Olen rokottamaton ja elämä tuntuu ahdistavalta
Rokotus ei ole vaihtoehto. Olen perheenäiti ja lasten takia haluan jaksaa tämän kaiken läpi kunnialla. Nyt kuitenkin tuntuu, että voimat loppuu tähän vihamieliseen ilmapiiriin ja sadistiseen yhteiskuntaan. Joka päivä mietin, miten tämä on voinut mennä näin pahaksi?
Pakkorokotuksella uhkaillaan, eli loppuelämän ajan kerran vuodessa piikki, niinkö? Miksi ottaisin edes ekaa kun jo nyt tiedän että vasta kolmas toimii - hetken aikaa.
Alan kohta tukkia terveydnehoitoa kaiken muun kuin koronan takia, minua ahdistaa ja tiedän etten takuulla ole ainoa.
Kommentit (1382)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää suoraa todisteiden kera niiltä asiantuntijoilta jotka pistävät teihin piikkiä jotka sen otatte. Ja seuraavilla lääkäri, hoitaja käynneillä. Kysykää seuraavat kysymykset.
Mitä kyseiset aineet sisältää? Onko näyttöä? Voitko näyttää ne? Onko tämä kokeellinen? Miksi niin moni asiantuntija vaikka samoja asioita käyvät työssään päivittäin läpi ja samat koulutukset käyneet ovat niin eri näkemys asisoista? Onko näyttöä tieteen pohjalta hyödyt ja haitat kun kerta tutkittu?... jne.
Kysykää kysymyksiä kun heidän pitäisi osata vastata kysymyksiin kun kerta tutkittua tavaraa on. Heidän myös pitäisi näyttää todisteita siihen kun ihminen pyytää näyttöä. Katsokaa elekieltä ja miten suhtautuu kysymyksiin. Jos vaikenevat, kiihtyy tai muuta silmiin pistävää ni tiedätte kyllä tai luulisi tietävän.
Noin 5 sekunnin googletuksella löytyi tieto siitä mitä Pfizerin rokote sisältää. Ole hyvä: https://www.technologyreview.com/2020/12/09/1013538/what-are-the-ingred…
Olisiko yhtään uudempaa? Älä katso vanhoja vaan uusia. Me eletään kohta 2022 vuodessa.
Ne rokotteen ainesosat ovat ihan samat nyt vuoden 2021 lopulla kuin vuoden 2020 lopulla.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain julkaistu tutkimus osoitti että mitä alhaisemmat kognitiiviset kyvyt, sitä epäilevämmin suhtautuu koronarokotteeseen. Syynä tähän mm. se että kyseiset henkilöt uskovat helpommin sosiaalisen median perusteettomia väitteitä eivätkä osaa käsitellä tieteellistä tietoa yhtä hyvin kuin kognitiivisilta taidoiltaan vahvemmat henkilöt.
Siitä sitten tekemään omat johtopäätökset.
Muistatko mistä löysit tämän tutkimuksen? Uskon että on totta (olen itsekin tullut samaan johtopäätökseen) mutta kiinnostaisi lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysykää suoraa todisteiden kera niiltä asiantuntijoilta jotka pistävät teihin piikkiä jotka sen otatte. Ja seuraavilla lääkäri, hoitaja käynneillä. Kysykää seuraavat kysymykset.
Mitä kyseiset aineet sisältää? Onko näyttöä? Voitko näyttää ne? Onko tämä kokeellinen? Miksi niin moni asiantuntija vaikka samoja asioita käyvät työssään päivittäin läpi ja samat koulutukset käyneet ovat niin eri näkemys asisoista? Onko näyttöä tieteen pohjalta hyödyt ja haitat kun kerta tutkittu?... jne.
Kysykää kysymyksiä kun heidän pitäisi osata vastata kysymyksiin kun kerta tutkittua tavaraa on. Heidän myös pitäisi näyttää todisteita siihen kun ihminen pyytää näyttöä. Katsokaa elekieltä ja miten suhtautuu kysymyksiin. Jos vaikenevat, kiihtyy tai muuta silmiin pistävää ni tiedätte kyllä tai luulisi tietävän.
Noin 5 sekunnin googletuksella löytyi tieto siitä mitä Pfizerin rokote sisältää. Ole hyvä: https://www.technologyreview.com/2020/12/09/1013538/what-are-the-ingred…
Olisiko yhtään uudempaa? Älä katso vanhoja vaan uusia. Me eletään kohta 2022 vuodessa.
Ne rokotteen ainesosat ovat ihan samat nyt vuoden 2021 lopulla kuin vuoden 2020 lopulla.
- eri
Ne tiedot oltiin väärennettyä. Katso piruuttaan uudempia. Se vie vain pienen hetken elämästäsi tutkia asiaa.
Ei rokotusta kannata ottaa. Nyt on ennätysmäärä tartuntoja koko ajan kun ihmisillä on se rokotus. Vaikka tilanteen pitäisi olla ihan päin vastoin. Hullummaksi vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokottamattomien takia tämä pandemia kestää viisi seuraavaa vuotta niin että repikää siitä.
Pystytkö näyttämään toteen väitteesi? Onko näyttöä? Oletko itse käynyt teholla onko siellä yhden vai kahden piikkihaitoista kärsiviä vai onko kaikki piikittömiä? Jos et voi näyttää toteen väitettäsi, väitteesi on silloin tyhjän kanssa. Minulle ei ja monille muille ei riitä enään pelkkä puhe. Niitä todisteita kiitos. Kukaan ei ole tähän päivään mennessä näyttänyt niitä valitettavasti.
Kuulostat ihan niiltä ihmisiltä jotka vaativat todisteita siitä että maapallo on pyöreä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei rokotus ole vaihtoehto?
Vastaus omin sanoin kiitos
Saan niin pahoja reaktioita jo pelkistä lääkkeistä, että en uskalla. Uskon että rokote olisi minulle pahempi kuin itse sairaus.
Jo nyt on selvää että vaaditaan vähintään kolme rokotetta, joiden teho kestää aina pari kuukautta eteenpäin. En halua lähteä siihen mukaan. En tiedä mitä se tekee elimistölle ja haluan pysyä terveenä näin luonnollisesti. Pidän itsestäni muutenkin tosi hyvää huolta.
Jos tulee ns. vanhanmallinen rokote lupaan harkita. Tätä en.
Olen sairaana ottanut rokotteen ja ei ole mitään tullut eikä edes kuumetta. Olet täysin väärässä sillä rokote ei ole mikään lääke vaan vakavaa tautia vastaan rokote kuten tuhkarokotteet yms. kulkutauteja vastaan rokotteet. Koronan tulee saamaan kaikki niin ettet pysty luonnollisellisesti pysymään terveenä. Rokottamattomana voi saada sen vaarallisemman muodon. Tästä taudista ei ole mitään muuta ulospääsyä kuin se rokote. Mitä enemmän rokottamattomia niin se tauti jyllää 5 vuotta vähintäänkin tulevaisuudessa.
Rakas ihminen. Siitä on jo ollut lukuisia tutkimuksia, että rokote ei tuo laumasuojaa. Ja ihan mielenkiinnosta kysyn, että menetkö sinä rokottamaan kaikki eläimet myös? Kaikki porot ja ketut ja kissat ja koirat? Ja kaaaiiiikki miljoonat ihmiset kehitysmaissa? Ja kaikki hyttyset? Koska niilläkin on sesama korona.
Vierailija kirjoitti:
Olen pikkuhiljaa alkanut menettää uskoa ihmisiyyteen.
Ihmetellyt sitä miten ilkeitä, vihamielisiä ja kapeakatseisia ihmiset ovat. Ihmetellyt sitä kuinka vähän asioista otetaan selvää ja sitten julistetaan median totuutta ainoana totuutena.
Mutta annan koirien haukkua. Tämä on minun ruumis ja minun valinnat ja kannan niistä täyden vastuun. Elän niin kuin oikealta tuntuu. Olen rikkonut muutenkin turhia kahleita siitä millaista elämän pitäisi olla. Olen saanut ”uuden” elämän ja elän sitä arvojeni mukaisesti.
Joku toinen voi olla onnellinen eläessään ja toteuttaessaan elämäänsä niinkuin muut sanelevat. Itse olen valinnut kulkea omaa tietäni.
Rehellinen, aito, ajatteleva. Jos joku sillä perusteella minun äitiyttäni alkaa arvostella niin se kertoo ehkä enemmän hänestä kuin minusta. Näytän lapsille mallia siitä että jokaisella on voima ja valta tehdä itseään koskevia päätöksiä.
Taas yksi "uudestisyntynyt". Miten muuten kannat täyden vastuun niistä, joihin ehkä tartutat tai olet tartuttanut koronan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetellyt sitä miten ilkeitä, vihamielisiä ja kapeakatseisia ihmiset ovat. Ihmetellyt sitä kuinka vähän asioista otetaan selvää ja sitten julistetaan median totuutta ainoana totuutena.
Mutta annan koirien haukkua. Tämä on minun ruumis ja minun valinnat ja kannan niistä täyden vastuun. Elän niin kuin oikealta tuntuu. Olen rikkonut muutenkin turhia kahleita siitä millaista elämän pitäisi olla. Olen saanut ”uuden” elämän ja elän sitä arvojeni mukaisesti.
Joku toinen voi olla onnellinen eläessään ja toteuttaessaan elämäänsä niinkuin muut sanelevat. Itse olen valinnut kulkea omaa tietäni.
Rehellinen, aito, ajatteleva. Jos joku sillä perusteella minun äitiyttäni alkaa arvostella niin se kertoo ehkä enemmän hänestä kuin minusta. Näytän lapsille mallia siitä että jokaisella on voima ja valta tehdä itseään koskevia päätöksiä.
Taas yksi "uudestisyntynyt". Miten muuten kannat täyden vastuun niistä, joihin ehkä tartutat tai olet tartuttanut koronan?
Rokotettu tartuttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Ahdistukseesi on ratkaisu: Rokote.
Sitten ahdistaa kun meni painostuksen alla tekemään jotain mitä ei halunnut tehdä.
Kymmeniä vuosia käytössä olleet rokotetyypit ovat eri asia kuin ehdollisella myyntiluvalla vuoden verran käytössä ollut mrna-tyyppinen rokote.
Mikä on se auktoriteetti, jonka ilmoitus koronarokotteen turvallisuudesta saisi sinut ottamaan sen? Epäilen, ettei asialla olisi sinulle mitään merkitystä, koska omaa tutkimusta on näköjään tehty.
Ehkä tämä onkin se ongelma. Tässä maassa on ihmisiä jotka eivät tee asioita siksi että joku auktoriteetti sanoo niin. Me sen sijaan kiinnitämme huomiota sanoihin, tekoihin ja muuhun dataan ja niiden yhteissummasta teemme päätöksemme. Ja hyvä että meidänkaltaisia ihmisiä on. Muuten eräs historiallinen saksalainen ideologia olisi käytössä eikä kukaan kyseenalaistaisi mitään. Tai jokin muu vastaava.
Et vastannut kysymykseen. Rokotevastaisilla toistuu narratiivi kokeellinen rokote, ja että sitä ei ole tutkittu tarpeeksi. Missä vaiheessa se siis muuttuu "kunnon rokotteeksi",? Kenen tulee tämä todeta, jotta se kelpaisi sinulle?
Kyseenalaistaminen on ihan ok, mutta ellei asialle ole mitään muuta perustelua kuin oma mutu tai netistä löydetyt videot, niin ollaan todella heikoilla vesillä.
Vertaan tätä rokotetta kaikkiin edellisiin rokotteisiin. Ja jälleen kysymys ei ole siitä kuka minulle sanoo ja mitä. Vaikka ihminen, jota ihailen koko maailmassa eniten sanoisi minulle että ota rokote niin en tekisi sitä suoralta kädeltä vaan mietin asiaa ensi itse. Tämä voi olla hankala konsepti ymmärtää jos ei omaa samanlaista individualismia ja näe ihmisiä yksilöinä vaan massana.
Jos rajataan tämä kuitenkin lääketieteen asiantuntijoihin. Millä asiantuntemuksella sinä päätät minkäkin rokotteen turvallisuuden, ellei asiantuntijoiden lausunnot merkitse mitään?
Kokemuksella. Olen aikaisemmin käyttänyt lääkettä jota mainostettiin lääkäreiden toimesta turvalliseksi, mutta josta sain vaikeita sivuoireita ja joista kesti vuosia parantua. Ainoa taho, jolta sain vertaistukea tilanteessa oli muut joille oli käynyt samoin. Tämän takia en luota vain ja ainoastaan asiantuntijoihin, vaan otan harkinnassa muitakin asioita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan että ymmärrän ahdistuksen. Polarisoitunut keskustelu ei auta yhtikäs mitään eikä herätä luottamusta, vaan saa vaan ihmiset pelkäämään ja kokemaan epävarmuutta. Varmaan keskustelun molemmat osapuolet kokevat näin.
Itse olen eri tilanteessa. Menin ottamaan rokotteet omasta halusta, omien siihen asti keräämieni tietojen sekä vakavan harkinnan pohjalta, mikä oli mielestäni avain. Olin masentunut ja ahdistunut, muutenkin, mutta koronatilanne pahensi asiaa. Rokote tuntui tuovan jotain toivoa tilanteeseen. Silti sen ottaminenkin huoletti, joten jos olisin joutunut ottamaan sen pakolla, olisi ahdistanut aivan helkkaristi. Itseäkin ahdistaa polarisoitunut keskustelu, jossa omassakaan tilanteessa oleva ei säästy haukuilta: olenhan typerä lammas, joka ostaa silmät ummessa kaiken mitä hesari kirjoittaa eikä ajattele itse. No, tiedän että ajattelen, luen ja pohdin kriittisesti, se riittää mulle. Polarisoituneen keskustelun seuraukset kuitenkin huolestuttaa.
Tiedostan myös etten voi tietää asioita 100% varmaksi, vaikka kuinka lukisin vertaisarvioituja ja vahvoja kausaaliasetelmia sisältäviä tutkimuksia. Olen hyväksynyt että joudun sietämään epävarmuutta. Niin kuin kaikki todella joutuvat koronan ja elämän kanssa.
Ainoa mitä ihmettelenkin, on se loputon varmuus - oli sitten millä kannalla tahansa. Se varmuus joka saa haukkumaan muita sylki roiskuen. Mistä se kumpuaa? Mistä ihmiset, jotka ovat tosiasiassa kollektiivisesti aivan uuden tilanteen edessä, saavat sen 100% varmuuden? Mistä tiedämme, että mitä esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden päästä tulee tapahtumaan koronan, rokotettujen tai rokottamattomien kanssa?
Vastaus on pelko. Siitä se varmuus kumpuaa, kun ei osata sietää pelkoa ja epävarmuutta. Se ajaa polarisoituneeseen keskusteluun.
Ymmärrän, että esim tuhkarokko-, jäykkäkouristus-, tai tuberkuloosi -rokotteesta kieltäytyvä saa aiheellisesti kritiikkiä, koska näiden rokotteiden hyödyt ovat oikeasti aukottomasti todennettu. Mutta vaikka koronarokotekin alkaa olemaan tutkituin rokote, ei se suojaa esimerkiksi tartunnalta vaan vakavalta tautimuodolta, jota kaikki ei saa. Eikä pitkäaikaisvaikutuksia vain voida tutkia ilman että aikaa kuluu.
Totta kai toivoisin, rokotteeseen uskovana, että mahdollisimman moni sen ottaisi, koska rokotteen teho perustuu myös sille, kuinka moni sen on ottanut. Olisi kuitenkin tärkeää että se perustuisi vapaaehtoisuuteen, etenkin kun kyseessä ei ole mikään lepran veroinen tauti, vaikka toki vakava koronakin tappaa. En kuitenkaan kannata pakkorokotusta tai näe tarvetta. Enkä halua sellaista koska kyllä itseäkin mietityttää esim hypoteettisen jokavuotisen piikin hyödyt ja haitat.
Sulla on toistaiseksi oikeus omaan kehoosi. Toivon että elät muut huomioiden ja turvallisesti parhaasi mukaan. Ahdistusta tästä päätöksestä varmaan lieventää kaksi asiaa: tutki itse (muista luotettavat lähteet ja luotettavat tilastolliset asetelmat) ja älä lue keskustelupalstoja.
Olipa mukava lukea vai vaihteeksi vastaus, jossa ei syytellä kumpaakaan osapuolta vaan punnitaan tilanteen eri puolia. Itse olen rokottamaton, mutta ymmärrän ja arvostan kantaasi. Minä en pidä rokotettuja "lampaina" tai pidä moista nimittelyä mitenkään asioita edistävänä. Moni ei ehkä pohdi rokotusasiaa sen kummemmin, mutta yhtä moni on varmasti tehnyt ajatustyötä asian tiimoilta yhtä paljon kuin minäkin, vaikka onkin päätynyt eri lopputulokseen.
Minulla rokottamattomuus liittyy nimenomaan epävarmuuteen rokotteen tehoon, kestoon ja turvallisuuteen liittyen, lisäksi jo esille tulleet tiedot rokotetestauksen puutteista ainakin joillain alihankkijoilla herättää kysymyksiä. Ymmärrän kyllä, että ko. asia (siis Ventavian whistleblower-keissi) koski hyvin pientä prosenttia rokotetutkimuksesta, mutta kyllähän se herättää kysymyksiä kaikesta siitä, mikä jää kulissien taakse. Koen siis parhaaksi toistaiseksi koettaa vältellä tautia parhaani mukaan, minulle se on etäopintojen vuoksi mahdollista aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan että ymmärrän ahdistuksen. Polarisoitunut keskustelu ei auta yhtikäs mitään eikä herätä luottamusta, vaan saa vaan ihmiset pelkäämään ja kokemaan epävarmuutta. Varmaan keskustelun molemmat osapuolet kokevat näin.
Itse olen eri tilanteessa. Menin ottamaan rokotteet omasta halusta, omien siihen asti keräämieni tietojen sekä vakavan harkinnan pohjalta, mikä oli mielestäni avain. Olin masentunut ja ahdistunut, muutenkin, mutta koronatilanne pahensi asiaa. Rokote tuntui tuovan jotain toivoa tilanteeseen. Silti sen ottaminenkin huoletti, joten jos olisin joutunut ottamaan sen pakolla, olisi ahdistanut aivan helkkaristi. Itseäkin ahdistaa polarisoitunut keskustelu, jossa omassakaan tilanteessa oleva ei säästy haukuilta: olenhan typerä lammas, joka ostaa silmät ummessa kaiken mitä hesari kirjoittaa eikä ajattele itse. No, tiedän että ajattelen, luen ja pohdin kriittisesti, se riittää mulle. Polarisoituneen keskustelun seuraukset kuitenkin huolestuttaa.
Tiedostan myös etten voi tietää asioita 100% varmaksi, vaikka kuinka lukisin vertaisarvioituja ja vahvoja kausaaliasetelmia sisältäviä tutkimuksia. Olen hyväksynyt että joudun sietämään epävarmuutta. Niin kuin kaikki todella joutuvat koronan ja elämän kanssa.
Ainoa mitä ihmettelenkin, on se loputon varmuus - oli sitten millä kannalla tahansa. Se varmuus joka saa haukkumaan muita sylki roiskuen. Mistä se kumpuaa? Mistä ihmiset, jotka ovat tosiasiassa kollektiivisesti aivan uuden tilanteen edessä, saavat sen 100% varmuuden? Mistä tiedämme, että mitä esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden päästä tulee tapahtumaan koronan, rokotettujen tai rokottamattomien kanssa?
Vastaus on pelko. Siitä se varmuus kumpuaa, kun ei osata sietää pelkoa ja epävarmuutta. Se ajaa polarisoituneeseen keskusteluun.
Ymmärrän, että esim tuhkarokko-, jäykkäkouristus-, tai tuberkuloosi -rokotteesta kieltäytyvä saa aiheellisesti kritiikkiä, koska näiden rokotteiden hyödyt ovat oikeasti aukottomasti todennettu. Mutta vaikka koronarokotekin alkaa olemaan tutkituin rokote, ei se suojaa esimerkiksi tartunnalta vaan vakavalta tautimuodolta, jota kaikki ei saa. Eikä pitkäaikaisvaikutuksia vain voida tutkia ilman että aikaa kuluu.
Totta kai toivoisin, rokotteeseen uskovana, että mahdollisimman moni sen ottaisi, koska rokotteen teho perustuu myös sille, kuinka moni sen on ottanut. Olisi kuitenkin tärkeää että se perustuisi vapaaehtoisuuteen, etenkin kun kyseessä ei ole mikään lepran veroinen tauti, vaikka toki vakava koronakin tappaa. En kuitenkaan kannata pakkorokotusta tai näe tarvetta. Enkä halua sellaista koska kyllä itseäkin mietityttää esim hypoteettisen jokavuotisen piikin hyödyt ja haitat.
Sulla on toistaiseksi oikeus omaan kehoosi. Toivon että elät muut huomioiden ja turvallisesti parhaasi mukaan. Ahdistusta tästä päätöksestä varmaan lieventää kaksi asiaa: tutki itse (muista luotettavat lähteet ja luotettavat tilastolliset asetelmat) ja älä lue keskustelupalstoja.
Olipa mukava lukea vai vaihteeksi vastaus, jossa ei syytellä kumpaakaan osapuolta vaan punnitaan tilanteen eri puolia. Itse olen rokottamaton, mutta ymmärrän ja arvostan kantaasi. Minä en pidä rokotettuja "lampaina" tai pidä moista nimittelyä mitenkään asioita edistävänä. Moni ei ehkä pohdi rokotusasiaa sen kummemmin, mutta yhtä moni on varmasti tehnyt ajatustyötä asian tiimoilta yhtä paljon kuin minäkin, vaikka onkin päätynyt eri lopputulokseen.
Minulla rokottamattomuus liittyy nimenomaan epävarmuuteen rokotteen tehoon, kestoon ja turvallisuuteen liittyen, lisäksi jo esille tulleet tiedot rokotetestauksen puutteista ainakin joillain alihankkijoilla herättää kysymyksiä. Ymmärrän kyllä, että ko. asia (siis Ventavian whistleblower-keissi) koski hyvin pientä prosenttia rokotetutkimuksesta, mutta kyllähän se herättää kysymyksiä kaikesta siitä, mikä jää kulissien taakse. Koen siis parhaaksi toistaiseksi koettaa vältellä tautia parhaani mukaan, minulle se on etäopintojen vuoksi mahdollista aika helposti.
Kiva kuulla että vastaukseni herätti hyvää keskustelua ja mieltä, koska kuten viestissäni ilmaisin, itsekin olen hyvin loppu polarisoituneeseen ja vihamieliseen keskusteluun. Tulee kieltämättä luottavaisempi olo tulevaisuudesta, kun eri kannalla olevat voivat keskustella asioista eivätkä riidellä.
Itsellä oli nuo täysin samat huolet rokotteista. Tai no on, koska ei ole vieläkään mitenkään täysin huoleton olo, tottakai itsekin mietin pitkäaikaishaittoja. Kaipaan myös pitkäaikaisempaa tutkimustietoa siitä, kuinka monta rokotetta tarvitaan täyteen sarjaan ja kuinka kauan teho kestää. Tai mikä lopulta on hyödyn ja haitan suhde siinä vaiheessa kun viruskin tässä koko ajan muuntuu. Aika tuo näihin kysymyksiin perspektiiviä, mutta se onkin vaikeaa kun päätöksiä pitäisi pystyä tekemään nyt. Siksi, ymmärrän hyvin myös sinun ja monen muun kannan. Ainoat asiat mitä en ymmärrä tai hyväksy, on esim. trollaaminen eli valheellisen / epäluotettavan tiedon tietoinen esittely/ täysi lähdekritiiköttömyys. Ja kuten todettiin, polarisoituminen & täysi välinpitämättömyys muista: pitää tehdä oman tiedon ja arvojen valossa parhaansa, oli se sitten kontaktien välttely, rokote, käsihygienia yms. Aika näyttää, millä toimilla oli oikeasti suurin merkitys.
Viestistäsi tuli mieleen, että ylipäätään asiantuntijuuden ja maallikon aseman suhde on muuten mielenkiintoinen, kun netin kehittymisen ansiosta valtaosalla on pääsy loputtomaan tutkimus- ja tietopankkiin. Silti kaikki eivät ole esim. virologian asiantuntijoita, ja tottakai asiantuntemus aiheesta antaa edellytykset arvioida tutkimuksia. Itse olen tässä teemassa aivan maallikko. Sitä tasapainottaa se, että olen opiskellut tutkimuksen ja tilastotieteen periaatteista, mikä auttaa arvioimaan sitä että kuinka hyvin joku tutkimus on toteutettu, vaikken olekaan juuri virusten asiantuntija. Itse toivoisinkin että mahdollisimman moni lukisi perusteet tilastotieteistä koska silloin on huomattavasti helpompi lukea tutkimuksia ja muutenkin pohtia eri ilmiöiden syy-yhteyksiä.
Mutta joo, toivoisin lähinnä että päästäisiin tästä suosta, koronavirus muuttuisi lievemmäksi virukseksi ja opittaisiin yhteiskuntana viruksista ja niiden torjumisesta (käsienpesu, ei kipeänä töihin yms). Polarisaation ongelma pitää ratkaista myös, mutta se vaikuttaa muuhunkin kuin rokotekeskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä huoli, hengityskoneessa teholla ahistaa sitten oikein kunnolla. Toivotaan, että lapsesi saavat uuden äidin, jolla on aivot päässä.
Hahhah... taas yksi, joka ei osaa lukea tilastoja eikä todennäköisyyksiä, vaan on täysin median ohjailtava aivoton papukaija! ;D
Mitkä on todennäköisyydet saada vakavia haittavaikutuksia rokotuksesta? Vertaa todennäköisyyteen saada keuhkovaurioita koronasta.
Mikä on todennäköisyys saada keuhkovaurio flunssasta??? Hyvin pieni vai onko aikaisemmin menneisyydessä meuhkattu flunssan tuhoavan kaikkien keuhkot? Sinä vajaaälyinen imet kaiken sonnan korruptoituneesta valtamediasta, ei mitään suodattimia.
Linkittäisin artikkeleita, mutta sinä huutaisit "fake news" joten menepä vaikka googlettamaan covid lung damage tai suomeksi jos ei englanti taitu. On varmasti yleisempää kuin rokotehaitat, korona ei kohtele keuhkoja kauhean hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rokotettu tartuttaa myös.
Tämä monet eivät sisäistä tätä lainkaan. Ovat niin hypnoosissa.
Oulaniila Näkkärilärvi kirjoitti:
Yli 12-vuotiaista piikattu 87,2 pros vähintäin kerran, eilen lukema oli 87,1. Kesällä tuo lukema ryöpsähteli kovemmin, saatti lisääntyä jopa puolella pros.yksiköllä piikattujen määrä päivittäin. Saatto kyllä olla niinki että sillon laskettiin moniko yli 19-vuotias on hötsiä kokeillut. Vammasesti vaan aina jätetään net alle 2-vuotiset luvusta poisa. Ihan kuhin THL ja muu eliitti pitäis heitä jo piikille uhrattuna massana
siis alle 12-vuotiaita ei lueta monestikkaan mukaan mukaan, varmaan ihan siitäkin syystä että ppiikkaamattomat yli12-vuotiaat tuntisivat itsensä ahdistavan piskuiseksi laumaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä tartuta. Olen etätöissä, tilaan ruuat ja muut kotiin. Lenkkeilen metsässä, ratsastan omassa rauhassa. Hyvin minimaalisesti on mahdollisuuksia saada tartuntaa, saati välittää sitä eteenpäin.
En ole ollut kipeänä vuosikausiin. Olen ostanut kyllä kotiin pikatestejä, jos tulee oireita niin teen sellaisen.
Uskon siihen että ruumiini kyllä tämän taudin kantaa. Syön puhtaasti, urheilen kohtuullisesti, en juo enkä polta. Olen normaalipainoinen alle 40v nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tässä sulle jotain apuja, miten selvitä eteenpäin ja muillekin. Niitä on varmaan tässä ketjussa jo annetukin, mutta kun en lukenut kuin ekan sivun, niin laitan tähän nyt kaikki omat selviytymiskeinoni.
Ensinnäkin, mieti mitä kaikkea hyvää seuraa injektoimattomuudesta: oma immuniteettisi saa toimia niinkuin sen pitääkin. Injetoidut ovat tämän menettäneet ja ovat piikki piikiltä alttiimpia saamaan paitsi koronan, myös muita virustauteja ja kovempana kuin me injektoimattomat. Sinun kehosi on edelleen luonnontilassa, toisin kuin injektoitujen. Et ole ottanut kehoosi ruisketta, jonka sisältöä et tiedä ja jota ei jostain syystä haluta kertoa. Eli ei tarvitse miettiä sitäkään asiaa. Ei tarvitse myöskään pelätä, että mitähän haittoja sinun kohdallesi sattuu. Koronaa vastaan sinulla on erinomainen suoja, osan siitä olet saanut synnyinlahjana ja osan elämän varrella, kun olet jo lukuisia kertoja altistunut mm. koronaviruksille. Jos saat taudin, se on erittäin suurella todennäköisyydellä hyvin lievä. Tai kokonaan oireeton. Jos saat kovan taudin, kestät senkin, jos olet perusterve, normaalipainoinen, D-vitamiinitasosi on kunnossa, et tupakoi ja elät suht terveesti. Aniharva jotuu sairaalaan, vielä harvempi teholle ja kuolema on jo niin harvinainen, että sitä on turha edes ajatella.
Lisäksi voit ajatella, että mitä tahansa voi sattua kun astut ovesta ulos. Tai vaikka viettäisit koko elämäsi kotona. Kaikki me voimme sairastua milloin vain. Ja taatusti kaikki kuolemme. Mutta vaikka fyysinen kehomme kuolee, niin sielumme on ikuinen. Kaikella tällä on tarkoituksensa ja se selviää lähivuosina.
Pidä huoli terveydestäsi, syö hyvin, ulkoile, liiku, tee kivoja asioita, nauti kaikesta mistä voit, vietä aikaa läheistesi ja ystäviesi kanssa. Mene mukaan piikittämättömien toimintaan, sitä on jo melko monella paikkakunnalla. Meillä täällä esim. on joogaa, jumppaa, karaoke-, sauna- ja elokuvailtoja, tapaamisia kahvittelun merkeissä, pikkujoulutkin järjestimme. Ja ensi vuodelle on tulossa paljon lisää toimintaa. On ihanaa ja voimauttavaa löytää samanhenkisiä ystäviä. Oma ystäväpiirini on laajentunut valtavasti, tuemme toinen toisiamme ja varaudumme tulevaan. Kaikkea hyvää! Me selviämme, se on varmaa, sillä hyvä ja valo voittaa aina lopulta pahan ja pimeyden.
Rokottamattomien retoriikka on siis kokonaan siirtynyt uskonnolliselle tasolle :D "hyvä ja valo voittaa aina lopulta pahan ja pimeyden". Eli rokotetut ovat sinun maailmankuvassasi paholaisen roolissa ja sinä ja kamusi rokotevastaisten seurakunnasta edustatte hyvää ja puhdasta (vaikkakin vainottua)? Kohta saatte omat marttyyritkin kirkkoonne, kun hoitajia aletaan pakkorokottaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä huoli, hengityskoneessa teholla ahistaa sitten oikein kunnolla. Toivotaan, että lapsesi saavat uuden äidin, jolla on aivot päässä.
Hahhah... taas yksi, joka ei osaa lukea tilastoja eikä todennäköisyyksiä, vaan on täysin median ohjailtava aivoton papukaija! ;D
Mitkä on todennäköisyydet saada vakavia haittavaikutuksia rokotuksesta? Vertaa todennäköisyyteen saada keuhkovaurioita koronasta.
Mikä on todennäköisyys saada keuhkovaurio flunssasta??? Hyvin pieni vai onko aikaisemmin menneisyydessä meuhkattu flunssan tuhoavan kaikkien keuhkot? Sinä vajaaälyinen imet kaiken sonnan korruptoituneesta valtamediasta, ei mitään suodattimia.
Linkittäisin artikkeleita, mutta sinä huutaisit "fake news" joten menepä vaikka googlettamaan covid lung damage tai suomeksi jos ei englanti taitu. On varmasti yleisempää kuin rokotehaitat, korona ei kohtele keuhkoja kauhean hyvin.
Juuh, fact checkistä varmistin asian. On hyvä että meille on tällaisia factcheck sivustoja perustettu josta näkee kiistämättömät faktat suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuh, fact checkistä varmistin asian. On hyvä että meille on tällaisia factcheck sivustoja perustettu josta näkee kiistämättömät faktat suoraan.
Toivottavasti tämä oli sarkastinen kommentti :D
Älä ole ahdistunut, olet tehnyt oikean valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Mites luulet, että maailma nyt makaisi, jos kukaan ei sitä rokotetta olisi ottanut. Mikä olisi tilanne sairaanhoidossa nyt?
Tilanne olisi se, että tauti olisi käynyt kaikki läpi ja suurin osa eläisi terveinä ja tyytyväisinä. Pieni osa olisi kuollut, mutta miksi ei - ei täällä ikuisesti eletä, niin sinä kuin minä kuollaan joku kaunis tai vähemmän kaunis päivä.
Sairastin koronan rokottamattomana. En kuormittanut tehoa enkä käynyt lähelläkään sairaalaa ja tiesin sen jo etukäteen. Kotona pari päivää kuumetta ja lihaskipua. Buranaa tarvittaessa naamaan ja se siitä. Nyt takaisin elämään.