Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mun ruskea kastikkeessa on vikana?

Vierailija
18.03.2015 |

Kun se ei saennut kun vain vähän. Ohjeen mukaan tein ja siinä neuvottiin lisäämään voita, no voita lisäsin useampaan otteeseen, ei auttanut ja nyt siinä on liikaa voita! Mitähän mä tein väärin?

Joo en ole se penaalin terävin kynä. N21

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teiksä pussikastiketta? Vai mikä ihmeen ohje?

Vierailija
22/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea kastike on mun lempparia!!! Tykkään siitä melko tummana ja suht laihana...se vaan on niin hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:38"]

Toinen nimi ruskealle kastikkeelle on roux, klassinen ranskalaisen keittiön perusresepti. Cajunkeittiössä tunnetaan vieläkin tummempia paahtoja periaatteessa samasta asiasta. Vanhanaikaisen ja klassisen ero on joskus hyvin subjektiivinen. Hyvä ruskea kastike on hyvää. 

[/quote]

Roux on voi-jauhosuuruste, ei kastike.

Vierailija
24/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:19"]Ei voita kuulu lisätä? Alkuun sulatat voin kattilaan ja vehnäjauhot siihen. Ja siitä vaan ruskistamaan.
[/quote]

No niin mäkin ajattelin, mutta siinä ohjeessa sanottiin niin. :(
[/quote]
Järjen käyttö on sallittua usko pois

Vierailija
25/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:41"]Teiksä pussikastiketta? Vai mikä ihmeen ohje?
[/quote]

En, ihan alusta asti itse. Kotikokki sivuilta löytyy nimellä oikea ruskea kastike.

Vierailija
26/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkikoulussa meille opetettiin että mitä enemmän vehnäjauhot ruskistuu, sitä vähemmän ne saostuu. Voisko vika olla siinä? Koita laittaa ensi kerralla enemmän jauhoja.

Vierailija
27/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:19"]Ei voita kuulu lisätä? Alkuun sulatat voin kattilaan ja vehnäjauhot siihen. Ja siitä vaan ruskistamaan.
[/quote]

No niin mäkin ajattelin, mutta siinä ohjeessa sanottiin niin. :(
[/quote]
Järjen käyttö on sallittua usko pois
[/quote]

Mä en ole ikinä onnostunut ruskea kastikkeessa, kun oon ite yrittänyt, mut nyt opin taas yhden asian mitä ei pidä tehdä. Oon tehny yleensä niistä pussijauheista.

Vierailija
28/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:57"]Kokkikoulussa meille opetettiin että mitä enemmän vehnäjauhot ruskistuu, sitä vähemmän ne saostuu. Voisko vika olla siinä? Koita laittaa ensi kerralla enemmän jauhoja.
[/quote]

Näin se varmaan täytyy olla.

Vierailija
29/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän Keltainenjoki kirjoitetaan yhteen? Tai Kuollutmeri? Tai kevytmaito?

Vierailija
30/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:38"]Sen kastikkeen saa paljon helpommin kun vaan ruskistaa pelkät jauhot ja kaataa siihen veden. Ei tarvita voita ollenkaan, paitsi jos haluaa sitä makua antamaan. Ja jos käy huonosti ja tulee paakkuja niin äkkiä vaan siivilän läpi. Tällä ohjeella teki meidän mummu, äiti ja nyt minä omalle vauvalle, toimii.
[/quote]

Ei vauvalle mitään pannulla ruskistettua!! Minkä ikäinen? Hyi :/

Vierailija
31/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilassako nuoret rouvat soosin tekevät? Paras ruskea kastike syntyy valurautapannulla. Siinä on helppo tarkkailla jauhojen tummumista. Niidenhän pitää olla jonkin verran tummempia kuin valmis soosi. Vari vaalenee, kun vettä lisätään. Valmis soosi sitten kaadetaan kasariin, mahdollisesti nakinpätkien tai lihapullien päälle ja haudutellaan kypsäksi, ettei jauho maistu. Vähän suolaa ja pippuria sekaan, niin a vot. sipulikaan ei ole pois poikkeen.

Vierailija
32/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minoon 30 vuotta tehny ruskeaa kastiketta ja sitä
on kehuttu.
Sukulaiseni pyytää oikeen että teepäs sinä sitä kastiketta ( kun sen vaimo ei tee).

Vierailija
33/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tönkö ruskea kastike on hirveetä, hieman litku on ihan jees.

Vierailija
34/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:38"]Toinen nimi ruskealle kastikkeelle on roux, klassinen ranskalaisen keittiön perusresepti. Cajunkeittiössä tunnetaan vieläkin tummempia paahtoja periaatteessa samasta asiasta. Vanhanaikaisen ja klassisen ero on joskus hyvin subjektiivinen. Hyvä ruskea kastike on hyvää. 
[/quote]
Roux on se pelkkä jauho-voi-tahna ilman vettä.

Vierailija
35/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea kastike on oikeasti vaikein asia mitä olen ikinä kokannut. Olen tehnyt valehtelematta n. 25 kertaa ruskeaa kastiketta ja 1 (YHDEN!) kerran se on ollut ihan ok, muina kertoina mennyt pilalle.

Olen lukenut ohjeita ja katsonut kuvia, mutta ei siitä vaan tule oikeanlaista vaikka mitä tekisin. 

Yksi ongelma on se että en tajua minkälainen sen koostumuksen tulisi olla, siis kun sulaneeseen voihin lisätään ne jauhot ja ruskistetaan, niin minkälaista tämän tahnan (onko tahnamaista vai kuivempaa?) tulisi olla?

Toiseksi, kuuluuko voita sulattaessa ruskistaa ennen jauhojen lisäämistä siihen vai ei? kolmanneksi, millä kuumuudella levyn tulisi olla? Minkä tummuiseksi ruskeaksi se jauho+voi pitäisi ruskistaa?

Mitä muuta siihen laitetaan, jotta saadaan makua?

Mä en voi käsittää miten se voi olla niin hankala, meillä on perheen sisäinen vitsi se ettei meidän keittiössä ikinä mainita sanaa "ruskea kastike", sitä ei pyydetä tekmään tai toivota milloin sitä saisi. Niin monta kertaa olen sen ällömakuisen niljakekastikkeen heittänyt viemäristä alas raivoissani. :D

Vierailija
36/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä suhde n 50g voita, vajaa desi jauhoja. Ruskista esim kierrevispilää käyttäen kanelitangon väriseksi. Siis kun luulet että on hyvä niin vielä vähän. Älä polta kuitenkaan. Lisää vesi n. 8dl tulee omaan makuun sopivaa. Siitä sitten sattumaa sekaan, mausteita ja vaikka tilkka kermaa. Terveisin 25 vuotta tehny, enkä koskaan epäonnistunut kokki.

Vierailija
37/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]

Tekee ruskeaa kastiketta armon vuonna 2015? Onko perheesi WT vai vainko pelkästään sinä?

[/quote]

Höpö höpö. Ruskean kastikkeen osaaminen kuuluu yleissivistykseen.

Vierailija
38/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppo ohje; ruskista ensin pelkkä jauho, liikuttele kunnes on selvästi ruskehtunut. siirrä pois pannulta. sitten tyhjälle pannulle voi, ja jauheliha/nakit tms. sitten ruskista jauheliha/nakit voissa, kaada päälle ruskistetut jauhot ja sekoita. lopuksi vesi päälle. avot!

Vierailija
39/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:26"]

Tekee ruskeaa kastiketta armon vuonna 2015? Onko perheesi WT vai vainko pelkästään sinä?

[/quote]

Höpö höpö. Ruskean kastikkeen osaaminen kuuluu yleissivistykseen.

[/quote]

Totta.  Hyvä, haudutettu ruskea kastike on klassikko, jonka valmistamisen oppiminen vaatii aikansa. Useimmiten aloitamme kokkareiden siivilöimisellä...

Vierailija
40/53 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:06"]Kattilassako nuoret rouvat soosin tekevät? Paras ruskea kastike syntyy valurautapannulla. Siinä on helppo tarkkailla jauhojen tummumista. Niidenhän pitää olla jonkin verran tummempia kuin valmis soosi. Vari vaalenee, kun vettä lisätään. Valmis soosi sitten kaadetaan kasariin, mahdollisesti nakinpätkien tai lihapullien päälle ja haudutellaan kypsäksi, ettei jauho maistu. Vähän suolaa ja pippuria sekaan, niin a vot. sipulikaan ei ole pois poikkeen.
[/quote]

Ihan tavallisella pannulla mä sen tein, jauho ei maistunut ja maustoin hyvin, sipulia en laittanut, koska sitä tuli niin paljon lihapulliin. Mies kyllä kehui ruoan ihan maasta taivaisiin vaikka luulin, et ei se oo hyvää ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme