemi, soija, sinappi, kerma ja purkkimausteita. Nam! Ja arvatkaa tuliko ruskean kastikkeen himo nyt!
Tuli mielee et mulla on kans ohje, jossa jauhot laitetaa eka pannulle ja sit vasta rasva :O
oonko aina tehny vääri?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:26"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 23:19"]Höhöhö ruskeaa kastikettaa. Hehehe, PRÖÖT PRÖÖÖÖÖT!
[/quote]
Jaha siellä joku päästelee aivopieruja.
[/quote]
Aivopieru ei tarkoita tuota.
Ei se nyt niin vaikeaa ole ja makuja on monenlaisia. Pääasia että ei tule tapettiliisterimäistä. Ruskeen kastikkeen voi tehdä ilman jauhojen ruskistustakin, lihaliemellä ja mausteilla. Se on erilaista mutta hyvää silti.
Kastikkeen pitää olla suussa sulavaa ja notkuvaa, ei mitään puuroliisteriä.