Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa
Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...
Kommentit (417)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:06"]
Pienen vauvan vaippakin haisee, kun se on ollut jonkun aikaa tai jos sinne on sattunut useammat pissat. Kuvitteletteko oikeasti, että aikuisen pissa ei haise? Enkä mä ainakaan usko, että jokaisen vanhuksen vaipat vaihdetaan niin usein kuin tulee pissakin. Osa makaa jopa kakka housuissa useampia tunteja.
Kiinnostaa todella tietää missä olette töissä, keiden vanhusten vaippa ei haise?
[/quote]
Semmoisessa missä vaipat vaihdetaan tarpeeksi usein. Jos haisee, on silloin viimeistään syytä vaihtaa. Ja sitten ei taas haise enää kun on puhtaaksi pesty.
Allekirjotan kans sen, että ne jotka vähiten omaisiaan hoitaa, on vaatimassa kaikista eniten. Kun eivät ikinä näe millaista se hoito oikeasti on ja sen potilaan/asiakkaan arki. Mutta sitten haaskalintuna ollaan perinnönjaossa kopolla kourin odottamassa hyviä rahoja... Tämä surettaa ja niin paljon...
Mutta. On myös totta, että usein kiire on vaan hoitajan päässä. Ollaan opittu stressaamaan ja sitten tehdään asiat tuli hännän alla. Mutta monissa paikoissa jossa oon ollu harjottelus, valitetaan kovaa kiirettä hiljasenaki päivänä. No, tätä ennen ku tehny tarjoilijan hommia 10h päivä ja yhteensä 15 minsaa taukoa, niin tietää mitä on oikea kiire. Mutta siis, kiirettä kyllä yleensä on. Koska liian vähän työntekijöitä potilasmäärään nähen. Mutta omalla asenteella voi vaikuttaa asioihin paljo.
Sitte tuosta raportista. Kyllä vaan, se hoidetaan työajalla. Ja sillon käyään läpi mitä potilaille kuuluu, miten päivä on sujunu ja onko tullu muutoksia. Mistä sitä muuten osaa vastata potilaan tarpeisiin, ellei hoidon jatkuvuutta turvata raportoinnilla. Ja jos joku ihmettelee naureskelua niin antakaa sen mennä toisesta korvasta ulos. Yleensä tässä ammatissa kehittyy tietynlainen huumorintaju. Että osataan nauraa ripulin siivoamiselle vaikka päivä olisi ollut ihan tuskallisen raskas. Tai sille että muistisairas asiakas on letkauttanut jonkun hauskan vitsin. Tätä huumoria harvoin tajuaa, ellei ole alalla. Mutta tarkotus ei ole loukata asiakkaita vaan hallita tilanne komiikka. Jotta siinä työssä jaksaa. Positiivinen ilmapiiri on aikamoisen tärkee. Tosin löytyy myös niitä hoitajia jotka oikeasti puhuvat potilaista paskaa ja asiattomuuksia. Mutta nämä hoitajat ei oo kyllä siinä työpiirissä sitten myöskään kovin arvostettuja...
Omasta mielestä tulevaisuudessa ois tärkeetä ruveta omaisten huolehtimaan vanhempiensa jaksamisesta. Nykyisin keskitytään liikaa omaan napaan. Jos vanhemmastaan voi jollain tavalla huolehtia, ettei laitokseen tarvi laittaa, niin hyvä! Vaikka kotihoito (yksityinen jos kaupungilla ei mahdollisuutta hoitaa) tai avustaja joka käy hoitamassa tarpeelliset asiat. Tai että lapset itse hoitavat rakkaita vanhempiaan. Oma suunnitelma ainakin on, että kun omat vanhemmat vanhenee niin avun järjestän kotiin niin pitkäksi aikaa ku mahollista. Tai että hoidan heitä itse, mahdollisesti muutto takaisin kotikylään. Sen verran kovan työn tekivät kun mut ja 3 sisarusta kasvattivat, että koen velvollisuudeks ja myös oikeudekseni hoitaa omia vanhempia hyvällä ammattitaidol. Laitokseen en halua sulkea ellei ole pakko. Että yrittäkää ymmärtää myös terveysalan työntekijöitä ammatissaan, harva on oikeasti pahantahtoinen hoitaja. Ja vierailkaa niitten omien vanhusten luona, se on se paras asia jonka heille voitte antaa. Omaa aikaanne. Harmillisen usein se aika loppuu kesken ja sitten itketään kun ei antanut äidille/isälle enemmän huomiota.
Sh-opiskelija, työskentelee vanhusten parissa
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:18"]
Olen itse lh ja työskentelen mielenterveys ja päihdekuntoutus osastolla yksityisessä palvelukodissa, meillä on omat vaatteet sallittu, useimmilla siinä päällä joku työliivi tms. Ja nauretaan ja itketään töissäkin, ei me mitään tunteettomia ihmisiä olla vaikka hoitajia ollaankin.
[/quote]
Ymmärtänet kuitenkin, että omaisia saattaa ärsyttävää kikatteleva hoitaja kun tullaan katsomaan kuolemansairasta äitiä?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:08"]
Niin. Sulle se on varmaan hyvä vaihtoehto, kun makaat kotona ilman töitä, saisitpa ainakin omaishoitajan liksaa. Meille muille se ei nyt kumminkaan ehkä onnistu. Vanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä, eikä iäkästä dementikkoa kannata lähteä pakkomuuttamaan oudolle paikkakunnalle, menee loppukin taju ympäristöstä ja todellisuudesta. Lisäksi mieti, minne se mummo pantaisoon jossain kerrostaloasunnossa, jonne mahtuu nippa nappa oma perhe. Ja kuka häbtä hoitaisi työpäivän ajan? Dementikko kun tarvitsee koko ajan valvontaa, ei pelkästään iltaisin.
kaltaisesi syyllistäjä-paskanpuhujat ottavat päähän.
[/quote]
Ihmettelen vain, ettekö te todella tunne kiitollisuutta vanhempianne kohtaan? Oma äiti tarvitsee nyt sinun apuasi ja heti tulee hirvittävät listat töistä, palkkiosta ja siitä, ettei ole tilaa...
[/quote]
Mitä? Uhrasiko vanhempasi kaiken sinun vuoksesi, niinkö? Vai miksi pitäisi lasten hylätä työ, omaisuus ja oma elämä täysin?
Höh.
Todellisuutta peliin ny.
Me maksamme jonyt paljon veroa, ja vanhukset vielä itse hoidostaan maksua. Miksi emme saa vaatia kunnollista vanhustenhoitoa, vaan aina, kun joku paheksuu sitä meininkiä, joka todella joissain laitoksissa on ikävä kyllä arkipäivää, niin heti tulee joku vatipää, joka mitä ilmeisimmin tuntee omantunnon pistoksen, koska on itse alalla töissä sanomaan, että "hotakaa itse!"
Vitsit joo, sepä onkin loistava resepti Suomen taloudelliselle nousulle: jäädään kaikki poist töistä hoitamaan itse omat lapsemme, pitämään itse heille kotikoulua, hoitamaan itse vanhempamme.
Ja itse asiassa logiikaaa pitää jatkaa loppuun asti: hoitakaa itse omat sairautenne, kasvattanaa itse oma ruokanne, valmistakaa itse huonekalunne ja vaatteenne ja autonne...
Omavaraistalous takaisin!
Vai mikö se ny olikaan se sun reseptisi...
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 09:38"]
Lähihoitajat ovat usein niitä miten sen nyt sanois "ei ihan penaalin terävimpiä kyniä". Ovat useimmiten vähän hitaita tai muuten todella rasittavia tyyppejä. Jokainen vetää viinaa ja norttia ja muustapa ei paljon puhuta. Käykää joskus katsomassa miten valtava määrä terkkalaisista polttaa.. Ei kuule autopuolen amiksetkaan pärjää heille.
[/quote]
Älä yleistä. Vaikka oot ite joskus tehny niin, niin se ei tarkoita että kaikki muutkin on. Kasva jo aikuiseksi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]
Juu, ei siellä vuodeosastolla kyllä mitään kakkuja ehdi itse syömään, kun vuorossa sinulla on hoidettavana 10 vanhusta. Osa hoidetaan sänkyyn, kun eivät itse liiku ja niitä muutamaa kävelevää yritetään tietenkin kävelyttää mahdollisimman paljon.
Alzheimeria ja muita rapauttavia sairauksia sairastavia vanhuksia ei ole mitenkään nopea ja helppo syöttää. Nieleminen ei toimi, suu ei avaudu :/ Jotain ruokaa heille on vaan elimistöön saatava.
Rollan kanssa köpöttelevällä papalla menee yli 15 minuuttia kävellä käytävän päästä päähän ja vieressä on oltava koko ajan. Käytävän päässä olevassa oleskelutilassa syödään ja sitten kävellään takaisin. Samaan aikaan muut vanhukset odottavat joko ruokaa tai vaipanvaihtoa. Papan täytyy kävellä itse, muuten hänkin laitostuu ja hänestä tulee sänkyyn hoidettava.
Vanhuksen suihkuun vieminen kestää myös. Joko kävellään tuettuna kylpyhuoneeseen tai viedään sängyllä. Riisutaan (annetaan vanhuksen riisua mahdollisimman paljon itse), kokeillaan vettä, saippuoidaan, peseydytään, pestään sienellä tarkasti, huuhdellaan, kuivataan pyyhkeellä, leikataan kynnet, rasvataan, valitaan vaatteet, puetaan, laitetaan papiljotit rouville. Föönataan tarvittaessa.
Kiire on valtava, mutta silti suurin osa (ainakin minun tuntemistani hoitajista) tahtoo keskittyä yhteen vanhukseen kerralla, antaa heidän tehdä mahdollisimman itse aktiivisuuden ja toiminkyvyn säilyttämiseksi, ja antaa heidän tuntea olevansa vielä elossa. Minusta on aivan ihanaa vanhojen rouvien kanssa föönata tukkaa ja valita kaapista heille mieleiset vaatteet päälle ja huivi pistettäväksi kaulaan.
Olen usein surullinen.
Mutta olet ihana. Kiitos, teet tärkeää työtä ja mitä ilmeisimmin täydellä sydämellä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:17"]Ikävä kuulla äidistäsi, ymmärrän hyvin hätääntymisesi ja järkytyksesi. Voiko tosiaan olla niin että vaikka elämänsä kasvisyöjänä ollut joutuu syömään yhtäkkiä lihaa? [/quote] no mitäpä luulet?????? huoh, voiko olla näin tyhmiä ihmisiä? Jos joku on aina ollut kasvissyöjä niin miten helvetissä luulet että vatsa kestäisi lihaa 80vuoden jälkeen???? Ei sitä lihaa tuosta noin vaan aleta syömään jos on kasvissyöjiä
[/quote]
miten toi kysyjä oli muka tyhmä? Justhan tuolla aiemmin sanottiin et kaikille annetaan samaa ruokaa, apn tapauksessa lihapullia joten jos vanhus on ollut koko elämänsä kasvissyöjä niin saako hän kasvisruokaa myös laitoshoidossa? Tähän et onnistunut suuressa viisaudessasi vastausta antamaan, kun haukuit vaan kysyjää tyhmäksi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 00:43"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:17"]Ikävä kuulla äidistäsi, ymmärrän hyvin hätääntymisesi ja järkytyksesi. Voiko tosiaan olla niin että vaikka elämänsä kasvisyöjänä ollut joutuu syömään yhtäkkiä lihaa? [/quote] no mitäpä luulet?????? huoh, voiko olla näin tyhmiä ihmisiä? Jos joku on aina ollut kasvissyöjä niin miten helvetissä luulet että vatsa kestäisi lihaa 80vuoden jälkeen???? Ei sitä lihaa tuosta noin vaan aleta syömään jos on kasvissyöjiä
[/quote]
miten toi kysyjä oli muka tyhmä? Justhan tuolla aiemmin sanottiin et kaikille annetaan samaa ruokaa, apn tapauksessa lihapullia joten jos vanhus on ollut koko elämänsä kasvissyöjä niin saako hän kasvisruokaa myös laitoshoidossa? Tähän et onnistunut suuressa viisaudessasi vastausta antamaan, kun haukuit vaan kysyjää tyhmäksi.
[/quote]saapa tietenki. Se pitää pyytää heti kun tulee asumaan ja kirjata ylös. Ei esim. Jehovantodistajiakaan pistetä syömään verta.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote] Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote] "lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.
[/quote]
Älä puhu paskaa. Olin hoitoalalla vuosia ja kyllä, siellä juoruiltiin, selailtiin nettiä ja sen semmoista. Ei todellakaan ollut kyse siitä, että olisi tehty pakollisia paperitöitä tai muuta tiedonvaihtoa.
Ja kyllä, myönnän, että osa työkavereista oli ilkeitä, kovakouraisia, vanhuksia alentavia ja kiirekin oli niin ja näin. Joissain paikoissa oli oikeasti kiire, mutta ei todellakaan kaikissa paitsi niiden hoitajien puheissa. Mulle tuon kokemuksen jälkeen (monta eri paikkaa kuuden vuoden aikana) on turha selittää, että kiireen takia ei tehdä kunnolla töitä. Niitä ei tehdä, koska ollaan laiskoja.
[/quote] Juuri näin!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:20"]
Olen itse lh ja työskentelen mielenterveys ja päihdekuntoutus osastolla yksityisessä palvelukodissa, meillä on omat vaatteet sallittu, useimmilla siinä päällä joku työliivi tms. Ja nauretaan ja itketään töissäkin, ei me mitään tunteettomia ihmisiä olla vaikka hoitajia ollaankin.
[/quote]
Ymmärtänet kuitenkin, että omaisia saattaa ärsyttävää kikatteleva hoitaja kun tullaan katsomaan kuolemansairasta äitiä?
[/quote]
En kyllä ymmärrä, omainen itsekkin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]
Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi. Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua. Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.
[/quote]
Provo. Tai jos olet kouluttautumattomana ollut kotihoidossa, niin työsi on ollut seuranpitoa tms. kesän ajan.
[/quote]
Minä tosiaankin olen ollut täysin epäpätevänä kotihoidossa töissä 4 kesää. Avustustöistä on kyllä kokemusta esim. vammaisen sukulaisen myötä, joten ihan pystymetästä en sinne mennyt. Alunperin menin vain tuuraamaan pariksi viikoksi päivän varoitusajalla, mutta se keikka venyikin koko kesän mittaiseksi ja koska hoidin homman äärimmäisen hyvin, sain töitä myös seuraavina kesinä. Tein täysin samoja hommia kuin vakkaritkin: pääasiassa lääkkeiden antaminen (ei jakamista kuitenkaan), vaipanvaihdot, pesut, pukemiset ja suihkutukset. Vaihdoin jopa avannepusseja ja puhdistin kanyyleja. Tämä on taivahan tosi ja järkyttäväähän se on, jos ketä vain otetaan vanhuksiamme hoitamaan, mutta onneksi minä hoidin työni hyvin ja jopa paremmin kuin jotkut näistä "ammattilaisista". Ehkä kesäduunarin etuna onkin se, ettei siihen hommaan ole vielä kyrsiintynyt ja jaksaa hoitaa niitä vanhuksia lempeästi, eikö ihan joka päivä vituta. Tämä kaikki siis tapahtui useampia vuosia sitten pienellä paikkakunnalla, joten en tiedä, mikä tämän päivän tilanne esim. juuri kotihoidossa pätevyyden pakollisuuden suhteen.
[/quote]
Missä päin Suomea palkataan epäpäteviä hoitajia edes kesäksi,että tietää olla vanhentumatta ainakaan siellä!
Olisiko äidillä paremmat olot omassa kodissa, jossa häntä kävisi kotihoitaja katsomassa tunnin aamulla ja tunnin illalla? Toki voit anoa kunnalta tämmöistä, olisivat varmaan mielissään, kun saisivat yhden hoitopaikan vapaaksi palvelutalosta. Tai sitten voit ottaa sen homman omalle kontollesi ja käydä hoitamassa äitiäsi hänen kodissaan kuten kunnon lapsen kuuluukin. Luulen kuitenkin, että äitisi haluaa olla paikassa, jossa on samanikäistä seuraa, virikkeitä ja hoitavia käsiä, mieluummin kuin yksin kotona.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:20"]
[/quote]
[/quote]
Suurimmalla osalla hoitajista on myös tilannetajua. Kuuluu työhön.
sh
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:25"]Olisiko äidillä paremmat olot omassa kodissa, jossa häntä kävisi kotihoitaja katsomassa tunnin aamulla ja tunnin illalla? Toki voit anoa kunnalta tämmöistä, olisivat varmaan mielissään, kun saisivat yhden hoitopaikan vapaaksi palvelutalosta. Tai sitten voit ottaa sen homman omalle kontollesi ja käydä hoitamassa äitiäsi hänen kodissaan kuten kunnon lapsen kuuluukin. Luulen kuitenkin, että äitisi haluaa olla paikassa, jossa on samanikäistä seuraa, virikkeitä ja hoitavia käsiä, mieluummin kuin yksin kotona.
[/quote]
Sellainen mummo, joka syö inhokkiruokaansa suupielistä perunamuusit valuen tuskin on enää siinä kunnossa, että aamu- ja iltakäynnin varassa kotona selviäisi. Surettaa nämä kaltoinkohdellut vanhukset.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:35"]No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/
[/quote] Voi veljet. Niin että naama näkkärillä vaan koko ajan pitäisi olla? Ehkä potilas oli sanonut jotain hauskaa tms. jonka hoitaja kertoi toiselle?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:02"]
Ja lapsia pitää tehdä koska ne sitten pitää huolta vanhana eikä joudu tuollaiseen palvelutaloon, niinkö?
T.vapaaehtoislapseton
[/quote]
Oliko tämä nyt tämän ketjun aihe.
Lapseton minäkin.
[/quote] Ei, mutta väkisinkin tulee mieleen. -Ei se jolle vastasit
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:01"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:02"]Ja lapsia pitää tehdä koska ne sitten pitää huolta vanhana eikä joudu tuollaiseen palvelutaloon, niinkö?
T.vapaaehtoislapseton
[/quote]
Älä huoli. Sulle ei käy kuten apn äidille. Sinä et edes pääse vanhainkotiin koska kukaan ei ole sitä paikkaa sinulle vaatimassa.
Ja ps. Kukaan ei tee lapsia vain siksi että ne hoitais sua vanhana. Äly hoi.
[/quote] OT, mutta niinhän veloille aina sanotaan, että hanki nyt hyvä ihminen se lapsi edes varmuuden varaksi, koska kukas sinua sitten muuten hoitaa ellei lapset!
Mä olisin oikeasti iloinen, jos joku hoitaja tulisi mun omaista hoitamaan nauraen. En epäilisi ensimmäisenä, että nyt nauraa puolustuskyvyttömälle vanhukselle tai mulle. Olisin iloinen, että omaistani hoitaa iloinen ihminen. Niitä mörtsejä murjottajia on etenkin täällä Suomessa ihan liikaa ja vanhuksellekin paljon parempi, jos kuulee iloista ääntä ympäriltään kuin ehkä ei mitään, korkeintaan jotain käskyjä, tyyliiin "pysy pystyssä".
Uskomatonta mistä kaikesta ihmiset vetääkään herneet nenäänsä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:19"]
Vanhukset pitäisi hoitaa kotona omaisten toimesta eikä sulkea laitoksiin säästöjen armoille.
[/quote]
Ja meinasit sitten vielä töissäkin käydä ja omat lapset hoitaa? Entäs kun muistisairas vanhus käy käsiksi lapsiisi?