Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rokottamaton ja elämä tuntuu ahdistavalta

Vierailija
10.12.2021 |

Rokotus ei ole vaihtoehto. Olen perheenäiti ja lasten takia haluan jaksaa tämän kaiken läpi kunnialla. Nyt kuitenkin tuntuu, että voimat loppuu tähän vihamieliseen ilmapiiriin ja sadistiseen yhteiskuntaan. Joka päivä mietin, miten tämä on voinut mennä näin pahaksi?

Pakkorokotuksella uhkaillaan, eli loppuelämän ajan kerran vuodessa piikki, niinkö? Miksi ottaisin edes ekaa kun jo nyt tiedän että vasta kolmas toimii - hetken aikaa.

Alan kohta tukkia terveydnehoitoa kaiken muun kuin koronan takia, minua ahdistaa ja tiedän etten takuulla ole ainoa.

Kommentit (1382)

Vierailija
81/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hauska, kun vedotaan tuohon asiantuntijuuteen.

Media ei tuo esille koulutettujen asiantuntijoiden mielipiteitä, jotka eivät vastaa agendaa. Esim Milkovitsin Googlehaun tuloksia on muokattu.

Herätkää..

Vierailija
82/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitä muitakin rokottomattomia perheenäitejä. Olen kuullut suoraa vittyilua sukulaisilta rokottamattomuudestani ja kuullut raivokasta huutoa bussissa kun matkustan ilman maskia. Tiedän sydämestäni tekeväni oikein eikä siinä paljoa muiden vihat paina. Ihmiset on vaan niin peloissaan joten levittävät vihansa ympäristöön eivätkä ota vastuuta omasta terveydestään. Itse ajattelen olevani vastuussa VAIN itsestäni ja omasta terveydestäni, en muiden. Jokainen huolehtii itsestään. Ja sekös ituttaa.

Joten ap, hengitä syvään ja lopeta turha stressaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap rakas, painostuksen alla ei tule antaa periksi ja antaa muiden voittaa. Pidä pääsi, pystyt siihen kyllä.

Nautit lasten kanssa arjesta, käytte metsässä, teette lumiukon, luette kirjoja kirjastossa ja rakennatte maagisen majan olohuoneeseen, katsotte leffoja ja käytte ostamassa kasan herkkuja, pelaatte lautapelejä ja teette palapelejä. Lapset tykkäävät yksinkertaisesta, tasaisesta elämästä, jota he voivat muistella vanhoilla päivillään. Muista, että vain aikuiset näkevät maailman harmaana ja masentavana. Tsemppiä! Älä hukkaa itseäsi.

Vierailija
84/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feel your pain.

Sairastin koronan ihan silloin alussa. Omat vaistot, tunteet ja hankkimani tieto lisää vastenmielisyyttä tähän kaikkeen.

Hyvyys ja oikeudenmukaisuus voittaa vielä. ❤

Vierailija
85/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve AP. En myöskään ole ottanut rokotetta enkä aio ottaa rokotetta. Vaimokaan ei ole ottanut eikä aio ottaa rokotetta kävi miten kävi.

Oksettaa tämä kansan kahtiajako ja rokotettujen viha rokottamattomia kohtaan.

Olenkin jo muutenkin ajatellut että 80% suomalaisista on täysiä kyrpiä muutenkin ja tässä se todistetaan. Onneksi ystävät voi valita.

Miksi otat osaa kansan kahtiajakoon ja osoitat vihaa rokotettuja kohtaan, jos sellainen oksettaa sinua? Vai onko mielestäsi teillä rokottamattomilla joku erityisoikeus solvata ja nimitellä muita?

Vierailija
86/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä, että tuntuu. Tai siis sääli tietysti lapsiasi, kun on noin tyhmä äiti. 

Ongelmaasihan siis on tasan yksi, mutta hyvin helppo ratkaisu: Ota se rokotus. 

"Ota rokote tai itke ja ota" = No en varmasti ota saamarin tyranni.

"Rokote tarjolla vapaaehtoisesti" = Otan, jos oman harkinnan jälkeen näen, että se on hyvä ratkaisu.

Valinta täytyy olla oikeusvaltiossa oma! Muuten tämä yhteiskunta muuttuu joksikin aivan muuksi sortoyhteiskunnaksi, jossa suuri osa ihmisistä ei enää näe mitään järkeä pelata yhteisten pelisääntöjen mukaisesti. Jos yhteiskunta alkaa pakottamaan tällä tavalla yksilöä, tulee yksilöstä yhteiskunnan vihollinen. Oikeusvaltiossa kaikkien ihmisten perusoikeuksia tulee kunnioittaa ja rokotepassilla astutaan tämän rajan yli, niin että heilahtaa. Koko yhteiskuntajärjestyksen edellytykset alkavat rapautumaan.

Olen aikalailla samaa mieltä, mutta "itke ja ota" tilannetta täällä ei ole, eikä tule. Pakkorokotus ei tule tapahtumaan. Rokotuspassi kyllä, mutta valinta on silti sinun. Sinulla on oikeuksia, mutta myös vastuita. Pysy kaukana ihmisjoukoista ja pidä maskia, eristäydy parhaasi mukaan. 

Pakko sanoa että pidän lapsellisena tuota uhmaikäisen asennetta. "Voisin ottaa harkintani mukaan mutta nyt kun on pakko, en varmasti ota!" Ei ole normaalia käytöstä aikuiselta ihmiseltä.

Kokoajan erilaiset pakkokeinot kovenevat. Se, että uhataan toimeentulon ja työpaikan menetyksellä on todellakin "ota, tai itke tai ota" -kategoriaa. Suuri osa vapaan yhteiskunnan jäsenistä vastustaa tuollaista pakottamista. Itse otin rokotteet oman harkinnan jälkeen, mutta todellakin vastustan kaikkea pakottamista ja toisten ihmisten syrjimistä. Kyse on siitä, että jos perusoikeudet ollaan tällaisin perustein valmiita ottamaan joltakin ryhmältä pois, niin minäkään en ole täällä turvassa, eikä yhteiskunta ole sellainen missä haluan elää.

Vierailija
87/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap yksin <3

Meitä passia vastustavia on paljon. Kuulin luotettavalta taholta että sote-alan salaisessa ryhmässä on 1800 piikkipakkoa ja passia vastustavaa terv.huollon ihmistä (myös muitakin kuin hoitajia) ja lisää tulee. Onko sulla mitään vertaistukea tai lähipiirissä ihmisiä jotka vastustaa passia? Anonyymejä ryhmiä ainakin löytyy. Voit huhuilla näitä esim ulilaudan k-viruspalstalla. Siellä ei poisteta keskusteluja eikä viestejä :)

Piikeissä on riskinsä ja demokratiaan kuuluu valinnanvapaus. Nyt ja aina. Monessa maassa vaaditaan jo tuohon passiin kolmas piikki tällä hetkellä. EUsta kuului jo että vain puoli vuotta kerrallaan olisi aina passi voimassa. Ei ole normaalia että ihmiset joutuvat hakemaan noita jatkossa 2 vuodessa että saavat olla "vapaita".

Vierailija
88/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin. Ei kerran vuodessa, vaan kaksi tai kolme kertaa vuodessa. Ensi kesänä neljäs, vuoden kuluttua viides.

Vierailija
89/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokottamattomien takia tämä pandemia kestää viisi seuraavaa vuotta niin että repikää siitä. 

Vierailija
90/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon vaan että ymmärrän ahdistuksen. Polarisoitunut keskustelu ei auta yhtikäs mitään eikä herätä luottamusta, vaan saa vaan ihmiset pelkäämään ja kokemaan epävarmuutta. Varmaan keskustelun molemmat osapuolet kokevat näin.

Itse olen eri tilanteessa. Menin ottamaan rokotteet omasta halusta, omien siihen asti keräämieni tietojen sekä vakavan harkinnan pohjalta, mikä oli mielestäni avain. Olin masentunut ja ahdistunut, muutenkin, mutta koronatilanne pahensi asiaa. Rokote tuntui tuovan jotain toivoa tilanteeseen. Silti sen ottaminenkin huoletti, joten jos olisin joutunut ottamaan sen pakolla, olisi ahdistanut aivan helkkaristi. Itseäkin ahdistaa polarisoitunut keskustelu, jossa omassakaan tilanteessa oleva ei säästy haukuilta: olenhan typerä lammas, joka ostaa silmät ummessa kaiken mitä hesari kirjoittaa eikä ajattele itse. No, tiedän että ajattelen, luen ja pohdin kriittisesti, se riittää mulle. Polarisoituneen keskustelun seuraukset kuitenkin huolestuttaa.

Tiedostan myös etten voi tietää asioita 100% varmaksi, vaikka kuinka lukisin vertaisarvioituja ja vahvoja kausaaliasetelmia sisältäviä tutkimuksia. Olen hyväksynyt että joudun sietämään epävarmuutta. Niin kuin kaikki todella joutuvat koronan ja elämän kanssa.

Ainoa mitä ihmettelenkin, on se loputon varmuus - oli sitten millä kannalla tahansa. Se varmuus joka saa haukkumaan muita sylki roiskuen. Mistä se kumpuaa? Mistä ihmiset, jotka ovat tosiasiassa kollektiivisesti aivan uuden tilanteen edessä, saavat sen 100% varmuuden? Mistä tiedämme, että mitä esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden päästä tulee tapahtumaan koronan, rokotettujen tai rokottamattomien kanssa? 

Vastaus on pelko. Siitä se varmuus kumpuaa, kun ei osata sietää pelkoa ja epävarmuutta. Se ajaa polarisoituneeseen keskusteluun.

Ymmärrän, että esim tuhkarokko-, jäykkäkouristus-, tai tuberkuloosi -rokotteesta kieltäytyvä saa aiheellisesti kritiikkiä, koska näiden rokotteiden hyödyt ovat oikeasti aukottomasti todennettu. Mutta vaikka koronarokotekin alkaa olemaan tutkituin rokote, ei se suojaa esimerkiksi tartunnalta vaan vakavalta tautimuodolta, jota kaikki ei saa. Eikä pitkäaikaisvaikutuksia vain voida tutkia ilman että aikaa kuluu. 

Totta kai toivoisin, rokotteeseen uskovana, että mahdollisimman moni sen ottaisi, koska rokotteen teho perustuu myös sille, kuinka moni sen on ottanut. Olisi kuitenkin tärkeää että se perustuisi vapaaehtoisuuteen, etenkin kun kyseessä ei ole mikään lepran veroinen tauti, vaikka toki vakava koronakin tappaa. En kuitenkaan kannata pakkorokotusta tai näe tarvetta. Enkä halua sellaista koska kyllä itseäkin mietityttää esim hypoteettisen jokavuotisen piikin hyödyt ja haitat. 

Sulla on toistaiseksi oikeus omaan kehoosi. Toivon että elät muut huomioiden ja turvallisesti parhaasi mukaan. Ahdistusta tästä päätöksestä varmaan lieventää kaksi asiaa: tutki itse (muista luotettavat lähteet ja luotettavat tilastolliset asetelmat) ja älä lue keskustelupalstoja. 

Olipa mukava lukea vai vaihteeksi vastaus, jossa ei syytellä kumpaakaan osapuolta vaan punnitaan tilanteen eri puolia. Itse olen rokottamaton, mutta ymmärrän ja arvostan kantaasi. Minä en pidä rokotettuja "lampaina" tai pidä moista nimittelyä mitenkään asioita edistävänä. Moni ei ehkä pohdi rokotusasiaa sen kummemmin, mutta yhtä moni on varmasti tehnyt ajatustyötä asian tiimoilta yhtä paljon kuin minäkin, vaikka onkin päätynyt eri lopputulokseen.

Minulla rokottamattomuus liittyy nimenomaan epävarmuuteen rokotteen tehoon, kestoon ja turvallisuuteen liittyen, lisäksi jo esille tulleet tiedot rokotetestauksen puutteista ainakin joillain alihankkijoilla herättää kysymyksiä. Ymmärrän kyllä, että ko. asia (siis Ventavian whistleblower-keissi) koski hyvin pientä prosenttia rokotetutkimuksesta, mutta kyllähän se herättää kysymyksiä kaikesta siitä, mikä jää kulissien taakse. Koen siis parhaaksi toistaiseksi koettaa vältellä tautia parhaani mukaan, minulle se on etäopintojen vuoksi mahdollista aika helposti.

Vierailija
91/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni 6v. kaverin täysin perusterve ja alle 40v. äiti makasi teholla. Rokottamaton, tietenkin. Ei tarvinnut rokotetta kun on perusterve, hoikka, hyväkuntoinen. No, ei ole enää kuin riutuneen hoikka. Keuhkot pysyvästi vaurioituneet, ei jaksa edes ulkona käydä. Hyvä kun vessaan saa itsensä hilattua, silloinkin pitää pitää tauko sohvalla. On ollut jo useamman viikon kotona. Miehensä sai myös pahan taudin, mutta ei joutunut osastolle sentään. Hänkin heikossa hapessa edelleen. Ikää en tiedä, arvioisin alle 40v. hänkin.

Tämäkö on lapselle parempi vaihtoehto kuin rokotettu vanhempi? Lapsi oli tuon ajan sukulaisten hoivissa ja edelleen ilmeisen pois tolaltaan, kun ennen reipas lapsi on jatkuvasti itkuinen eskarissa jne.

Sitä ei voida osoittaa tai haluta enää osoittaa, mistä oireet tulevat. Oireet voivat tulla sienestä, alkueläimestä, viruksesta, bakteerista tai jostain muusta. 

Se, että ihmisellä näkyy testissä korona ei kerro sitä, että mistä oireet tulevat, koska samat oireet voivat tulla kaikista noista. Testi voi näyttää väärin tai olla positiivinen esim.kuolleiden virusten takia. 

Joka vuosi on äärimmäisen harvinaisia tapauksia, joissa terve ihminen saa vakavan ongelman jostain tuntemattomasta molekyylitason aiheuttajasta. Näistä puhutaan idiopaattisina tapahtumina eli tunnettua aiheuttajaa ei ole. 

Todella kömpelöä propagandaa on ruvettu laittamaan lehtiin, joten en valitettavasti voi uskoa tuota tarinaa tällaisenaan. On esim.ollut juttuja, joissa on verrattu tupakointia ja korollaa. Siinä oli joku epämääräinen keuhkokuva, jossa oli vertailussa "tupakoitsija" (ei mitään mainintaa tupakoinnin kestosta tai muusta) ja korollapotilas (valittu ääritapaus tietysti) ja kerrottiin tupakoinnin olevan "lastenleikkiä". Kun olin lapsi, koulullani kävi joku keuhkoahtaumapotilas tai muu pihisemässä hauraalla äänellä tupakoinnin vaaroista ja nyt on tultu tähän, että mikään ei ole enää vaarallisempaa, kuin korolla ja voitaisi oikeastaan ruveta ostamaan tupakkaa lapsille, koska se on leikkiä lapsille. Tupakointi ei ole lastenleikkiä, mutta älykäs lapsikin huomaa, että tuollainen tavan ja hyvin harvinaisen tapahtuman vertailu ei ole reilua. 

Tässäkin artikkelissa oli käytetty kokeneita lääkäreitä eivätkä nämä lääkärit tietääkseni myöhemmin ilmoittaneet toimitukseen, että "nyt perkele loppuu tällainen kusetus!", vaan hyväksyvät propagandan. 

Singaporessa on lähes 100% (96%) rokotekattavuus ja mitä suuremmaksi rokotekattavuus saadaan, sitä vähemmän ihmisoikeuksia meillä kaikilla on (kattavuus on 'heille' merkki siitä, että suostumme laittamaan pään pölkylle, joten voi vaatia lisää). Singaporessa halutaan nyt, että rokottamattomat maksavat hoitonsa, vaikka muutama hikinen rokottamaton ihminen ei voi juuri mitään kuluja aiheuttaa. Rokote vähentää levittävyyttä enintään 40% jonkun uutisen mukaan, kun taas laihdutus vähentää influenssan levittävyyttä jopa 104%. Aikooko Singapore siis luoda vyötäröpassin? Ei aio. Tämä korollapassi on valittu kiinalaista kansalaispistejärjestelmää varten, joka luodaan asteittain useiden vuosien aikana ja puhe näkymättömästä vihollisesta on kätevää, koska tavallinen ihminen ei voi tarkistaa sitä, onko tätä tautia edes olemassa. 

No olipa aikamoista tajunnanvirtaa tämä. Jotenkin naurattaa että kun perusterve joutuu koronan takia teholle niin sanotaan että johtuu "sienestä tai alkueläimestä" mutta jos 2kk sisällä rokotuksesta tulee päänsärky niin 100% varmasti on nyt aivovamma tullut koronarokotteen takia, ei voi olla sattumaa!

Vierailija
92/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokottamattomien takia tämä pandemia kestää viisi seuraavaa vuotta niin että repikää siitä. 

Rokotuksilla ei tätä pandemiaa ratkaista mihinkään suuntaan. Korona leviää ja sairastuttaa rokotteista huolimatta. 

Vierailija
93/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meitä muitakin rokottomattomia perheenäitejä. Olen kuullut suoraa vittyilua sukulaisilta rokottamattomuudestani ja kuullut raivokasta huutoa bussissa kun matkustan ilman maskia. Tiedän sydämestäni tekeväni oikein eikä siinä paljoa muiden vihat paina. Ihmiset on vaan niin peloissaan joten levittävät vihansa ympäristöön eivätkä ota vastuuta omasta terveydestään. Itse ajattelen olevani vastuussa VAIN itsestäni ja omasta terveydestäni, en muiden. Jokainen huolehtii itsestään. Ja sekös ituttaa.

Joten ap, hengitä syvään ja lopeta turha stressaaminen.

Jo nyt monet suomalaisetkin asiantuntijat kehottavat rokotettujakin riskiryhmiin kuuluvia käyttämään vähintään ffp2-tason hengityssuojainta. Voi niitä käyttää muutkin, jos pelkää saavansa tartunnan. Mä en oikein tajua, miksi joidenkin mielestä pelkääminen on mukavampaa kuin itsensä suojaaminen. Käytän bussissa ffp3:sta eikä mua haittaa yhtään kanssamatkustajat, joilla ei ole minkäänlaista maskia. Kirurginmaski toisen ihmisen naamalla tuo mulle turvallisuuden tunteen vain silloin, kun makaan itse leikkauspöydällä. Koska kirurginmaskin tarkoitus on estää käyttäjänsä suusta na nenästä bakteerien pääsy avohaavaan. Viruksia ne ei estä, mutta ei tarvitsekaan, koska virukset eivät aiheuta haavainfektioita. 

Vierailija
94/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain julkaistu tutkimus osoitti että mitä alhaisemmat kognitiiviset kyvyt, sitä epäilevämmin suhtautuu koronarokotteeseen. Syynä tähän mm. se että kyseiset henkilöt uskovat helpommin sosiaalisen median perusteettomia väitteitä eivätkä osaa käsitellä tieteellistä tietoa yhtä hyvin kuin kognitiivisilta taidoiltaan vahvemmat henkilöt.

Siitä sitten tekemään omat johtopäätökset.

Vierailija
95/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites luulet, että maailma nyt makaisi, jos kukaan ei sitä rokotetta olisi ottanut. Mikä olisi tilanne sairaanhoidossa nyt? 

https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/epirapo/covid19inci/fact_epirapo_cov…

Siinä THL:n faktaa. Tällaista määrää tartuntoja ei ole ollut koskaan ja tautipiikit tulevat aina kun uusia rokotteita annetaan. Vuonna 2016 sairaalassa oli tehohoidossa 200 potilasta influenssan takia eikä ollut mitenkään ylikuormittunut. Nyt kun potilaita on alle 100 koronan vuoksi niin sairaalat ovat helisemässä. Se ei johdu koronasta vaan siitä että terveydenhoidon alasajo alkoi jo 10 vuotta sitten.

Miten kukaan järkevä ihminen voi kannattaa pakkorokotuksia ja koronapassia kaikkialle? Ettekö ymmärrä, että ammutte samalla itseänne jalkaan?

Vierailija
96/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jotkut meistä tietävät että ne asiantuntijatkin ovat vain ihmisiä ja erehtyväisiä. Varsinkin uusien asioiden edessä. Ja kautta historian asiantuntijoidenkin sanoja on ohjattu rahan ja politiikan kautta, ei toki kaikkien ja siten onkin saatu asioita selville kuten Talidomi tragedia."

Kaikki fiksut tämän tietävät, ja ymmärtävät myös sen, että ainoa vaihtoehto on kuitenkin uskoa asiantuntijoita, koska kyse on riskien minimoimisesta. Riskitöntä tilannetta ei ole valitettavasti olemassakaan tämän tyyppisissä tilanteissa. 

Tyhmät kuitenkin uskovat ennemmin naapurin hörhöä ja kaiken maailman epämääräisiä sivustoja. Jos kaikki olisivat näin tyhmiä, niin kaikki olisi jo kuolleet johonkin. 

Mikä tietysti on sinänsä ihan ok vaihtoehto sekin. 

Ihan rehellisesti voin sanoa että minun rokottamattomuuteen ei ole vaikuttanut jokin epämääräinen naapuri tai sivusto vaan tein päätöksen täysin omista lähtökohdistani. Sen takia auktoriteetit eivät pure minuun myöskään koska en siirrä aivojani jollekin paremmassa virassa olevalle ihmiselle. T. Se jota lainasit (ymmärrän kyllä että suurinosa ihmiskunnasta ajattelee kuin sinä. Se on selviytymisstrategia että juostaan lauman mukana siihen suuntaan mihin muutkin juoksee)

Miksi rokottamattomat väittävät jokainen (!), että ovat tehneet päätöksensä omista lähtökohdistaan tai oman ajattelunsa / tutkimuksensa tuloksena? Jokainen, ihan jokainen "perustelu" on suoraan lainattu siltä kaverilta, joka on rokotekriittinen tai sitten apinoitu anglosfääristä (josta se kaverikin sen lainasi). Tätä samaa tuubaa tuuttaa jokainen rokotevastustaja, samoin sanoin, ympäri maapalloa. Miten se siis on sinun "omaa ajatteluasi" millään tavalla?

-eri

Olen introvertti ja vietän suurimman osan ajasta itsekseni. Että kyllä se nyt vain on niin että on meitä, jotka eivät mene muiden ihmisten mukaan. Toki olen seurannut valtamediaa ja tehnyt päätöksiä sen pohjalta. Kiinnitän huomiota myös anonyymien ihmisten argumentointiin ja siihen miten asiat tuodaan esille. Asia, jossa minua jonkinverran on "ohjattu" oli rokottamattomien syyllistäminen. Silloin koin että sivistyneet ihmiset eivät käyttäydy näin ja se hyydytti rokottautumispäätöksiäni. En ole siis rokotuksia vastaan vaan odotan että tehdään kunnollinen rokote ensin.

"Silloin koin että sivistyneet ihmiset eivät käyttäydy näin ja se hyydytti rokottautumispäätöksiäni" siis annat muiden ihmisten käytöksen vaikuttaa sinun terveyttäsi koskeviin päätöksiin? "No nyt en tee kun mua ärsyttää"

Tämä vahvistaa käsitystäni rokottamattomien emotionaalisesta epäkypsyydestä.

Vierailija
97/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon vaan että ymmärrän ahdistuksen. Polarisoitunut keskustelu ei auta yhtikäs mitään eikä herätä luottamusta, vaan saa vaan ihmiset pelkäämään ja kokemaan epävarmuutta. Varmaan keskustelun molemmat osapuolet kokevat näin.

Itse olen eri tilanteessa. Menin ottamaan rokotteet omasta halusta, omien siihen asti keräämieni tietojen sekä vakavan harkinnan pohjalta, mikä oli mielestäni avain. Olin masentunut ja ahdistunut, muutenkin, mutta koronatilanne pahensi asiaa. Rokote tuntui tuovan jotain toivoa tilanteeseen. Silti sen ottaminenkin huoletti, joten jos olisin joutunut ottamaan sen pakolla, olisi ahdistanut aivan helkkaristi. Itseäkin ahdistaa polarisoitunut keskustelu, jossa omassakaan tilanteessa oleva ei säästy haukuilta: olenhan typerä lammas, joka ostaa silmät ummessa kaiken mitä hesari kirjoittaa eikä ajattele itse. No, tiedän että ajattelen, luen ja pohdin kriittisesti, se riittää mulle. Polarisoituneen keskustelun seuraukset kuitenkin huolestuttaa.

Tiedostan myös etten voi tietää asioita 100% varmaksi, vaikka kuinka lukisin vertaisarvioituja ja vahvoja kausaaliasetelmia sisältäviä tutkimuksia. Olen hyväksynyt että joudun sietämään epävarmuutta. Niin kuin kaikki todella joutuvat koronan ja elämän kanssa.

Ainoa mitä ihmettelenkin, on se loputon varmuus - oli sitten millä kannalla tahansa. Se varmuus joka saa haukkumaan muita sylki roiskuen. Mistä se kumpuaa? Mistä ihmiset, jotka ovat tosiasiassa kollektiivisesti aivan uuden tilanteen edessä, saavat sen 100% varmuuden? Mistä tiedämme, että mitä esimerkiksi vuoden tai viiden vuoden päästä tulee tapahtumaan koronan, rokotettujen tai rokottamattomien kanssa? 

Vastaus on pelko. Siitä se varmuus kumpuaa, kun ei osata sietää pelkoa ja epävarmuutta. Se ajaa polarisoituneeseen keskusteluun.

Ymmärrän, että esim tuhkarokko-, jäykkäkouristus-, tai tuberkuloosi -rokotteesta kieltäytyvä saa aiheellisesti kritiikkiä, koska näiden rokotteiden hyödyt ovat oikeasti aukottomasti todennettu. Mutta vaikka koronarokotekin alkaa olemaan tutkituin rokote, ei se suojaa esimerkiksi tartunnalta vaan vakavalta tautimuodolta, jota kaikki ei saa. Eikä pitkäaikaisvaikutuksia vain voida tutkia ilman että aikaa kuluu. 

Totta kai toivoisin, rokotteeseen uskovana, että mahdollisimman moni sen ottaisi, koska rokotteen teho perustuu myös sille, kuinka moni sen on ottanut. Olisi kuitenkin tärkeää että se perustuisi vapaaehtoisuuteen, etenkin kun kyseessä ei ole mikään lepran veroinen tauti, vaikka toki vakava koronakin tappaa. En kuitenkaan kannata pakkorokotusta tai näe tarvetta. Enkä halua sellaista koska kyllä itseäkin mietityttää esim hypoteettisen jokavuotisen piikin hyödyt ja haitat. 

Sulla on toistaiseksi oikeus omaan kehoosi. Toivon että elät muut huomioiden ja turvallisesti parhaasi mukaan. Ahdistusta tästä päätöksestä varmaan lieventää kaksi asiaa: tutki itse (muista luotettavat lähteet ja luotettavat tilastolliset asetelmat) ja älä lue keskustelupalstoja. 

Olipa mukava lukea vai vaihteeksi vastaus, jossa ei syytellä kumpaakaan osapuolta vaan punnitaan tilanteen eri puolia. Itse olen rokottamaton, mutta ymmärrän ja arvostan kantaasi. Minä en pidä rokotettuja "lampaina" tai pidä moista nimittelyä mitenkään asioita edistävänä. Moni ei ehkä pohdi rokotusasiaa sen kummemmin, mutta yhtä moni on varmasti tehnyt ajatustyötä asian tiimoilta yhtä paljon kuin minäkin, vaikka onkin päätynyt eri lopputulokseen.

Minulla rokottamattomuus liittyy nimenomaan epävarmuuteen rokotteen tehoon, kestoon ja turvallisuuteen liittyen, lisäksi jo esille tulleet tiedot rokotetestauksen puutteista ainakin joillain alihankkijoilla herättää kysymyksiä. Ymmärrän kyllä, että ko. asia (siis Ventavian whistleblower-keissi) koski hyvin pientä prosenttia rokotetutkimuksesta, mutta kyllähän se herättää kysymyksiä kaikesta siitä, mikä jää kulissien taakse. Koen siis parhaaksi toistaiseksi koettaa vältellä tautia parhaani mukaan, minulle se on etäopintojen vuoksi mahdollista aika helposti.

Et voisi tunnustaa että tietämättömyytesi liittyy vain tyhmyyteesi ja pelkäät kuolemaa. 

Vierailija
98/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa. Ahdistukseesi on ratkaisu: Rokote.

Sitten ahdistaa kun meni painostuksen alla tekemään jotain mitä ei halunnut tehdä.

Kymmeniä vuosia käytössä olleet rokotetyypit ovat eri asia kuin ehdollisella myyntiluvalla vuoden verran käytössä ollut mrna-tyyppinen rokote.

Mikä on se auktoriteetti, jonka ilmoitus koronarokotteen turvallisuudesta saisi sinut ottamaan sen? Epäilen, ettei asialla olisi sinulle mitään merkitystä, koska omaa tutkimusta on näköjään tehty. 

Ehkä tämä onkin se ongelma. Tässä maassa on ihmisiä jotka eivät tee asioita siksi että joku auktoriteetti sanoo niin. Me sen sijaan kiinnitämme huomiota sanoihin, tekoihin ja muuhun dataan ja niiden yhteissummasta teemme päätöksemme. Ja hyvä että meidänkaltaisia ihmisiä on. Muuten eräs historiallinen saksalainen ideologia olisi käytössä eikä kukaan kyseenalaistaisi mitään. Tai jokin muu vastaava.

Et vastannut kysymykseen. Rokotevastaisilla toistuu narratiivi kokeellinen rokote, ja että sitä ei ole tutkittu tarpeeksi. Missä vaiheessa se siis muuttuu "kunnon rokotteeksi",? Kenen tulee tämä todeta, jotta se kelpaisi sinulle?

Kyseenalaistaminen on ihan ok, mutta ellei asialle ole mitään muuta perustelua kuin oma mutu tai netistä löydetyt videot, niin ollaan todella heikoilla vesillä.

Vertaan tätä rokotetta kaikkiin edellisiin rokotteisiin. Ja jälleen kysymys ei ole siitä kuka minulle sanoo ja mitä. Vaikka ihminen, jota ihailen koko maailmassa eniten sanoisi minulle että ota rokote niin en tekisi sitä suoralta kädeltä vaan mietin asiaa ensi itse. Tämä voi olla hankala konsepti ymmärtää jos ei omaa samanlaista individualismia ja näe ihmisiä yksilöinä vaan massana.

Vierailija
99/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ongelmaa. Ahdistukseesi on ratkaisu: Rokote.

En ymmärrä minäkään. Ja mitä siihe  tulee, etä vasta kolmas tehoaa, niin onhan näitä muitakin viruksia jotka vaativat tehosteita.

Vierailija
100/1382 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljattain julkaistu tutkimus osoitti että mitä alhaisemmat kognitiiviset kyvyt, sitä epäilevämmin suhtautuu koronarokotteeseen. Syynä tähän mm. se että kyseiset henkilöt uskovat helpommin sosiaalisen median perusteettomia väitteitä eivätkä osaa käsitellä tieteellistä tietoa yhtä hyvin kuin kognitiivisilta taidoiltaan vahvemmat henkilöt.

Siitä sitten tekemään omat johtopäätökset.

Tällainen halpamainen vähättely uppoaa kaltaisiisi 80Äo:n hölmöihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi