Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytys! Kävin katsomassa äitiäni palvelutalossa

Vierailija
13.03.2015 |

Äitini tila on heikentynyt viime viikkoina paljon. Eilen järkytyin kun kävin häntä katsomassa ja nuori harjoittelija oli syöttämässä häntä. Ruokaa valui hänen suupielistään ja harjoittelija syötti hänelle lihapullia, vaikkei äitini niistä pidä :( Huoneessa haisi eritteille, hajua ei kuulemma saa pois... Outoa. Henkilökuntaa en meinannut käsiini saada, vaikka heitä näkyi olevan koko ajan lasikopissa, joten luulisi jollain olevan aikaa irrottautua ja keskustella aiheesta...

Kommentit (417)

Vierailija
1/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:03"]Ei laitosruuissa voida ottaa huomioon, että mä en nyt vaan tykkää lihapullista :D Sama tilanne on päiväkodeissa, kouluissa, lastenkodeissa, sairaaloissa, vankiloissa... Eipä tuossa nyt ollut kyllä mitään järkyttymistä koko jutussa. Kyllä syötettävillä iästä riippumatta valuu eväät pitkin naamaa ja vaipat kärtsää kun niitä on tuollaisessakin paikassa rakennus täynnä.
[/quote]

Vahingossa yläpeukku!

Vierailija
2/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]

Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.

[/quote]

Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(
[/quote]itse olin vanhainkodissa töissä niin hoitajat teki yhteensä alle puolitoista tuntia päivässä töitä, muuten kahvilla koko päovän koko porukka. Edes hälytyskellon soitto ei saanut nousemaan penkiltä. Aivan järkyttävää. Hirveä määrä hoitajia mut kukaan ei tehnyt elettäkään päivän aikana.
[/quote]

Tuota paskaahan se on. Läheltä nähneenä, töissä ja omaisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso peukku ylös kaikille lähihoitajlille.

Raskasta työtä sekä fyysisesti että psyykkisesti. Itse en pysyisi sitä työtä tekemään ihan jo pelkästään psyykkisesti-

He ovat niitä, jotka alusastiamme tyhjentää sitten kun makaamme vuodeosastolla mistään mitään tietäen.

Vierailija
4/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 00:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:19"]Vanhukset pitäisi hoitaa kotona omaisten toimesta eikä sulkea laitoksiin säästöjen armoille. [/quote] Haluaako 30-40 vuotias työpäivän päätteeksi aloittaa uuden työpäivän vanhuksen kanssa ? Kuka sitä vanhusta hoitaa päivän kun aikuiset ovat töissä ? Vähänkö olet vajakki.

[/quote]

Useimmat dementikot ja/tai muuten huonokuntoiset vanhukset ovat huomattavasti vanhempia, 80-90 vuotiaita. Heidän lapsensa ovat siis 50-60 vuotiaita, eikä tuonikäisillä ole yleensä pieniä lapsia kotona. Päinvastoin, jos lastenlapset vielä asuvat kotona, heistäkin on apua mummon/papan hoidossa, ainakin pitävät seuraa. 

Jaa kuka sitä vanhusta hoitaa päivällä, kun muut ovat töissä? No, nykyisin nämä vanhukset ovat yksin kotonaan, ei heitä kukaan hoida, paitsi kotihoito pyörähtää tuomassa lääkkeet ja ruoat muutaman keran päivässä. Kyllä he voivat käväistä sinunkin vanhempasi luona, yhtä hyvin vaikka mummeli asuisi kotonanne. Eipä tarvitsis vanhuksen olla yksin joka ilta.

Kyllä oman vanhempansa hoito tai hoitamattomuus on täysin valinta- ja asennekysymys, tunnustakaa faktat!

[/quote]

Toisaalta näin. Tosiasiassa onkin vanhuksia, jotka ovat kotihoidossa omaistensa luona ja silti heillä käy päivällä esim. ruokapalvelu ja kotihoito. Anoppini kohdalla oli juuri näin. Mutta sitten vaan tuli se tilanne, ettei enää voinut olla. 

Oman isäni kohdalla kotitaloni vaatisi suuria remontteja, että voisi olla siellä yksinään. Tilanne on siitä kuitenkin hyvä, että kotitaloa asustaa yksi meistä lapsista ja hänet voidaan ottaa usein lomilla kotiin, mutta yksinään isokokoisen miehen, joka ei liiku hyvin, hoitaminen on vaikeaa, eli otetaan pitemmäksi aikaa, kun meitä on useampi paikalla. Hän ei enää pärjää rintamamiestalossa eikä voi oikein olla yksin kuin vähän aikaa, koska näkee huonosti ja saa välillä asentohuimauskohtauksia. Veljeni tekee jatkuvasti työmatkoja ympäri Suomen ja maailman, ja on työn takia parikin viikkoa pois kotoa. Hänen luonaan ei siis onnistu olla jatkuvasti. Itselläni on työ satojen kilometrien päässä isän kotikunnasta, missä itsekin lapsuuteni asuin. Isä haluaa kuitenkin asua siellä tutussa ja turvallisessa ympäristössä. Yksi seikka unohtuu monelta: Palvelutaloissa on muitakin vanhuksia. Isäni kaltaisella, huonosti liikkuvalla ja huonosti näkevällä, mutta mieleltään erittäin virkeällä, on tärkeää, että on kavereita. 

Jos jättäisin työni, joka on tuskalla saatu pitkän pätkätyökierteen jälkeen, isääni hoitamaan, mitä sitten kun aika jättää? Työttömäksi? Toisista meistä ei vaan ole hoitajaksi, ei edes läheisten. Minä voin antaa lääkkeet, laittaa ruuan, kulkea takana vahtimassa ettei isä pyörry ja tyhjentää pissapullon, mutta pesemään en enää pysty. Ei psyyke kestä. 

Vierailija
5/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"]Ihminen kun heikkenee, niin se näyttää pahalta. Tuo ruoan ja juoman valuminen suusta on ihan normaalia siinä tilanteessa, samoin kuin eritteiden haju.. Palvelutaloissa ja vanhainkodeissa on myös yleensä tarjolla vain yhtä sorttia ruokaa, joten valinnan varaa ei ole. Ainoastaan allergia on syynä saada toisenmoista ruokaa. Mieltymyksiä ei voida ottaa huomioon. Ole sinä läsnä omaisellesi elämän viimeisinä hetkinä. Pidä kädestä ja juttele. Voit myös syöttää ja juottaa häntä itse jos pystyt. Sitä omaisesi varmaan toivoisi.
[/quote]

:DDD Vai että ihan normaalia? Onhan se, kun lääketieteen pikku epäonnistumiset määritellään normaaleiksi :DD Palvelutaloon joudutte kaikki eritteidenne kanssa, jos ette hoida itseänne ajoissa, mikrobit kun eivät anna armoa. Jos jollekin on epäselvää mistä puhun, niin VANHENTUMINEN = MIKROBIEN AIHEUTTAMA DEGENERAATIO ELIMISTÖSSÄ. Lääketiede on vain niin huonoa, että eivät tunne koko asiaa :D

Vierailija
6/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota äitisi kottisi asumaan ja hoida itse.

Turha kitistä jos ei itseä kiinnosta.

Vierailija
7/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi- ja sairaanhoitajissa on paljon laiskaa porukkaa. Äiti on ollut yli 40 vuotta hoitajana ja kertoi että että useat hoitajat istuvat siellä lasikopissa juoruamassa ja laiskottelemassa vaikka hommia olisi paljon tekemättä. Näitä on sekä vanhoissa että nuorissa.

Vierailija
8/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 16:06"]

Pienen vauvan vaippakin haisee, kun se on ollut jonkun aikaa tai jos sinne on sattunut useammat pissat. Kuvitteletteko oikeasti, että aikuisen pissa ei haise? Enkä mä ainakaan usko, että jokaisen vanhuksen vaipat vaihdetaan niin usein kuin tulee pissakin. Osa makaa jopa kakka housuissa useampia tunteja.

Kiinnostaa todella tietää missä olette töissä, keiden vanhusten vaippa ei haise?

[/quote]

Jos vanhuksella on pidätyskyvyyttömyyttä, niin se tarkoittaa sitä, että sitä pissaa tulee aina kun virtsarakko täyttyy. Koska sitä pidätyskykyä ei ole. On siis sula mahdottomuus vaihtaa vaippa joka pissan jälkeen. Mutta ei ne vaipat päälle päin haise, jos ei ole ohivuotoa ole eikä vaippa ole aivan täynnä. Eikä se ole, jos virtsan määrä on normaali ja säännöllisistä vaihdoista huolehditaan. Kotikunnan kuuluu kustantaa vaipat, jos pidätyskyvyttömyys on todettu. Ja yleensä niiden vaippojen määrä on rajallinen mitä kunta kustantaa vuorokautta kohti. Yleensä vaippojen määrä on 4-5/vrk. Joskus tämäkään määrä ei riitä, jolloin keskustellaan kunnan edustajan kanssa, saisiko vaippoja enemmän. Tai omaiset maksavat "ylimääräiset" vaipat. Mutta mikäli vaipanvaihdoista ja hygieniasta huolehditaan oikeaoppisesti, ei vanhus haise eritteeltä.    

Tiedän kyllä että joissakin vanhusten hoitolaitoksissa haisee, ja itseä ärsyttää kun asia esitetään niin kuin se olisi jotenkin asiaan kuuluvaa.   

Vierailija
9/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:18"]

"lasikopissa juoruilua" kutsutaan raportiksi, joka pidetään aina seuraavalle vuoroontulijalle, jotta tämä tietää missä mennään, mikä on kunkin asukkaan vointi, lääkemuutokset, jne.

[/quote]

Eikö sitä ehdi tekemään muulla ajalla?

[/quote]

Työ tehdään työajalla, raportointi on osa työtä. Yllätys?

Vierailija
10/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:35"]No, kuulin joskus kun hoitajat olivat pitämässä "raporttiaan" ja kuulin naureskelua :/
[/quote]

Herranjumala! Ihminen nauroi töissä?? Potkut semmoselle.

Vierailija
11/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti jo eilen kirjoittaa, mutta kone meni jumiin. Itse olen järkyttynyt siitä, miten vähän jotkut käyvät katsomassa vanhoja omaisiaan, vaikka eivät edes kovin kaukana asu. 

Vierailija
12/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen omin silmin nähny sitä vanhainkotien toimintaa ja voin sanoa ettei hyvältä näytä...

Vierailija
13/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi. Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua. Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.

[/quote]

Hyvinkin totta, tiedän myös hoitajia jotka työaikana ovat ehtineet tehdä parikymmentä päivitystä facebookkiin. Ja tiedän paikan, jossa harjooittelijalle sanottiin, kun vanhuksen kello soi, että älkää menkö, ei sillä mitään hätää ole. No, harjoittelijat tokaisivat, että kyllä me  mennään, siksihän me täällä ollaan.

Vierailija
14/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 07:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]

Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi. Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua. Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.

[/quote]

Hyvinkin totta, tiedän myös hoitajia jotka työaikana ovat ehtineet tehdä parikymmentä päivitystä facebookkiin. Ja tiedän paikan, jossa harjooittelijalle sanottiin, kun vanhuksen kello soi, että älkää menkö, ei sillä mitään hätää ole. No, harjoittelijat tokaisivat, että kyllä me  mennään, siksihän me täällä ollaan.

[/quote]

Mun isällä oli kello mennyt rikki. Naapurihuoneen pappa on vähän sellainen turhan soittelija. Mutta kun isä oli kaatunut yöllä vessaan mennessään, se pappa, isän tuttu vanhastaan, oli huomannut ja soittanut kelloa isän hädän vuoksi. Onneksi yöpäivystäjä tuli! 

Vierailija
15/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote]   Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote]itse olin vanhainkodissa töissä niin hoitajat teki yhteensä alle puolitoista tuntia päivässä töitä, muuten kahvilla koko päovän koko porukka. Edes hälytyskellon soitto ei saanut nousemaan penkiltä. Aivan järkyttävää. Hirveä määrä hoitajia mut kukaan ei tehnyt elettäkään päivän aikana.

[/quote] nyt laskettelet luikuria

[/quote] eihän se mitenkään oo mahdollista kun pitää syöttää, juottaa, pestä, vaihtaa vuodevaatteita, käyttää vessassa, vaihtaa vaippoja jne
[/quote] Kuten sanoin niin puolitoista tuntia tekivät töitä. Aamulla vaipanvaihdot yms. Toimenpiteet. (Seuraavakdi vaipat vaihdettiin iltavuorossa). Ruokailuissa ja kahvilla auttoi jotkut. Mut max työaika per päivä oli puolitoista tuntia. Totta on valitettavasti.

Vierailija
16/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka saattaa valua syöttäessä, sille ei vaan voi mitään eikä se johdu syöttäjästä vaan usein vanhuksen htaasta nielemisestä ja suun liikkeistä. Ei voi aina ottaa huomioon ihmisen omat ruokamieltymykset eri asia jos ruokarajoitteita allergian tai esimerkiksi uskonnollisen vakaumuksen vuoksi. Vaikka hoitajat istuu "lasikopissaan" se ei todellakaan tarkoita että he pelkästään syö kakkuja ja juoruavat, työhön kuuluu suunnaton määrä toimistotyötä kuten soittamisia omaisille, lääkäreille ja muihin paikkoihin sekä kirjaamisia.

Itse olen sairaalassa töissä. Ärsyttää juuri toi kommentti lasikopissa istumisesta. Vierailuaika alkaa silloin kun aamutyöt on tehty jolloin on aika kirjaamisille, kotiuttamisille sekä lääkärien määräyksien käsittelemiselle. Kaikki tämä tarkoittaa siellä lasikopissa istumista. Vieraat kun tulee niin näkee tottakai kahdeksan hoitajaa häärämässä siellä lasikopissa ja kuvittelevat että hoitajat on ollut siellä kansliassa koko päivän.

Eritteet haisee, sille ei voi mitään.

Vierailija
17/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 08:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:56"] [quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:20"] [quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote]   Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote]itse olin vanhainkodissa töissä niin hoitajat teki yhteensä alle puolitoista tuntia päivässä töitä, muuten kahvilla koko päovän koko porukka. Edes hälytyskellon soitto ei saanut nousemaan penkiltä. Aivan järkyttävää. Hirveä määrä hoitajia mut kukaan ei tehnyt elettäkään päivän aikana. [/quote] nyt laskettelet luikuria [/quote] eihän se mitenkään oo mahdollista kun pitää syöttää, juottaa, pestä, vaihtaa vuodevaatteita, käyttää vessassa, vaihtaa vaippoja jne [/quote] Kuten sanoin niin puolitoista tuntia tekivät töitä. Aamulla vaipanvaihdot yms. Toimenpiteet. (Seuraavakdi vaipat vaihdettiin iltavuorossa). Ruokailuissa ja kahvilla auttoi jotkut. Mut max työaika per päivä oli puolitoista tuntia. Totta on valitettavasti.

[/quote]

Eli olet ollut jossain yksityisessä, missä perushoito jätetään tekemättä? Ei meidän isälle puolitoista tuntia riitä yksinäänkään, tosin mulla ei ole rutiinia. Lääkkeitä annetaan neljä kertaa päivässä. Ruoka laitetaan valmiiksi lautaselle. Vessa käydään putsaamassa jokaisen vessakäynnin jälkeen, ei siellä muuten itse voi käydä. Pissapullo pitää tyhjentää muutaman kerran päivässä. Vaipat vaihdetaan kerran päivässä ja siitäkin isä tappelee. Pitäisi useammin, mutta tuo yksikin kerta on kamalan kiukuttelun ja vastustelun takana. Siihen tappeluun menee joka aamu aikaa, joskus varttikin. Isä tarvitsee tosin vaippoja varmuuden vuoksi, käy kyllä vessassa ja pissaa siis pulloon. Mutta usein niissä on jotain. Kaikenlaista pientä on päivän aikana, ei sitä voi kellolla mitata. Pitää pitää huolta siitä, että vettä on saatavilla koko ajan yms. Mulla menee siis isän kanssa yksistään pari tuntia päivässä kaikenlaisiin pikkujuttuihin, mutta kerrallaan ei koskaan toki pitkää aikaa. 

Vierailija
18/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:59"]Aina tämä sama kaava: omainen valittaa laiskahkoista hoitajista, johon hoitajat vastaavat aggressiivisesti koitasaatanaitetätäduunia-tyylillä tai sitten aletaan marttyyreiksi.

Minä olen opiskelujen ohessa ollut useita kesiä kotihoidossa töissä, enkä vielä kertaakaan ole nähnyt sitä älytöntä kiirettä ja resurssipulaa, joista koko ajan kohdataan. Valehtelematta tukikohdassa kerettiin istua useampi tunti työpäivän aikana... isovanhempani ovat tämän saman kotihoidon piirin asiakkaita ja hoitajat (siis entiset työkaverini) voivottelevat aina äidilleni ja sisaruksilleen, kuinka kiire on, ei kerkeä tehdä sitä tai tätä jne. Tätä tapahtui siis myös niinä aikoina, kun itse olin töissä tuossa kyseisessä kotihoidossa. Jotenkin ihan absurdia.... noiden kesien jälkeen en ole enää uskonut mihinkään hoitoalan kiirevalituksiin ja vetoamisiin, kun ei keretä hoitaa kunnolla. Surullista touhua.

Voiko olla, että näen ja koen asian jotenkin tosi erillään tavalla kuin vakkarit, kun tuntuu uskomattomalta, että kwhdattaisiin jatkuvasti liioitella työtaakkaa. Vakituinen, kokopäiväduuni on toki eri asia, mutta kyllä kai neljänä eri kesänä, yli 3kk täysaikaisena kesälomittajana jonkinlaisen kuvan saa.. Minä en tosin ole hoitoalan opiskelija, mutta ei kai siihen lähihoitajan koulutusta tarvitsekaan, että osaa arvioida, onko tekemänsä työ rankkaa vai ei.
[/quote] sijaisena ei ikinä saa oikeaa kuvaa kotihoidosta. Vakihenkilöstöllä on oma-asiakkaat, joiden paperihommat hoidetaan. Tehdään RAIt, hoidontarpeet, kinutaan esimiehiltä lisäaikaa käynneille ja hoidetaan asiat edunvalvontaan, soitellaan omaisille, perutaan/tilataan aterioita, varataan muistipoleja, hoidetaan poikkeavat apteekkitilaukset ym. Sijaisethan jättävät näistä lapun aina omahoitajalle ja käynnit hoidetaan juoksemalla...

Vierailija
19/417 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 08:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:24"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:56"] [quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 22:20"] [quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"] Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin. [/quote]   Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :( [/quote]itse olin vanhainkodissa töissä niin hoitajat teki yhteensä alle puolitoista tuntia päivässä töitä, muuten kahvilla koko päovän koko porukka. Edes hälytyskellon soitto ei saanut nousemaan penkiltä. Aivan järkyttävää. Hirveä määrä hoitajia mut kukaan ei tehnyt elettäkään päivän aikana. [/quote] nyt laskettelet luikuria [/quote] eihän se mitenkään oo mahdollista kun pitää syöttää, juottaa, pestä, vaihtaa vuodevaatteita, käyttää vessassa, vaihtaa vaippoja jne [/quote] Kuten sanoin niin puolitoista tuntia tekivät töitä. Aamulla vaipanvaihdot yms. Toimenpiteet. (Seuraavakdi vaipat vaihdettiin iltavuorossa). Ruokailuissa ja kahvilla auttoi jotkut. Mut max työaika per päivä oli puolitoista tuntia. Totta on valitettavasti.

[/quote]

Eli olet ollut jossain yksityisessä, missä perushoito jätetään tekemättä? Ei meidän isälle puolitoista tuntia riitä yksinäänkään, tosin mulla ei ole rutiinia. Lääkkeitä annetaan neljä kertaa päivässä. Ruoka laitetaan valmiiksi lautaselle. Vessa käydään putsaamassa jokaisen vessakäynnin jälkeen, ei siellä muuten itse voi käydä. Pissapullo pitää tyhjentää muutaman kerran päivässä. Vaipat vaihdetaan kerran päivässä ja siitäkin isä tappelee. Pitäisi useammin, mutta tuo yksikin kerta on kamalan kiukuttelun ja vastustelun takana. Siihen tappeluun menee joka aamu aikaa, joskus varttikin. Isä tarvitsee tosin vaippoja varmuuden vuoksi, käy kyllä vessassa ja pissaa siis pulloon. Mutta usein niissä on jotain. Kaikenlaista pientä on päivän aikana, ei sitä voi kellolla mitata. Pitää pitää huolta siitä, että vettä on saatavilla koko ajan yms. Mulla menee siis isän kanssa yksistään pari tuntia päivässä kaikenlaisiin pikkujuttuihin, mutta kerrallaan ei koskaan toki pitkää aikaa. 
[/quote]No vanhainkodissa aikaa ei isääsi käytettöisi. Esim. Jos jollain ei käytetä vaippoja ja tarvii usein käydä vessassa niin ne istui koko päivän pöntöllä. Eli vaikka soitti hälytyskelloa niin ei saanut hakea vessasta pois.

Vierailija
20/417 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 14:57"]

Semmosta se palvelutaloissa on;( Henkilökuntaa liian vähän suhteessa hoidettaviin.

[/quote]

Kyllä siellä henkilökuntaa oli, mutta he olivat lasikopissa juoruilemassa ja syömässä kakkuja :(
[/quote]
Sinä kävit siellä kuuntelemassa heitä, mutta et saanut suutasi auki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän