Pienten lasten vanhemmat - miten laihdutatte?
Minulla on noin 10kg joista haluan päästä eroon, nyt olen 75kg ja 165cm. Suurimpana ongelmana herkut ja pienten lasten kanssa kotiin jumiutuminen. Toki me käydään ulkona puistossa ja siellä yritän olla aktiivinen mutta se ei riitä. Olen yrittänyt viedä lapsia kävelylle/lenkille mutta lapset eivät vielä osaa kävellä/pyöräillä vieressä ja en enää 2 ja 3v:tä halua laittaa tunniksi vaunuun että voin lenkkeillä. Siis käveleehän tuo 3v. mutta se on lähinnä sellaista toooodella hidasta kävelyä/pysähtelyä/karkailua jossa äiti ei saa minkäänlaista liikuntaa.
Ovat osa-aikaisesti päiväkodissa mutta silloin teen töitä, en voi myös mennä salille. Iltaisin lasten isä on töissä. Jos plekästään vähennän syömistä niin olen vain nälkäinen ja huonotuulinen, on siis tehtävä jonkinlaista liinkuntaa.
Eli vinkkejä kaipaisin.
Kommentit (47)
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:01"]Samaprojekti täälläkin, 12,5kg pitää saada pois.. Imetän parhaillaan ja pyh se mitään kiloja vie! Täysimetys ja synnytyksestä 3kk ja vain 6kg lähtenyt! Vaihdoin ruokavalion kevyeksi (en muutenkaan mässäile) niin oli vauvalle haitaksi,paino ei ollut noussut kuin tosi vähän! Liikkumaan en pääse, noh stressaava vaunulenkki kahden pienen lapsen kera isolla tiellä... Ja kun nuo kotityötkin pitää saada tehtyä.. En aio ostaa 40koon vaatteita, koska haluan pienempiin mutta nyt en omista kuin ohuita sisähousuja mitkä mahtuvat päälle. Suoraan sanon menee hermo näihin läskeihin!
[/quote]
Ei sun ruokavalio kyllä vaikuta imetyksen kautta vauvan painonnousuun. Laihtuessa ainoastaan saattaa kehosta poistua myrkkyjä äidinmaidon kautta. Tottakai olisi imettäessä hyvä syödä terveellisesti, jos sulle on neuvolassa sanottu toisin niin johan nyt on markkinat...
Googlaa six week six pack - kalorit palaa ja kiinteytyy. Kestää 35 min ja voi tehdä kotona.
Itse käytin kalorilaskuria hetken aikaa. Siinä lähti hyvin kilot tippumaan. Kahvakuula on tosi tehokas. Kantsii käydä jollain tunnilla vähän tutustumassa tai netin videoilta ja sit riehuu kotona sillä.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:33"]
Miten ihmeessä pienet tai isommat lapset voi estää laihduttamisen?
[/quote]
No ei ne estäkään mutta ne tekevät siitä haasteellisempaa, siksi kysyn vinkkejä. Minulla oli tosi helppo laihduttaa/pysyä hyvässä kunnossa kun olin sinkku, pääsin salille päivittäin, asuin yksin, kukaan ei mässäillyt edessäni (nyt puhun erityisesti miehestäni joka syö 3x enemmän ja mitä vaan ja on silti timmissä kunnossa). Painoin silloin 58kg ja se ei tuntunut missään. Saatoin mennä salsabaariin tanssimaan 4. tunniksi pari kertaa viikossa, teepä se nyt kun on kaksi pientä talvella usein kipeää lasta kotona ja et pääse mihinkään. En usko että se on mahdotonta, töytyy vaan muuttaa miten sen liikunnan teet.
ap
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:01"]Samaprojekti täälläkin, 12,5kg pitää saada pois.. Imetän parhaillaan ja pyh se mitään kiloja vie! Täysimetys ja synnytyksestä 3kk ja vain 6kg lähtenyt! Vaihdoin ruokavalion kevyeksi (en muutenkaan mässäile) niin oli vauvalle haitaksi,paino ei ollut noussut kuin tosi vähän! Liikkumaan en pääse, noh stressaava vaunulenkki kahden pienen lapsen kera isolla tiellä... Ja kun nuo kotityötkin pitää saada tehtyä.. En aio ostaa 40koon vaatteita, koska haluan pienempiin mutta nyt en omista kuin ohuita sisähousuja mitkä mahtuvat päälle. Suoraan sanon menee hermo näihin läskeihin!
[/quote]
Laihduttaisit oikeasti vasta kun imetys loppuu! Se rasva on varastoinut kuona-aineita js nr lähtee laihduttaessa liikenteeseen. Arvaappa kelle ne imetyksen ollessa käynnissä osin erittyy! Malta nyt vaan hetki.
Laita aina enemmän kasviksia ja syö ne ensin. Niitä saa ja kannattaa maustaa, jotta tulee syödyksi. Joka aterialla ainakin puolet ruokamäärästä jotain kasvista. Sillä tavalla oikeasti laihtuu ilman kaloreiden laskemista ja reseptien hakemista.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:01"]Samaprojekti täälläkin, 12,5kg pitää saada pois.. Imetän parhaillaan ja pyh se mitään kiloja vie! Täysimetys ja synnytyksestä 3kk ja vain 6kg lähtenyt! Vaihdoin ruokavalion kevyeksi (en muutenkaan mässäile) niin oli vauvalle haitaksi,paino ei ollut noussut kuin tosi vähän! Liikkumaan en pääse, noh stressaava vaunulenkki kahden pienen lapsen kera isolla tiellä... Ja kun nuo kotityötkin pitää saada tehtyä.. En aio ostaa 40koon vaatteita, koska haluan pienempiin mutta nyt en omista kuin ohuita sisähousuja mitkä mahtuvat päälle. Suoraan sanon menee hermo näihin läskeihin!
[/quote]
Ei sun ruokavalio kyllä vaikuta imetyksen kautta vauvan painonnousuun. Laihtuessa ainoastaan saattaa kehosta poistua myrkkyjä äidinmaidon kautta. Tottakai olisi imettäessä hyvä syödä terveellisesti, jos sulle on neuvolassa sanottu toisin niin johan nyt on markkinat...
[/quote]
Äidin syömät rasvat vaikuttaa äidinmaidon rasvaisuuteen jonkun verran.
Mulla auttoi kun jätin leivän syönnin kokonaan. Herkkuja ostetaan tähän taloon vain viikonloppuisin ja silloinkin harkiten ja kohtuudella. Lämmin ruoka kasvispainotteista ja jos miehelle ja lapsille perunaa/riisiä niin mä korvaan sen yleensa ekstrasalaatilla. Lautasella yleenaa esim. kanafile, vihreetä salaattia, porkkanaraastetta ja raejuustoa. Mua auttaa henkisellä tasolla kun aloittaa päivän terveellisella aamiaisella, niin helpompi tsempata koko päivä. Ja sitten kun näkee tuloksia, niin se riittää motivaatioksi.
Käyn juoksulenkillä aamulla ennen kuin mies menee töihin. N. 3kertaa viikossa. Lisäksi kerran viikossa salilla ja yhden kerran kahvakuulailen.
Tällä mennään ja jo alle kk näkyy tuloksia. Vakaa en omista.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:46"]Laita aina enemmän kasviksia ja syö ne ensin. Niitä saa ja kannattaa maustaa, jotta tulee syödyksi. Joka aterialla ainakin puolet ruokamäärästä jotain kasvista. Sillä tavalla oikeasti laihtuu ilman kaloreiden laskemista ja reseptien hakemista.
[/quote]
Tämä! Vähemmän pääruokaa, lisää kasviksia!
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:40"]
[/quote]
No ei ne estäkään mutta ne tekevät siitä haasteellisempaa, siksi kysyn vinkkejä. Minulla oli tosi helppo laihduttaa/pysyä hyvässä kunnossa kun olin sinkku, pääsin salille päivittäin, asuin yksin, kukaan ei mässäillyt edessäni (nyt puhun erityisesti miehestäni joka syö 3x enemmän ja mitä vaan ja on silti timmissä kunnossa). Painoin silloin 58kg ja se ei tuntunut missään. Saatoin mennä salsabaariin tanssimaan 4. tunniksi pari kertaa viikossa, teepä se nyt kun on kaksi pientä talvella usein kipeää lasta kotona ja et pääse mihinkään. En usko että se on mahdotonta, töytyy vaan muuttaa miten sen liikunnan teet.
ap
[/quote]
Niinpä. Mulla sama ongelma. Nytkin istun täällä kotona, jos olisin sinkku lähtisin aamulenkille. Mutta en voi, lapset on oksutaudissa, niitä ei voi viedä tänään edes puistoon eikä kukaan ota niitä tunniksi tällaisena hoitoon. Mies nukkuu, tuli iltavuorostakotiin myöhään ja kohta takaisin töihin. Kun tulee klo 17:00 kotiin kaatuu sänkyyn nukkumaan. Istun todennäköisesti koko tämän päivän koneella.
youtube on täynnä hyötyliikuntavinkkejä. Englanniksi ainakin.
Meillä on taapero reilu vuoden joka aika itsenäisesti leikkii meidän pihassa joka päivä 2-4h ja siinä samassa jumppaan niin että hiki tulee pintaan.
Juoksen tosi jyrkkää mäkeä ylös alas, teen leukoja, reisitreeniä kiikkulaudassa tytön kanssa, kaikkea mahdollista, kerään roskia ja kiviä, punnerruksia hiekkalaatikkoa vasten.
Vedän neljä viivaa maahan ja juoksen niiden väliä kun tyttö keskittyy johonkin ämpäriinsä. Lapset saattaa innostua tästä ja saat sitten vauhtia niihin myöhempiin lenkkeihinne.
Mulla tuli kiloja yli 20kg, paino junnaa vielä 58kg.ssa vaikka hoikistunut olen tosi paljon nyt keväällä, housut mahtuu taas. jotain 10kg lähtöpainoon, mutta en taida enää haluta sitä 45kg.
Leikkipuistosta kannattaa tehdä äitin sali. Tee kyykkyjä, kävele askelkyykyillä sitä päästä päähän, hypi penkille yms. Ota lapset mukaan jumppaan käyttämällä niitä painona. Illalla kun lapset nukkuu käy juoksemassa tehokas lenkki
Lisää ruokavalioon runsaasti kasviksisia, juureksia, marjoja ja salaatteja. Vähennä viljoja ja vaihda ne täysjyvään. Sokeri pois ruokavaliosta ja tarkoitt myös piilosokereita. Tällä tippui vuosi sitten 20 kg ilman kalorien laskemista ja nälkää. Kilot eivät ole tulleet takaisin. Lapset ovat tällä hetkellä 2- ja 3-vuotiaat. Treenivideoita löytyy youtubesta kaikkiin tarpeisiin. Tsemppiä! Minulla paino tippui 6 kk:n aikana.
youtubeen siis vaan alkuun "how to exercise with a toddler" sieltä varmaan saat ideoita! Siellä on videoita ihan joka asiasta, mielikuvituksesi on vain rajana!
Kotona voi treenata, vaunulenkillä voi tehdä hiittejä, osta kotiin parit kahvakuulat. Jika pöivä ei tarvi käydä salillakaan, jopa 3 kertaa viikossa riitttää. Mies ei varmaan tee töitä 7pv/vko ja sä saat varmaan viikossa itsellesi tuon 4,5h kaivettua? Ja se on tekosyy että kun muut herkuttelee. Oma käsi on se mikä vie ruuan suuhun, siihen pystyt vaikuttaman sinä itse, mitä se sinne vie
Kiitos vinkeistä! En ole ap, mutta sama ongelma. Tosin mulla ei ole kuin yksi lapsi (vielä), ja ongelma taitaa enemmän olla mulla itsekurissa ja ajankäytössä, mitä siinä ettei ehtisi. Raskauskilot on kyllä melkein kaikki lähteneet, mutta jäljelle on vain jäänyt sellaista löllöläskiä, enkä ennen raskauttakaan ollut hoikka.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 08:40"]
[/quote]
ap
[/quote]
Niinpä. Mulla sama ongelma. Nytkin istun täällä kotona, jos olisin sinkku lähtisin aamulenkille. Mutta en voi, lapset on oksutaudissa, niitä ei voi viedä tänään edes puistoon eikä kukaan ota niitä tunniksi tällaisena hoitoon. Mies nukkuu, tuli iltavuorostakotiin myöhään ja kohta takaisin töihin. Kun tulee klo 17:00 kotiin kaatuu sänkyyn nukkumaan. Istun todennäköisesti koko tämän päivän koneella.
[/quote]
ok, mitenkäs ne 360 muuta päivää vuodessa, jolloin tuskin olette oksutaudissa?
"Läskeillä kyllä riittää tekosyitä" -Bull
Jutan go fat go dietti. Ei tarvitse jättää ruokia pois, ei tarvitse olla nälissään.
Mulla toimii että sallin itselleni pienen herkun joka ilta ennen nukkumaanmenoa. 1200 päivässä mutta säästän kaloreita esim. aamupalassa kun ei ole silloin muutenkaan nälkä ja sitten saan mässäillä pienen määrän illalla telkkarin edessä. Ilman tuota en minäkään pärjää laihrilla, tulee sellainen olo että elämänlaatu on alentunut, ruoka kun on kuitenkin minulle niin tärkeä asia.