Sain vaativan vauvan – ystävät eivät ole tukena
Perheeseemme syntyi ensimmäinen lapsi liki vuosi sitten. Vauva on ollut todella vaativa, vauva ei ole ollut terve, monenlaisia sairauksia on riittänyt ja arki on ollut todella haastavaa. Olen ollut todella väsynyt vauvan kanssa, eikä vauvamme todellakaan ole sellainen ”helppo vauva”. Sairastin synnytyksen jälkeisen masennuksen ja olin kuukausia todella huonossa kunnossa. Toivun synnytyksestä yhä.
Kipein asia on ollut, että olen jäänyt ystävien taholta vaikeassa tilanteessa aika yksin. Jos en itse ole jaksanut ottaa yhteyttä, on mennyt kuukausia ilman kenenkään yhteydenottoa. Olen kertonut ystäville suoraan tilanteestamme, mutta ystävät eivät ole huomioineet tilannetta mitenkään. Eivät ole kysyneet, miten voin. Eivät ole kysyneet, voisivatko jotenkin olla tueksi. Kun olin masentunut, kukaan ei ottanut yhteyttä, vaikka tiesivät tilanteestani ja olin itse aivan liian uupunut ottaakseni yhteyttä.
Jos olen sopinut näkemisestä jonkun ystävän kanssa, niin tapaamisessa kaatavat omat kuulumisensa niskaani eivätkä ole kiinnostuneet juttelemaan minun kuulumisistani. Jos olen päässyt jonkun kerran pariksi tunniksi tapaamaan ystävää ilman vauvaani, niin eiköhän ystävä oleta minun tapaamisen ajan leikkivän lastensa kanssa. Pahimmillaan tapaamiset ovat menneet niin, että minä leikin ystävän lasten kanssa, nostelen heitä ja ystävä samalla kertoo vain omista kuulumisistaan. Lähden tapaamisista pois väsyneenä ja pettyneenä virkistymisen sijaan. Kotona vauvan kanssa joudun jatkuvasti elämään vauvaa varten ja noissa ystävätapaamisissa joudun elämään ystäviä varten - vaikka koen, että ystävyydessä molempien osapuolien pitäisi olla toisiaan varten.
Löytyykö palstalta vertaistukea? Onko jollekulle käynyt aiemmin samoin? Miten tilanne ratkesi? Helpottaako tilanne ajan kanssa? Ja ennen kuin joku sanoo, niin en kaipaa ystävistä mitään lapsenhoitopalvelua, vaan henkistä tukea, että voi kertoa kuulumisiaan ja tulla kuulluksi kuten normaalissa tasavertaisessa ihmissuhteessa.
Ap
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Mitä se tähän liittyy?
Vierailija kirjoitti:
ihan tavallista että kaverit hylkää vauvan saaneen. oli vauva helppo tai ei.
Niin ne elämänmuutokset muuttaa myös niitä ihmissuhteita oli sitten kyse lapsen saamisesta, parisuhteen solmimisesta, erosta, jne…
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Puolisoni käy töissä. Kotona ollessaan toki jakaa kanssani kotityöt ja vauvan hoidon, mutta sairaan vauvan kanssa työtä on todella paljon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Mitä se tähän liittyy?
Ap saisi aikaa tavata ystäviään?
hirveää kun ihmiset alapeukuttaa tukea tarvitsevan äidin viestiä! ap älä välitä. voisitko saada neuvolasta tukea jos ystävistä ei ole tueksi?
Niin sä et jaksaisi kuunnella ystävän kuulumisia, mutta sua kyllä pitäisi kuunnella ja ymmärtää, vaikka jostain syystä et saa suutasi auki?
No eipä kuulosta siltä että ovat olleet oikeita ystäviä koskaan.
Mitä ystäväsi ovat sanoneet, kun olet heidän kanssa keskustellut miltä sinusta tuntuu?
Lapsia pitää hankkia sillä mentaliteetilla, että ne joutuu itse hoitamaan, oli helppo tai vaikea tapaus. Kavereiden ja sukulaisten apuun on turha luottaa.
Käy mittaamassa oma ja vauvan ferritiini. Kuulostaa raudanpuutteelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä?
Mitä se tähän liittyy?
Ap saisi aikaa tavata ystäviään?
Onhan ap:lla aikaa mutta tässähän oli kyse siitä ettei ystäviltä saa tukea.
Vierailija kirjoitti:
hirveää kun ihmiset alapeukuttaa tukea tarvitsevan äidin viestiä! ap älä välitä. voisitko saada neuvolasta tukea jos ystävistä ei ole tueksi?
Ystävistä ei ole apua, jos henkilö tarvitsee ammattiapua.
Ei se vauvanhoito kuulu ystäville.
Eikä sunkaan mielenterveyden hoitoa
Hae ammattiapua
Monilla on liian ruusuiset kuvat tukiverkostaan eikä ymmärretä sitä että loppujen lopuksi tukiverkolla ei edes ole mitään velvollisuutta auttaa tai tukea.
Vierailija kirjoitti:
Käy mittaamassa oma ja vauvan ferritiini. Kuulostaa raudanpuutteelta.
Ja se aiheuttaa sen ettei ystäviä kiinnosta 🤦♀️
Ystävillä oma elämä elettävänä? Omat huolet ja murheet?
Sanot ystäville että voisitte tavata ilman lapsia vaikka kahvilassa tai kävelyn merkeissä.
ihan tavallista että kaverit hylkää vauvan saaneen. oli vauva helppo tai ei.